“Dood! Dood! De graven met kakkerlakken zijn nog maar halfvol!” In 1994, voorafgaand aan en tijdens de genocide in Rwanda, waren dergelijke kreten met grote regelmaat te horen op radiostation Libre des Mille Collines. Het doel was duidelijk: de Hutu’s aansporen om de Tutsi’s en gematigde Hutu’s compleet uit te roeien. Het is in dat opzicht dus vreselijk dat Ajax-supporters naar de Feyenoordaanhang verwijzen als ‘kakkerlakken’.
Feyenoordfans zijn echter ook geen lieverdjes, met hun liederen over joden, de holocaust en Hamas. Echter, het zijn net zo min oproepen tot volkerenmoord als de verwijzingen naar kakkerlakken dat zijn. Bovendien, de spreekkoren van de Feyenoordsupporters hebben niks met antisemitisme te maken. Het is namelijk geen jodenhaat, maar Ajaxhaat, en dat is in feite niet zo heel vreemd. Dat doen voetbalsupporters namelijk; het eigen team aanmoedigen en de tegenstander beledigen.
Dat neemt echter niet weg dat de beledigingen ontzettend kwetsend zijn voor iedereen die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Dergelijke spreekkoren moeten dus aangepakt worden, daar kunnen we het over eens zijn. Maar het zijn niet alleen de Feyenoorders die ter verantwoording geroepen moeten worden. Gelukkig heeft de joodse lobby-organisatie CIDI dat inmiddels ook begrepen. In een open brief aan de supportersvereniging van Ajax wordt ze verzocht om niet langer de geuzennaam ‘joden’ te voeren. Ajax is namelijk geen jodenclub. De talloze Israëlische vlaggen in en op die modderschuit die Arena heet, zijn dan ook volkomen onzinnig.
GeenStijl vindt het de wereld op zijn kop. “Wat een wonderlijke kip en het ei redenering. Volgens dezelfde logica zou er überhaupt geen antisemitisme zijn als de joden zichzelf bijvoorbeeld Abrahammieten zouden gaan noemen.” Dat klinkt misschien logisch, maar GeenStijl slaat de plank volkomen mis. Het heeft in essentie namelijk helemaal niks met joden te maken. Het is gewoon over-en-weer beledigen tussen twee rivaliserende groepen supporters. De ene groep noemt zich onterecht joden, de ander grijpt dit feit aan om ze te beledigen. Hadden Ajax-supporters zich met de Armeniërs vereenzelvigd, dan hadden er naar alle waarschijnlijkheid Turkse vlaggen in de Kuip gehangen. Ook kwetsend, maar net zo onterecht en nutteloos.
Als gevolg van iets dat weinig meer is dan kinderachtig schelden, worden joden op een kwetsende manier geconfronteerd met de vreselijke geschiedenis van de holocaust, terwijl ze in principe helemaal niet betrokken bij dit ‘conflict’ zijn. Om dit te stoppen moeten beide verantwoordelijke partijen dus ter verantwoording geroepen worden: Feyenoord én Ajax.
Reacties (13)
Leuk verhaal, maar hoe wil je nou precies recht lullen dat de tekst: Hamas Hamas, alle J*den aan ’t gas geen antisemitisme is?? Ik denk dat GeenStijl hier wel een punt heeft. Doet natuurlijk niet weg dat het te achterlijk voor woorden is wat die zogenaamde supporters roepen en dat het een stel domme apen zijn.
@1: Dat is dus de strekking van het verhaal. Het lijkt inderdaad wel Jodenhaat, maar het is Ajaxhaat. Je moet het in de context van de rivaliteit tussen de 2 clubs zien. Dat neemt dus niet weg dat het kwetsend is.
Overigens, het woord Joden met een * schrijven, als ware het een scheldwoord, dat kan je ook als antisemitisme interpreteren.
@
dat deed ik omdat ik niet zeker wist of ik het wel kom maken om die hele leus voluit te schrijven. Was niet antisemitistsch bedoelt, maar eerder uit fatsoens-overweging
Alsof ‘kakkerlakken’ al niet heel lang een scheldwoord is, dat begon echt niet in 1994. En scheldwoorden komen en gaan. Wie roept er nou nog ‘pinda’?
Het CIDI kijkt alleen naar haar eigen agenda. Die beschouwd het woord ‘joden’ als een soort merknaam waar iedereen vanaf moet blijven. Ajax, Feyenoord, voetbal of omgangsvormen interesseert hen niet.
De manier waarop Dekker het CIDI fragment opschrijft maakt het onmogelijk om te zien waar de mening van het CIDI ophoudt en die van Dekker begint. ‘Ajax is namelijk geen jodenclub.’ Wie vindt dat, het CIDI of Dekker en wordt dit gepresenteerd als mening of als feit?
@4: Het wordt gepresenteerd als mijn mening. Het is namelijk lastig om objectief te definiëren wat een Jodenclub is. De club zelf zegt als Amsterdamse vereniging, evenals andere clubs uit de stad, banden met de Joodse gemeenschap te hebben. Maakt dit hen tot een Jodenclub?
Mij lijkt het van niet.
Echter, zelfs al zou ik Ajax een Jodenclub vinden, dan nog ben ik van mening dat het niet Jodenhaat, maar Ajaxhaat betreft.
Het CIDI heeft overigens maar één agenda, en in het kader daarvan maken ze zich druk om kwetsende spreekkoren. Dat lijkt mij niet onlogisch. Ik begrijp je punt dan ook niet helemaal.
@5: Ik zou zeggen dat een joodse vereniging zichzelf ook als dusdanig moet presenteren. Dus zoals het RK in RKC staat voor Rooms-Katholiek. Je verwacht dan ook dat zo een joodse vereniging niet voetbalt op zaterdag en dat je in de kantine geen tosti met ham kan krijgen.
Ach ja, de grootste zogenaamde fatsoenrakker in deze materie(sjek van gelder vindt het altijd zooooo naar als hele bevolkingsgroepen worden gekwetst tijdens foebalwedstrijden) is zelf een haatzaaiert, dus who cares?
“Ajaxhaat, en dat is in feite niet zo heel vreemd.”
WTF? Het is niet vreemd dat mensen elkaar haten vanwege een spelletje?
Betaald voetbal dient verboden te worden. Niet voor niet zeggen ze zelf dat het oorlog is.
@8: Ah gelukkig, ik dacht al dat ik de enige was, die
“Het is namelijk geen jodenhaat, maar Ajaxhaat, en dat is in feite niet zo heel vreemd. Dat doen voetbalsupporters namelijk; het eigen team aanmoedigen en de tegenstander beledigen.”
toch niet zo heel normaal vindt. Waarom is het zo vanzelfsprekend dat supporters (aanmoedigers) de tegenstander beledigen? Is ajaxidenhaat niet net zo erg als jodenhaat?
Het CIDI maakt zich nu pas druk om deze leus, die al vele jaren in de voetbalstadions geroepen wordt? Blijkbaar moeten er nagels voor de kist, die ze voor Van Bommel in gedachten hebben, aangedragen worden.
PS: @Martijn: Joodse verenigingen zouden niet op vrijdagavond voetballen. Zaterdagavond is geen probleem.
@8 & 9: Ik zeg alleen dat het zingen van anti-ajax liederen op zichzelf niet vreemd is, omdat het overal in voetbalstadions gebeurt. Dat betekent niet dat ik het goedkeur, natuurlijk.
Er zijn nog wel andere, vaak voorkomende tradities te noemen waar je je vraagtekens bij kunt plaatsen.
Alhoewel, ik moet zeggen dat er op zich niks mis is met het uitdagen van de tegenstander. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik was als 15 jarige “Haarlem-supporter” bij Haarlem-Den Bosch en terwijl wij stonden te zingen, stond er een enorm dikke Den Bosch fan door heen te schreeuwen. Alsof het afgesproken was, draaide het Haarlemse publiek zich om, wees naar de supporter, en scandeerde als één man “Bolle Bosch, Bolle Bosch”
Absoluut niet aardig. Maar ook wel grappig. Ik vind dat dergelijke dingen er toch wel een beetje bijhoren.
Sport en (gezond) fanatisme horen bij elkaar.
@9 In principe is Ajaxhaat niet minder erg dan Jodenhaat, daar kan ik het wel mee eens zijn. Echter, er wordt nu een geschiedenis bijgesleept, die qua hevigheid toch wel iets erger te noemen is dan die ene veldslag bij Beverwijk.
@10 Voor zover ik weet, maakt het CIDI zich al jaren druk om dit soort leuzen. Ze hebben echter nog niet vaak het Ajax publiek zelf er op aangesproken.
“er wordt nu een geschiedenis bijgesleept”
En daar gaat het mis! Duitserhaat wordt toch ook niet als extra ernstig beschouwd, ondanks de geschiedenis (denk Ceasar die hele Germaanse volksstammen genocideerde, de 30-jarige oorlog, waarin Zweden en Frankrijk een kwart van de Duitse burgerbevolking uitroeiden en het bombardement op Dresden).
“Sport en (gezond) fanatisme horen bij elkaar.”
Gezond fanatisme inderdaad en dan van de sporters zelf. Niet ziek fanatisme van mensen die zich supporter noemen, maar tijdens wedstrijden voornamelijk bezig zijn om naar andere mensen te schelden.
“Ik vind dat dergelijke dingen er toch wel een beetje bijhoren.”
Ja leuk man, met zijn allen iemand pesten, kleuters die dat doen vinden het er ook bij horen. Als dat blijkbaar bij voetbal hoort, neig ik naar de mening die in de laatste zin van #8 geuit wordt.
@11: het CIDI maakt zich om dit soort teksten buiten de voetbalstadions al jaren druk. Zelf schrijven ze over die teksten bij het voetbal:
Ze waren daar vast niet blij mee, maar hebben tot nu toe ook niet erg hard aan de bel getrokken.