COLUMN - Afgelopen dinsdag meende de NOS ons deelgenoot te moeten maken van een filmpje van Red Bull. Hierin zit Max Verstappen van het Formule1-team van Red Bull gezellig in z’n uppie voor zijn Red Bull-caravan een worstje te barbecueën in de Oostenrijkse Alpen. Maar kijk, wie komt daar aan met een caravan? Daniel Ricciardo, zijn teamgenoot!
Laat dit aandoenlijke tafereel zich nu toevallig net bij de Red Bull-Ring afspelen, het Formule1-circuit van Oostenrijk!
Nou, dan is het wel leuk om een rondje te gaan racen.
Ze zijn toch allebei met hun Red Bull-Aston Martin onderweg.
Maar wat zien we daar?
De caravans zitten nog achter de wagen.
Rampspoed!
Daar gaan de caravans op twee wielen door de bocht en uiteindelijk de lucht in.
Maar toch; lachen, gieren, brullen terwijl de caravans in duizenden stukken sloophout over de Red Bull-Ring uiteen spatten.
Bekijk het filmpje hier.
Hoeveel het kost om een blikje van 25 cc te produceren weet ik niet, maar de consument betaalt er al snel meer dan een euro voor. Daar krijg je dan wel wat voor: een blikje van 250 ml bevat 26-28 gram suiker, 1000 mg taurine, 200 mg glucuronolacton, B-complex vitamines en 80 mg cafeïne. De hoeveelheid cafeïne staat ongeveer gelijk aan één grote kop koffie (100 mg / 220 ml) of twee à drie blikjes cola (33 mg / 330 ml).
En nee, er zit geen stierensperma in en evenmin bevat het vermalen stierenkloten.
Het verhoogt de potentie niet. Hooguit het libido.
De productiekosten zijn, zo mogen we aannemen, slechts een fractie van de euro die de consument neertelt. Anders kan de Oostenrijkse firma er niet twee Formule1-teams op na houden en nog tal van andere activiteiten organiseren die als enig kenmerk hebben dat ze vooral extreem zijn en verder niet te veel om het lijf hebben.
Funmarketing heet dat in hedendaagse newspeak. Eigenlijk gaat het Red Bull helemaal niet om het ingeblikte product. Het suikerwater is alleen maar een middel om geld te genereren teneinde een levensgevoel vorm te geven.
Dat levensgevoel kent geen normen en waarden, laat staan een gedachtegang. Het is louter actie wat de klok slaat. En niet zomaar actie; extreme actie. Het is bovendien actie louter omwille van actie.
Kort samengevat: Red Bull staat voor adrenaline en testosteron.
Daarmee is de bedrijfsfilosofie ook gelijk rond en vormt zo een vernuftig circulair systeem.
Maar je moet als funmarketeer wel steeds kekke en kekkere dingen verzinnen om toeschouwers aan je te binden en bij de les te houden om blikjes te slijten die weer zorgen voor omzet om in de fun te blijven grossieren.
Dat brengt mij weer terug bij het filmpje waarvan de NOS meende ons deelgenoot te moeten maken. Aan de vraag waarom uitgerekend de NOS dit meende te moeten doen, ga ik gemakshalve maar even voorbij. Er was namelijk iets anders dat mij opviel.
Gezien hoe schoon die alpenweiden in dat filmpje zijn? Geen blikje, propje of plastic zakje te bekennen. En dan dat circuit. Geen vuiltje. Zelfs het asfalt ligt er onberispelijk bij. Er is duidelijk zojuist een cohort vegers en zwerfierapers langs geweest die de zaak met Oostenrijkse Gründlichkeit onder handen hebben genomen.
Zodra de jongens van Red Bull zijn langs gekomen, is dat wel even anders.
Mooie symboliek.
Die blikjes zijn – vol, maar vooral ook leeg – letterlijk overal.
Je komt ze als zwerfvuil op straat, in parken en grasvelden, langs wegen en rivieren tegen.
Ze zijn goed voor ongeveer 22 procent van de hoeveelheid zwerfvuil in Nederland.
Wie Red Bull drinkt, is geen mietje die zijn blikje in een prullenbak gooit.
Zou het Red Bull niet eens sieren als ze Max Verstappen inzetten voor een filmpje waarin hij een dagje meeloopt met de gemeentereiniging en als stichtelijk voorbeeld de handjes uit de mouwen steekt om de weggeworpen blikjes van zijn sponsor op te ruimen?
Reacties (13)
Zelfde onderwerp: snoepwikkels. Weet je hoe ontzettend veel van die stukjes plastic je aantreft als je groenonderhoud doet? Een treffend voorbeeld van alle kleine beetjes maken één grote bult rotzooi.
Fabrikanten zouden daarvoor per direct een milieuvriendelijk alternatief moeten produceren.
Red Bull is goor. Dit stukje is zuur. Verstappen inzetten bij een veegactie is dan wel weer een aardig ideetje.
DE TITEL VAN DIT ARTIKEL IS PER ONGELUK ALLEEN IN HOOFDLETTERS GESCHREVEN
€ 1,00 statiegeld op die blikjes, zou een hoop rotzooi schelen; het zelfde geld voor die plastic flesjes.
Dat circuit ziet er altijd netjes uit en in Oostenrijk zijn de boetes voor afval op straat gooien niet misselijk en er wordt gehandhaafd.
30 jaar geleden was het al iets van 100 mark voor zwerfafval
De hond een bekeuring geven voor poepen op de straat.
Red bull is stout, tjonge jonge jonge.
Nee verpakkingstax, as if that works.
6 miljard kunststofblikjes per jaar, en dat is nog alleen maar Red bull. (aluminium was te duur aan het worden).
Je taxt maar raak in nederland,die zijn al aan het watertje , China is the upcoming market.
Productiekosten zijn pak m beet 0,15 ct , groothandel 0.60-0.80 ct. verkoop 2,80 soms ook gewoon 5 euro.
Goede ondernemer,binnen 20 jaar global leader. prima marketing,solide cijfers en Ib zal ongetwijfeld in je pensioenpot zitten.
Jammer dat er geen handhaving meer is.
De bekeuring is 90 Euro,simpel,maar ja wie ziet er nog een politieagent?
Nou gooi bij mij in het dorp maar eens een blikje in de struiken,geheid dat je die mag oprapen anders krijg je een hengst voor je bek krijgt van een bewoner.
Singapore style.
De bermen en bospaden liggen hier vol met van alles waar geen statiegeld op zit. Koffiebekers van de stationsrestauratie, McDonald’sverpakkingen, kleine flesjes en blikjes van allerlei vermeende dorstlessers, maar inderdaad vooral veel energiedrankjes. Blijkbaar geven die niet de energie om het fatsoenlijk weg te gooien.
Het is wettelijk voor gemeenten blijkbaar nog (steeds) niet mogelijk de kosten van het opruimen te verhalen op de producenten die die luie consument in hun businessmodel hebben omarmd, als ik het antwoord van de gemeente-ambtenaar op mijn voorstel goed begrepen heb. Dus blijven we vooralsnog met weer zo’n fraai voorbeeld van geprivatiseerde winsten en gesocialiseerde lasten zitten. De verpakkingsindustrie doneert wel zo’n 20 miljoen in het afvalfonds, maar dat is vooral een PR-machine die niet opruimt. Dat doen de gemeenten en dat kost ze zo’n 200 miljoen per jaar. Kamerlid C.Dik-Faber (CU) maakt zich hard voor meer statiegeld in plaats van minder (waar de industrie zo voor lobbyt) teneinde bos, berm en beemd weer een toonbaar aanzicht te geven.
Intussen blijf ik stilletjes hopen dat er eens een boerenzoon een trekker getuned heeft en met een verlaagde gierkar door de McDrive heen rijdt.
@5…marken in Oostenrijk?
da’s wel meer dan 30 jaar geleden.
@6: Kun je eens proberen een beetje fatsoenlijk te schrijven. Ik heb het nu drie keer gelezen en geen idee waar je heen wil met die woordenbrei. Ik denk dat je schrijft dat statiegeld op blikjes geen zoden aan de dijk zet.
Sorry janc, ik doe niet aan maatwerk.Geen tijd voor.
Lees het boek.
Er zijn zoveel behoeftigen en mijn tijd slechts beperkt.
De wet van Jesus.
Volg een cursus snellezen en creatief interpreteren of wordt gewoon ouder.
@10:
Een cursus snellezen, zal niet helpen bij in elkaar vloeiende zinnen/onderwerpen en niet afgemaakte woorden.
Jouw postings vereisen een bijzonder bovengemiddeld associatievermogen en soms een glazen bol.
:-)
Gek Henk van S tot s, dat gevoel beklijft mij ook iedere keer als ik hier kom.
Maar afijn , non verbale communciatie is mijn kracht.( Hangen aan het kruis was een briljant marketingidee van mijn apostelen).
Leni Riefenstahl zou er jaloers op zijn.
Blij dat hier geen streaming webcam aanstaat want ik zou me de pleuris schrikken als ik de beelden zag en wat zal de overredingskracht van bepaalde heren hier dalen tot zubzero als je een traytje Schültenbrau ernaast ziet en een gore lange baard.
associatievermogen, pffbr,
heb jaren NLP gedaan,tjakka enzo. was een bedrijvendokter.
Dat ram je in 10 jaar jaar boeren er niet 123 uit.
ik zet paaltjes neer en wie het niet begrijpt kan moven of een uitdraai krijgen.
Napoleon complex, Jesus ,narcist of goed aangepast aan de maatschappij zouden ze tegenwoordig zeggen.
Niet veel anders als een G wilders of Sylvana alleen heb ik meer diepgang.
Dat zijn one trick pony’s die buiten de maatschappij staan.
De laatste keer dat Geert echt heeft gewerkt was in een kibboetz.
Sylvana? , pff dansen bij een bandje?
Ten tweede nederlands is niet mijn moers taal.
The associates, kutband.
Het is jammer dat je, zoals je in #10 schrijft, weinig tijd hebt:
Anders kon je je “non verbale’ communicatie, net als Leni Riefenstahl, omzetten in foto’s of bewegend beeld.
Liever geen beelden met Geert de “peroxide-ariër”.
;-)
N.B.
Ik vond je #11 nog wel te “vertalen.”
Toch blijft het vaak zo, dat “er is geen chocola van te maken is”
:-)
Voor de goede orde:
Mijn Nederlands is ook niet denderend; punctuatie en spelling zijn zeker voor verbetering vatbaar.