Pickens Plan: olieverslaving breken met windenergie

Amerikaanse oliemagnaat T. Boone Pickens vindt dat zijn natie iedere dag dieper in een zwart gat van de olieverslaving zinkt. De oliejunkies van Amerika spenderen teveel geld aan hun olie-import, en dat wordt alleen maar meer wegens stijgende olieprijzen. Nu al is het importbudget jaarlijks 700 miljard dollar. Dat kan omlaag is de boodschap van een megacampagne van 50 miljoen – Pickens Plan – waarin Boone Pickens de komende regering van de VS wil bewegen tot het zetten van één simpele stap om uit het zwarte oliegat te klimmen. Het 22% aandeel in de elektriciteitsproductie van aardgas van de VS moet vervangen worden door windenergie, opdat het vrijkomende aardgas in het wegtransport gebruikt kan worden. Pickens rekent ons voor dat de VS 38% van haar transportbehoefte zo kan dekken met aardgas in plaats van olie, wat een besparing van 300 miljard op de jaarlijkse olie-importrekening van 700 miljard dollar oplevert. Dat moet kunnen binnen 10 jaar volgens Pickens plan, mits de politiek en het bedrijfsleven erachter gaan staan.

TV- commercial Pickens energy plan

De in 1928 geboren Texaanse oliebaron Pickens werkt al zijn hele leven in de olie-industrie. Hij denkt zeker te weten dat de olieproductie wereldwijd niet meer zal kunnen stijgen en haar piek heeft bereikt. Meer en meer investeert Pickens dan ook in alternatieven voor olie. Recentelijk stak zijn bedrijf Mesa Power 10 miljard in het opzetten van een windpark met 4000 megawatt aan vermogen. Tot nu toe het grootste windparkproject ter wereld dat wordt gerealiseerd in Panhandle, Texas.

  1. 1

    Waarom stoppen met olie? Het is efficiënt, heeft niet zo heel erg veel slechte bijwerkingen en is relatief nog best goedkoop. Als de Amerikanen gaan boren bij de Bahama’s en in Alaska, dan gaat er geen geld naar terroristen, terwijl de Amerikanen de grootste en belangrijkste kunnen blijven.

  2. 5

    In het licht van brandstof schaarste en CO2 overschot is het helemaal niet zo’n gekke gedachte om eerder voor lokale producten te kiezen. Dat scheelt transport. Biologische kiwi’s uit Nieu Zeeland, laat me niet lachen. Ik koop bijvoorbeeld bijna altijd Europesche wijn ook al is er niets mis met Zuid-Amerikaanse.

  3. 6

    @JSK: Niet producten, enkel brandstoffen. Overigens sta ik vandaag niet in voor de juistheid van mijn uitspraken:P

    @InvertedPantsMan: Die redenatie is ietwat kort door de bocht; ik ben nu te lam om de link te zoeken, maar het blijkt voor sommige producten simpelweg CO2-verstandiger om ze uit bijvoorbeeld Afrika te halen dan hier in kassen te kweken.

  4. 8

    @2. 10 jaar, ik denk veel langer. Maar dan nog, waarom zou je het dan nú moeten oplossen.

    @3. Ik zou niet weten waarom ik dure Nederlandse producten zou willen kopen, als ik goede en goedkope buitenlandse alternatieven heb.

    @5. De uitstoot van CO2 is geen probleem. Ik zou dus niet weten waarom ik geen olie zou willen gebruiken.

    @7. Ik denk dat je ongelijk hebt. Boren in de beschermde gebieden wordt als Amerikaans economisch alternatief aangedragen in de situatie dat Iran de oliekraan dichtdraait, als gevolg van een Westerse aanval. Dat scenario is allang uitgewerkt. De USA kan op die olie voorlopig wel overleven.

  5. 9

    Nederlandse windstroom is niet duur, maar juist goedkoper dan fossiele stroom. Gerekend over de levensduur van de windmolen of die van de kolencentrale. De fossiele sector bewerkt de politiek nu al om straks korting te krijgen op de CO2 rechten.
    En wind is gratis.

    Waarom denk je dat de windmolen markt in de VS de grootste van de wereld is, samen met China?
    Windpark eigenaren halen winstmarges tot boven de 50%.
    Daarom moeten omwonenden van een windpark meer kunnen meedelen in die opbrengst. En het recht krijgen te participeren in een windpark in hun eigen regio.
    Desnoods maken ze het windpark wat groter.

    Daarom is investeren in elektrisch aangedreven auto’s veel slimmer dan investeren in meer olie boren.
    Die extra olie is in 10 jaar toch weer verdwenen in het zwarte gat van on-zuinigheid en on-duurzame mobiliteit.
    Met elektrisch aangedreven voertuigen kun je ook 2 tot 3 keer zo ver komen met dezelfde hoeveelheid fossiele brandstof.

  6. 10

    Windenergie kan met de variabele opbrengst en de hoge kosten van de benodigde redundante infrastructuur hoog uit een rol in de marge spelen. Wubbo Ockels heeft wel een paar goede ideeën om die marge groter te maken maar voor een echte oplossing is een stabielere en efficiëntere manier van energie opwekking nodig. Naar een olieboer gaan voor een oplossing van het energie vraagstuk is de duivel om zaligheid vragen.

  7. 11

    @DrnNomad 8

    Volgens Doug Morris, group director van upstream en industry operations van het API (American Petroleum Instituut) zal het zeven tot tien jaar duren voordat de eerste olie uit de grond kan komen in de gebieden waar je over spreekt:

    http://www.energytomorrow.org/media/resources/r_537.pdf

    DIt wordt bevestigd in een rapport van het Amerikaanse Departement van Energie waar in ook productieprojecties staan:

    http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/otheranalysis/ongr.html

    De productie zal marginaal hoger zijn als in de outer continental shelf wordt geboord naar verwachting van het Amerikaanse Departement van Energie.

    “Boren in de beschermde gebieden wordt als Amerikaans economisch alternatief aangedragen in de situatie dat Iran de oliekraan dichtdraait”

    Door wie wordt dat als economisch alternatief aangedragen? Niet door het Amerikaanse departement van energie zoals hierboven aangetoont.

    “Dat scenario is allang uitgewerkt.”

    Door wie is dat scenario uitgewerkt?

    “De USA kan op die olie voorlopig wel overleven.”

    Wat claim je nou dat de VS haar productie kan verhogen met 15 miljoen vaten per dag?

  8. 13

    Rembrandt,

    TBP wil auto’s later rijden op aardgas. Om aardgas vrij te maken, moet wind dan voor electriciteit zorgen.

    Ik heb een paar vragen, misschien weet jij dit?
    – Ik dacht dat er een probleem is met rijden op aardgas: De druk in de tank moet extreem hoog zijn en dus kun je dat niet zomaar gaan tanken.
    – Hoe kostbaar is het bouwen van aardgas pompen bij benzinestations?
    – Moet je benzine motoren erg aanpassen om op aardgas te rijden of valt dat mee? i.e. hoe makkelijk is het om de huidige vloot om te schakelen?
    – Hoe realistisch is het dat 22% van de electriciteit door wind/solar gemaakt wordt? Qua kosten/betrouwbaarheid?
    – Ik dacht dat aardgas ook door de piek heen ging in noord amerika?
    – Er zijn al jaren stadsbussen, ook in nl, die op aardgas rijden. Maar dat is nog steeds een ‘proef’. Wat is er aan de hand, waarom komt dit niet van de grond?

  9. 14

    JSK,

    Er zitten aan overmatige (*) olieconsumptie meerdere risico’s
    – Klimaat probleem
    – Financieel probleem
    – Veiligheids probleem

    Nou kun je over veel praten, maar langzamerhand heeft de hele wereld er stont genoeg van dat ze hun arm op de rug gedraaid worden door idioten met toevallig een oliebron.

    (*) ik weet niet wat overmatig is, maar op een groen links blogje als sargasso maak ik veul vrienden met zulks praat.

  10. 15

    Dat is simpel, overmatig is zo veel dat je economie desastreus implodeert op het moment dat de beschikbaarheid van olie hard gaat dalen.

    Ben bang dat het grootste deel van de Westerse wereld op die manier overmatig gebruikt.