Politiek bestuur geprivatiseerd

Advertentie wethouder VolkskrantTwee advertenties op zaterdag 6 mei 2006. Eentje voor een wethouder. Eentje voor kamerleden van de PvdA.
Politiek bestuur is gewoon een baantje geworden. Teamspeler zijn of resultaatgerichtheid is voldoende. Misschien nog net even op tijd lid worden van een politieke partij en je zit gebakken.

Het is niet meer nodig om jezelf jarenlang geschoold te hebben in de ideologie of de visie van een partij. Advertentie kamerldenden PvdAHet is niet meer nodig het vertrouwen van mede partijleden te winnen over langere tijd. Het is niet meer nodig te zeggen dat je ergens voor staat. Alleen nog maar of je goed overkomt, een boodschap kan uitdragen, kunt doen of je kan luisteren en van een onderwerp inhoudelijk veel weet.
Dan moet je ook niet raar opkijken van een consumentenstaking bij de volgende verkiezingen.

  1. 1

    Dat past ook bij beheerders van het land. VVD, CDA en PvdA zoeken naar bekwame managers van de BV, omdat dat hun rol is. Niet erg inspirerend. Jammer, maar helaas.
    Gelukkig zijn er ook anderen. Die zitten bij clubs die een missie voor verandering hebben. Bij CU en SP gaat het, zo schijnt mij althans toe, nog wel om iets anders dan om bestuurs- of bedrijfskundige kwaliteiten. Hartstocht, bevlogenheid en verknochtheid aan de eigen ideologie tellen daar zwaar mee. Pakt vaak goed uit, trouwens.

  2. 2

    Is dit zo’n slechte ontwikkeling? Beter dit dan niet-capabele mensen op die plekken. Afgelopen periode zijn 1/3e van alle wethouders opgestapt wegens wanbeleid en onenigheid binnen de partij. En dat waren er verdacht veel van de leefbaren.

  3. 4

    Niet zo zwartkijken Steeph.

    Het wordt juist tijd dat het land eens als een BV bestuurd wordt. Al die jaren van wanbeleid, compromissen, vergaderingen, uitstellen en gezeur in de jaren 80 en 90, worden eindelijk een beeeetje omgezet in daadkrachtig beleid. Nog lang niet daadkrachtig genoeg. Al jaren achter elkaar stijgt het aantal ambtenaren, daalt de werkende bevolking en zal het percentueel slechter gaan.
    Hartstocht en idelogie zijn een goede zaak, maar minstens net zo belangrijk is fatsoenlijk bestuur en daar ontbreekt het de laatste 30 jaar al tijden aan.

    We hebben de aarde niet gekregen van onze voorvaderen, maar geleend van onze kinderen!

  4. 5

    @Branko: Wat voor een URL’s? Ben je even kwijt.

    @Loft: Heeft u het stuk van Tjeenk Willink gelezen? (Hoofdstuk Raad in de Staat:
    http://www.raadvanstate.nl/publications/documents/56_jaarverslag_2005.pdf)

    Het begrip “fatsoenlijk bestuur” is iets anders dan bedrijfsmatig werken in mijn ogen.
    Bedrijfsmatig werken is slechts gericht op winstmaximalisatie. Fatsoenlijk besturen is gericht op het beste resultaat voor de gehele bevolking.

    Nu zal ik de laatste zijn om te zeggen dat het huidige bestuur goed is. Daar moet zeker iets aan gedaan worden. Maar dan hebben we het meer over de top van ministeries en andere overheidsinstellingen.
    Dat zomaar doortrekken naar de politiek bestuurlijke laag van ons land gaat me veel te ver.
    Moet ik dan straks kamerleden gaan kiezen omdat ze bij Insead gestudeerd hebben? Is het dan goed dat straks wethouders uit frankrijk aangetrokken worden omdat ze zo lekker efficient de zaak runnen? Of moet je dan wat aan het systeem doen zodat de indirecte representatieve democratie weer leidend is voor wat die mensen doen en welke keuzes ze maken?

  5. 6

    @Loft
    waarom zouden publieke instellingen beter werken als ze als een bedrijf gerund worden? Allerlei oligopolies (loodswezen, woningbouwverenigingen, openbaarvervoermaatschappijen) leveren na privatisering weinig meer op dan excessieve beloningen voor de top en dwaze managementoverhead. Het idee dat de overheidsdienaren&besturen zorg moeten dragen voor een zuinige en doelmatige overheid staat mij beter aan dan managers die beloond worden alsof ze zelf risico’s nemen terwijl ze bedrijfje spelen met andermans (gemeenschaps)kapitaal.

  6. 7

    @loft (4): De gruwelijke bende die u waarneemt, zie ik niet. Er is veel mis, maar het systeem staat absoluut niet op punt van instorten. Aan daadkracht geen tekort: in de jaren negentig leek het soms eerder op megalomane daadkracht. Wat mij betreft: liever een onsje minder.
    @loft(6): Dat lijkt me ook. Zij het dat overheidsbedrijven ambtelijke managers nodig hebben (maar wel met een fikse doses inhoudelijke kennis), terwijl volksvertegenwoordigers en politieke bestuurders uit ander hout moeten zijn gesneden.

  7. 8

    Willen de heren en dames reaguurders ook rekening houden met de woorden van de ex-wateigenlijk van Akzo, de heer Loudon, die zitting nam in de eerste kamer namens de VVD: politiek is heel wat anders dan een bedrijf leiden. Nou ja, hij zal het wel anders gezegd hebben, maart zo heb ik het mij herinnerd.

    Verder definiëren wij politiek niet goed genoeg. Je hebt verkiezingspolitiek, dat lijkt het meest op reclame. De bevolkingsgroep die daar het meest gevoelig voor is, zijn de reclamejongens zelf. Voor een illustratie zie de daadkrachtige Verdonk tussen bezopen verkopers op de een beurs. Ten tweede is er het politieke handwerk, in de 2e-kamer en de gemeenteraad. Hier gaat het om voorwathoortwat en het achteraf goedlullen bij de achterban. Meesters hierin zijn alle kopstukken die we hebben kennen en hebben gekend: Kok, Bos, Wiegel, Bolkestein, Lubbers en van Agt. En nog veel meer. Je hebt hier een brede armslag voor nodig, vertrouwen uitstralen bij veel meer dan je favoriete achterban, die toch wel op je stemt. De derde laag bestaat uit besturen. Ministers die een departement runnen met veel werknemers: defensie, onderwijs, rijkswaterstaat. En natuurlijk de wethouder die over de plantsoenendienst gaat. Dat maakt geen fuck uit of die van het CDA, de VVD of de SP is. En die kan dus best uit het bedrijfsleven komen. Alleen wordt de wie, wat en waar van de plantsoenen ineens een politieke kwestie. Dan heb je niets aan iemand uit het bedrijfsleven. Die is niet gewend om vervelende keuzes aan de achterban uit te leggen.

    Ik heb zelf een drietal jaren geparticipeerd in het Rekeningrijden-project. Dan leer je dat een project doen in een omgeving die gerund wordt door de Telegraaf en de ANWB eigenlijk niet kan. De scope wijzigt voortdurend en uit de IT-wereld weten we dat je dan een succesvol project wel kan vergeten.

  8. 9

    Indien dit zo doorgaat, zullen we over een jaar of 5 i.p.v. leden voor de 2e kamer waarschijnlijk een raad van commissarissen voor de b.v. Nederland kiezen ;-)

  9. 11

    Deze wervingsmethode voorkomt vriendjespolitiek en baantjestoeschuiverij. Als gevolg van het duaal stelsel kunnen wethouders tegenwoordig niet meer per definitie op de steun van hun partij in de gemeenteraad rekenen. Dat heeft voor velen tot een spagaat geleid. Dat is in een aantal gevallen de reden dat mensen vervroegd opstapten. Een wethouder hoeft in het nieuwe stelsel niet per se bij een partij te horen. De collegeprogramma’s worden gemaakt door democratisch gekozen gemeenteraadsleden. Wethouders zijn veel meer dan vroeger uitvoerders geworden. En ook dat is een aantal van hen opgebroken. Als je “van buiten” komt kun je gemakkelijker en onafhankelijker opereren. Zo lang er nog verkiezingen zijn hoeven we er niet bang voor te zijn dat Nederland geleid wordt als een BV.