Moslim soap

OPINIE - Moslimnieuws is hot in de media. Momenteel is het eenvoudig te scoren met uitdagende koppen, vindt HanzChristian. Dat daarachter steeds vaker non-nieuws (entertainment als misinformatie?) zit, bewijst de Volkskrant: ‘Aldi haalt ‘moskeezeep’ uit de schappen’.

De ‘feiten’:

Het Duitse supermarktconcern Aldi Süd(?) heeft een vloeibare zeep uit de schappen gehaald na klachten uit de moslimwereld(?). Op het etiket van de zeep was namelijk een moskee(?) afgebeeld en veel(?) moslims stoorden zich daaraan.

Dat zou wat zijn. Een megagrote supermarktketen die een terughaaloperatie moet uitvoeren na massieve consumentenprotesten. Dat zou in de media niet onopgemerkt kunnen blijven. We zien meteen dat ene beeld van een woedende menigte voor ons dat al jaren stockfoto is bij nieuws over protesterende moslims: fanatiek ogende jonge mannen; grimassen met baarden en traditionele kledij.

Dan de ‘duiding’. De Volkskrant gebruikt echter een afbeelding van Aldi, niet van moslims of de bewuste zeep, noch van de moskee.

Volgens de Duitse media(?) gaat het om de zeep ‘Ombia – 1001 nacht’. Aldi kreeg vorige week de eerste klacht binnen(?) Een klant vroeg (verzocht/eiste?) de moskee(?), een religieus symbool(?), niet meer te gebruiken voor het etiket. Daarna kwam een discussie(?) op internet op gang waarna Aldi de zeepflacon uit al haar winkelschappen haalde.

Maar is het waar? Het nieuws uit de hypefabriek ‘De Media’ blijkt te bestaan uit één artikel op de website van Focus, de populaire tegenhanger van Der Spiegel. Voor wie Der Spiegel ‘te moeilijk’ vindt is er Focus.de.

Er zijn weinig directe plaatjes van de bewuste douchegel te vinden op het net. Verdacht weinig.

De Facebookpagina waar de discussie zou hebben plaatsgevonden, toont vooral recepten en hoe je je flessen bij de super moet inleveren. De controverse is hoegenaamd al verwijderd. Spoorloos.

In het assortiment van het zeepmerk ‘Ombia’ kijken dan maar? Het enige dat er bij in de buurt komt is de ‘Oriental Passion’. Raar. Zo vreemd is het niet een zeep te maken voor een religie die voor een deel in het teken van reiniging en purificatie staat. In moskeeën zijn vaak ook wasruimten aanwezig. De ‘onreine’ straatschoenen moeten buiten blijven staan. Waarom is die zeep die zich richt op het moslim marktsegment niet allang alom verkrijgbaar? Zou een hit zijn. Helemaal sinds de Aleppozeep de laatste tijd wat moeilijk te verkrijgen is.

Mijn voorlopige conclusie: de 1001-nacht zeep bestaat mogelijk helemaal niet. En de zogenaamde moslimprotesten zijn niet te vinden en hebben mogelijk helemaal nooit plaatsgevonden.

Wel terug te vinden: meningen en comments van niet-moslims die het van die moslims allemaal maar onzin vinden. We bevinden ons in de wereld na Charlie Hebdo: moslims die zich druk maken over afbeeldingen zijn aanstellers en ‘gematigde moslims bestaan niet’ getuige de overspannen reacties op een fictief zeepje. We hebben ons haatuurtje weer gehad.

Een Duitse reactie op Facebook meldt echter:

…das richtige und peinliche, ist ja, dass die abgebildete Hagia Sofia ein christliche Kirche war und nun ein Museum ist, also gar kein Gotteshaus von irgendwem.

Wie het nakijkt ziet in Istanboel een prominente toeristische museumattractie (sinds februari 1935), geen heiligdom dat niet afgebeeld zou mogen worden.

Zou de Volkskrant dergelijke achtergronden nou helemaal niet kunnen vinden of is het gewoon niet gewenst informatie te verstrekken? Het lijkt de Telegraaf wel.

Afbeelding: een mozaïek (Maria met Jezus) in de Hagia Sophia (Wikipedia)

  1. 8

    De bron van WAZ uit Essen was bekend. Met het verschil dat op het moment van schrijven ook daar alle sporen naar een facebook-discussie uitgewist waren; ‘niet meer beschikbaar’.

    De zeep (huismerk cosmetica van Aldi SUED) is nog nergens anders dan in een digitaal artikel aangetroffen. In Essen in ieder geval niet. Op de ene afbeelding heet hetzelfde product uit dezelfde range (bruine fles) ‘Flussig Seife’ op de andere ‘Creme Seife'(de benaming van de kleurloze flessen). Een redelijke aanwijzing dat iemand met photoshop in de weer is geweest. Bovendien is de belijning tussen tekst en fotoafbeelding opeens anders. De afbeelding op de flacon is pas later herkend.

    De Moskee is -naar de link laat zien- slechts een periode in haar bestaan uitsluitend moskee geweest. De 1001 nacht-verhalen vinden plaats in een pre-islam-periode. De minaretten zijn pas minaretten als het minaretten zijn.

    Maar de zeep en de moskee zijn bijzaak.

    Zowel klagers als de contra-klagers staan in hun vale hemd. De clash gaat werkelijk nergens over. De Volkskrant heeft een artikel a la Telegraaf gekopieerd zonder het nieuws na te gaan. Het zal nog wel vaker voorkomen.

    Let ook dan op overdreven boze reacties.

  2. 9

    @8 Essen is Aldi-gebied, niet Aldi-Sued (dat zijn twee verschillende bedrijven). Als een betrouwbaar medium zelf met een woordvoerster van het betreffende bedrijf belt, die het bevestigt, ben ik wel bereid te geloven dat de zeep bestaat.

    Wat allemaal niet wegneemt dat je gelijk hebt dat werkelijk alles over moslims tegenwoordig maar nieuws is.

  3. 10

    inderdaad dit is geen nieuws. maakt toch niet uit. is gewoon een gebaart van de aldi van respect. Misschien een beetje een bevreemdend gebaar. Maar een gebaar dat we er allemaal bij horen, dat zouden meer mensen moeten doen.

  4. 13

    De Volkskrant heeft een artikel a la Telegraaf gekopieerd zonder het nieuws na te gaan.
    Je gaat er nog steeds aan voorbij dat jij dit artikel hebt geschreven zonder ook maar iets na te gaan? Als je bij je gelijk blijft, HEB JE DE ALDI DAN AL GEBELD?

  5. 14

    Kennelijk wekt de notie dat de bekende stroom islamisering-nieuws op weinig tot niets gebaseerd is tot agressieve reacties – ook op Sargasso. Dus graag toch meer van dit soort stukjes aub.