Korte Wapper: gigabrug rond Antwerpen (alvast door Antwerpen) weggestemd.

desplitsing“[…] en u zal de eerste zijn die Crachàt kan feliciteren met zijn hoogstpersoonlijke keuze op 18 oktober. Want die voorspelt een 67% procent tégen de Lange Wapperbrug, met een 20% kans op de val van de Vlaamse regering indien dat zo is.”

Dat was de voorspelling van uw Belgocorrespondent, en de definitieve uitslag: 40,76 procent mensen die JA, en 59,24 NEE zeggen ivm de Lange Wapperbrug.
1ste bedenking: het is de eerste keer dat een Antwerpen, sinds WO2, uit vrije keuze heeft kunnen gaan stemmen. 1/3 heeft van dat recht gebruik gemaakt, en men is het op dit moment in België eens dat dat een zeer hoog aantal is. Trots, voorwaar.
2de bedenking: nu de Groote dEmocratische Boodschap gelegd is, rest een zeer nabije toekomst. Want: wat nu?

Er zijn enkele richtingen die men kan uitgaan. De juridische? – gaat men de uitslag negeren, of aanvechten? Kan men ze negeren? Naast zich neerleggen? Of neemt men de referendumuitslag ernstig, – en wat dan? Wordt alles lamgelegd, – terug naar de tekentafel? Gaat de verliezer (BAM ((de juridische entiteit in het leven geroepen door de Vlaamse regerering om de mobiliteit rond  Antwerpen te verbeteren)) zich als slechte of goede verliezer gedragen? Maw, schadeclaims eisen of onderhandelen. Ze hebben per slot van rekening reeds 15 miljoen € uitgegeven aan public relations alleen, een 50 keer meer dan de mensen van het gewonnen neen-kamp.
Samenwerken zou mooi zijn. Opnieuw rond de tafel, en met een schone lei verse oplossingen bedenken. Misschien wel wilde ideeën, zoals ipv alle doorgaand verkeer làngs een stad voeren, een (doorvoer)land als Vlaanderen opdelen in een raster waar denderverkeer 20 km van alle dichtbebouwde woonzone’s blijft. Of net integendeel: de bittere pil slikken dat mister Peak Oil met de hamer slaat en we binnen twintig jaar het idee van vrij en privétransport mogen opbergen.
Op moment van posten zien we nog geen reactie vanuit de Vlaamse regering. Laat het duidelijk zijn dat er, indien de Vlaamse Regering de brug toch zou bouwen, men een dikke middelvinger naar het democratisch besef in de grootste stad van Vlaanderen stuurt. En de goede verstaander weet wie dàt stemmen zal opleveren.

We houden u op de hoogte. Ondertussen is het (nog even) nagenieten vanwege het met 134.860 andere stemmers het gevoel te hebben gekregen, ècht aan democratische besluitvorming te hebben deelgenomen.

  1. 3

    Ik was in Antwerpen, toevallig. Een sof, dat was het. Ongelukkigerwijs. En onnodig ook; de ring rond Antwerpen is namelijk al compleet. Hij is alleen niet erg klein, maar dat geeft niks. Wat je moet doen is a) de hoeken eruit halen (verbindingen tussen diverse snelwegen bij Zwijndrecht, Kallo en Luchtbal ‘smeren’), b) de Liefkeshoektunnel verbreden (dat kan, want dat ding ligt echt in de fucking middle-of-nowhere), c) de westkant verbreden (het sportpaleis eindelijk eens slopen) en d) eindelijk eens een goed informatie-systeem ophangen (met een kaart, files, etc). En misschien e) den ‘ollanders duidelijk maken dat de A4 over Bergen-O-Z een heel goed, heel rustig alternatief is, waarmee je net zo hard in Brussel kan komen als over die verdoemde A16.

  2. 4

    KJ for president! Men mag vurig hopen dat iedereen doorheeft dat de Liefkenshoektunnel een prima verbinding is en eens chijntje kost van de andere ‘oplossingen’.

    Overigens moet me van het hart dat de mensen die nu heel boos zijn op de nee-stemmers en bij uitbreiding het democratische gegeven, beter zouden zwijgen. Antwerpen heeft sinds heel lang een traditie van eigenzinnige burgemeesters, en wat de huidige Janssens betreft: hij is onwaarschijnlijk goed, gezien de omstandigheden.
    Waarom dus niet iedereen ijn muil houden en de baas laten beslissen. Hij heeft afdoende bewezen het beste met Antwerpen voor te hebben, en de verbluffende stadsverbeteringen, zowel kwalitatief als kwantitatief, vormen een tastbaar bwijs ervan.

  3. 6

    “1ste bedenking: het is de eerste keer dat een Antwerpen, sinds WO2, uit vrije keuze heeft kunnen gaan stemmen. 1/3 heeft van dat recht gebruik gemaakt, en men is het op dit moment in België eens dat dat een zeer hoog aantal is. Trots, voorwaar.”

    Om het onderhuidse sarcasme even meteen neer te slaan: Stemmen kon alleen op zondag voor 13:00 uur. Een tijdstip waarop je een echte stadsbewoner niet buiten zijn bed aantreft (Ik lag iig. nog in mijn nest). Dan is een opkomst van 35% best knap en de eikel van BAM (Orbaen) die er zo schamper over deed mag van mij figuurlijk tegen de muur.

  4. 7

    Jamaar, die Belgen snappen toch wel dat je Hollanders nooit over de Liefkenshoektunnel, een toltunnel, moet sturen! We gaan liever dood in de file dan 5,50 E uit de zak te kloppen voor een tunneltje!

  5. 8

    Updaten beste Michiel! Ook voor die LangeWapper of andere alternatieven zal/zou je moeten dokken, kerel!
    Het is één van de onderhuidse redenen waarom die Lange Wapper in hogere kringen zoveel succes heeft: hij moet Hollands geld opbrengen!

  6. 9

    A! Dat wist ik niet. Dan is het – om hierboven genoemde reden – een idioot plan. Ik kwam op vakantie zelfs Nederlanders tegen die een honderden kilometers lange omweg namen om het (overigens schitterende) tolviaduct van Millau maar niet te hoeven nemen. (acht euro geloof ik)

    Nu ja, dan blijven de hollanders hun diesel gewoon verbranden terwijl ze vaststaan op de Antwerpse ring. De trein werkt toch beter. (Mooi nieuw station trouwens)

  7. 10

    Je kunt het verkeer Nederland-Parijs natuurlijk ook gewoon dwingen om de westkant te nemen, door een tolhokje neer te zetten precies daar waar de E19 de ring raakt en je voor ‘ring 1’ kiest. Daar mag dan iedereen met een anders-dan-rood-op-wit nummerbord gaan betalen.

    Anders, en dit is nog een beter idee denk ik, maak je de ring aan de westkant ook gewoon ‘groot’ – dan krijg je het Parijse ‘binnen- en buitenring’ idee. Je trekt een stuk asfalt van de E19 ten noorden van Antwerpen langs Schoten naar de A12 (Be), en dan trek je de lijn Mortsel-Edegem ook door. De mensen die dan Breda-Brussel doen, krijgen een sneller, breder stuk weg, en alle mensen die Antwerpen aandoen, rijden gewoon door op de bestaande infrastructuur.

  8. 11

    In Nederland kan een regering worden gevormd als 30 % van de bevolking gaat stemmen. Net zoals bij een niet verplichte volksraadpleging, laat de thuisblijver het woord aan de democraten. Wie daar niet mee kan leven, moet maar gaan stemmen en achteraf niet zagen. De mensen die er in Antwerpen het schamperst over deden, hadden zelf geen enkele verkozen positie of waren in het geval van havenschepen Van Peel geïnstalleerd na 1% voorkeursstemmen, dus nadat 99% expliciet op een ander had gestemd.

  9. 12

    Er zit nog een fraaie opera in: De Ring van Antwerpen, regie Guy Joosten. Met als decor een door teer en roet vervallen Sportpaleis, waar op de weg daarlangs Hollanders in een muurvaststaande file degenereren en de Vlaamse autoriteiten besluiten de vuiligheid weg te werken door er maar beton op te storten.

    Zover lijkt het niet te komen want de Vlaamse regenten gaan aan onderlinge twisten ten onder. In het gekrakeel trekt een der bestuurders iets te vroeg aan de slinger van de reusachtige betonmolen. De regenten worden meegesleurd in de derrie en overspoelen de massa Hollanders.

    Eind goed, al goed.