“The fact is that publishers do not need consumers to embrace higher prices because this move isn’t intended to sell e-books, it’s intended to sell more physical books. For many people who buy e-books for their convenience, though—for the ability to take a dozen e-books on vacation, or to read a novel on a cell phone—the choice isn’t between buying an e-book or a physical book, but rather between buying an e-book or no book at all. It’s a reality faced by other industries that have moved online; if the record labels were to pull their music from iTunes, young consumers wouldn’t rush to a music store to buy CDs instead.”
(Nicholas Ciarelli in The Daily Beast)
In de Amerikaanse boekenmarkt is het oorlog sinds de presentatie van de iPad door Apple. In een move om vriendjes te worden met de boekenuitgevers heeft Steve Jobs’ bedrijf het goed gevonden dat de uitgevers zelf de prijzen vaststellen van de e-books op een iPad, waarna de uitgevers die prijzen meteen verhoogden boven de $9,99 van Amazon, tot wel $14,99 per titel. Daarmee lieten de boekenuitgevers zien dat ze de aankoop van e-books eigenlijk willen ontmoedigen en vooral in de traditionele papieren boekenverkoop geïnteresseerd zijn – ze verdedigen de wereld die ze kennen. En nu vroegen de uitgevers hetzelfde recht aan Amazon, de grote boekendistributeur van het internet.
Dit was tegen het zere been van Amazon. De eerste uitgever die dit vroeg, Macmillan, bood Amazon 30 procent van de verkoopprijs, maar werd de volgende dag geconfronteerd met het verdwijnen van de buy-knop bij alle Macmillan-boeken op Amazon. Dus: een Macmillan-omzet op Amazon van nul dollar, grote opschudding in de uitgeverswereld én bij de lezers. Later trok Amazon toch weer bij maar zei wel dat ‘we niet geloven dat alle grote uitgevers dezelfde weg als Macmillan nemen.’ Maar Macmillan was inmiddels de held van de uitgeverswereld geworden. Andere uitgevers gingen nu ook hetzelfde als Macmillan eisen.
Tot nu toe hanteerde Amazon een introductiemodel voor e-books dat eigenlijk veel voordeliger was voor de uitgevers dan het bod van 30 procent van Macmillan. Amazon verkoopt een e-book aan de klant voor $9,99 maar betaalt de uitgever de helft van de gewone boekenprijs, wat dus zelfs tot verlies op de verkoop van een e-book kan leiden voor Amazon. Alles om de klanten aan e-books te laten wennen. Met hun actie laten de uitgevers zien dat als het aan hen ligt ze de e-books de nek omdraaien met behulp van de hoge prijzen.
Goedbeschouwd hebben de boekenuitgevers in Amerika nu een Pyrrhus-overwinning geboekt. Consumenten hebben vorig jaar al met de onverwachte stijging van de verkoop van e-book readers enthousiasme voor het nieuwe apparaat laten zien. Het is uiterst twijfelachtig of de Amerikaanse boekenuitgevers zullen kunnen blijven dicteren dat de prijs van e-books ontmoedigend hoog is. Als ze kijken naar wat hun collega’s in de muziekwereld enkele jaren eerder hebben meegemaakt dan zullen ze gaan beseffen dat ze hiermee uiteindelijk een verliezende strategie hanteren. De firma Apple speelt bij dit alles een nogal dubieuze rol: de boekenuitgevers eerst over het bolletje aaien, in de wetenschap dat je eerder al de muziekwereld in je zak hebt gestoken met iTunes…
De Amerikaanse boekenmarkt is het toneel waar deze strijd beslist wordt; de Amerikaanse consumentenmarkt is nu eenmaal economisch, cultureel en technologisch de plek waar de grote beslissingen vallen. Maar boeken zijn niet zomaar een product. Ze zijn bijvoorbeeld het belangrijkste instrument geweest in het verspreiden van het gedachtengoed van Reformatie en Verlichting. En nog steeds, als iemand vindt dat hij iets belangrijks te vertellen heeft, bijvoorbeeld dat mensen in de toekomst geen boeken meer zullen lezen, dan schrijft hij een boek. De beslissing over het boek, die beschavingsdrager, zal op de Amerikaanse consumentenmarkt vallen – in een prijzenoorlog.
Reacties (22)
Prijzenoorlog ok, maar ik begrijp niet dat uitgeverijen gewone boeken zomaar prefereren en zich zelf lijken te willen terugtrekken uit de wereld van e-books.
Theoretisch kan er aan e-books, zelfs bij een lagere prijs, veel meer verdiend worden omdat de enorme kosten van productie en distributie wegvallen en omdat er geen opslag meer nodig is om een fysieke winkel met legio personeel te financieren.
Heeft het dan enkel te maken met de angst voor piraterij en daarmede het verlies van controle over het product?
Maar goed, e-books zijn de toekomst en meer en meer mensen zullen, zoals in de quote ook staat, kiezen tussen e-book of geen boek, ook al wil ik aantekenen dat dit nu zeer zeker nog toekomstmuziek is. Maar ook al moet het e-book nog rijpen bij het grote publiek, vraag dan tenminste een prijs die aanzienlijk lager ligt dan de prijs van een fysiek boek, anders zal piraterij alvast in de gewoonten ingeslepen raken en zullen de angsten van de uitgeverijen verworden tot een self fulfilling prophecy. Anders gezegd, de uitgeverijen zullen dan ook niet de lusten (slechts een enkeling koopt een e-book voor de prijs van een gewoon boek nu e-readers nog geen gemeengoed zijn) maar wel de lasten (piraterij) dragen.
Steek je hand in de lucht als je… mp3-speler hebt ! Ah, dat valt niet tegen.
Steek je hand in de lucht als je… een mobiele telefoon hebt ! Tsjonge.
Nu, steek je hand in de lucht als je een… e-book reader hebt ! Dat dacht ik al.
En steek je hand in de lucht als je het prettig vindt om met bloeddoorlopen, betraande ogen naar een I pad scherm te staren om lange lappen tekst te lezen…. jaahaa
Wat is I pad toch slim.
Ik wijd momenteel op mijn weblog een serie over het e-book, en kom, helaas morgen pas in detail aan bovenstaand onderwerp toe.
Voorlopig blijft er een groot verschil bestaan tussen het fysieke boek en het elektronische boek; anders dan bij muziek, of film, die veel minder tastbaar zijn, waarbij de informatiedragers er dus al veel minder toe doen.
Dat tijdschriften en kranten elektronisch worden, ligt veel meer voor de hand. Die zijn anders toch al gauw oud papier; het bezit, of de drager doet er veel minder toe. Dus is interessanter dat de New York Times geld gaat eisen aan bezoekers, en The Guardian benadrukt dit nooit te gaan doen, dan wat enkele boekenuitgevers na proberen.
Er bestaat nauwelijks nog een markt voor e-boeken. Zowiezo kopen nauwelijks mensen boeken, in welk formaat ook. De belangstelling voor e-readers is een hype.
“De firma Apple speelt bij dit alles een nogal dubieuze rol: de boekenuitgevers eerst over het bolletje aaien, in de wetenschap dat je eerder al de muziekwereld in je zak hebt gestoken met iTunes…”
Hoezo dubieus? Dit is toch gewoon een kwestie van de markt naar je hand zetten omdat je een product hebt waar de consument baat bij heeft? Dit is nu bij uitstek een stukje marktwerking waar de consument wél bij aan het langste eind lijkt te trekken.
Verder is er nog één ding wat ik niet terug zie in de discussie – de reden dat wij de vaste boekenprijs kennen: de ontwikkeling van talenten. Zullen ebooks ertoe leiden dat er meer nieuw materiaal komt, omdat uitgeven makkelijker wordt, of wordt het meer een massa-medium, en kunnen we nog alleen maar van Grisham en Kluun op de e-reader genieten? Ik weet het niet, maar in het algemeen vind ik het wel aan te moedigen als verspreiding van materiaal makkelijker wordt.
Betacam, VHS, … we zien nog wel.
@prometeus; als het aanbod op iTunes enige indicatie is – dan zullen we voorlopig alleen maar Grisham en Kluun op de e-reader kunnen krijgen. Trouwens, wat is er mis met nieuws lezen op je telefoon/netbook – als het toch mobiel/op de hotelkamer moet ?
@ KJ
I tunes was ook niet de plek waar je als eerste de nieuwe nummers van Jason & the Argonauts of een andere talentvol elektronisch collectief kon beluisteren. Het medium, en dus niet de vorm die I tunes eraan geeft, bood hen echter wel de mogelijkheid om zeer snel hun materiaal onder de aandacht van een internationaler publiek te brengen.
Ik weet niet of muziek in dit geval te vergelijken is met boeken. Al mijn muziek is tegenwoordig digitaal maar boeken lees ik nog steeds op de ouderwetse manier.
Ik denk dat digitale muziekbestanden het luisteren gemakkelijker hebben gemaakt terwijl de beleving niet dramatisch is veranderd. Voor boeken geldt dat denk ik minder.
Je gaat sneller met een boek in de tas in de trein zitten dan met een stapel cd’s. Ik moet nog zien dat de e-readers het gaan redden.
Wel kortzichtig van de uitgevers trouwens, maar goed, dat was met het oog op de recente geschiedenis wel te verwachten…
uitgevers worden net zo overbodig als platen maatschappijen, maar dat lijkt me geen slechte zaak. Macmillan krijgt dus 70%, hoeveel daarvan zou naar de auteur gaan en hoeveel voor Macmillan zelf? Ik denk dat maar een heel klein deel naar de auteur gaat. Vroeger was dat misschien te rechtvaardigen omdat uitgevers noodzaak waren voor de distributie, maar ik zie niet zo goed wat hun rol nog is bij e-books. Inkomsten van e-books moeten gewoon verdeeld worden tussen amazon en de auteurs.
@2 steekt 3 handen de lucht in
mp3: gebruik hem alleen nooit, en toen ik ‘m gebruikte, eigenlijk vooral de radio.
mobiele telefoon: gebruik hem heel veel… sinds er mobiel internet op zit.
iliad: M’n PDFjes lezen in de trein – veel prettiger dan op de laptop.
…maar ik ben dan ook een zakelijk gebruiker.
@ KB
Bedenk wel dat simpelweg het zorgen dat het boek op de juiste manier onder de aandacht wordt gebracht van een potentieel koperspubliek óók een deel van de expertise is van een uitgever.
Ik weet niet voor welk deel op dit moment de kosten van het drukken en verspreiden deel uitmaken van de koopprijs, maar het ‘proppen’ van een boek in al die boekenprogrammas, voorleesavonden, leeskrantjes, goedemorgen nederland praatshows, recensies etc is een expertise op zich en die expertise is ook geld waard.
Muziek is makkelijker te consumeren, lees beluisteren, dan een boek in welk formaat ook, op papier dan wel elektronisch. De tekst gaat echt niet makkelijker de hersens in vanaf een scherm. De hele discussie gaat in feite gewoon om de prijs van het elektronische leesvoer en nergens anders om. Worden het dubbeltjes, euro’s of helemaal gratis, als cadeua bij een papieren exemplaar?
@10 @12 Ik ben het eens met KB, de uitgevers zullen in het nauw komen. En het promoten van een boek zal niet per se hun taak blijven; er zijn reclame-, pr- en communicatiebureaus die dat beter kunnen of ten minste heel snel kunnen leren. Bye bye publishers…
@10 “Inkomsten van e-books moeten gewoon verdeeld worden tussen amazon en de auteurs.”
En de redacteur dan die alle spel- en stijlfouten eruit vist? De opmaker/ontwerper die het opmaakt? De beeldredactie die de archieven doorspit voor mooie afbeeldingen ter versterking van het verhaal? De marketingmedewerker die de persberichten rondstuurt?
Ik (werkzaam als boekredacteur, dus oke, bevooroordeeld) krijg af en toe het idee alsof veel mensen denken dat het uitgeven van een boek alleen maar inhoud om een word-bestandje van de auteur naar een drukker door te sturen. Ter info: aan een gemiddeld non-fictie boek werken als de auteur het boek heeft ingeleverd gedurende twee, drie maanden nog zo’n zeven mensen mee. En da’s dan nog exclusief financiele afdelingen, receptionisten, postkamermedewerkers en dergelijke.
Maar goed, die e-boeks gaan er natuurlijk toch op grote schaal komen, en de meeste uitgeverijen zijn ook echt al wel bezig om een goede vorm te bedenken. Met een verkoopprijs dus waarbij we wel uit de kosten komen, alle betrokkenen hun brood kunnen blijven verdienen, en die de lezer nog wil betalen (in plaats van dan maar illegaal te gaan downloaden).
Persoonlijk wil ik voor een e-boek ook significant minder hoeven te betalen dan voor een papieren boek…
Het grote nadeel van het e-book is natuurlijk dat je daarmee de visite niet meer kan imponeren. Laat ze daar eerst maar eens wat op verzinnen.
@2: e-books kun je ook op laptop of netbook lezen. Sterker nog, dat is hoe ik mijn laatste twee boeken heb gelezen. Voor studie/handboeken is dat zelfs handiger (ctrl-F naar je onderwerp).
@15: Een opmaker is nergens voor nodig en de rest kan de schrijver ook op contractbasis inhuren. Amazone moet ie trouwens ook niet teveel geven, want die hebben bijzonder weinig kosten aan een e-book verkopen (geen receptionist of postkamermedewerker meer nodig). Ja dat is dat vervelend voor een uitgever, die is eigenlijk semi-overbodig, cq. kan zich gaan toeleggen op het uitzenden van redacteurs.
En straks klagen alle uitgevers dat ze door piraterij miljarden mislopen. Waar heb ik deze tactiek eerder terug zijn komen om een industrie in zijn kont te bijten. De goudvisconstante van het collectieve geheugen.
@19: Dat gaat inderdaad wel lukken als ze zichzelf de markt uit prijzen met $14,99 voor een tekstdocumentje (het wachten is op schrijvers waarbij het kwartje valt dat ze dat veel goedkoper en toch met meer winst voor zichzelf direct kunnen regelen met Amazon of een soortgenoot daarvan).
@20 Dat zal wel op grotere schaal gebeuren, maar werkt toch vooral goed voor schrijvers van enige naam. Zie @12. Denk je echt dat je voor een ebook geen opmaker nodig hebt? Dat er niet iemand is die een manuscript in digitale vorm moet gieten, en dan ook een digitale vorm die lees- en dus verkoopbaar is? Zo simpel is dat niet (vraag het een willekeurige ICT’er). Natuurlijk kun je ook dat allemaal zelf doen als slimme schrijver. Maar ziet het er dan ook uit en bovenal: is het nog rendabel? Vergeet ook vooral niet dat uitgevers al vooraf investeren in schrijvers. En dat een eenzame zelfpublicerende schrijver van een Amazon ook niet zomaar krijgt wat ‘ie hebben wil.
Verder is het produceren van een eboek wel goedkoper, maar nauwelijks gratis (denk aan ICT-gerelateerde kosten) en een stuk ingewikkelder dan het lijkt, wat niet alleen komt door DRM.
Ik ben erg voor eboeken, niet enthousiast over DRM en vind dat de prijs wel wat omlaag kan. Uitgeverijen zullen ongetwijfeld veranderen zoals boekwinkels ook al een tijd aan het veranderen zijn. Maar verdwijnen zie ik niet zo snel gebeuren en al te lage eboekprijzen heeft niemand wat aan.
Ik heb een Kindle. ’t leest fantastisch. Boek uit? Download je even een nieuwe. Binnen een paar minuutjes klaar. Ideaal met dit weer. Geen idee wanneer ik weer in een boekenwinkel kom. Ik woon vrij landelijk. Daarnaast, m’n boekenkast past al tijden echt niets meer bij. Groter huis kopen is geen optie ;-) O ja, en muziek beluisteren via m’n Ipod zo zonder al die reclame. Zo prettig….. Eén ding; ik download wel alles legaal. Leven en laten leven!