Gaza: wie begon en wie escaleert?

Ali Abunimah (journalist, Electronic Intifada) schetst kort en bondig hoe het huidige bombardement op Gaza zich heeft ontsponnen.

Reacties (47)

#1 Likoed Nederland

Dit jaar al meer dan 700 raketten op Israelische burgers. Dus meer dan 700 oorlogsmisdaden.
Duidelijke zaak.

http://likud.nl/2012/11/palestinian-ceasefire-violations-2/

#2 Prediker

@1 – In de afgelopen elf jaar hebben Palestijnse mortiergranaten en raketten precies 21 doden binnen Israël veroorzaakt. (Ter vergelijking, Israël heeft afgelopen week alleen al 17 Palestijnse slachtoffers gemaakt, waaronder een handjevol kleine kinderen).

De Israëli’s bombarderen dagelijks Palestijnse vissers in Gaza met mortiergranaten, aldus Ali Abunimah. Ook allemaal oorlogsmisdaden dus, Likoed? O, maar dat zijn natuurlijk allemaal terroristen…

En dan hebben we het nog niet over de liquidaties (ook van overheidsfunctionarissen), het afschieten van voetballende kinderen en herders (oeps, foutje bedankt), de arrestaties, folteringen en schijnprocessen, de systematische landroof, het beschermen van terroristische kolonisten, de verdrijving van dorpen, de checkposten die het economisch en maatschappelijk verkeer nagenoeg lamleggen, de ‘diëetpolitiek’ middels de afsluiting van de Gazastrook, het terroriseren van de bevolking van Gaza middels sonic booms en gevechtshelikopters, het afsluiten van elektriciteit, het bombarderen van rioolzuiveringspunten, … ben ik nog wat vergeten?

Allemaal oorlogsmisdrijven, maar daar horen we onze huispropagandist Likoed Nederland niet over.

#3 Likoed Nederland

@Prediker

U weet ook wel dat de enige reden dat er Palestijnse burgersslachtoffers vallen, is omdat de Palestijnse terroristen schuilen tussen burgers. Ook een oorlogsmisdaad, die van het gebruik van menselijke schilden.

Overigens is de Israelische strijdmacht helaas zo ‘ervaren’ in het uitschakelen van terroristen dat het nu, ondanks die oorlogsmisdaad, veel meer terroristen dan burgers dood. Volgens expert is dat een ongelooflijke prestatie, komen andere landen niet verder dan op zijn best 1 terrorist op 3 burgers, zie bijvoorbeeld Nederland en Duitsland in Afghanistan.

Wat ons blijft verbazen, is dat er mensen zijn die de neonazi’s van Hamas willen verdedigen.
Hamas dat een nazi ideologie heeft, zie hun Handvest:
http://likud.nl/2011/01/hamas-handvest/

En Hamas dat de nazi doelstelling heeft; de Joden uitroeien:
http://likud.nl/2011/06/hamas-palestijnen-komt-de-eer-toe-om-de-joden-uit-te-roeien/

#4 McLovin

Ja Israël is ons laatste democratische en rechtsstatelijke front in het oosten….

#5 Prediker

Het IDF maakt zelf routinematig gebruik van menselijke schilden.

Zo routinematig, dat het Israëlische ministerie van Defensie in beroep is gegaan toen het Israëlisch hooggerechtshof het gebruik van menselijke schilden als onwettig verklaarde.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4333982.stm

Het Israëlische leger pleegt dus volgens je eigen logica routinematig oorlogsmisdaden,

Verder kun je niet serieus volhouden dat het merendeel van de burgerslachtoffers die het IDF maakt, een gevolg zijn van dat Hamas zich tussen burgers verschuilt:

Een psychiatrische patiënt die wordt afgeknald omdat hij in de ‘verboden zone’ loopt? Voetballende kinderen? Kinderen die het slachtoffer worden van een autobom die afgaat in een drukke straat? Slachtoffers van fosforbommen die op woonwijken worden afgeworpen? Allemaal de schuld van Hamas, natuurlijk!

Terzijde: kende de Israëlische overheid het handvest van Hamas niet, toen ze Hamas in de jaren tachtig steunde om Arafat te ondermijnen?

#6 larie

Als je met “wie begon” iets probeerd op te lossen loop je op een doodlopende weg.

(opmerking van mijn 11 jarige dochter..echie)..vrouwen en kinderen should rule the world 4 a time dan;)

#7 HPax

Op geroutineerde wijze legt Abuminah uit hoe dat zit met die raketten vanuit Gaza op Israël uitgevoerd. Het is de reactie op het doden van Palestijnse jongeren in een onschuldig potje voetbal verwikkeld. Verder is Israël behept met ‘an irrational lust for violence’.
Dat ratelt maar door. Er wordt niet gehaperd, de lessen laten zich snel leren. Ze zijn kort en in wezen altijd dezelfde.

Wie is Abuminah? Een indruk laat zich van hem vestigen via zijn uitgesproken oordeel over:
‘de Palestijnse Autoriteit van Mahmoud Abbas die niet het Palestijnse volk vertegenwoordigt. Ze vertegenwoordigt zelfs niet eens de Palestijnen van de Westoever en Gaza. De PA is een verlengstuk van de Israëli’s, het is de handschoen aan de vuist van de Israëlische bezetting.’

Met deze uitzinnige tirade plaatst A. volledig zich in een Oriëntaalse traditie waarin laster en wraak het functionele equivalent van democratie zijn. Verzoening met wie dan ook is altijd uitgesloten. Deze denkstructuur ligt al jong vast; je doet er weinig aan. Distantie en dekking zoeken is nog het beste. Westerse politici moeten dit echt weten.

Maar democratie, daar is A. toch zo voor? A. bepleit namelijk een EEN STAAT oplossing voor het Palestijns conflict, en:
‘Dat is iets waarvoor alleen echte democratie een remedie kan bieden. Vandaar dat er steeds meer een verschuiving is naar een aanpak die is gebaseerd op het opeisen van rechten in één staat waar alle burgers gelijke kansen hebben.’

Na wat ik eerder heb geciteerd mag duidelijk zijn dat democratie-met-respect-voor-minderheden niets voor A is. Zijn EENSTAAT betekent door Israël aanvaard suïcide, aan Israël opgedrongen genocide.*

Ik heb eens gelezen dat de eerste (Zionistische) Joodse kolonisten in wat nu het land Israël en omgeving is, niet onmiddellijk met de locale Arabieren in botsing kwamen. Die kwam pas later en ging niet over Land, maar over het vrije gedrag van de Joodse vrouwen. Daar konden die Islamitische Arabieren niet tegen, toen niet, en nu nog niet.

#8 jvdheuvel

Nog steeds geen reactiemogelijkheid op de site van Likoed zie ik.

#10 Prediker

@Larie; ik zal één keer uitleggen waarom ‘wie begon’ er in deze kwestie wel degelijk toe doet.

Telkens wanneer Israël bovenop de gewone, al jarenlange durende militaire quarantaine van de Gazastrook Gazastad en haar periferie bombardeert en met het leger binnenvalt (drie jaar terug met meer dan driehonderd kinderlijkjes tot gevolg – en een veelvoud aan gewonden), claimt het IDF dat het slechts ‘reageert’ op de rakettenregen vanuit de Gazastrook.

Journaals, kranten, politici, blogs, twitteraars etcetera papegaaien dat vervolgens klakkeloos na. ‘Ja, Israël reageert buitenproportioneel, maar Hamas provoceert ook met die raketten van ze.’

Vandaag nog op BNR gehoord, uit de mond van een interviewer: ‘Hoe kunnen we de spiraal van geweld stoppen? Hamas schiet raketten, en Israël pleegt dan represailles’.

Dat is het standaard plaatje, waar iedereen maar automatisch vanuit gaat. En dat vormt vervolgens een toch een soort van legitimatie van het militair ingrijpen van het IDF: want het Israëlische leger mag toch zeker wel zijn eigen bevolking verdedigen tegen de terreur van Hamas?

Maar wat als het nou andersom is? Wat als het IDF niet zelden de aanstichter en aanstoker is van geweld? Wat als het IDF al jarenlang de bevolking van Gaza terroriseert, en Hamas vooral reageert op het geweld van Israëlische zijde?

Dan blijft er natuurlijk überhaupt geen legitimatie over voor het IDF om er vervolgens nog harder bovenop te slaan.

Wat blijkt nu: in het merendeel van de gevallen zijn de raket-/mortieraanvallen vanuit Gaza een reactie op Israëlisch geweld, niet andersom.

#11 Prediker

@9; Zodra er legers journalisten, politici en organisaties als ‘Baath Nederland’ en het ‘Centrum Informatie en Documentatie Syrië’ zijn die de praktijken van het Syrische regime goedpraten, ga ik die filmpjes plaatsen, gbh.

Maar ik ken geen politicus of journalist die begrip probeert te kweken voor de misdaden van Assad en z’n kliek. Iedereen is het er over eens dat het een moorddadig regime betreft, dus wat valt er nog te betogen?

Dat de rebellen ook geen lieverdjes zijn? Weten we ook al (zijn ook genoeg Youtube-linkjes van te vinden). Dat de rebellen niet één blok zijn en lang niet allemaal trek hebben in de jihadisten, maar voor wapens wel van ze afhankelijk zijn? (Heb ik zelf laatst nog een linkje over geplaatst).

Dus waar wil je het nog over hebben, inzake Syrië? Wil je misschien jouw briljante strategie met ons delen, welke groeperingen Westerse landen zouden moeten steunen, met welke middelen en via welke kanalen, om zowel de kliek van Assad omver te werpen als te voorkomen dat Alawieten, christenen en druzen straks etnisch gezuiverd worden en/of er een strikt islamistische republiek wordt opgericht?

Want daar ben ik dan wel erg benieuwd naar. Inzendingen kunt u verschepen naar info[at]sargasso.nl; ik zie je briljante Syrië-analyse met spanning en interesse tegemoet!

#12 HPax

@ 10
‘(drie jaar terug met meer dan driehonderd kinderlijkjes tot gevolg – en een veelvoud aan gewonden), claimt het IDF dat het slechts’

Man, walg toch van jezelf.

#13 gbh

Mijn briljante analyse is dat jullie blijkbaar één of ander handboek hebben voor de ware ‘sociaal liberale gutmensch’ waarin staat dat je moet gaan schuimbekken bij alles wat Israël doet en in iets mindere mate ook bij Amerika, dit alles met een sociaal liberaal groen vega sausje.

Dan kan je ’s avonds op de sofa onder het genot van een goed glas champagne lekker opscheppen tegen je vrienden over je SUV met spaarlamp en wat voor goed mens jij wel niet bent.

Een andere verklaring kan ik niet vinden voor waarom hier altijd met een vergrootglas wordt gekeken naar één low scale conflict, hoe fout alle partijen daarin ook zijn, waarbij echte massa slachtingen en zeer grove oorlogsmisdaden elders, zelfs vlak over de Sargossiaanse fixatie grens, grotendeels worden genegeerd op af en toe een artikeltje na om maar vooral je handen te kunnen blijven wassen in vermeende onschuld.

All men are created equal.

Ik wens verder alle lezertjes veel succes met het geven van minpunten aan elke reactie die je niet aan staat, daar is zo’n punten systeem ook echt voor bedoelt.

#14 su

@gbh: Zal ik jouw eens 50 jaar in je smoel stompen? Ik bedoel, is toch low impact..?

#15 Likoed Nederland

@Prediker

Het is een enkele maal voorgekomen dat Israelische soldaten – tegen de instructies in – menselijke schilden hebben gebruikt.
Die soldaten zijn daarvoor gestraft.

Aan Palestijnse zijde juicht men het gebruik van menselijke schilden toe, als tactiek om ‘martelaren te creeren’.

In de woorden van Hamas:
“Wij gebruiken vrouwen en kinderen als menselijk schild. De zionisten weten niet dat het Palestijnse volk methoden van dood en het opzoeken van de dood hebben ontwikkeld. De dood is ons middel. Daarom gebruiken wij ouderen, vrouwen en kinderen als menselijk schild. Zij doen het fantastisch. Wij houden zo van de dood, zoals de Zionisten van leven houden.”

http://likud.nl/2011/10/burgers-als-menselijke-schilden-anja-meulenbelt-ontmaskerd-oorlogsmisdaad-hamas-burgers-slachtoffers/

#16 euro

@15

Ik zag gisteren inderdaad een foto van een BBC-journalist die heel blij was dat zijn 11 maanden oude baby/menselijk schild omgekomen was.

#17 kevin

Whoa, wat een gezuig in deze draad! In een andere draad zag ik al dat de banhamer nog altijd werkt, mag ik een suggestie doen? #3 en #13 zijn duidelijk kandidaten.

Alle, maar dan ook alle draadjes over Israël worden steevast ontspoord en gekaapt door Likoed. Flikker toch een eind op, man!

#18 Rob

@17 Opbokken. Ben geen fan van Likoed Nederland, maar hij vertegenwoordigt een vrij populair sentiment dat ook hier gehoord mag worden.

#19 su

@18: Opzouten. LN is geen persoon die een mening verkondigt, maar een organisatie toegespitst op het verspreiden van desinformatie.

#20 lapis

@13

Een andere verklaring kan ik niet vinden voor waarom hier altijd met een vergrootglas wordt gekeken naar één low scale conflict, hoe fout alle partijen daarin ook zijn, waarbij echte massa slachtingen en zeer grove oorlogsmisdaden elders, zelfs vlak over de Sargossiaanse fixatie grens, grotendeels worden genegeerd op af en toe een artikeltje na om maar vooral je handen te kunnen blijven wassen in vermeende onschuld.

Je lult. Wil je nu echt beweren dat op een rechtse website als GeenStijl of een neutrale website als nu.nl de hoeveelheid aandacht die wordt gegeven aan dit conflict in verhouding tot de hoeveelheid aandacht voor het conflict aan Syrië zoveel lager is dan die verhouding hier? We hebben intussen na twee dagen drie volwaardige GS- topics, minstens zeven PowNews-artikelen en een stuk of zeven artikelen op nu.nl over dit onderwerp. Kun je een periode vinden waarin het Syrische conflict een even grote hoeveelheid topics en artikelen opleverde?

Op het hele internet besteedt men hier meer aandacht aan dan aan de rest van de conflicten in de de regio. Maar ja, dat is maar zo’n onhandig feit dat je er niet van zal weerhouden om je rechtse gal op linkse gutmenschen te spuwen, niet?

Mafkees.

#21 kevin

@18 Haha, “opbokken”.

Ik blijf erbij dat Likoed altijd hetzelfde stokpaardje komt berijden en elk onderwerp dat ook maar zijdelings met Israël te maken heeft, kaapt om propaganda te verspreiden. Discussie is er nul komma nul en Likoed beukt er altijd hard in. Hamas zijn neonazi’s, 90% van de Palestijnen zijn terrorist, Israël doet nooit iets fout. Iedereen heeft recht op een mening, maar Likoed is een schreeuwlelijk. Daarom heeft Likoed hier niks te zoeken. Niet omdat zijn mening me niet aan zou staan, maar gewoon omdat het ontzettend fucking irritant is dat ie elke keer weer propaganda komt verspreiden en zijn mening constant in ieders gezicht douwt.

Likoed lijkt wel een bot. Een irritante bot.

#22 Likoed Nederland

@Kevin

Wie er nu bezig met stemmingmakerij?

Wij onderbouwen altijd wat wij beweren.

Wij zijn benieuwd of u dat ook kan. Wilt u bijvoorbeeld aantonen dat wij gezegd zouden hebben dt 90% van de Palestijnen terrorist is?

#23 kevin

@22 Dat heb je niet gezegd, dat was een karikatuur van die hangende langspeelplaat van je.

Elk fucking draadje over Israël en jij komt weer aankakken om je propaganda te verspreiden. Neem nou #1: dat is zo een random anti-Palestijnenopmerking die verder helemaal geen fuck te maken heeft met het filmpje waar je op reageert. Je komt hier gewoon je riedeltje afdraaien.

#24 Joop

De nieuwe minister van Buitenlandse zaken heeft al aangegeven wat het nieuwe kabinet vindt:

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/15/timmermans-hamas-hoofdverantwoordelijk-voor-geweld-gaza/

Recht op zelfverdediging Israël. Hij vergeet dat de Israeli’s zelf ook geen lieverdjes zijn, laat staan wie er begonnen is.

#25 su

@22: Onderbouwen noemt ‘ie dat.. Zijn links leiden altijd naar zijn eigen homepage. Een ander zou allang geband zijn voor spamhoeren.

#26 Likoed Nederland

@23

Dit item gaat over de oorzaak van het conflict. Daar reageerden wij op. Dus on topic.

U bent het juist die hier zijdiscussies begint, nog met foutieve informatie ook.

#27 kevin

@26 Lazer op, spambot.

#28 Arjan

Iedere actie van beide zijden in het Israelisch-Palestijns conflict wordt steeds gerationaliseerd als zijnde een reactie op eerder geweld gepleegd door de ander. Ad infinitum. Eerlijk gezegd maakt het niet uit. Hier is het probleem:

Israël is de kat die met de muis speelt.

Er is /niets/, maar dan ook helemaal /niets/ wat Hamas Israël dan ook maar serieus aan kan doen. Een paar flauwe raketten en een autobommetje hier en daar is tegenover het collectieve oorlogsgeweld van het IDF een lachertje. Israël kan ieder moment ervoor kiezen om ieder stukje palestijns gebied volledig plat te walsen, punt.

Deze machtsonbalans legt de verantwoordelijkheid van iedere escalatie, van iedere wederzijdse geweldpleging neer bij Israël. Met kanonskogels op speldenprikken reageren heet zoiets, iemand de tanden uit de bek rammen omdat ‘ie je een duwtje gaf.

En iedere krenterige rechtvaardiging die van Israël komt onderstreept alleen maar dat ze hier met opzet bezig zijn om de boel te escaleren, om de boel kapot te trappen, om nog eens vijftig jaar menselijke misère toe te brengen. Want als Israël écht haar verantwoordelijkheid zou nemen, in plaats van alleen te doen alsof, dan was dit conflict dertig jaar geleden al de wereld uit geweest.

#29 kevin

@28

Met kanonskogels op speldenprikken reageren heet zoiets, iemand de tanden uit de bek rammen omdat ‘ie je een duwtje gaf.

Wat ik dus interessant vind, is dat het juist het inhouden van Israël is waardoor dit allemaal voortduurt. Als je echt in oorlog bent, dan wals je inderdaad plat als je dat kan. Dat doen ze niet. Aan beide zijden zitten namelijk lieden die er belang bij hebben dat het conflict voortwoekert. Daarom blijven ze met de muis spelen: dood heb je er niks aan. Daarom blijft de muis de kat uitdagen: omdat ze weten dat de kat toch alleen maar speelt. De machtsonbalans zit hem eerder in de burgers van beide kanten die gewoon van het gezeik af willen zijn, maar zij hebben geen stem.

Het doet me denken aan die amateuristische Islam-bashvideo van een tijdje terug. Islambashers provoceren. Fundamentalistische moslims happen. Meer moslimfundi’s. Provocateurs zeggen ‘zie je wel’. Meer Islambashers. Herhaal.

Treurig.

#30 Kippfest.

De kip! Nee! Het ei! Nee! Toch de kip! Nee het ei!

Wie gaat er door, vind ik een intressantere vraag, maar goed. Dan zit ik natuurlijk keihard te wroeten in open wonden die echt alleen maar opgelost kunnen worden door raketten naar de ander z’n kop te slingeren. Oftewel veel plezier! Leef je uit daar in die kutzandbak.

#31 Rob

@19 Benoem de onwaarheden, zet ze op een rijtje en vraag op basis daarvan een ban aan. Dan ben ik het er volledig mee eens. Blijft dat uit, dan moeten mensen ook niet zeuren en accepteren dat anderen een andere visie kunnen hebben op dit conflict.

En of LN nou een organisatie vertegenwoordigt of een persoon is dat interesseert me geen ene hol.

@kevin opbokken is een mooi woord.

#32 su

@31: Mij interesseert het wel een hol of ik discussieer met mensen die van mening kunnen veranderen of met organisaties die alleen hun eigen agenda pushen. Stel je voor dat hier alleen reacties kwamen van wetenschappelijk bureau dit en denktank dat. Daar heb je toch geen ene fuck aan?

#33 Rob

[quote]Stel je voor dat hier alleen reacties kwamen van wetenschappelijk bureau dit en denktank dat. Daar heb je toch geen ene fuck aan?[quote/]

Dat zou jammer zijn, dus ik vind dat jij niet geband moet worden.

EDIT: fuck, hoe werkt dat quoten nou?

Edit redactie: het zou helpen als je de slash aan de goede kant van het woord neerzet. Dus afsluiten met /quote.

#34 gbh

@lapis, ik ben niet rechts en op geenstijl heb ik al jaren een levenslange ban

toch zijn de verschillen niet zo groot, geenstijl leeft van negatieve aandacht voor de moslim en jullie hebben de eeuwige jood, zelfde selectieve pot nat

#35 DJ

@33 blok kuu … ! ;)
/anders komt het niet door het filter

#36 gbh

@rob

zo

<blockquote>zo</blockquote>

#37 kevin

@36 Een simpele q en /q tussen blokhaken volstaat.

Waarom hebben de technische mensen van Sargasso nog geen lijstje met toegestane codes toegevoegd? Werd al om gevraagd sinds de redesign.

@34

jullie hebben de eeuwige jood

Zeg je nu serieus dat Sargasso’s kritiek op het gewelddadige optreden van Israël vergelijkbaar is met Nazipropaganda? O mijn Godwin. En dan ook nog de insinuatie dat Sargasso de linkse variant van GeenStijl is. Je hele reactie slaat als een tang op een varken.

#38 gbh

@37 nee dat zeg ik niet, ik leg zelf meer de link met good old school sovjet propaganda: http://www.wnd.com/2012/09/a-brand-new-cold-war/

en ik zeg ook niet dat sargasso geenstijl is, wel dat beiden hun eigen zwarte schaap thema hebben waar alla pavlov op geschuimbekt moet worden en waarbij elke nuance ver te zoeken is, wat er in de rest van de wereld gebeurd is blijkbaar de moeite niet waard

#39 cerridwen

@gbh: waar hebben we het helemaal over? Het conflict rond de Gaza strook is in hoog tempo weer geescaleerd. Sargasso plaatst één (!!) filmpje waarin een palestijnse journalist hierover wat achtergrond geeft.

Daar kan je het mee eens zijn of niet, en daar kan je dan over discussieren.

Maar van jou mogen we helemaal niet hierover discussieren. Sargasso mag hier niets over zeggen van jou, want al die aandacht voor dit conflict is antisemitisch. In plaats daarvan moeten we over Syria praten. Of zo.

Het is volstrekt duidelijk dat Israel deze situatie volledig aan zichzelf te wijten heeft. Zolang Israel bewust de rechten van Palestijnen met voeten treedt, is er geen oplossing van dit conflict mogelijk.

Als jij je zo zorgen maakt over een leger dat de eigen bevolking bestookt met zwaar militair geschut, dan snap ik niet waarom jij niet kritisch over Israel wil praten.

#40 Rob

@36 & @37 Hartstikke bedankt. Ik kan nu ook internetskills aan mijn CV toevoegen.

#41 L.Brusselman

Als er een is die op een Pavlov-hondje lijkt is het gbh wel,bij iedere vorm van kritische beschouwing van Israel komt het kwijl om de bek en begint het “antisemiet” te keffen.
’t is jammer dat Harm hier niet meer reaguurt anders zou ie helemaal los gaan en zich lekker kunnen afreageren.

#42 Prediker

@gbh doet al langere tijd weinig meer dan youtube-linkjes spammen met oorlogsmisdaden tegen Syrische burgers.

Niet omdat hij een reet geeft om die Syrische burgerslachtoffers, maar als stok om Sargasso mee te slaan.

Lekker geloofwaardig, maar niet heus.

#43 Kalief

De bijbel is er heel duidelijk in wie er zijn begonnen. Abraham viel met zijn familie Kanaän binnen. Dus zij begonnen. Ik zeg, alle Israëliërs terug naar Irak!

#44 L.Brusselman

En wat te denken van die zwervende roversbenden onder leiding van een Egyptenaar genaamd Mozes en zijn broertje die Jericho van God dachten te hebben gekregen,arme Jerichoanen,slachtoffer van het IDF avant le lettre.

#45 HPax

In het acute Israëlisch-Palestijns conflict overweegt op Sargasso november 2012 de sympathie voor de als 2e genoemde partij.

Door de organisatie Likoed aangevoerde feiten – afgemeten reacties; geen initiatieven – die voor minder onbegrip voor de positie en het optreden van Israël zouden moeten zorgen, lijken te falen. Het tegengif met zijn toediener worden op de gruwelijkste wijze weggehoond, (‘lazer op, spambot’, Kevin c 27)*, of als het verspreiden van ‘desinformatie’ afgewezen (Su, c 19)*. Ook het zinspelen op verbanning van Likoed op Sargasso is niet van de lucht. Of hoe zeg je dat?

Triest maar terecht zingt David Bowie: ‘The wrong words make you listen in this criminal world’, en wat kun je dan nog doen? Niet veel, maar misschien toch nog wel iets. En dat is: onverstoorbaar de waarheid aan de man blijven brengen, opdat nooit iemand later zal kunnen zeggen: ‘ik heb het niet geweten’, ik wist niet dat ik zo blind en walgelijk was. Dit potentiële excuus moet op de dag dat opgaande zon van de Waarheid de werkers der duisternis uit hun stegen, sloppen en schuilhoeken verdrijft, bij voorbaat uit de klamme handen zijn geslagen. En er zal dan gelden: je kón het weten, dus je wist het.

Daarom nu dan (weer) even dit, van Arjan c 28*. ‘Israël kan ieder moment ervoor kiezen om ieder stukje palestijns gebied volledig plat te walsen, punt.’

Een staaltje dorps tevens megalomaan denken; dat kan Israël helemaal niet. Mondiale politieke verhoudingen staan dat ‘plat walsen’ door Israël niet toe. Het land is gehandicapt. Met stenen bekogeld kan het er niet met machinegeweer vuur tegen optreden. De vijand weet dat en kan Israël eindeloos blijven treiteren. Ook bewijst deze toestand dat macht geen zero-sum artikel is, ofschoon de meeste kritiek op Israël wel van die verkeerde gedachte** uitgaat, impliciet, onbewust, of maar al te bewust.
Al eerder heb ik op Sargassso het vreseljke beeld gelanceerd van Israël als een geketende beer gedwongen op een gloeiende plaat te ‘dansen’ en door een roedel honden naar keel gesprongen. Da capo dan maar.

* Posting: ‘Gaza: wie begon en wie escaleert’, dd 15.1.2012.
** Met Isr. alle macht en de Palestijnen totaal onmachtig. Van deze voorstelling van zaken is de contradictie het slepend karakter van het Isr. – Pal. conflict. Of het zou pure menslievendheid van Isr. moeten zijn, maar dat zou Isr. in een moreel verheven positie (moeten) plaatsen, wat geloof ik niet zo is. Dus…

#46 roos

@7: Wat een onzin dat de onrust kwam doordat de Palestijnen niet tegen vrije joodse vrouwen konden. Het is zo gek dat het lachwekkend is. Lees eens een boek van Ilan Pappe, Etnische zuivering van Palestina en je zult versteld staan van het geweld tegen de Palestijnse bevolking.http://www.youtube.com/watch?v=buhpHTGAlTE
De vrijheid van joodse orthodoxe vrouwen is minimaal, ga maar eens naar Jeruzalem.

#47 HPax

@ 46

Ik ben geen ‘connaisseur’ van de leefwijze van Joodse vrouwen. Maar op grond van: 1. (buitenlandse) ervaringen en 2. Bijbel, en die direct geconfronteerd met de Korantexten + Ahadith, laat zich mijn stelling over de vrije Joodse vrouw ruimschoots handhaven.

Dat de positie van Joods orthodoxe vrouwen in Jerusalem beklemmend(er) is, wil ik grif geloven, maar een locaal feit doet aan mijn stelling geen afbreuk. Beetje kinderachtig ook, of dorps.
Verder zijn er tegenwoordig ook wijken in NL waar vrouwen om religieuze reden opgesloten zitten. Hier, vandaag, mijn God, wat is ons land aan het overkomen? Denk daar liever aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*