Het mag wel een tikje langzamer, luidt het credo van Slow Movement organisaties als Slow Food, Slow Cities en Slow Travel. Alles verandert zo snel dat je continu sprintjes moet trekken om het bij te houden. Da’s niet goed, stelt de Slow Movement, want we dreigen aan onze basale behoeften voorbij te rennen. Doe alles in het juiste tempo, dat wil zeggen: neem er de tijd voor die nodig is om het zo goed mogelijk te doen, in plaats van zo snel mogelijk.
Er bestaat zelfs zo iets als ‘slow music’. Daar wordt van alles en nog wat onder verstaan. Van meditatieve ambient muziek tot mierzoete liefdesliedjes. Van romantische folksongs tot tearjerkers en begrafenismuziek.
Maar goed, langzaam is langzaam en langzaam is een tempo.
In het metronoomfilmpje boven dit artikel hoor je een tergend langzaam tempo van 20 tikken per minuut. Zo langzaam dat het haast niet bij te houden is. De meeste langzame muziekstukken kennen een tempo van rond de 40 tot 60 tikken per minuut.
Slow Song van Joe Jackson heeft een ‘beat’ van 58 tikken per minuut.
Het echte langzame werk vinden we in de klassieke muziek. Ombra mai fu, de openingsaria van de opera Xerxes (Georg Friedrich Händel), heeft in deze uitvoering een tempo van rond de 50 tikken per minuut.
http://www.youtube.com/watch?v=BGVcjpJmbm4
Bijna in hetzelfde tempo voltrekt zich in onderstaande uitvoering het eerste deel van Beethovens Meeresstille und glückliche Fahrt. Dat deel gaat over de rust die op het bijna onbeweeglijke water heerst. Niet alleen het tempo, ook de rustige ritmiek van de melodie en begeleiding versterken het gevoel van grote traagheid.
Het kan nog langzamer. Reinbert de Leeuw zocht de uiterste grenzen van een langzaam tempo op in de derde Gymnopedie van Erik Satie.
Er zijn grenzen aan wat een vocalist of instrumentalist aan langzame tempi aan kan. Alleen met elektronische middelen en instrumenten kunnen onmenselijk langzame tempi worden gespeeld. De vraag is dan wel of de luisteraar het nog bijbeent.
Een vraag die bij sommigen naar boven komt als het om het werk van John Cage gaat. In zijn compositie 4’33” staat geen tempo aangegeven, maar is genoteerd hoeveel seconden de drie delen mogen duren. Ik durf te stellen dat veel luisteraars/kijkers deze uitvoering voor orkest uiterst langzaam zullen vinden (het begint op ongeveer 1 minuut van dit filmpje).
Het tot nu toe absoluut langzaamste stukje muziek is eveneens een compositie van John Cage. Het heeft als titel “ASLSP”(As SLow aS Possible). Elke uitvoerende mag zelf bepalen hoe langzaam het stuk wordt gespeeld. Er zijn pianoversies gespeeld, variërend van 20 tot 70 minuten.
Momenteel is de langzaamste uitvoering gaande. Begonnen in 2001 en als alles goed gaat eindigt Cage’s compositie in 2640 en heeft dan 639 jaren geduurd. Er is een speciaal orgel voor gebouwd en eens schema opgesteld op welke dagen en tijdstippen er een wisseling van noten of akkoorden moet plaatsvinden. Dat trekt aardig wat publiek en dan valt er niet in alle rust van het muzikale detail te genieten.
Uiteraard is er een ongeduldig type geweest die de snelste uitvoering van dit stuk heeft gemaakt.
Maar hoe klinkt het nu? Op de website van het project kun je de noten horen die momenteel worden gespeeld. Hier een eerdere fractie van As Slow As Possible.
Het experiment is grappig, maar het de esthetiek van de compositie ontgaat natuurlijk iedereen. Terugkomend op langzaam als ‘slow’-filosofie: het maakt niet uit in welk tempo muziek wordt gespeeld. Maar neem er wel de tijd voor om het goed te beluisteren.
Een trage zondag gewenst (in minder dan 120 tot 126 tikken per minuut)!
Reacties (16)
Hij is weer fijn PJ, dank voor een mooie langzame start van een mooie dag :)
Mooi die uitvoering van Ombra mai fu. Mooi filmpje ook, al die vrachtwagenonderstellen en assen bij een hoogoven of sloperij. Ik moet me nog maar eens in gaan lezen in die opera of Xerxes want begrijpen is iets anders.
Maar goed, tempo. 4:33 is in die zin ook te beschouwen als de muzikale dood. Maar zo heeft hij het iig niet bedoeld. Cage naast Händel en Beethoven is ook mooi. Ik ken mensen die je daar heel blij mee maakt :)
Overigens is muzikaal tempo in deze hectische wereld een prachtig onderwerp. Uitvoeringen van hetzelfde muziekstuk van voor WOII, jaren 70 en nu geven toch bijna indicatieve verschillen. Alsof tegenwoordig met een lijntje coke gespeeld wordt : vlak en snel. Maar het zal wel persoonlijk zijn :)
En nu zit ik de hele zondag te bedenken welk muziekstuk ik langzamer beter kan waarderen dan sneller. En hoe langzaam dan. Dank je wel…
En sorry dat ik wat laat was maar ik had wat moeite op snelheid te komen vandaag. En ik slik betablokkers om de hartslag niet boven de 60 te laten komen. Dat zal ook te maken hebben met de waardering van lagere tempi. Ik kan het iedereen aanraden.
@0 en @2 prachtig onderwerp, waarvoor dank.
Er is een verhaal dat de band Slayer ooit eens helemaal onder de indruk zijnd, een tshirt heeft weggeven aan Tori Amos, nadat ze haar cover hadden gehoord van “Raining Blood”. Men beweert dat de band pas halverwege doorhad dat het hun nummer was…
Tori Amos
http://www.youtube.com/watch?v=lCpOAXIgF9U
Het origineel van Slayer
http://www.youtube.com/watch?v=Wnn47V09Q2M
@3: Amos heeft ook een trage versie van Nirvana’s Smells Like Teen Spirit gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=mRuTkB9L5jc&hd=1. Ook opmerkelijke, tragere covers zijn de trage jazzrockuitvoering van Child In Time van de Ian Gillan Band (Ian Gillan was de zanger van het origineel van Deep Purple): http://www.youtube.com/watch?v=ts8oj7LJsyU&hd=1 en Robert Plants versie van Jimi Hendrix’ Hey Joe: http://www.youtube.com/watch?v=FqS9jWkDdtM&feature=kp&hd=1.
@4
Wow. Die Plant-versie had ik nog nooit gehoord. Nogmaals: Wow.
De overige aanbevelingen kende ik al ;)
@5: Ik ben een sucker voor coverversies. Heb meer Beatlescovers dan -originelen… ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=-EPZLSdcyZA
Origineel is tie van Cash, maar hier langzaam slow gecoverd door Spain. Geweldig door die herhaling van die 6 noten.
Sparklehorse heeft (had) ook die gave om liedjes haast stil te zetten. Dat je dacht, man, als je nog iets langzamer speelt, dan staat het liedje stil. Maar voor een goed voorbeeld zou ik hun hele oeuvre moeten doorluisteren, net nu het zulk mooi weer is.
@7 Oeps, het origineel van ‘ Spritiual’ is van Josh Haden van Spain. De cover is van Cash.
Als ik de commentaren goed lees is er in de popmuziek een omgekeerde beweging gaande aan die in de klassieke uitvoeringspraktijk. Dwz, de originele uitvoering is snel en de covers gaan steeds trager?
Interessant.
http://www.youtube.com/watch?v=WfPUyeXLfy8
Misschien deze van Sparklehorse, waar Mark Linkous niet alleen is maar gezelschap heeft van Polly Harvey.
Lekker slow: Acid Jazz
Soundgarden kon ook afentoe zo heerlijk traag zijn:
Slaves and bulldozers!
http://www.youtube.com/watch?v=NBzh-8SKB2U
@ de minner op mijn post: het criterium was “traag”, niet “goed” ;-)
Luister naar M. Ward.
http://www.youtube.com/watch?v=mbxQ9bvdZgU
Het duurt even voordat je het origineel herkent.
@12: De link verwijs naar een nummer van Thelonious Monk. Hier de link aar Soundgarden http://www.youtube.com/watch?v=wDyC4RAGCBI
@7 en @10 ah ja, de (zeer) lang–za–me– wals ;-)
@9 Of in popmuziek langzamere covers een trend is durf ik niet te zeggen. Dat in de ‘oude’ muziek de ‘covers’ juist sneller gaan, is niet waar. Er is wel een vrijwel continue discussie over de juiste tempi. Hou ouder de muziek, hoe groter de discussie.
Zoek ‘Erbarme dich’ uit de Mattheus Passie maar eens op. Door alle jaren heen verschillende tempi. Om jouw stelling/vraag te bewijzen: hier een oude uitvoering met een naar mijn idee passend langzaam tempo en hier eentje waar barok- en Passiespecialist Ton Koopman het klaagliedje er doorheen jaagt.
De eerder aangehaalde voorbeelden van Reinbert de Leeuw’s uitvoeringen van Erik Satie bewijzen dan weer het tegendeel.