When I try to raise my thoughts to Heaven—there is such convicting emptiness that those very thoughts return like sharp knives and hurt my very soul.—I am told God loves me—and yet the reality of darkness and coldness and emptiness is so great that nothing touches my soul. Did I make a mistake in surrendering blindly to the Call of the Sacred Heart?
Zo’n citaat…
Prachtig.
Wat ’n mens!
#2
Arjan
courtesy of de gozer die een boek “God is not Great” heeft geschreven. Zijn onpartijdigheid in dit artikel lijkt onbetwistbaar.
Heerlijk zo’n suggestieve titel, terwijl er in feite iets anders aan de hand was. Moeder Theresa wist dat God bestond en twijfelde daar niet aan, alleen voelde ze het een hele tijd niet meer.
#4: dat ze twijfelde, lijkt volkomen duidelijk. Ik denk niet dat ze wist dat God bestond. Ze ging er wel van uit. Maar mbt de kop: twijfels onderdrukken is toch wat anders dan ze voor je zelf houden? En dat is wat zij deed.
Wel een fascinerend verhaal trouwens.
#6
HansR
In de link van Gezellig uit #5 staat over de correspondentie van Theresa: De correspondentie is grotendeels tegen Teresa’s eigen wens in bewaard gebleven. Ze had verzocht haar brieven na haar dood te vernietigen, maar dat verzoek werd door de Kerk terzijde geschoven.
Mmm…
Twijfelachtig.
Er ontstaat een beeld van een toneelspelende Theresa (Nobelprijs).
Een beeld dat goed past in de RK kerk trouwens.
Misschjien dat ze daarom met haar aan de wandel gaan.
#7
S’z
Tja, #6, als het aan Kafka lag was er ook weinig bewaard gebleven. Soms verdienen de Max Brod figuren wèl een standbeeld.
Overigens wist god misschien niet dat la Theresa bestond, en was het daarom zo kil…
#8
Kornuit
Een week geleden bracht salonblog PF.org dit bericht naar buiten, middels het kopieren van de oude media. Hoe komt het toch dat jullie meer bezoekers hebben?
#9
InvertedPantsMan
reaguurders maken het blog, redactie blijft een bijzaak ;)
#10
mark
@Kornuit: U bent inmiddels beroemd omdat u van het slalomblog bent dat een keer een weekje iets met porno op het internet deed, en vervolgens dacht dat iedereen die iets met porno op het internet deed, dit had gepikt.
Suggestieve titel, verder niks nieuws onder de zon.
Iedere gelovige kent periodes waarin God ver weg is en heel het geloof zinloos en dor lijkt. De heiligenlevens staan er vol mee, en ook de bijbel staat er vol mee, tot en met Jezus aan toe (“Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?”).
Wel zijn het vaak ingrijpende ervaringen, en het moet voor Theresa een hard gevecht geweest zijn.
Er schijnen gelovigen te bestaan die ‘de nacht van de twijfel’ nooit ervaren hebben: Ik moet ze nog tegenkomen. En als ik ze tegenkom, zal ik zeer op mijn hoede zijn.
#12
Kornuit
@mark: maar natuurlijk, waar ken ‘ie naartoe?
#13
HansR
@Stijn
Wat mij dan altijd weer verbaast is dat de gelovige meer waarde hecht aan die ene beleving dat hij denkt god te zien en die meerderheid van de tijd waarin hij/zij the reality of darkness and coldness and emptiness ervaart niet overtuigend vindt.
Voorwaar ik zeg u: geen wezen bedriegt zichzelf meer dan de mens.
#14
InvertedPantsMan
Rationele mensen zouden het mischien ook over ‘het ochtendgloren van de twijfel’ hebben. Waarom gelijk zo neerslachtig?
#15
Stijn
@ HansR
Ten eerste is het niet zo dat de ervaring van Gods afwezigheid altijd zo lang duurt als bij Theresa: daarin is zij wel uitzonderlijk, denk ik.
Ten tweede zal geen enkele gelovige je zeggen dat de ervaring van Gods afwezigheid voor haar of hem “niet overtuigend” (jouw formulering) was: Ik schreef niet voor niets dat die ervaringen vaak zeer ingrijpend, en dus ook overtuigend zijn.
De vrag is alleen wat je met die ervaring doet: Soms leidt het ertoe dat mensen atheïst worden, dat kan. En soms leidt het juist tot een verdiept geloof, ook dat komt voor.
#16
mescaline
Dat hele Zen is gebouwd op die tegenstelling @HansR 13.
Ik heb het meer met de notie omtrent de Beleeving.
Stel, gewoon stel, dat er geen god is, is die beleeving dan niet terug te voeren op een rilling in de hersens, een beving in bewustzijn, een rimpeling in in de kosmos van synapsen?
Dat die beleeving telkens dezelfde beleeving is voor alle gristenen (maar wel handig verschilt naargelang de onderafdeling van FC Religie) geeft al een beetje aan dat ze gestuurd is, en niet bepaald spontaan, die beleeving.
Ik denk dat elk schaap in de wei wat verloren loopt en ineens haar kudde terugvindt, ook last heeft van een beleeheeving, en dat dat net even weinig uitstaans heeft met het bewijs voor een god als die hoogst arrogante aanname van de naakte aap.
#18
Stijn
Had iemand het hier over bewijs, Crachàt?
#19
MP
In godsnaam, bij wie ligt Moeder Theresa nu in de armen dan?
Wist niet dat er een reageerverplichting bestond, ook tijdens uw drukste werkuren, maar bon.
Neen, ik heb geen ‘bewijs’. Waarvoor eigenlijk? Wat vraagt men? Ga jij persoonlijk door je donkere duisternis van twijfel ofzo?
Het menske interesseert me niets. Een krengetje, da’s al.
Wil er wel eens een tekening aan wijden als je wil, dat wel. Maar nu niet.
#23
Gezellig
lijkt me duidelijk genoeg… ;
#24
Stijn
lol
Crachàt hapt zo lekker weg, het moet haast wel vrijdagmiddag zijn…
*trekt biertje open, leunt achterover en overpeinst preek voor komend weekend*
#25
S’z
Hmmm… gewijd bier…
#26
HansR
@Stijn#24
Ja, altijd al gedacht dat preken onder invloed tot stand kwamen ;)
Reacties (29)
When I try to raise my thoughts to Heaven—there is such convicting emptiness that those very thoughts return like sharp knives and hurt my very soul.—I am told God loves me—and yet the reality of darkness and coldness and emptiness is so great that nothing touches my soul. Did I make a mistake in surrendering blindly to the Call of the Sacred Heart?
Zo’n citaat…
Prachtig.
Wat ’n mens!
courtesy of de gozer die een boek “God is not Great” heeft geschreven. Zijn onpartijdigheid in dit artikel lijkt onbetwistbaar.
Derrida schiet posthuum te hulp:
http://www.youtube.com/watch?v=r3fScS2cnB0&mode=related&search=
Heerlijk zo’n suggestieve titel, terwijl er in feite iets anders aan de hand was. Moeder Theresa wist dat God bestond en twijfelde daar niet aan, alleen voelde ze het een hele tijd niet meer.
Dat is fundamenteel iets anders.
#2: voor de andere kant.
#4: dat ze twijfelde, lijkt volkomen duidelijk. Ik denk niet dat ze wist dat God bestond. Ze ging er wel van uit. Maar mbt de kop: twijfels onderdrukken is toch wat anders dan ze voor je zelf houden? En dat is wat zij deed.
Wel een fascinerend verhaal trouwens.
In de link van Gezellig uit #5 staat over de correspondentie van Theresa: De correspondentie is grotendeels tegen Teresa’s eigen wens in bewaard gebleven. Ze had verzocht haar brieven na haar dood te vernietigen, maar dat verzoek werd door de Kerk terzijde geschoven.
Mmm…
Twijfelachtig.
Er ontstaat een beeld van een toneelspelende Theresa (Nobelprijs).
Een beeld dat goed past in de RK kerk trouwens.
Misschjien dat ze daarom met haar aan de wandel gaan.
Tja, #6, als het aan Kafka lag was er ook weinig bewaard gebleven. Soms verdienen de Max Brod figuren wèl een standbeeld.
Overigens wist god misschien niet dat la Theresa bestond, en was het daarom zo kil…
Een week geleden bracht salonblog PF.org dit bericht naar buiten, middels het kopieren van de oude media. Hoe komt het toch dat jullie meer bezoekers hebben?
reaguurders maken het blog, redactie blijft een bijzaak ;)
@Kornuit: U bent inmiddels beroemd omdat u van het slalomblog bent dat een keer een weekje iets met porno op het internet deed, en vervolgens dacht dat iedereen die iets met porno op het internet deed, dit had gepikt.
Mag ik uw handtekening?
Klippie: Christopher Hitchens & “Crazy” Bill Donohue on Mother Teresa
Suggestieve titel, verder niks nieuws onder de zon.
Iedere gelovige kent periodes waarin God ver weg is en heel het geloof zinloos en dor lijkt. De heiligenlevens staan er vol mee, en ook de bijbel staat er vol mee, tot en met Jezus aan toe (“Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?”).
Wel zijn het vaak ingrijpende ervaringen, en het moet voor Theresa een hard gevecht geweest zijn.
Er schijnen gelovigen te bestaan die ‘de nacht van de twijfel’ nooit ervaren hebben: Ik moet ze nog tegenkomen. En als ik ze tegenkom, zal ik zeer op mijn hoede zijn.
@mark: maar natuurlijk, waar ken ‘ie naartoe?
@Stijn
Wat mij dan altijd weer verbaast is dat de gelovige meer waarde hecht aan die ene beleving dat hij denkt god te zien en die meerderheid van de tijd waarin hij/zij the reality of darkness and coldness and emptiness ervaart niet overtuigend vindt.
Voorwaar ik zeg u: geen wezen bedriegt zichzelf meer dan de mens.
Rationele mensen zouden het mischien ook over ‘het ochtendgloren van de twijfel’ hebben. Waarom gelijk zo neerslachtig?
@ HansR
Ten eerste is het niet zo dat de ervaring van Gods afwezigheid altijd zo lang duurt als bij Theresa: daarin is zij wel uitzonderlijk, denk ik.
Ten tweede zal geen enkele gelovige je zeggen dat de ervaring van Gods afwezigheid voor haar of hem “niet overtuigend” (jouw formulering) was: Ik schreef niet voor niets dat die ervaringen vaak zeer ingrijpend, en dus ook overtuigend zijn.
De vrag is alleen wat je met die ervaring doet: Soms leidt het ertoe dat mensen atheïst worden, dat kan. En soms leidt het juist tot een verdiept geloof, ook dat komt voor.
Dat hele Zen is gebouwd op die tegenstelling @HansR 13.
Ik heb het meer met de notie omtrent de Beleeving.
Stel, gewoon stel, dat er geen god is, is die beleeving dan niet terug te voeren op een rilling in de hersens, een beving in bewustzijn, een rimpeling in in de kosmos van synapsen?
Dat die beleeving telkens dezelfde beleeving is voor alle gristenen (maar wel handig verschilt naargelang de onderafdeling van FC Religie) geeft al een beetje aan dat ze gestuurd is, en niet bepaald spontaan, die beleeving.
Ik denk dat elk schaap in de wei wat verloren loopt en ineens haar kudde terugvindt, ook last heeft van een beleeheeving, en dat dat net even weinig uitstaans heeft met het bewijs voor een god als die hoogst arrogante aanname van de naakte aap.
Had iemand het hier over bewijs, Crachàt?
In godsnaam, bij wie ligt Moeder Theresa nu in de armen dan?
ja Stijn, ik.
En wat heb je voor interessant bewijs over Agnes Gonxha Bojaxhi, aka Moeder Theresa?
Wist niet dat er een reageerverplichting bestond, ook tijdens uw drukste werkuren, maar bon.
Neen, ik heb geen ‘bewijs’. Waarvoor eigenlijk? Wat vraagt men? Ga jij persoonlijk door je donkere duisternis van twijfel ofzo?
Het menske interesseert me niets. Een krengetje, da’s al.
Wil er wel eens een tekening aan wijden als je wil, dat wel. Maar nu niet.
lijkt me duidelijk genoeg… ;
lol
Crachàt hapt zo lekker weg, het moet haast wel vrijdagmiddag zijn…
*trekt biertje open, leunt achterover en overpeinst preek voor komend weekend*
Hmmm… gewijd bier…
@Stijn#24
Ja, altijd al gedacht dat preken onder invloed tot stand kwamen ;)
Tsja, katholieken en alcohol.. ;o)
@su: lol
Geloof vooronderstelt twijfel.