Silvio Berlusconi roept in zijn verkiezingscampagne dat Alitalia niet in buitenlandse handen mag komen.
De Volkskrant quote fijntjes een oude uitspraak van dhr Berlusconi, toen nog premier:
“Gelukkig voor Alitalia is er Silvio Berlusconi die al zijn talent zal aanwenden om een probleem op te lossen dat anderen niet hebben kunnen oplossen.”
En dat is dus duidelijk niet gelukt. Dus met welk recht speelt hij de “redder”?
Overigens ben ik van mening dat deze overname, zo hij al doorgaat, tot een grote ramp gaat leiden voor Air France/KLM. Alleen als alle vakbonden uitgeschakeld zijn, ze geld toe krijgen, er carte blanche is voor alle beslissingen over luchthavens en de politiek een grondwetswijziging doorvoert waarin iedere politieke bemoeienis met de Alitalia verboden is, dan maken ze een kansje dat het goed komt.
Anders is het een crash in slow motion.
Reacties (9)
Deze mastodonten van de oude wereld moeten zich eens realiseren dat vliegmaatschappijen geen vlaggenschepen van landen meer zijn maar doodgewoon merken.
En crash in slow motion? Eerder worden het conglomeraten van namen zonder betekenis. Net zoiets als de grote filmstudio’s in de VS.
Sabena revisited
@niemand: crash in slow motion omdat het de financiele neergang van de redelijk goed draaiende AirFrance/KLM combinate zou kunnen betekenen.
@Geoff
Dan is er wel weer een ander luchtvaartconglomeraat die orde op zaken wil stellen. Goede merken verdwijnen niet. Slechte wel.
Air France/KLM wil alleen volgens mij alleen de landingsrechten. De rest wordt zo snel mogelijk ontmanteld.
Dat lijkt inderdaad het verstandigst Martijn. Anders krijg je hoogstwaarschijnlijk het gedoe er ook bij. Italiaansheid. Politieke onwil/ bemoeienis, luchthavens e.d.…staken om een scheet:
De Italiaanse nationale luchtvaartmaatschappij Alitalia cancelde 1 juni jl. 24 vluchten (nationaal en internationaal) vanwege een staking van het cabinepersoneel. Duizenden reizigers strandden daardoor op het vliegveld Fiumicino in Roma en Malpensa en Linate in Milano.
Het cabinepersoneel protesteerde voor de tweede achtereenvolgende dag tegen het feit dat met ingang van 1 juni op nationale vluchten één steward(ess) minder de koffie en thee mag serveren.
…en wie zwaaide ook al weer de scepter over de Roteb van Napels…
Want wat van Italië is moet Italiaans blijven.
Of vul er Berlusconi in…mag ook..
@ Geoff: Dat zal zo’n vaart niet lopen: Air France/KLM is de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld en boekt klinkende cijfers. Dat is niet behaald door softe zakelijkheid. Dus als Alitalia of haar werknemers moeilijk gaan doen, zal er snel ingegrepen worden.
Over YP’s punt van de landingsrechten; dat zou goed kunnen.
Ik neem aan dat het hoger management van Air France/KLM toch een zekere meerwaarde toekent aan het inlijven van Alitalia. Italiaanse bonden staan er bekend om dat ze met enige regelmaat het werk neerleggen, net als de Fransen overigens, en zo een niet altijd even betrouwbare partner zijn.
Verder spelen er met hoge schulden, verouderde vliegtuigen, het nieuwgeboude vliegveld in Milaan en de wankele en wisselende politieke situatie in Italie zoveel grote factoren een rol dat het lastig lijkt om hier als leek een goede waardering over te kunnen geven.
Wat wel zeker is dat Alitalia zeker niet de krachtige partner voor Air France wordt die de KLM momenteel wel is, de financiele uitgangspositie is daarvoor gewoon veel te zwak. Ik betwijfel dan ook of een derde partij deze aloude italiaanse luchtvaartmaatschappij van de ondergang kan behoeden. De afgelopen jaren was de tijd om weer winst te maken en dat heeft men bij Alitalia ondanks goede marktomstandigheden niet voor elkaar gekregen.
vandaag gelezen
Beneton wil Alitalia overnemen
Linkje