Poll – de Meest Roekeloze Weggebruiker

In de Nederlandse media gonst het van de weggedrag-onderzoekjes die een verschil tussen de seksen zouden moeten aantonen. Roekeloze mannen, voorzichte vrouwen… van die dingen. Terecht werden er hier al vraagtekens gezet bij de interpretatie van de onderzoeksgegevens.

Maar ik wil het nu even over een andere boeg gooien. Niet het type geslachtsorganen is bepalend voor het rijgedrag. Nee, rijgedrag wordt bepaald door het type voertuig. Mijns inziens zijn automobilisten veruit de verantwoordelijkste weggebruikers. Daarentegen tonen fietsers en voetgangers zich uitermate roekeloos en onverantwoordelijk. Ziet u een auto rijden dan kunt u met 99% zekerheid ervan uitgaan dat de bestuurder een opleiding heeft genoten om aan het verkeer deel te nemen. Bij fietsers, scooterrijders en voetgangers is dit zeker niet altijd het geval en dat merk je. Maar het is nog schokkender: zelfs gediplomeerde weggebruikers veranderen in roekeloze egocentrische vlerken als ze zich op twee wielen door het verkeer begeven. Dwars door rood licht fietsen en de automobilist die vol op de rem moet nog nijdig aankijken ook, het is de dagelijkse praktijk in Nederlandse steden. Fietsers die zich met alle geweld voor een stoplicht tussen een hoge stoep en een vrachtwagen wringen terwijl de richtingaanwijzer al op rechtsaf staat, dit is gewoon vragen om bloemetjes en kaarsjes op de hoek van de straat. Dat klinkt hard maar denk ook maar eens aan de vrachtwagenchauffeur die iedere keer doodsangsten uitstaat als hij(/zij) moet afslaan. Hoe vaak ziet u een fietser voorrang verlenen? Nou? Over voetgangers heb ik maar niet eens, die storten zich slaapwandelend op de rijbaan en zijn zich totaal niet bewust van hun eigen gedrag: zombies zijn het. Welke fietser is ooit vrijwillig doorgelaten door een voetganger op het kruispunt Spui-Kalverstraat? Nou? Nee niet de sekse maar het voertuig bepaalt het weggedrag.

Edoch mijn persoonlijke mening doet er niet toe. Uw collectieve mening des te meer. Noem uw Meest Roekeloze Weggebruiker in de poll:

[poll=9]

  1. 2

    Nee daar beginnen we niet aan, want dat heeft een aanzuigende werking op: invalidewagentjes, bestelbusjes, bolderkarren, skelters, Leopard tanks, draaiorgels, suv’s en riskja’s.

  2. 5

    Op zich is het wel logisch dat fietser en brommeraar bovenaan staan. Per slot van rekening zijn dat degenen die geen of maar een beperkte opleiding hebben gehad. Zelf ging ik me op de fiets anders gedragen na mijn rijlessen. Niet per sé netter volgens de regels, wel duidelijker t.o.v. andere weggebruikers.

    Interssanter zou volgens mij zijn een indeling in categorieën: leaserijders, zondagsrijders, caravanrijders…

  3. 6

    Fietsers…ik hoef niet eens verder dan een spiegel te kijken om een roekeloze rijder te zien. Daarmee zal ik echter niet de enige zijn.

  4. 8

    Ik vermoed dat fietsers procentueel gezien meer capriolen maken dan scooterrijders, al staat het stereotiepe straatschoffie (oud nederlands voor k*tmarokkaan) die even een stukkie stoep meepikt iedereen natuurlijk helder voor de geest.

  5. 9

    Zondagse caravanrijders, die je als fietser totaal van de weg af drukken in een zonnig buitenland… Altijd Nederlanders.

    In (Noord-)Spanje vind ik het verkeer een verademing. Automobilisten – ook vrachtwagenchauffeurs – sturen ruim om fietsers heen, of wachten tot daar gelegenheid toe is. Zou dat aan de spaanse rijopleidingen liggen, aan de spaanse aansprakelijkheidswetgeving of aan hun relaxedtere (hoe schrijf je dat?) toestand?

  6. 11

    @eli: ben jij in een ander spanje geweest? Mijn ervaring zijn juist dat je regelmatig de berm inmoet als je wordt ingehaald.

  7. 12

    Ja maar Carlos zeg nou zelf, als je zo’n wagentje met een 40km-sticker erachter op voor je ziet rijden op de grote weg, wat denk je dan?

  8. 14

    #9
    Dat heeft volgens mij te maken met het feit dat autobestuurders minder gewend zijn aan fietsen. Ik fiets dagelijks in Lissabon en merk dat het overgrote deel van de autobestuurders goed rekening met je houdt. En dat vertaalt zich bijvoorbeeld in 2 meter afstand bij het inhalen (als ze het uberhaupt al doen)

  9. 15

    Wat ook niet bijdraagt aan verantwoord weggedrag is dat het vooral onder voetgangers cool is om je in het verkeer van niemand iets aan te trekken. Hippe films en reclames doen dat gedrag voor: je zonder op of op te kijken in het verkeer storten en een beetje verstrooid grijnzen om de piepende remmen die dat oplevert.

  10. 16

    De meeste stemmers zijn denk ik automobilisten.
    Helaas is een rijbewijs geen enkele garantie voor verantwoord rijgedrag. Als je dagelijks fietst zijn veel automobilisten een ware ergernis, vooral op rotondes en op wegen zonder fietspad. Hoewel de meeste automobilisten toch lekker droog zitten, muziekje erbij hebben en wat al niet meer, hebben ze veelal haast en proberen toch zoveel mogelijk anderen de weg af te snijden. Doe es rustig aan en let beter op zou ik zeggen. Conclusie, fietsen is het meest roekeloze wat je kunt doen, ja.

  11. 20

    Welke fietser is ooit vrijwillig doorgelaten door een voetganger op het kruispunt Spui-Kalverstraat?

    Op dat kruispunt hebben de voetgangers gewoon voorrang (zebrapad). Fietsend tuig stopt normaal gesproken zelden of nooit voor een zebrapad, dus dan is het misschien even slikken dat op dat kruispunt de voetgangers puur door hun numerieke overwicht kunnen afdwingen dat ie toch moet stoppen.

    Maar goed, blindelings de weg op stappende voetgangers zijn ook vrij naar, om van de zonder-richting-aan-te-geven-afslaande automibilisten maar te zwijgen. Conclusie: het is allemaal tuig.

  12. 21

    Ik vind er wel wat voor te zeggen, ligfietsers als aparte categorie. Ze zijn namelijk zonder uitzondering veel sneller, maar door hun hoogte (laagte?) minder goed te zien. In die zin onvergelijkbaar met de klassieke heren- of damesfiets.

    Invalidenkarretjes lijken me ook een aparte vermelding waard: het enkele bezit van deze voertuigen lijkt de bezitters aan te sporen tot een grote mate van roekeloosheid. “Ik ben toch al (half-)invlaide, dus wat kan me gebeuren”, zie je ze denken als ze over het voetpad (!) crossen. Rondom de Haagse Mart ben ik op die manier verschillende keren bijna letterlijk van de sokken gereden.

  13. 23

    In eerste instantie dacht ik aan: politie-agenten en taxi-chauffeurs. Maar ja, die bleken niet in het lijstje te staan. Toch maar gekozen voor automobilisten, want die zie ik veel vaker levensgevaarlijke capriolen uithalen dan fietsers of voetgangers.

  14. 24

    Fietsers inderdaad grosso modo. En dan met name twee of dlie naast elkaar. Pratend of sms- end. Kijken ho maar.
    Maar kom op parcours met racefiets ook e.e.a. tegen. Op bepaalde punten (verplichte stop) toch maar in de remmen ondanks voorrang anders is het van asfalt afschrapen geblazen..

  15. 30

    En dat zijn dan alleen maar de comments die het gehaald hebben tot in de database. Daarnaast houden we wekelijks nog eens zo’n 10.000 comments bij de voordeur tegen.
    In het begin denk je dat je populair bent. Maar de realiteit valt dan toch hard tegen :-}

    Maar dit terzijde. Volledig offtopic.

    Ontopic: Deelt iemand de ervaring dat als je als fietser in de stad tijdig stopt voor een rood licht je van achteren vloekend wordt aangereden?
    Okay, ik kom uit een dorp, maar dat is toch van de zotte.

  16. 31

    @30 Ontopic:

    En terecht. Niets irritanter dan dat – als je lekker op snelheid bent – er een fietser voor je besluit om te stoppen voor het rode licht.

  17. 32

    Deelt iemand de ervaring dat als je als fietser in de stad tijdig stopt voor een rood licht je van achteren vloekend wordt aangereden?

    Die ervaring deel ik als automobilist, Steeph. Nou ja, bijna, want tot nog toe is het nog steeds nét goed gegaan. Of je stopt voor rood en één of andere idioot scheurt je gewoon voorbij.
    Nog gevaarlijker: dat gebeurt ook als je stopt voor een zebrapad. Mensen beginnen met oversteken en ondertussen scheurt een imbeciel achter je je gewoon voorbij. Ik heb wel ’s overwogen van zo iemand het kenteken op te schrijven en aangifte te doen wegens poging tot doodslag.

  18. 33

    Fietsers zijn by far het allerallergevaarlijkst op de weg.

    Ik herinner mij zelf nog hoe zorgeloos fietsen was voordat ik rijles kreeg. Toen ik eenmaal autorijles had stond ik behoorlijk versteld dat ik de 18 gehaald heb.

  19. 34

    Ook meegemaakt: bij de kruising kalverstraat/dam bij groen licht een noodstop moeten maken voor een man op een sportfietsje die door rood reed. Helaas is de combinatie nattigheid en marmeren zebrapad nogal ongelukkig, en gleed ik vol gas rechtuit tegen het dunne achterwiel van het sportfietsje. Echt, een hooligan had ‘m niet mooier krom kunnen trappen.

    Maar de man in kwestie nam het zeer sportief op: “Had ik maar niet door rood moeten rijden geloof ik he?”

    Maar achteraf besef je dat best het einde had kunnen zijn :)

  20. 35

    Fietsers die zich met alle geweld voor een stoplicht tussen een hoge stoep en een vrachtwagen wringen terwijl de richtingaanwijzer al op rechtsaf staat, dit is gewoon vragen om bloemetjes en kaarsjes op de hoek van de straat

    Een beetje chauffeur laat natuurlijk genoeg ruimte over. Verder is het natuurlijk logisch dat automobilisten voorzichter in het verkeer moeten zijn dan fietsers.

    Waar ik mij dus pas aan erger is automobilisten die (voor kortere of langere tijd) hun mobiel op fietspad parkeren/stoppen (ja, dat rode stuk is dus een FIETSPAD) en vervolgens raar opkijken als je ze asociaal noemt. Ik heb dit zelfs al 2x met een lesauto meegemaakt. Er komt een dag dat ik mijn fiets van voor tot achter over die auto heen sleep.

  21. 38

    Ik mis de aparte categorie voor Alfa Romeo-rijders. Alle Alfa Romeo-rijders zou standaard de rijbevoegdheid ontzegd moeten worden.

  22. 39

    Roekeloos rijgedrag, levensgevaarlijke dingen… ze zouden verboden moeten worden.
    Stoppen voor haaietanden? Waarom zouden ze. Flikker hem maar op de stoep neer als je hem weg wil zetten. Ook leuk om hem op andere plekken te zetten waar andere weggebruikers er last van hebben. Opletten of je niet niet te maken krijgt met andere weggebruikers? Doen ze niet aan. Ze lijken te denken dat ze onsterfelijk zijn want voorrang verlenen aan verkeer van rechts doen ze lang niet altijd ténzij het enorm veel groter is dan zij zelf zijn.

    Levensgevaarlijk omdat:
    1) ze vaak te hard rijden
    2) enorm zwaar zijn en zwaar genoeg om iemand met gemak te doden

    hm…… hier klopt iets niet…. of toch wel?

    Jawel: de automobilist.
    Parkeren op fietsstroken
    Parkeren op de stoep
    Doodgewoon veel te hard rijden zoals 50 in een 30-zone
    Fietspaden van een voorrangsweg totaal negeren en gewoon het fietspad oprijden zonder ook maar éven te kijken of er een fietser aan komt die ze voorrang moeten verlenen.

    Wie vrij van zonde is…..

  23. 40

    Ik heb auto gestemd, maar kan niet inschatten welke groep overall nu het gevaarlijkst gedrag vertoont…

    Middelbare scholieren zie je op de fiets inderdaad de gevaarlijkste capriolen uithalen, ik geloof niet dat ik vroeger anders was. Sinds ik kinderen heb fiets ik behoorlijk voorzichtig, en juist dan valt op welke risico’s bepaalde automobilisten nemen om, bijvoorbeeld in smalle straatjes en bij tegenliggers, toch nog langs je te gaan.
    Dan hebben we het nog niet over degenen die in woongebieden (30-zone) deze terechte snelheidslimiet volledig negeren en soms zelfs doen alsof het om een 80-weg gaat. Ook hier is mijn indruk dat jongere automobilisten hier meer last van hebben, dan degenen met kinderen.

  24. 43

    Heb op brommers/scooters gestemd. De excessen zorgen toch dat deze categorie op mij het meest roekeloos overkomt. Vooral in combinatie met snelheid en schade. Werd laatst bijna ondersteboven gereden door een bromfiets toen ik mijn huis uitstapte. Die gast reed dik dertig over de stoep. Een fietser was zelf net zo hard gevallen en voetgangers mogen elke dag tegen mijn auto aanlopen. Dat win ik wel…

    Over die opleiding, trouwens, is het niet zo dat je op de lagere school een verkeersexamen moet doen? Ik heb dat iig wel gedaan, dat kan toch ook als een soort van opleiding worden gezien. (Waarmee ik niets wil zeggen over mijn rij- of loopgedrag.)

    Verder deel ik wel de ervaring van oersoep (#33), sinds ik auto rij ben ik op de fiets meer rekening gaan houden met wat je vanuit een auto ziet. Dat vergeten fietsers ook nog wel eens, dat ze gewoon vanuit een auto niet altijd even zichtbaar zijn, met name ’s avonds zonder verlichting. Niet dat ik vind dat je per se licht op je fiets moet hebben, maar als je het niet hebt, bedenk dan ook dat ik je vanuit de auto simpelweg niet kan zien.

  25. 45

    “Automobilisten op zoek naar een parkeerplaats” staan wat mij betreft op nr 1. Dan gaan de oogkleppen op, wordt bij iedere mogelijke parkeerplaats plots geremd of keihard versneld, en vooral niet opgelet of er nog fietsers in de buurt zijn.

    Taxichauffeurs op nr 2, ik woon niet voor niets in Amsterdam.

    Ik stem wel automobilisten :)

    Ik fiets zelf alles af, maar herken me in de zombie voetgangers beschrijving. Sinds ik drie keer achter elkaar bonnen kreeg voor de bekende politie quota, durf ik op een uitgestorven kruispunt om 3 uur ’s nachts nog niet te denken aan door rood rijden. Ik wacht overal braaf en behoorlijk hersendood en dat heeft als gevolg dat ik ook meteen wegfiets zo gauw het licht groen wordt. Toen ik me niets van stoplichten aantrok lette ik een stuk beter op het verkeer.

  26. 46

    Ai… half zes alweer?!
    Ik spring maar weer eens op m’n onverlichte fiets om mij in het donker langs de stilstaande leasebakken van grootkapitalisten te wringen. En owee als er eentje het gore lef heeft om op mijn fietspad te staan…

  27. 48

    Tja, nu wetenschappelijk is aangetoond dat de mannen het niet van de vrouwen kunnen winnen, gaan ze op zoek naar een nieuwe tegenstander. En dat wordt dan de fietser.

  28. 50

    Aansluitend bij Nemo: als fietser rijd ik regelmatig door rood, maar juist daarom let ik op zo’n moment extra goed op, want ik realiseer me dat ik kwetsbaar ben. Het lijkt me dan ook een aardig idee om de mate van roekeloosheid uit te drukken als een functie van (1 ÷ kwetsbaarheid) × snelheid × ernst van de eventuele overtreding (geen overtreding = 1).

    Ik ben het er overigens wel helemaal mee eens dat verkeersinzicht ook op de fiets toeneemt als je eenmaal rijles hebt gehad.

  29. 51

    Absoluut.
    Pa wist me ‘vroegah’ goed duidelijk te maken dat ik m’n licht moest laten branden in het donker. Toen ik rijles kreeg op m’n 18e was het me duidelijk waarom…..

  30. 52

    Ik ben vaker met een auto in botsing gekomen dan met een fiets. Overigens verlener auto’s uiterst vaak geen voorrang aan fietsers, wanneer dit volgens verkeersregels wel zo hoort (ik kom van rechts, of de auto komt van een afrit of is bezig met achteruitrijden of een andere bijzondere verrichting of slaat af).

    Het voorbeeldje met de vrachtwagenchuaffeur wordt ook verkeerd geinterpreteerd: De chauffeur wil aflsaan en dient voorrang te geven aan de fietser die gewoon rechtdoor wil. Als je dat niet doet heet dat snijden, daar hebben gemotoriseerden (in het algemeen) ook een handje van. Haal dan niet net voor je wil afslaan in, maar blijf achter de fietser, dan kan de hele risicosituatie niet eens ontstaan!

  31. 53

    Overigens zijn het alleen Maastrichste Stadsbuschauffeurs, of is het algemeen, dat het lijkt dat je toeslag krijgt als je voetgangers overrijdt? Hier lijken ze in ieder geval op je te mikken. Zebrapaden bestaan niet voor die gasten. Typisch genoeg gedragen de streekbusvervoerders zich dan weer als volledige gentle(wo)man.

    Hetzelfde geldt ook tov. potentiele busreizigers: Rennen naar een halte heeft bij stadsbussen geen zin als er niet al iemand staat; de bus rijdt desnoods door, zelfs als jij eerder bij de halte bent of voor de bus springt (beter niet doen dus!). Een streekbus zal zelfs stoppen en wachten als je nog tientallen meters van de halte verwijderd bent, mits je maar met een vervoersbewijs zwaait (of als hij/zij je herkent).

  32. 54

    Nou nou nou….
    de roekeloze rijder… lijkt me degene die niet kan kijken

    de fiets is toch het beste vervoersmiddel, lekker klein en wendbaar. Past het voorwiel ertussen dan de rest ook.

    In het verkeer draait het erom om goed te kijken en vooral om door te hebben of de andere bestuurder je gezien heeft (dus ook zelf richting aangeven). Voorrang of niet als ik erlangs kan dan ga ik, aan de andere kant weet je van te voren als fietser dat een botsing met een gemotoriseerd voertuig bijna altijd klote voor jezelf is; niet doen dus, stoepje pakken en doorscheuren.

    Ik rijd meestal met een gangetje van 25+ door de stad en houd in voor kruispunten, kijken en dan stoppen of gaan (sowieso meer vaart maken)

    De meest irritante weggebruikers zijn fietsers die stoppen om een zinloze reden (rood licht) of afslaan zonder te kijken en automobilisten die geen plek rechts overlaten om ingehaald te kunnen worden.

    De meest relaxte weggebruikers zijn buschauffeurs, de slipstream van de bus is ideaal…

  33. 55

    Ik ben tweemaal aangereden door een auto, nog nooit door een fiets. Bovendien is de impact van een botsing met een auto zeker 10 maal zo groot vergeleken met een fiets met dezelfde snelheid. En dan rijden ze meestal nog harder ook. Auto’s hebben dus ook een 10 maal zo grote plicht om voorzichtig te rijden. Als je het zo bekijkt is deze poll een heel droevige score voor de automobilist.

  34. 56

    De meest irritante weggebruikers zijn fietsers die stoppen om een zinloze reden (rood licht)

    Uh, ik snap dat je iets zinloos vindt, maar sinds wanneer is iemand die zich aan de wet houdt irritant?
    Ben ik dan nu al zo ouderwets als ik vind dat je niet selectief wetten kan negeren gewoon omdat het je niet uitkomt?

    Ben je trouwens medeplichtig en aan te klagen als je mensen aanzet tot het overtreden van de wet, zoals toeschouwer het doet? Als is het maar de verkeerswet.

  35. 57

    Ik vond 54 het ook wel moeilijk maken. De schrijver van het topic vindt fietsers roekeloos omdat ze door rood rijden, #54 omdat ze stoppen voor rrod. Dan kun je het als fietser dus al niet meer goed doen. Of je nu wel of niet door rrod rijdt, je bent een last in het verkeer.

    Ziedaar de automobilistenmentaliteit: De weg is van ons en elk ander object op de weg is alleen maar lastig. Aangezien ik een donkergrauw vermoeden heb dat de meerderheid van de reaguurders/stemmers autorijders zijn, is de uitslag van de poll wel erg voorspelbaar dan.

  36. 58

    Wat ook een mooie categorie fietsers is, zijn zij diewanneer dat kan op een vluchtheuvel gaan staan wachten totdat de andere rijbaan vrij is, óf die zo dicht mogelijk op de kruisende rijbaan gaan staan, liefst met een voorwiel al er op.

    In beide gevallen kunnen ze de verkeerslichten vaak niet meer zien, en als jij als stopper-voor-rood groen licht krijgt, moet je je eerst nog door een woud van stilstaande fietsers wurmen. De ongeduldigen zijn zelden sneller aan de overkant van het kruispunt.

    Door rood rijden okee, maar doe het dan vol overtuiging en doodsverachting ;-)

  37. 59

    De zwakste heeft steeds voorrang op de 2de zwakste, wasmedanu.
    Rodelichtkwestie? Die dienen voor auto’s, laat ons wel wezen. Een autoloze stad behoeft geen stoplichten.
    Onze steden zijn gemaakt voor een paard en een handkar, en de fwiets lijkt daar het meest op.
    Heerlijk, een dag in Peking rondfietsen -tot vandaag mijn dierbaarste vakantieherinnering. En ik weet als de dag van gisteren de eerste keer dat ik door de grote stad zoefde -dat is en blijft toch kicken.

    Merelroze, roept u mij??

  38. 61

    In mijn ervaring zijn de meeste (stads)voetgangers automobilisten die hun voertuig spijtig genoeg niet in de gevel van hun bestemming hebben kunnen parkeren. Het vermeende ‘zombiegedrag’ van voetgangers is dus een logische voortzetting van hun gedrag in de auto. Alleen de omgeving verschilt.

    “Motorists are like cattle: rather big and pretty stupid.” wordt wel eens opgemerkt. Ik geef de voorkeur aan “Share the road”.

  39. 62

    De stoplicht kwestie: een hulpmiddel om de verkeersstroom te bevorderen door aan te geven wie wanneer moet stoppen. Dit is ontworpen voor de automobilist omdat deze over het algemeen zo hard rijd dat hij niet tijdig zou kunnen stoppen (kom niet aan met praatjes dat je zo langzaam rijd dat dit niet opgaat, want dan kan je niet rijden)
    Als fietser behoud ik liever mijn vaart dus kijken, gaatje prikken en gaan. Dan kijkt de automobilist altijd verontwaardigd (????) omdat hij geen voorrang krijgt. Ik zeg ga fietsen, luiwammes. Zijn we direkt van het fileprobleem af.

  40. 63

    Fietsers roekeloos en gevaarlijk? Hoeveel kinderen worden er jaarlijks in Nederland doodgereden door fietsers? En hoeveel door auto’s? Of is dat ook weer de schuld van die roekeloze kinderen zeker. Ga toch fietsen.
    I rest my case

  41. 65

    Of ’n tank van ’n rolstoel voor gehandicapten, raar dat die nog niet bestaat. (Cf. #21.)

    Vind het wel raar dat hier zo de lof wordt gezongen van buschauffeurs. Bezuiden uw zuidergrens, beste buren, razen de chauffeurs van de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn steeds roekelozer door de straten, gedreven door de verplichting aansluitingen te halen of vertragingen te vermijden, service level agreementsgewijs, of om aan de terminus nog snel even te kunnen roken of plassen voor ze de volgende rit moeten aanvatten. Er werd stevig geïnvesteerd in beter openbaar vervoer, in Vlaanderen, maar de dienstregeling is er niet menselijker op geworden voor de chauffeurs. Zie ook de regelmatige protesten.

    Of rijden ze zo gevaarlijk omdat ze zijn als iedere andere weggebruiker vandaag : alleen nog bezig met het eigen verplaatsingsprojectje, zonder nog veel acht te slaan op de andere weggebruikers ? Iedereen doet maar op, is mijn indruk, zonder zich nog te verplaatsen in de ander. In dat opzicht is het verkeer pars pro toto voor de samenleving, zou je kunnen zeggen, en toch heb ik de indruk, uit het bovenstaande, dat de verruwing minder heeft toegeslagen in het verkeer, in Nederland. Meer plichtsbewustzijn, minder je m’en foutisme ? Of ook : hoeveel autobestuurders gebruiken hun richtingaanwijzers nog, ten Noorden ? Hoeveel parkeren er dubbel terwijl er binnen de twintig meter een vrije parkeerplaats is ? En valt het ginds ook zo op dat er steeds meer klojo’s in het midden van de weg gaan rijden in plaats van rechts te houden ?

    Oh well, in Groot-Brittannië is de traditie van het queuen ook al aan het tanen, nietwaer…

  42. 66

    Er is nog nooit iemand doorgelopen. En ook nog nooit iemand dood gefietst.

    Wel worden er honderden voetgangers en fietsers per jaar doodgereden. De wereld op zijn kop: Ouders die hun kinderen naar school brengen met de auto omdat het zo gevaarlijk is op de fiets met al die auto’s????

    Denk de auto’s eens weg…. Da is fietsen ineens een stuk minder gevaarlijk.

    Conclusie: Geen discussie nodig, de auto wint met stip!