Sta je wel eens stil bij je bewegingen? Grote kans dat je niet verder komt. Dat is anders bij mensen wiens vak het is bewegingen te bedenken. Choreografen en dansers vertalen wat een mens beweegt in hoe een mens beweegt.
“Als er één kunstdiscipline is, waar het zweet van afdruipt, dan is dat wel de dans”, schreef ik hier zo’n acht jaar geleden, toen ik de wekelijkse redactie van ‘Kunst op Zondag’ overnam. Sindsdien is er hier bar weinig over dans geschreven. Dat ga ik een beetje goedmaken.
Bijvoorbeeld met Motus Mori, het museum van de uitstervende lichamelijke beweging. Je kunt ook jouw beweging bijdragen aan deze “choreografie voor het sleutelbeen, een dans van navel, buikvet en ribbenkast, een frase voor hartslag en kniespier”. Een vondst van de Duitse choreografe Katja Heitmann.
Museum Motus Mori moet je zien als een tentoonstelling, die er elke dag anders uit kan zien. De dansers presenteren dagelijks allerlei bewegingen gedurende de 5 uren dat Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht, is geopend. Nog te zien tot 27 oktober.
Er is veel meer dans te zien (zie o.a. een paar tips onderaan dit artikel), maar ik wil even stil staan bij een bijzonder dansproject.
Wie bij moderne dans, evenals bij het aanschouwen van moderne beeldende kunst, denkt: ”dat kan mijn kind ook”, zou in dit geval wel eens gelijk kunnen hebben. Neem alleen al de jonge hiphoppende breakdansers en de soms zeer jonge talenten die op televisie dansprogramma’s vullen.
Wie de dansgeschiedenis een beetje kent, ziet hoe schatplichtig zij zijn aan de grote innovatoren van de balletgeschiedenis. Van de abstractie van Merce Cunningham tot de jazz van Bob Fosse. Van het theatrale van Pina Bausch tot het minimale van Krisztina de Châtel en Anne Teresa de Keersmaeker.
Veel jonge dansliefhebbers hadden nog nooit van Anne Teresa De Keersmaeker gehoord, laat staan gezien, tot in 2011 popster Beyoncé in haar videoclip Countdown een scène uit ‘Rosas danst Rosas’ naspeelde. Toen daar rumoer over ontstond gaf Beyoncé het plagiaat toe.
‘Rosas danst Rosas’ wordt gezien als het werk waarmee Anne Teresa De Keersmaeker in 1983 doorbrak en de ruim anderhalf uur durende voorstelling geldt nu al weer 36 jaar als een invloedrijke dansprestatie.
Maar wat heeft dat met het kunstproducerend vermogen van je kind te maken? Alles, zelfs met jouw kunstkunnen. Want in juni 2013 nodigde Anne Teresa De Keersmaeker iedereen uit een eigen versie van de roemruchte Rosas-scène als YouTube of Vimeo-filmpje te maken en op te sturen.
In 3 maanden tijd ontving Rosas 250 filmpjes, die allemaal op de website van het project werden gezet. Wegens het succes besloot men het project voort te zetten en inmiddels zijn er 416 versies te zien van het tweede deel uit ‘Rosas danst Rosas’ te zien.
Hier een selectie uit de inzendingen (filmpje 7 min. 52)
Je zag het: kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen volop in beweging. Maar geen enkele inzending uit Nederland! Maar dat komt na vandaag natuurlijk goed.
Organiseer een kinderpartijtje, een speelse vergadering, een borrel, of wat dan ook en ga aan de slag. Upload je filmpje op YouTube of Vimeo en stuur de URL naar “Rosas danst rosas” (met het formulier op de hoofdpagina van de website).
Het is aan te raden eerst de virtuele workhsop te volgen, die op ‘Rosas danst rosas’ staat: welkomstwoord van Anne Teresa De Keersmaeker (1 min 521”), de bewegingen (11 min 5”), de structuur (13 min 1”) en de choreografie (3 min 37”), die we hier ook laten zien.
Laat het ook ons weten of het je is gelukt. Veel plezier ermee, evenals met deze tips:
(Im)Pulse (drieluik met 2 werken van Krisztina de Châtel en 1 van Audrey Apers) i.s.m. SALLY Dansgezelschap Maastricht en Ensemble 88. Nog 15 voorstellingen van 23 oktober t/m 21 december.
Twee choreografieën van Shailesh Bahoran: REDO (dans: Redouan Ait Chitt) en Heritage van de Illusionary Rockaz Company, nog 7 voorstellingen, 22 oktober t/m 18 januari 2020.
Zeitigung van Anne Teresa De Keersmaeker en Louis Nam Le Van Ho, 29 t/m 31 oktober in Amsterdam, 25 juni 2020 in Utrecht.
The Way You Sound Tonight van Arno Schuitemaker: 4 november in Den Bosch, 9 november in Den Haag en 14 april 2020 in Delft, 17 april 2020 in Maastricht.
Kiem van Conny Janssen Danst, vanaf 22 november (try-outs, première 29 november)
‘Kunstkamer’, de voorstellingen van het 60-jarige Nederlands Dans Theater zijn al uitverkocht.
En nu oefenen voor jouw versie van ‘Rosas danst Rosas’.