We blijven nog even bij breekbaar porselein en even breekbaar keramiek. Omdat het van oorsprong een Chinese uitvinding is vandaag Chinees porselein.
Scherven brengen geluk. Wat een platitude. Maar goed, met scherven porselein uit de Ming, Qing en Song dynastieën maakt Li Xiaofeng kledingstukken. Waaronder deze porseleinen jurk.
Er is meer……
In zijn `Painted Sculpture Series´ geeft Liu Jianhua porseleinen commentaar op de maatschappelijke positie van de vrouw (excuses voor deze platidude).
En niet te vergeten het spraakmakende Sunflower Seeds van Ai Weiwei.
Hier het bijbehorende informatieve filmpje. Dat u zeker moet zien voor u loos gaat over het feit dat zo’n 1600 mensen gedurende twee jaar de miljoenen porseleinen zaadjes met de hand hebben gemaakt.
Meer Chinees porselein bij Ah Xian (zie ook de foto boven dit artikel), Johnson Tang (die in deze aflevering van KoZ te zien was) en Huang Yulong, die onder andere porceleinen hoodies maakt.
Reacties (6)
Prachtig, die jurk van Li Xiaofeng. Die zonnebloemzaden van Ai WeiWei, ik had me daar toen veel van voorgesteld, mede door de vele buzz. Maar toen ik ze eindelijk in het echt zag (in Tilburg) was dat een enorme teleurstelling: een enorme bak (of waren het een paar bakken?) met daarin die kleurloze zaden. Er ging weinig uit van dat werk. Beetje saai zelfs, beetje veel van hetzelfde met weinig zeggingskracht.
Echt prachtig, dank.
Opvallend: de strakke moderniteit van de objecten uit de song-dynastie en de huisvlijtscenes vanaf 8m10. Vooral dat meisje dat de regendruppels vangt in haar hand. Maar eigenlijk is dat hele filmpje mooi.
Bij die zonnebloemzaadjesvloer moest ik meteen denken aan Wim T. Schippers.
Die schervenjurk is aansprekend, voor Nederlanders natuurlijk ook vanwege de connectie met Delfts blauw (ik had wel eens opgevangen dat we dat van de Chinezen hadden gepikt, maar leuk om daar eens concreet mee geconfronteerd te worden);
Knap hoe Li Xiaofeng niet enkel een jurk, maar zelfs een vrouwenlichaam ruimtelijk kan suggereren met brokstukken aaneengelijmde soepkommen.
Ik vraag me af of en zo ja waar de connectie zit met wabi-sabi; het Japanse idee dat er schoonheid zit in onvolmaaktheid en teloorgang.
Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in het lijmen van gebroken aardewerk met goudkleurige lak: kintsugi.
Japan is niet China natuurlijk, maar hun beider geschiedenis vertoont wel overlap en uitwisseling van ideeën.
Hoewel van een geheel andere orde, deed de jurk mij aan deze superjezus in Vaals denken. Het is een wtf-moment als je er onvoorbereid langs rijdt.
Die jurk is prachtig. Weiwei zegt mij uberhaupt niet zo veel.