Gehaaid – Steven Hall

Om maar meteen met de conclusie in huis te vallen: Gehaaid is een absolute aanrader voor iedereen die van boeken en films houdt die “het zit allemaal tussen je oren” als thema hebben.

De plot-outline is als volgt: de hoofdpersoon, Eric Sanderson wordt kotsend wakker zonder te weten wie hij is en waar hij is. Al snel komt hij er door aanwijzingen, achtergelaten door zijn vroegere “ik”, achter dat zijn vriendin is omgekomen op vakantie en dat als gevolg van post-traumatische stress zijn geheugen aangetast wordt.

In eerste instantie lijkt het een gewoon syndroom, maar het blijkt dat hij wordt nagejaagd door een Ludoviciaan, een “conceptuele haai” die gekwelde geesten aanvalt en in bijzondere gevallen één geest blijft volgen. Die conceptuele haai bestaat echt, in die zin dat hij zich ook in de fysieke wereld manifesteert. Om dat concept kracht bij te zetten wordt de haai veelvuldig in het boek afgebeeld in de vorm van letters. Een erg leuk concept, wat het geheel een stuk overtuigender en geloofwaardiger maakt.

Daarnaast schrijft Hall erg goed. De conversaties zijn vlot, maar niet oppervlakkig, het boek verveelt geen moment en is niet stoffig of belangrijk-doenerig (iets wat je vaak bij Nederlandse auteurs ziet). Maar het is zeker ook niet vluchtig of te licht. Zoals gezegd: Eric?s aandoening wordt erg overtuigend neergezet en zijn verliefdheid voor en verdriet over de dood van zijn vriendin kun je van het papier af voelen.

De invloeden in het boek zijn veelzijdig en liggen er soms erg dik bovenop: mythologie, Zen Boeddhisme, schrijvers als Palahniuk (Fight Club) en Paul Auster, en klassiekers als Alice in Wonderland en The Wizard of Oz. Het wordt de lezer (en de recensent ;-) zelfs makkelijk gemaakt door een apart hoofdstuk te wijden aan boeken die Eric op vakantie leest.

In de omslag wordt Gehaaid omschreven als “ideeënroman” en “psychologische thriller” en ik denk dat beide termen het boek wel eer aan doen. Misschien komt het doordat de aangehaalde werken en auteurs me ook aanstaan, maar het boek scoort bij mij erg hoog. Vond je “Memento” flauw en snapte je “The Matrix” niet, dan zou ik het links laten liggen, maar anders is het zeker een must voor de zomer.

Gehaaid – Steven Hall, ISBN 978 90 414 1108 2, vertaald uit het Engels. Oorspronkelijke titel: The Raw Shark Texts.