Dit is een bijzondere video. De kolonisten zeggen het zelf. Sinds de kolonist Baruch Goldstein in 1994 tijdens Ramadan de Ibrahim moskee in Hebron binnenging, volledig bewapend en in militair uniform, en er vervolgens 29 mensen doodschoot en ruim 125 verwondde voor hij met een brandblusapparaat kon worden doodgeslagen, is deze ruimte alleen op heel speciale dagen nog open voor Joden. Maar gelukkig was de tweede avond Simchat Tora dit jaar zo’n avond, zodat de kolonisten van Hebron er konden zingen en dansen met de Torarollen.
En over welke ruimte hebben we het dan? Wel, dit is de Ibrahim moskee zelf, de tweede plek in heiligheid voor de islam in Palestina. De kolonisten noemen het de Zaal van Yitzhak (Isaac) maar op de achtergrond is de islamitische minbar (preekstoel) die nog geschonken is door Saladin (1137-1193) duidelijk te zien. Dit is gewoon de moskee. En die mocht dus van het militaire bestuur voor de gelegenheid even synagoge zijn.
Voorbode van dingen die gaan komen? Inderdaad, voor de kolonisten was dit een bijzondere viering.
Reacties (13)
Welk militair bestuur, dat ontgaat me een beetje, Hoe is het normaal geregeld dan? Dus dit is Israel dat zichzelf een cadeautje geeft of wat, en waarom zou dat hoopvol zijn?
Je moet wel even goed kijken voor een verschil. Ook nu veel baarden en weinig vrouwen in de moskee.
Toch wel wat gecompliceerder dan simpelweg moskee.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cave_of_the_Patriarchs
Het is natuurlijk van oudsher de tweede heilige plaats van het Jodendom.
Maar moslims hebben de vervelende gewoonte om heilige plaatsen van andere geloven te willen overnemen, waarvan bijvoorbeeld ook hindoes goed mee kunnen praten.
Dat Abupessimist niettemin het uitsluitend als ‘moskee’ omschrijft, zegt veel over zijn verwrongen blik op de situatie.
Aaaahhh, het gaat weer over Joden, dus Likoed komt weer om de hoek zetten. Weet je wat? Ik ga het dit keer niet eens meer lezen. Likoed heeft zich hier telkenmale zo belachelijk gemaakt en de ergste beschuldigingen geuit naar Jan en alleman, dat ik dit keer gewoon op -1 ga drukken en verder ga met mijn leven. Toch triest dat een website die open het debat wil aangaan, toch ook van die propagandisten aantrekt.
@4: Dat is niet uniek voor de islam. Over de hele wereld hebben vervangende religies voorheen heilige plekken geherinterpreteerd of opgenomen. In engeland staan kerken traditioneel in de buurt van voorheen heilige bomen bijvoorbeeld. De ongemakkelijke waarheid voor Likoed is natuurlijk dat dat vaker dan niet gebeurt door de oorspronkelijke bewoners die bekeerd zijn naar de nieuwe religies in plaats van nieuwkomers die de boel komen overnemen.
@6
In dit geval gaat het over nieuwkomers die de boel hebben overgenomen. Wel wat eeuwtjes geleden dat dan weer wel.
“After the conquest of the city by Umar, this holy place was “simply taken over from the Jewish tradition”[34] by the new rulers; the Herodian enclosure was converted into a mosque and placed under the control of a waqf. The waqf continues to control and maintain most of the site. “
@7: Umar, was dat niet degene die religieuze vrijheid voor Joden bracht naar Jerusalem nadat hij de Byzantijnen had overwonnen?
Blijkbaar relatieve vrijheid, want ondertussen maakt hij van een joods heiligdom een moskee.
@9: Dat Joods heiligdom was daarvoor allang in de puin gelegd door de Syriërs en als ruïne achtergelaten.
Dan nog maak je er geen moskee van, maar laat je het herbouwen als je religieuze vrijheid zo hoog in het vaandel zou hebben staan. Tevens blijft het, wat @6 en 7 betreft, om nieuwkomers gaan.
Ach zo werkt dat met religieuze gebouwen. Gewoon jatten van een andere club, paar (honderd) jaar wachten en iedereen vind dat je er het enige recht op hebt. Hagia/Aja Sophia is ook zo’n mooi voorbeeld.
Laat die joden lekker dansen daar. Over 300 jaar kunnen onze moreel superieure nazaten dan weer stennis schoppen als een clubje het weer van hen afpakt.
Bookie voert even anachronistisch onze 21e eeuwse mores terug de zevende eeuw in.
De wereldberoemde Mesquita te Cordoba met zijn Moorse zuilengalerij is sinds de reconquista een kathedraal, die daarvoor eeuwenlang dienst deed als centrale moskee, nadat daartoe een christelijke kerk was omgebouwd, die op zijn beurt weer is opgetrokken op de fundamenten van een Romeinse tempel.
De Domkerk is opgetrokken en betaald door katholieken, en vanaf 1580 in gebruik en bezit van de protestanten. Betekent dit dat katholieken die kerk terug kunnen inpikken? Of daar binnen kunnen marcheren en erediensten kunnen houden zonder toestemming van de Protestantse Kerk?
En het argument van “nieuwkomers die de boel hebben overgenomen” gaat evenzeer op voor het merendeel van de Joodse gezinnetjes onder de Israëlische bevolking. Die komen namelijk voornamelijk uit Europa en de VS, en hun voorouders leefden al meer dan duizend jaar niet op dat grondgebied. Inpakken en wegwezen dan maar, Bookie?
Ik bespeur een zekere partijdigheid in je argumentatie…