Welkom

Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.

Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!

Cafépraat (6211)

#160 Janos

Interessante aanpak van de SP dit! Vernieuwend ook. Ik denk dat ze met dit gedurfde narratief veel kiezers terug gaan winnen!

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/2791c8e7-3971-48da-ba25-76e3d08a0368/sp-leider-marijnissen-d66-en-groenlinks-kijken-neer-op-de-kiezers-fvd-en-pvv

#160.1 Jos van Dijk - Reactie op #160

De grote uitdaging is om mensen die het vertrouwen in de politiek hebben verloren weer naar de stembus te krijgen. Goed dat de SP deze uitdaging aanneemt. Jammer dat de partij gesplitst is.

#160.2 Hans Custers - Reactie op #160.1

Misschien begrijp ik het niet goed, maar ik heb het idee dat er een behoorlijk dosis sarcasme in #160 zit. En daar ben ik het wel mee eens. Marijnissen neemt hier de retoriek van FvD en PVV (deels) over en ik denk dat ze die partijen daarmee in de kaart speelt. Je bestrijdt (extreem)rechts niet door hun frames te kopiëren.

#160.3 beugwant - Reactie op #160.2

Als het weggelopen deel van hun electoraat daar gevoelig voor is en je wint ze daarmee terug zonder anderen ermee weg te jagen, dan is dat winst. Alles beter dan dat ze op die pisnazi’s stemmen.

#160.4 Cees Kuijlaars - Reactie op #160

Ik heb een gedeelte van het interview gehoord. Prima insteek. Vroeger was links gelijk aan sociaal en dus de mens. Dat is al lang niet meer het geval . De gewone mens is uit beeld en bij ‘links’ gaat het nu om grote thema’s met grote investeringen waar de ‘gewone’ man veel moeite mee heeft. Zie ook alle overheids affaires, de groeiende kloof, het wantrouwend behandelen van minder bedeelden, het uitkleden van de volkshuisvesting etc. Tijd om weer echt sociaal te stemmen

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #160
  • Vorige reactie op #160
#160.5 Co Stuifbergen - Reactie op #160.4

Bedoelt u met “grote investeringen” het bestrijden van de CO2-uitstoot?

Dat is typisch bedoeld voor “de mens”: klimaatverandering leidt tot problemen met de voedselproductie, en daardoor vermoedelijk oorlogen en vluchtelingen.

Dat de overheid niet links is, is niet de schuld van de linkse partijen. De meerderheid in ons parlement is nou eenmaal rechts.

#160.6 Co Stuifbergen - Reactie op #160

Ik heb niet het interview beluisterd, dus ik ga af op de tekst bij het artikel, dus mijn beeld zal wat vertekend zijn.

Ik vind een beetje flauw om te zeggen dat GroenLinks of PvdA op PVV-stemmers neerkijkt.
Dat ze niet met PVV of FvD regeren willen, betekent gewoon dat de doelen van de partijen te ver uit elkaar liggen.

Ik geloof best dat sommige politici neerkijken op wappies, of op racisten, of op arbeiders, of op werklozen, of op buitenlanders…
Het is erg flauw van Liliane Marijnissen om dan naar een linkse partij te wijzen.

Het is ook een zwakke houding:
Marijnissen hoeft niet iemand over z’n bol te aaien omdat hij/zij PVV of FvD stemt.

Ze kan ook zeggen:
Een politicus die het prima vindt als mensen in de middellandse zee verdrinken, interesseert het ook geen moer als je je huis uitgezet wordt.
En dat er nu geen betaalbare woningen zijn, komt doordat de regering al bijna 10 jaar de woningbouwverenigingen aan het uitzuigen is.
(verhuurdersheffing, sinds 2012)

#127 Emile M

Zeker heb ik bewondering voor Hueting die zich uitsprak in de jaren zestig maar nog meer voor Poncke Princen die op het moment zelf aan zijn gedachten gevolgen verbond.
https://www.trouw.nl/binnenland/de-klokkenluider-die-gelijk-kreeg-over-indonesie-er-werd-verschrikkelijk-gemarteld~b9c39275/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Poncke_Princen

#127.1 beugwant - Reactie op #127

Rutte gaat namens de regering door het stof*, maar als hij dit keer had gezegd dat hij er geen actieve herinnering aan heeft, had hij voor een keer eens niet gelogen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5288960/nederlandse-regering-biedt-officieel-excuses-aan-voor-het-geweld

*Intussen kan het eraf, de meeste weduwen zullen intussen ook wel dood zijn…

#975 Bismarck

Wat een ontzettende naapers ook. We gaan lekker net als in Canada de omwonenden van het parlement lastig vallen met ons getoeter. De smoes: “De demonstranten zeggen te protesteren tegen coronamaatregelen als de toegangsbewijzen en mondkapjes, maar ook tegen klimaatwetten en de digitale euro.”

#975.1 Frank789 - Reactie op #975

Het zijn geregisseerde naäpers:
“What’s unfolding in Ottawa is not a grassroots protest that has spontaneously erupted out of the frustration of local lorry drivers.
Rather, it’s an astroturfed movement – one that creates an impression of widespread grassroots support where little exists – funded by a global network of highly organised far-right groups and amplified by Facebook’s misinformation machine.
The drama may be centred in Canada, but what is unfolding has repercussions for us all”.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/08/ottawa-truckers-protest-anti-vaxx-canada

https://twitter.com/DrJHAmsterdam/status/1492427175403921411/photo/1

#975.2 Hans Verbeek - Reactie op #975.1

Het is een complot, Frank :-D

#975.3 Frank789 - Reactie op #975.2

Ja, het is geen complottheorie, mijnheer Verbeek, het is een echte samenzwering.

Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse bevolking zou ageren tegen boeren die met trekkers Den Haag en Schiphol lamleggen en de facto de opheffing van de democratie eisen, en daarvoor nota bene worden betaald door extreem rechtse Duitsers.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/14/canada-onthutst-door-6-januari-in-slow-motion-a4088634

#975.6 Lethe - Reactie op #975.5

Over welke freedom/vrijheid hebben ze het dan?
De vrijheid om egoïstisch te zijn en blijven? De vrijheid om anderen de dood in te jagen? De vrijheid om zich druk te maken en zgn te strijden over onderwerpen die niet bepaald in het voordeel zijn van een groot deel van de groep?

#975.7 Bismarck - Reactie op #975.6

De vrijheid om je zaak te moeten sluiten omdat er de hele tijd wappies naar binnenlopen om je personeel lastig te vallen en je klanten weg te jagen. De vrijheid om thuis continue getoeter van vrachtwagens te moeten horen en ’s nachts niet te mogen slapen. De vrijheid om de openbare weg niet op te kunnen voor werk of inkopen, omdat die door barrikades geblokkeerd wordt. Vrijheidskonvooien? Oppressiekonvooien!

#975.8 Lethe - Reactie op #975.7

Ha, ja. Ik kan de lijst nog langer maken.
Maar dat, ja!

#975.9 Micowoco - Reactie op #975.6

George Monbiot zei er ook iets van. Mij bevalt de vergelijking met de Posse Comitatus.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/16/solidarity-sovereign-citizen-protests-ottawa-truck-blockade

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #975.6
  • Vorige reactie op #975.6
#975.10 Hans Verbeek - Reactie op #975.6

Over welke freedom/vrijheid hebben ze het dan?

Ik denk de vrijheid om te zeggen dat 2+2 vier is.
Vrijheid is slavernij. ;-)

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #975.6
  • Vorige reactie op #975.6
#975.11 Hans Custers - Reactie op #975.10

Man, je hebt alle vrijheid om te zeggen dat twee plus twee vier is. En je hebt zelfs de vrijheid om te zeggen dat het vijf is, of twaalf, of zeventien. Alleen, als je eindeloos blijft herhalen dat het zeventien is, dan komt er een moment waarop geen zinnig mens je nog serieus neemt. Of waarop iemand je duidelijk probeert te maken dat je jezelf gigantisch voor lul zet.

(En als je in het onderwijs zou werken heb je misschien wat minder vrijheid van rekenkundige meningsuiting. Of als je accountant bent.)

#975.12 Hans Verbeek - Reactie op #975.11

Kennelijk is mijn inzicht aan jou niet besteed, Hans.
Ik wens je een fijne dag met gezellige mensen en alvast een fantastisch weekend.

#975.13 Frank789 - Reactie op #975.6

Ik vertelde de rechter dat ik de vrijheid had om te zeggen dat dat bovenste lampje groen is en dat onderste rood.
Ik kreeg meteen een vrijheidsstraf.

#975.14 Hans Verbeek - Reactie op #975.13

Er is jou heel duidelijk uitgelegd dat wanneer het bovenste lampje brandt, je moet stoppen. Pas als het onderste lampje brandt, mag je weer oversteken.
Wees voorzichtig in het verkeer, Frank en let alsjeblieft goed op wat je hier neerschrijft.

#975.15 Frank789 - Reactie op #975.14

Er is u blijkbaar nooit uitgelegd dat in het pikkedonker niet zichtbaar is of de bovenste of onderste lamp brandt.
Let u überhaupt wel een beetje op? Overigens zijn we wel gewend dat taalgrapjes niet aan u zijn besteedt.

#86 Hans Custers

Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid, artikel 3:

De raad heeft, met het uitsluitende doel toekomstige voorvallen te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken, tot taak te onderzoeken en vast te stellen wat de oorzaken of vermoedelijke oorzaken van individuele of categorieën voorvallen en van de omvang van hun gevolgen zijn en daaraan zo nodig aanbevelingen te verbinden.

Ofwel, de onderzoeken zijn bedoeld om te leren van gemaakte fouten. Maar dan heb je wel bestuurders nodig die groot genoeg zijn om te erkennen dat er fouten zijn gemaakt. Dat valt nog niet mee:

De Jonge niet eens met conclusies OVV-rapport: te weinig naar samenhang maatregelen gekeken

(Natuurlijk is het met de kennis achteraf veel makkelijker om te zeggen wat er had moeten gebeuren. Maar juist daarom heeft een analyse achteraf toegevoegde waarde. Je kan ermee voorkomen dat dezelfde fouten nog een keer worden gemaakt. Als je de resultaten van zo’n analyse accepteert.)

#86.1 Bismarck - Reactie op #86

Ik heb me er nog niet hard in verdiept, maar op de nieuwsgeving afgaande, denk ik dat het OVV het ook gewoon bij het verkeerde eind heeft.

#86.2 Hans Custers - Reactie op #86.1

Het zou best kunnen dat er ergens iets niet klopt. Maar ik lees ook dat het volgens De Jonge moeilijk zou zijn:

om de context van destijds, de grote onzekerheid, de enorme schaarste, de hoge verwachtingen, de paniek en de emotie, de tijdsdruk en de in zeer korte tijd gemaakte beleidskeuzes scherp te krijgen

Dat lijkt wel heel erg op het aanvoeren van excuses voor beslissingen die achteraf beter hadden gekund. Excuses die op zich best legitiem kunnen zijn. maar daarmee nog geen reden om de uitkomst van een analyse achteraf af te wijzen. Die analyse is namelijk niet bedoeld om schuldigen aan te wijzen, maar om te leren van wat er niet goed is gegaan.

#86.3 Michiel de Pooter - Reactie op #86

“Je kan ermee voorkomen dat dezelfde fouten nog een keer worden gemaakt”

Dat lijkt me onzin, omdat verschijningsvormen van onverwachte evenementen maar zelden hetzelfde zijn. We leven niet meer in de middeleeuwen, maar in een hypertechnologische, complexe werkelijkheid, met steeds meer verschillende variabelen en processen die we niet beheersen en nooit zullen beheersen. De z.g. verantwoording die bij analyses achteraf wordt afgelegd is vals, want de direct verantwoordelijken ondervinden maar zelden nadeel, zoals je dat veel ziet bij beslissingen die genomen zijn in een politieke sfeer. Bevindingen accommoderen meestal een betekenisloze, bureaucratische afvinkcultuur, met doorgeschoten maakbaarheidsaspiraties en verdwijnen meestal ergens onder in een la en waar nooit meer naar wordt omgekeken.

#86.4 Hans Custers - Reactie op #86.3

Dat jij niet gelooft in leren van je fouten verbaast me niets. Je laat dat al jaren zien.

Maar in de wereld van risico-beheersing en crisismanagement is het een cruciaal principe. Natuurlijk is elke crisis uniek en dus niet 100% voorspelbaar. Maar daarmee is een crisis nog niet 100% onvoorspelbaar. Leren van fouten is wel degelijk mogelijk, zeker voor mensen die in staat zijn om op een wat hoger abstractieniveau te denken.

#48 Arduenn

Denemarken, wat doe je nou? http://tinyurl.com/denemarkenwatdoejenou (Datagraver)

#48.1 Janos - Reactie op #48

Ja echt he? En dat de regering dan even denkt “goh laten we het een paar weken aankijken”, maar nee hoor, alles open! What could possibly go wrong?

#48.2 Lethe - Reactie op #48.1

Nou..dan kunnen we hier wachten (verwachten) dat het hier ook gaat gebeuren..

@0 coole link, dank!

#48.3 Frank789 - Reactie op #48.2

Voor het geval je het niet weet, dat is Stephan -Steeph- Okhuijsen / Datagraver

https://sargasso.nl/author/steeph/

#48.4 Lethe - Reactie op #48.3

;)

#50 Janos

Sjesus… de Roemenen die in ‘onze’ slachthuizen het vuile werk moeten opknappen:

“Ze wonen met veertig man in een huis, delen soms met veertien mensen (mannen en vrouwen) één toilet en douche waarin de schimmel en kakkerlakken welig tieren. Daarvoor moeten de arbeidsmigranten 100 euro per week aan huur betalen. In een van de huizen lag bovendien een varkenskop te rotten.”

https://www.gelderlander.nl/duitsland/invallen-in-grensregio-politie-stuit-op-roemeense-slaven-die-in-nederlandse-slachthuizen-werken~a55c1776/

#50.1 Lethe - Reactie op #50

Ooof, deze verhalen gaan natuurlijk al langer rond. Maar ze lijken weinig mensen te bereiken, mens onterende omstandigheden.
Is het gebrek aan controle of gebrek aan regels?

#50.2 Janos - Reactie op #50.1

Geen idee… maar als ik moet gokken beide, op basis van wat ik meekrijg uit de media speelt gebrek aan controle al heel langer in deze sector, en zo te zien zijn de regels ook niet optimaal en te ontduiken door zo’n ‘wonen in het buitenland’ constructie. Maar het is waarschijnlijk ook gewoon gebrek aan politieke wil: enerzijds de ‘we laten zo veel mogelijk aan de markt over inclusief het toezicht’ van een VVD gecombineerd met het beschermen van de (boeren)achterban van het CDA.

#50.3 beugwant - Reactie op #50.2

Die boeren zitten door schaaldwang ook zelf vaak in de tang en krijgen te weinig voor hun product. Dat CDA schermt met boeren, maar dient eerder de voedingsindustrie die de ingrediënten ondanks allerlei landbouwsubsidies nog goedkoper wil hebben.

Aan het begin van de pandemie, toen inheems Nederland nog met samengeknepen billen thuis zat, is in Nuth nog een heel slachthuis stilgelegd omdat het personeel uit de Balkan zowel ’thuis’ als op het werk niet aan besmetting kon ontkomen.
Der NVWA kampt met een chronisch personeelsgebrek, en dan lopen ze ook nog liever elke week bij een klein eenmansbedrijfje dat ambachtelijke ongepasteuriseerde kaas maakt de deur plat dan bij de grote producenten die dagelijks tonnen erdoorheen jagen.

Wat het voor de bewuste consument zo moeilijk maakt is dat het gewoon niet te controleren valt. Als een product veel te goedkoop is (primark of kiloknallervoer) dat wéét je dat er iemand anders op toelegt, maar Nike laat bv. ook doodleuk de duurste verzamelschoenen voor datzelfde hongerloontje produceren.

#50.4 burne - Reactie op #50.1

> Is het gebrek aan controle of gebrek aan regels?

Ja.

#50.5 Hans Verbeek - Reactie op #50

De mensen, die de tomaten, ananas en tonijn inblikken, hebben het waarschijnlijk nog slechter.

Je kunt tegenwoordig ook rechtstreeks van de boer vlees kopen. Ik ken de boer (Jan) persoonlijk en ook de slager (ook Jan), die voor hem werkt.
Hetzelfde gaat overigens op voor plantaardig voedsel: koop het direct bij de tuinder, zodat je hem kent en kunt vragen of hij er gif op spuit en of hij vindt dat hij een eerlijk loon krijgt.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #50
  • Vorige reactie op #50
#50.6 Frank789 - Reactie op #50

[ juridische stappen tegen dit bedrijf ]

Als voor dit geen daders de gevangenis in gaan blijft het bestaan, het is te lucratief.
Het zal wel een simpel economisch delict zijn in plaats van schending van de mensenrechten, slavernij.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #50
  • Vorige reactie op #50
#50.7 Micowoco - Reactie op #50

Verschrikkelijk. Maar voor VVD-ers valt slavernij natuurlijk onder ‘kansen pakken’.

#50.8 Lethe - Reactie op #50.7

Ja, de mazen in de wetten. Bij elkaar in de broekzak, of zelfs diep in andere plekken zitten. Niet alleen de VVD, ook CDA zit graag in de plaatsen waar de zon niet schijnt.
Alleen voor eigen goed, niet voor allen.

#10 Janos

Fuckin hell… klimaatleugenaars Clintel hebben van de belastingdienst een ANBI-status gekregen (algemeen nut beogende instelling).

https://twitter.com/hotzehofstra/status/1492940505386303491

#10.1 Hans Custers - Reactie op #10

Ja, al dat soort clubs heeft de ANBI-status. De Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid (die o.m. achter climategate.nl zit) en de Groene Rekenkamer ook, bijvoorbeeld.

#10.2 Janos - Reactie op #10.1

Zit daar geen check op? Als ik morgen een stichting opricht ter bevordering van het schoppen van puppies kan ik dan ook een Anbi-status aanvragen? Over algemeen nut zegt de website “De instelling moet volledig gericht zijn op het algemeen nut. Dit moet onder andere blijken uit de statutaire doelstelling en de voorgenomen activiteiten.” Maar daar zit geen definitie bij. Als ik in mijn statuten zet dat ik puppies schadelijk vind voor de samenleving (want geluidsoverlast en hondepoep) en ze bestrijden vind bijdragen aan het algemeen nut, en ik heb als voorgenomen activiteit een landelijke puppyschopdag die ik ga organiseren, voldoe ik dan?

Nu zou ik niet willen beweren dat puppies schoppen algemeen nut dient (teampuppies), maar doet liegen over klimaat ook niet. Vandaar dus mijn vraag. (en jajajaja ik snap dat dierenmishandeling verboden is bij wet dus dat het iets anders is maar mijn punt is duidelijk vermoed ik).

#10.3 Hans Custers - Reactie op #10.2

Er zal vast een of andere beoordeling zijn op zo’n aanvraag, maar wat de criteria precies zijn weet ik niet.

Het lijkt met ook wel weer goed dat die criteria niet te streng zijn. Want je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat de anti-milieubeweging net zoveel recht heeft op die status als de milieubeweging. En er zijn wel meer activistische groepen die zo af en toe (al dan niet bewust) wat onzorgvuldig omgaan met (wetenschappelijke) feiten.

Een toetsing in hoeverre de werkelijke activiteiten en de communicatie daarover overeenkomen met de officiële doelen van zo’n club zou misschien wel goed zijn. Het lijkt me bijvoorbeeld niet onredelijk om te vragen dat clubs als Clintel of de Groene Rekenkamer voldoende duidelijk maken dat ze actiegroepen zijn (of misschien lobby-organisaties, dat is niet helemaal duidelijk), en dat het dus niet wenselijk is als ze zich voor proberen te doen als objectief en onafhankelijk wetenschappelijk instituut.

#10.4 Frank789 - Reactie op #10

Enorm veel oplichters en kwakzalvers hebben of hadden een anbi status:

– Antiprikkers NCKP 2012-2018
– STICHTING VACCINATIERAAD 2011 – 2018
– Amma Resonance Healing Foundation, claimt met quasi-homeopathische middelen ernstige ziekten te kunnen behandelen FHCH 2009 – nu
– STICHTING DUTCH-BELGIAN RESEARCH INSTITUTE OF CHIROPRACTIC DBRIC 2020 – nu
– KONINKLIJKE VERENIGING TOT BEVORDERINGDER HOMEOPATHIE IN NEDERLAND 2008 – nu
– STICHTING REIKI WERELD WIJD 2001 – nu

Maar:
Pastafarians krijgen geen ANBI-status

Volgens de fiscus dient de zelfbenoemde kerk, die mensen wel officieel mag trouwen, het algemeen belang niet voldoende, zo meldt de beweging op haar site. Schenkingen kunnen dan ook niet worden afgetrokken van de belasting. De meeste christelijke kerken en islamitische instellingen hebben wel een ANBI-status.

Begin dit jaar erkende de Kamer van Koophandel de Kerk van het vliegend Spaghettimonster als kerkgenootschap [na eerdere weigering ]

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/anbi_zoeken/

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #10
  • Vorige reactie op #10
#10.5 Co Stuifbergen - Reactie op #10

Het wordt tijd om de aftrekbaarheid van giften af te schaffen.

Dat levert extra belasting op, en dan kan de overheid zelf steun geven aan goede doelen.

#10.6 Hans Verbeek - Reactie op #10.5

dan kan de overheid zelf steun geven aan goede doelen.

;-)

#47 Arduenn

Denemarken, wat doe je nou?

#29 Bismarck

We hebben de eerste invasie van het jaar (overigens wel een geweldloze)

#29.1 Rigo Reus - Reactie op #29

Vergeet de invasie van de Nederlanders eerder dit jaar in Antwerpen niet.

#3 Michiel de Pooter

Briljant essay verschenen op de website van eco- en astrogekkie John Michael Greer, over de toekomst.
De toekomst als waanidee. Het idee dat we kunnen beslissen welke toekomst we krijgen, en die ook krijgen.
De toekomst als bestelling, just in time afgeleverd. Zoiets.

Nee, niks voor Klaus Schwab- adepten en kantelaars met ronkende plannen, programma’s en agenda’s. Niet aan beginnen.

Teaser ?

“We can’t know it because the future is not an abstraction. It’s not something neat and manageable that can be plotted in advance by corporate functionaries and ordered for just-in-time delivery. It’s an unknown region, and our preconceptions about it are the most important obstacle in the way of seeing it for what it is. That is to say, if you’re setting out to explore unfamiliar territory, deciding in advance what you’re going to find there and marching off in a predetermined direction to find it is a great way to end up neck-deep in a swamp as the crocodiles close in”

https://www.ecosophia.net/the-unmanageable-future/

Start een nieuwe discussie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*