Microsoft heeft een monsterbod gedaan op Yahoo. 30 miljard Euro bieden Bill en co voor Yahoo, dat door de traditionele media nog altijd een zoekmachine wordt genoemd, maar natuurlijk meer is dan dat. Yahoo is weliswaar begonnen als zoekmachine/directory, maar is -naast een veelgebruikte zoekmachine- inmiddels uitgegroeid tot een collectie interessante sites, die welliswaar niet winstgevend, maar wel zeer populair zijn. Flickr, Del.icio.us zijn goede voorbeelden aan de consumentenzijde. Aan de zakelijke kant van het verhaal is Yahoo sinds de overname van reclamebedrijf Overture ook een reclameverkoper met redelijke invloed. Een kleine vergeleken met Google uiteraard, dat wel, maar voor Microsoft erg interessant.
Microsoft heeft in haar beginjaren verzuimd om zwaar in te zetten op internet, en dat speelt ze nog altijd parten. Met de hoeveelheid resources die ze in projecten kunnen investeren moet het mogelijk zijn om online een populaire speler te worden, maar om de een of andere reden lukt dat niet. Of het nou om communities, zoeken of bannering gaat, het lukt steeds net niet. Innovatie is niet het sterktste punt van Microsoft. En zelfs het opkopen van van (kleine) bedrijfjes die in de langetermijnvisie van het bedrijf passen gaat ze minder goed af dan Yahoo en Google. Hotmail is de enige site die een eigen merk was, maar is inmiddels opgegaan in Live.com. De online visie bestaat uit Live.com, een site waar je als serieus internetter nog niet dood wilt worden gevonden en hooguit een e-mail adres hebt.
Kijk je naar Yahoo’s lijst met sites dan zie je dat dat zij bezig zijn op heel veel fronten tegelijk, dat ze misschien wel zoekende zijn, maar ook goede aankopen doen en voor alles een echte internet focus hebben. Maar het zijn met name de online advertentie afdeling en de zoekmachine waarin Microsoft geïnteresseerd is. De online reclame markt zal de komende jaren nog enorm gaan groeien en Microsoft moet een stuk van die taart bemachtigen, willen ze online een rol van betekenis kunnen spelen en de strijd met Google aan te kunnen gaan dat zich, met de online kracht van zoek en advertenties, steeds meer op Microsofts domein begeeft.
Vanuit Microsoft gezien is Yahoo dus een uitstekende aanvulling op het online portfolio, maar vanuit de gebruiker is er wederom minder keuze. Ik hoop dat Microsoft de mensen van Yahoo voldoende vrijheid geeft om te blijven experimenteren met interessante nieuwe diensten als Pipes. Al doet een interne email van CAO Steve Ballmer het ergste vermoeden: bijna uitsluitend focus op zoeken en advertenties. En een Microsoft dat zich mengt in social media? Voor mij hoeft het niet.
Reacties (16)
Velen mogen de IT industrie dan nog als relatief nieuw zien, Microsoft is in steeds extremere vormen een incubent company aan het worden. Zelf het oude big blue heeft zichzelf opnieuw uitgevonden maar MS ho maar!
Maken ze dan niet ook spelletjesconsoles en andere hardware? Dat hun internetstrategie nou niet gelukt is… Google kocht ook YouTube toen het met Google Video niet zo wilde vlotten.
Disclaimer: deze reaguurder is linuxgebruiker en weet eigenlijk niet waar hij het over heeft. :)
Dit verhaal schetst het immer helemaal : (klikmelink).
En als al die Web 2.0 in recessie verzeilt … is het tijd voor Web 3.0 !
http://www.thelongtail.com/the_long_tail/2007/05/my_next_book_fr.html
@Kristian,
Ik heb ook weer een tijdje Ubuntu gebruikt en wat een heerlijkheid… alleen jammer dat kleine triviale zaken mij toch weer terugbrengen bij XP.
Ik heb recentelijk nog eens geprobeerd Ubuntu te installeren, maar de partitiemanager werkte niet.
Bleek later aan het ntfs file systeem van Microsoft te liggen, maar ik had het idee dat linux het niet deed. Geef dan tenminste Redmond de schuld, daar kan ik mee leven.
Volgend jaar maar weer eens proberen.
Mijn TV draait op Kubuntu :o)
@Grobbo
Muh? Ubuntu kun je toch ook laten werken met NTSF? Anders down eens de laatste Mandriva, die werkt sowieso. Alle distris met een Kernel vanaf 2.2.0 eigenlijk..
Het zelf rommelen in gparted bij de installatie van Ubuntu loopt soms inderdaad niet goed af.
@heidekonijn: dat heb ik me ook laten vertellen door mijn linuxgoeroe op het werk. Alleen geloof ik niet dat je geen OS moet gebruiken dat je niet zelf kunt installeren.
It just didn’t work, zeg maar :(
— Redactie: Uit spamfilter gehaald —
Het zou kunnen dat live.com niet zo’n succes is maar velen chatten toch via MSN?
Dat klopt, maar het succes van MSN messenger is meer te danken aan de bijna monopoliepositie van Windows dan aan het feit dat MSN messenger de beste zou zijn.
Dat de meeste mensen Internet Explorer gebruiken zegt toch ook niets?
Ik denk trouwens dat Microsoft met Silverlight een ijzersterke troef in handen heeft.
@13: Een beetje same-old same-old, niet? De blurb spreekt vooral over bekende .NET technologieën (C#, XAML, ASP.NET, etc.). Het enige nieuwe lijkt een flash-kloon te zijn, en gezien de installbase daarvan geef ik ze weinig kans.
I geef ze erg veel kans. Silverlight is erg snel, met XAML hebben grafische ontwerpers en ontwikkelaars 1 gemeenschappelijke taal waar ze mee kunnen communiceren en Silverlight is makkelijk te installeren.
Verder is Microsoft met WCF, WF en WPF gekomen en dan nu LINQ, en SQL Server is sterk verbeterd.
met XAML hebben grafische ontwerpers en ontwikkelaars 1 gemeenschappelijke taal waar ze mee kunnen communiceren
Dat klinkt nogal als mixing of concerns, wat normaliter als slechte praktijk geldt.