Het is met de nodige aarzeling dat ik eindelijk wat schrijf over de golf van betogingen in Israel voor een meer sociale politiek die de naam J14 heeft gekregen naar het begin ervan op 14 juli. De oorsprong was een protest tegen de onbetaalbaarheid van woningen, zowel huur als koop, die het met name voor jongeren en mensen in lagere inkomensgroepen onmogelijk maakt iets behoorlijk te vinden, tenzij in de zwaar gesubsidieerde nederzettingen (waarover zo dadelijk meer).
Het begon met een tentenkamp op de deftige Rothschild Boulevard in Tel Aviv (de foto onder), maar is nu zo’n vijf weken aan de gang en uitgebreid tot een strijd voor een socialer beleid – meer werkgelegenheid, hogere lonen, lagere kosten van levensonderhoud, betere sociale voorzieningen. Honderdduizenden nemen eraan deel, en het protest is intussen ook uitgebreid naar een veel groter aantal steden, getuige onder meer de foto boven dit stukje van de betoging op zaterdag 13 augustus in Beër Sheva.
Het is opmerkelijk zo’n protest in een land dat ooit de naam had socialistisch en egalitair te zijn, met zijn kibbutzim, politieke hegemonie van de Arbeiderspartij en machtige vakbeweging (Histadrut) die zowel de werknemers vertegenwoordigde als de grootste werkgever was van het land.
Op dat socialistische karakter valt nog wel wat af te dingen (lees het onthullende boek van Zeëv Sternhell, The Founding Myths of Israel), zoals op wel meer mythologie betreffende de ontstaansgeschiedenis van Israel. Maar dat neemt niet weg dat zelfs die schijn van socialisme en egalitarisme de afgelopen tientallen jaren geleidelijk zijn opgedoekt. Na de verkiezingsoverwinning van Menachem Begin in 1977, die voor het eerst de rechts-liberale Likud aan de macht bracht, was sprake van een politiek van privatisering en vrije markt en het geleidelijk afbouwen van de sociale voorzieningen.
De protesten van nu richten zich tegen de gevolgen van deze politiek, die onder meer heeft gezorgd voor een gigantische tweedeling tussen arm en rijk. Jerome Slater, een Amerikaanse emeritus professor in de politieke wetenschappen, wiens blog ik iedereen kan aanraden, citeert een manifest dat de diverse aan de protesten deelnemende groeperingen vorige week lieten circuleren:
“For a number of decades, the various governments of Israel have opted for an economic policy of privatization that leaves the free market without reins…making our daily existence a war for survival to subsist with dignity,” the document begins. It goes on to demand that social inequalities be minimized; that the cost of living be lowered; that full employment be achieved; that action be taken to meet “the essential needs of the weaker population in the country, with an emphasis on the handicapped, the elderly and the sick;” and that the state invest in public education, health, transportation, and public infrastructures.
Potentieel zou deze massabeweging een soort tegenbeweging op gang kunnen brengen en, zoals sommige optimistische Israelische waarnemers hopen, kunnen zorgen voor een vernieuwing van het Israelische politieke landschap, waar links zodanig terrein heeft verloren dat het bijna niet meer meetelt.
Ik behoor niet tot de optimisten die zoiets verwachten. De betogers hebben namelijk – zeer bewust – het beleid in de bezette gebieden geen onderdeel gemaakt van de protesten. De grens is getrokken bij het sociale beleid, de bezettings- en kolonisatiepolitiek is erbuiten gehouden. Maar door het protest zo tot de ‘sociale issues’ te beperken, werd ook welbewust voorbijgegaan aan één van de oorzaken die misschien meer dan wat dan ook ertoe heeft bijgedragen dat het sociale gezicht van de Israelische samenleving zo is verwaarloosd: namelijk het feit dat de nederzettingen met hun zwaar gesubsidieerde huizen, infrastructuur, onderwijs en veiligheidsvoorzieningen jarenlang zijn voorgetrokken en gigantische delen van ongeveer alle budgetten hebben opgesoupeerd. En niet alleen de bezetting werd erbuiten gehouden, zelfs de discriminatie van de Arabische bevolking binnen Israel maakt geen onderdeel uit van de protesten, want dat zou eveneens potentieel een splijtzwam hebben kunnen zijn voor de J14-demonstranten. Slater citeert de columnist Akiva Eldar van Ha’aretz, die schreef:
“social justice, and justice in general, ends for a considerable number of the demonstrators at the outskirts of Umm al-Fahm [the largest Israeli Arab city]. Never mind the gates of Nablus.”
Nog iemand die Slater aanhaalt is de journalist Joseph Dana die schrijft dat ‘de treurige realisteit is dat Israeli’s, als ze zich met Palestijnse rechten gaan bezighouden, en vooral de rechten van Palestijnen onder Isarelische bezetting, ze heel snel aanhang verliezen. Als de demonstranten hun strijd voor sociale rechtvaardigheid in verband hadden gebracht met de bezetting, zouden veel minder Israeli’s aan de protesten zijn gaan deelnemen.’
Er zijn meer mensen die de vinger op deze wonde leggen. De verzamelblog +972 probeerde een soort discussie en zette wat meningen onder elkaar. Ahmed Tibi (Knesset-lid voor Ta’al/United Arab List) steunt het protest maar laat voorzichtig horen dat dit een protest van de Israelische ‘middenklasse’ is en dat hij alleen maar mag hopen dat ook de Arabische bevolking hier – indirect en in de marge – een beetje van kan profiteren.
Avrum Burg, ex-voorzitter van de Knesset, is explicieter op dezelfde blog. Hij schrijft: ‘By saying “no politics” one avoids the most fatal of our diseases – the war we have subjected ourselves to in the West Bank, also due to short term economical interests.
Over there – on the hills of Judea and Samaria – the government does build, and subsidize, and give benefits – for Jews. Those who wish to disconnect the tent protests from this war also disconnect their struggle from the real opportunity to change the internal process which has brought us here.
And to the protesters: don’t shy away from politics. Take part in it, take it over. Offer a complete social alternative and not just a struggle over another Shekel in the price of cheese. Don’t run away from the occupation – end it before it swallows us all.’
Moeilijk Engels, maar hopelijk toch duidelijk genoeg. Wat Burg in feite zegt is dat de demonstranten door te zeggen ‘geen politiek’ te bedrijven, afblijven van de oorzaken van de sociale onrechtvaardigheid van de Israelische maatschappij, waarvan de bezetting een van de belangrijkste is.
Ik ben het met Burg eens. En dat was precies mijn aarzeling om te schrijven over deze protesten, want ik kan er iet omheen een zoveelste negatief oordeel te geven over iets dat sommigen nou juist wellicht de hoop verschaft dat – zie je wel – het toch nog allemaal vanzelf goed gaat komen daar in Israel. Ik vrees dat ik mijn naam als pessoptimist hier eer ga aandoen. Want hoewel het bij deze protesten gaat om iets dat door zijn massaliteit het politieke landschap in Israel inderdaad best zou kunnen veranderen, is het in feite een fenomeen dat de bewegingloosheid en uitzichtloosheid van de Israelische situatie nog eens te meer accentueert. Onvrede is er genoeg, o zeker. Maar de ware oorzaken van ongeveer alle impasses en dilemma’s waarin Israel zich bevindt zijn, zo blijkt opnieuw, dermate taboe, dat ze zelfs niet eens mogen worden genoemd.
Reacties (25)
Dank voor dit artikel. Ik was vooral verrast door de protesten. Israëlische poltiek is voor een Nederlandse krantenlezer toch vooral een kwestie van wat je vindt van de bezetting. Je zou haast vergeten dat de mensen daar ook andere beslommeringen hebben.
Verrast was ik vooral omdat ik altijd de indruk had dat Israël wel een fijn welvarend land was om te leven. Met de bezettingspolitiek van Israël heb ik grote problemen. Qua democratie en sociaal-economische omstandigheden leek het me echter een prettig land. Voor Joden dan in ieder geval. Protesten in Egypte, Syrië en Libië lagen meer voor de hand, zou je denken.
Nog verraster was ik eigenlijk door het feit dat de media hier niet verrast lijken en het nauwelijks nieuwswaardig achten. Dank voor dit artikel dus. Ik weet weer een beetje meer.
Het huisvestingsprobleem lijkt me eenvoudig op te lossen.
Dat Israel zijn eigen sociale problemen ondergeschikt maakt aan een agressieve bezettingspolitiek is misschien nog wel de beste illustratie van de onmenselijkheid van dit beleid .Vandaar dat de redacties van de dagbladen dit onderwerp liever mijden
goed artikel.. eindelijk eens wat anders dan dat eindeloze getouwtrek over de bezetting ( al voorzie ik wel dat allerlei elementen die zichzelf “betrokken” noemen maar er in feite geen reet mee te maken hebben, de discussie weer snel die kant op zullen sturen.. je zult maar zonder stokpaardje komen te zitten)
Hoe ironisch dat ze in Israel zelf eens in een tentenkamp gaan wonen. Wie had dat ooit gedacht?
…Ik vrees dat ik mijn naam als pessoptimist hier eer ga aandoen…
Nou ja pessimist. Ik weet zeker dat je bij obscure clubjes als Likud Nederland en Cidi nu gewoon als antisemiet staat genoteerd.
slokt het Israëlische defensie budget niet een groot deel van de nationale begroting op? zodat er minder over blijft voor volkshuisvesting, uitkeringen, etc
@4 Ja, PVV-ers hebben het niet graag over die bezetting nietwaar? Staat ook zo lullig dat de laaste barrriere tegen de invasie van de arabische horden feitelijk de agressor is, die de overwonnen met veel geweld onder de duim houdt.
@8: je kunt inderdaad beter “betwiste gebieden” ipv “bezette gebieden” gebruiken.
@9; je hebt het nu over de strook land tussen de Negev, Tel Aviv, Jeruzalem en de Hulah-vallei neem ik aan?
@10 Prediker: ik had geen concreet gebied in gedachten.
@ harrempie: je stokpaardjes zijn niet interessant.. het enige dat je wilt is je speentje.. look elsewhere dude
#4 #8 #12 Cockfight!!!
En in de linkerhoek, met een stalinistische sabel van dertig centimètre: Harm, de Papa Chulu van de rosse buurten van Rio.
En in de rechterhoek, met een dodelijke stilleto in zijn broek die menige maagd bloed heeft onttrokken: Sickbock, a.k.a. “het hitsige haantje”.
Harrempie heeft een persoonlijkheidsstoornis.. Ik weet niet wattie op zijn kerfstok heeft, maar hij is niet voor niks gevlucht naar het buitenland..
en jij prediker, probeert alles moreel te duiden.. ga es praten met je moeder over je geloofsafval, misschien lopen de meisjes je daarna niet langer voorbij
Het zou prettig zijn persoonlijke zaken buiten de discussie te houden
Tja, de israelische bezetting en de nederzettingenpolitiek zijn onmogelijk los van elkaar te zien. Dus probeert zo’n PVV-er dat als gepreksonderwerp gelijk verdacht te maken.
En dan geeft een lid van de redactie het goede voorbeeld met een reactie die puur ad hominem is en sleept Stalin er bij.
Prediker zelf is de lasterende moraaalridder die op stalinistische wijze alles neersabeld wat hem niet bevalt. Geveinsd onbegrip, verdraaiingen, leugens, niets gaat hem te ver om zijn superioriteit gestalte te geven.
Allemaal goed en wel maar wat ik me onderhand afvraag of het nou toeval is, ik patronen zie die er niet zijn of is het gewoon omdat het nu wel in het nieuws komt en vroeger niet. Maar als we even alle ideologische, politieke en religieuze poespas even parkeren dan zie je van Groot Brittannië, Spanje, Griekenland, Israël, Syrië, Egypte, Tunesië, Libië en Marokko overal (massa) protesten. En ik kan me steeds minder van de indruk onttrekken dat al die verklaringen van politieke vrijheid, regime change, anti-Europa, anti-globalisering, verval van normen en waarden etc allemaal misschien wel waar zijn maar vooral secundair zijn. In de kern lijkt het me allemaal protesten die ontstaan zijn vanuit sociaal-economische onvrede. Terecht of onterecht lijkt het wel of in steeds meer landen grote delen van de bevolking heel langzaam steeds minder mee profiteren van de welvaart en steeds slechter aansluiting vinden met de vaart der volkeren. Met andere woorden, ze creperen niet zoals de meesten in de Hoorn van Afrika maar balanceren op een bestaansminimum (hoewel dat altijd relatief zal blijven wat nu een bestaansminimum is) en hebben steeds minder hoop cq vertrouwen in verbetering van hun situatie of die van hun toekomstige kinderen. Nogmaals de vraag; is er nu een patroon of dit nu toeval dat dit allemaal de afgelopen 1 a 2 jaar plaatsvind?
Goed punt, Marc!
@16 Ik zeg: free rides to the virtual Gulags for everyone!
Je maakt een aantal punten die ik zeker onderschrijf, maar het is ook weer niet zo dat de protesten geheel apolitiek zijn. Ik ben een paar dagen geleden weer eens over Rothschild gelopen (zo deftig is die straat nu overigens ook weer niet hoor) en er zijn wel degelijk groepen die de bevoorrechte positie van de religieuzen/settlers willen beëindigen en bovendien zijn er gezamenlijke protesten van Joden en Arabieren in Jaffa (waar ik woon), et cetera.
Hoe zeg je dit ook weer in het Nederlands… Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd! Zo ook met afbreken. De nederzettingen in Gaza en Judea en Samaria worden niet in een dag afgebroken.
Het is zaak een zo breed mogelijke beweging te creëren en het hele debat in Israël open te gooien.
Iets meer optimisme.
Het is erg ironisch allemaal wat er in Israel gebeurt. Eeuwenlang hebben de joden over de wereld gezworven en in bijna alle landen waar ze waren, werden ze snel onevenredig welvarend. Meestal waren er ook een paar die probeerden concurrerende markten om te vormen tot geconcentreerde (liefst monopolistische) markten waar ze dan een goede boterham aan overhielden. Zonder uitzondering werd de locale bevolking na een tijdje jaloers en begon te klagen over de uitbuiterij, en dan stak steevast het antisemitisch geroep de kop op, wat dan, in het beste geval, weer uitmondde in “joden eruit”.
En nu hebben de joden een eigen land. Maar de trend zet natuurlijk gewoon door. Het enige verschil is nu dat de monopolisten en de rest van de bevolking allemaal joods zijn. Ik vroeg laatst aan drie Israeliers wat ze er van zouden vinden als Dankner, Tshuva, Wertheim en nog een paar van die baasjes allemaal Inuvik Eskimo’s waren. “Eskimos go home” zei de impulsiefste. De andere twee moesten daar wat langer over denken. “You have a point, but …” zei een andere. En daarna stilte.
@Palestrina: ik vraag me sterk af of dat klopt, dat van die rijke joden. Het zal best dat in sommige tijden en sommige landen joden oververtegenwoordigd waren in het bankwezen, bijvoorbeeld. Maar het lijkt me toch vooral een antisemitisch stereotype, dat alle arme joden en uitgebuite joden onder het tapijt veegt.
Over het onderwerp van de protesten: het lijkt me een beetje unfair om alles door de lens van het conflict te bekijken. Omverwerping van de regering (mocht dat er van komen) kan allerlei onvoorziene effecten hebben, ook op het vredesproces.
@22 cerridwen: nee, het is zeker niet zo dat er geen arme of uitgebuite joden waren. Die waren er zeker. Maar het gaat hier om de rijken. Als je naar de geschiedenis kijkt dan zie je dat joden een groter deel uitmaken van de rijksten op deze wereld, dan je op grond van hun aantal zou verwachten. In de 19e eeuw zijn de Rothchilds denk ik een goed voorbeeld. Vandaag de dag heb je het over mensen als George Soros, Larry Ellison, Michael Dell en een nog aan onevenredig aantal anderen uit de fortune 500. Als je verder teruggaat dan zie je dat de joden “te rijk” werden in Frankrijk en daar toen weg moesten (vooral toen ze niet wilden uitlenen) daarna naar Portugal gingen, totdat daar de bevolking ging morren omdat de joden “te rijk” waren en ze daar ook weg moesten. Verder is het zeker geen antisemitisch stereotype. Ik denk eerder het omgekeerde. Een volk dat structureel succesvolle mensen voortbrengt, daar kan je alleen maar respect voor hebben. De leukste vraag is natuurlijk “hoe komt dat?”. Een andere vraag is: “De rijke joden zijn nog niet uit Amerika getrapt. Is Amerika geen Portugal, of moet dat nog komen?”
je hebt het over Amerikaanse joden. de oost-Europese joden waren straatarm. vergelijk het hiermee: Chinezen in Amerika zijn zeer welvarend, maar China is een arm land.
@palestrina en dergelijke… Laten we het vooral over Israel 2011 hebben… De protesten hebben weinig te doen met het succes van ashkenazim in de VS en elders…