‘En wat hebben we vandaag geleerd uit dit beeld?’
‘Plaats van betogers lijkt volledig platgetreden. Het is dus niet de eerste keer dat daar mensen staan.
Het peloton soldaten zit professioneel gehurkt – zonder enige dekking. Veel gevaar van de overkant was het blijkbaar niet.
Het lijkt moeilijk om vanaf die afstand enkel op (bewegende) voeten te richten. Is dus een leugen.
20 mensen dood is ondertussen een bagatel geworden.
Wàt gingen die mensen doen? Wààr precies was het gevaar voor fort Israël?’
#3
Bolke de big
Ziet er uit als schiet oefeningen
#4
Likoed Buren (Gelderland) afdeling West
Er kwam een tsunami aan tot de tanden bewapend terroristengojim de duidelijk zichtbare vesting uitstormen, wat moet je dan doen als slachtoffer van die agressie?
#5
Karl Kraut
Waarom ga je naar zo’n plek, als je gewoon weet dat er op je geschoten gaat worden? Om ‘martelaar’ te worden? Vroeger betaalde Saddam de familie een martelaar-pensioen, maar die incentive is er toch ook niet meer.
#6
gbh
ach ja, als je door een jood wordt doodgeschoten tel je tenminste mee, als je door je eigen dictatoriale regiem wordt uitgemoord houdt iedereen hier zijn klep dicht
#7
Crachàt
Men noemt dat vreedzaam en ongewapend protesteren, Karl K.
Shoot Ghandi.
#8
larie
Je maakt een ander levend wezen nooitniet dood..
(behalve als het op mijn bord komt;)
#9
gbh
@crachat, de enigste bron is de voor jou natuurlijk uiterst betrouwbare syrische staatstelevisie, in noord syrie zijn vandaag ook nog eens 28 dieven, drugsverslaafden en buitenlandse onruststokers doodgeschoten
#10
Bolke de big
@Larie volgens mij eet je elke weet wel een paar spinnen op in je slaap :D
#11
Cor Mol
Uit de beelden blijkt ook nog dat die Israëliërs sommige van die Palestijnen “auf der Flucht erschossen” hebben.
#12
gbh
herr mol, uit welke beelden blijkt dat?
#13
Bismarck
Hoeveel Israëliërs kwamen er om? Dan is het geen groot nieuws.
aljazeera. Objectiefste internationale nieuwszender.
#15
Cor Mol
@12
Herrn gbh: Ich habe es gewußt: gewoon BBC nieuws
#16
gbh
de objectiefste is aljazeera niet maar ieder geval heel wat objectiever dan jij crachat, jij hebt aan één foto genoeg om jouw almachtige conclusies te trekken, het inkleuren met feiten doe jij zelf wel
een beeld is vaak machtiger dan woorden.
Zeker in sommige reaguurders’ gevallen.
#18
Likoed Nederland
De soldaten hebben instructie om eerst in het Arabisch te waarschuwen, vervolgens waarschuwingsschoten af te vuren, en als dat nog niet geholpen heeft op de voeten te schieten.
Dat is dus niet dodelijk. Er zijn twee mogelijkheden:
1. Er zijn doden zijn gevallen doordat men door de mijnenvelden heeft gelopen (dat is niet zo gezond).
2. Het verhaal van de doden is gelogen. Het is namelijk afkomstig van de Syrische staatsomroep (niet bepaald de betrouwbaarste bron).
Dat laatste lijkt waarschijnlijkst, de Syrische staatsomroep kan wel wat afleiding gebruiken van de dagelijkse doden door de Syrische veiligheidsdiensten.
Moest dat zo zijn, 18, uw 2, dan pas ik meteen de titel aan, net zoals de nieuwszenders.
Moest dat niet zo zijn dan is uw aanname afschuwelijk.
#22
gbh
@19 volgens israel mag er bij een internationale grens geen traangas gebruikt worden, beetje erg maf verhaal maar dat zijn ze nu aan het uitzoeken
volgens de laatste syrische berichten 25 doden en 350 gewonden, dat betekend dus dat elke demonstrant op een brancard is afgevoerd, daarvoor moet je wel een belg zijn om dat te geloven
@crachat: jeweet, iedereen die vervelende dingen zegt over israeliers is een antesemiet.
#28
Sikbock
my god.. de revolutie vreet haar eigen kinderen weer op
#29
gbh
goed, anti-israel dan
maar ik blijf het uiterst merkwaardig vinden dat mijn linkse broeders zo verschrikkelijk selectief reageren op wat israel doet en wat arabische regiems doen, israel is mede fout maar wat zij op hun geweten hebben is maar een fractie van wat arabische regiems over de kling gejaagd hebben, toch krijg je uit de reacties hier een totaal ander beeld, nietwaar gronk?
blijft staan dat jij een buitengewoon bijzonder veredeld waarnemingsvermogen hebt wat foto’s betreft, is het voor jou geen optie om voor de politie te werken? kunnen ze de afdeling recherche gelijk naar huis sturen
#30
L.Brusselman
De Israeliers worden hier in het Nederlandse in ieder geval goed uit de wind gehouden door de media.Op VK.nl was er behalve een summier videoberichtje helemaal niets te vernemen over deze moordpartij.
#31
su
@29: Militair geweld inzetten tegen burgers. Ik heb geen linkse broeders die dat kunnen goedpraten.
#32
Bismarck
@18: Toch jammer dat je in je blindheid voor feiten gewoon mogelijkheid 3 negeert:
Israëlische soldaten hebben gericht mensen doodgeschoten.
@29gbh – Mij is anders opgevallen dat alle linkse broeders de arabische volksopstanden toejuichen en het geweld van de staat tegen de eigen burgers veroordelen.
De rechtse broeders daarentegen willen hier en daar nog wel eens een dictatortje in bescherming nemen, omdat ze een beetje bang zijn voor wat dat Arabische volk nou eigenlijk wil.
#34
Spam
Die protesten waren uiteraard georganiseerd door een corrupt en misdadig Syrisch regime. Om de aandacht af te leiden. Protest aan de grens vinden ze blijkbaar prettiger dan wat centraler in het land.
Maar dan kan je je natuurlijk nog wel afvragen hoe proportioneel te reageren op dergelijke protesten door ongewapende burgers. Die Israëliers reageren nauwelijks anders op protest dan de Syrische machthebbers. Om dezelfde reden ook. Bang om hun macht en bevoorrechte positie te verliezen.
#35
Cor Mol
@gbh
“herr mol in die beelden zie ik traangas”
Met dat traangas zijn zeker die 20 doden en 220 gewonden gevallen? Die Israëliërs hebben dan in elk geval wel hun “geheime Waffen”.
Dit verslag, uit onverdachte bron,spreekt ook boekdelen over het disproportionele geweld: http://tinyurl.com/3lnqob2
#36
gbh
@Harm, mij valt vooral de stilte van mijn linkse broeders op bij arabische regiems die hun eigen burgers uitmoorden:
blijkbaar tel je hier pas mee bij een joodse kogel
@Cor de enigste bron blijft de Syrische staats-tv en die is natuurlijk uiterst betrouwbaar
buitengewoon vreemd dat hier alle propaganda tegen israel blijkbaar wel klakkeloos en zonder enige kritiek voor waar wordt aangenomen
#37
cerridwen
@gbh: ik kan je reactie niet plaatsen. De mensen die zich nu druk maken om het geweld van de Israelische soldaten zijn ook de mensen die zich druk maken om het geweld van de Syrische veiligheidstroepen. Bedenk dat vanuit Arabisch perspectief de Israelische regering ook gewoon een dictatuur is die geweld gebruikt om de bevolking te onderdrukken. Wellicht 20 doden is zelfs voor de Israeliërs excessief en dus nieuwswaardig. Zeker ook omdat het niet de eerste keer is dat dit gebeurt, en waarschijnlijk ook niet de laatste keer.
Als mensen het nodig vinden om het geweld van de Syrische overheid te bagatelliseren zal ik daar ook tegenin gaan. Waarom heb jij de neiging bij het Israelische geweld wel?
@gbh: ik vind het uitermate vreemd dat jij de Israelische propaganda klakkeloos voor waar aanneemt.
De protesten in Syrië zijn al weer een tijd aan de gang, dit is een nieuwe ontwikkeling. Bovendien worden er vrij vaak palestijnen doodgeschoten door de Israelisch (maar meestal per 1 of 2), daar is op Sargasso ook niet elke keer een uitgebreide discussie over.
De discussie wordt bovendien getriggerd door mensen als jij, die het geheel gaan bagetelliseren. Als je op deze manier gereageerd had op het Syrische bericht, was er ook discussie ontstaan.
#39
Cor Mol
“ggh
De persvoorlichter van het IDF is in het verleden een uiterst betrouwbare bron geweest. Ik kan die bron dan ook ´jedermann auf das beste empfehlen´.
#40
gbh
@cerridwen, ik bagatelliseer helemaal niks, de enigste bron in deze is de syrische staatstelevisie
journalistiek is hoor en wederhoor en het gebruik van meerdere onafhankelijke bronnen echter in het geval van israel is dit alles niet nodig en wordt vrijwel alles klakkeloos voor waar aangenomen, daar ageer ik tegen, arabische dictators hebben israel altijd gebruikt als grote bliksemafleider om de woede van de eigen bevolking naar buiten te kanaliseren en zo zelf aan de macht te blijven
ik ageer ook tegen de erg dubbele standaarden die hier gehanteerd worden, soedan mag vrolijk 2,5 miljoen man uitmoorden, etc. maar je telt hier blijkbaar pas mee als je door een joodse kogel vermoord wordt, dat heb ik ook meerdere keren aangekaart en dan volgt er daarover geen enkele discussie
@36: Ik zie daar anders ook geen reactie van jou of de andere rechtse broeder Likoed.nl.
#42
gbh
Bismarck, in andere topics zie je die reacties wel ik ben ook alles behalve een rechtse broeder, ik hok volgens een test die ik hier jaren geleden heb gemaakt tegen extreem liberaal links aan en ik probeer dat in al mijn menselijke beperktheid fair te doen en zonder dubbele standaarden
#43
Crachàt
Is dat zo, ‘gbh’?
Denk jij dat wanneer ik of iemand anders van Sargasso zulk een foto zou zien, hetzij Soedan, hetzij een executiepeleton Palestijnen die met dezelfde wapens op een massa Israëlis schiet, – ik niet copy-paste gelijk dezelfde tekst en opmerkingen zou plaatsen?
Rethorische vraag hoor.
Niet op antwoorden, je hebt al aandacht genoeg van mij gekregen.
#44
Harm
@42 – Je stemde D’66 en de test was van de PVV?
Als de Israelisch nou de volgende keer eerst even wachten tot de grens daadwerkelijk wordt geschonden, dan kunnen ze daarna ook zelf de lijken tellen.
#45
cerridwen
@gbh: Inmiddels is de Libische staatstelevisie niet meer de enige bron. Er bestaat natuurlijk nog onduidelijkheid over de precieze toedracht, hoeveel doden en gewonden en hoe vielen die precies, maar de grote lijn is toch redelijk duidelijk denk ik zo. Israelische soldaten hebben met scherp geschoten op vreedzame demonstranten die de bezette Golan hoogte binnen wilden. Dat is zeer provocerend, maar met scherp schieten lijkt me disproportioneel.
Als je de afgelopen tijd een beetje hebt opgelet, zou je ook weten dat het niet simpelweg een afleidingsmanoevre van de Syrische overheid is (al kan dat zeker meespelen). Er zijn immers ook soortgelijke demonstraties met de grens met Libanon (hier zijn ook doden gevallen), op de West Bank en de Gazastrook geweest. De oude maar nog springlevende drang om terug te keren naar het land van herkomst ontmoet hier de Arabische Lente, met zijn massaal vreedzaam protest als uiting van de volkswil. Zeker als in september de VN een Palestijnse staat heeft goedgekeurd kan je ook op de Westbank soortgelijke protesten verwachten om ook op de grond de eigen staat op te eisen.
Een andere relevante context is dat het Israelische leger wel eerder dit soort dingen heeft gedaan/dagelijks doet.
Je vergelijking met Soedan is vrij stuitend. Niemand betoogt hier dat Soedan zijn gang moet kunnen gaan. De dubbele standaard zit eerder bij jou: je vindt het verschrikkelijk als de Syrische overheid vreedzame demonstranten neerschiet, maar als het Israelische leger hetzelfde doet mogen we dat niet erg vinden?
#46
gbh
Crachat mijn held, bedoel je met al jouw aandacht die paar puntjes die niet helemaal klopten waarop jij wel reageerde? de rest negeer je
#47
su
@40: arabische dictators hebben israel altijd gebruikt als grote bliksemafleider om de woede van de eigen bevolking naar buiten te kanaliseren en zo zelf aan de macht te blijven
Je kunt er in ieder geval niet omheen dat Israël nogal gretig is om de rol van bliksemafleider te spelen. Een andere benaderingswijze zou veel meer goodwill kweken. Daar kiezen zij echter niet voor en kunnen imnsho dan even hard voor worden afgerekend als elk willekeurig land die met scherp gericht schiet op ongewapende betogers.
#48
gbh
@cerridwen, het was niet de libanese maar de syrische staatstelevisie en zoals jij eindelijk ook al aangeeft er is geen enkele duidelijkheid over aantallen doden en gewonden
en van mij mag jij alles erg vinden, dat doe ik ook, maar dan wel in gelijke gevallen even erg en met bewijs
#49
Prediker
De Israëlische woordvoerder ontkent ook helemaal niet dat Israël 20 mensen heeft doodgeschoten en een tienvoud aan gewonden heeft gemaakt; hij praat het goed.
Je kunt dus niet langer volhouden dat het alleen de Syrische staatstelevisie is (dat zou inderdaad een dosis skepsis rechtvaardigen).
“Israeli troops have a lot of experience with crowd control and have tear gas and other non-lethal measures at their disposal, argues UN special envoy Richard Falk,
and one can one can only therefore conclude that they were deliberately ordered to kill protesters with live ammunition as a lesson to anyone who wanted to try to stage such demonstrations in the future. That is, these shootings and woundings of unarmed protesters are a crime against humanity.”
Dr Ali Kanaan, director of the Quneitra hospital, confirmed the television report of 14 dead – 12 Palestinians and two Syrians. He said 225 were wounded. The youngest victim was a 15-year-old Palestinian, Mohammed Issa, who lived in the Neira refugee camp in Aleppo.
@gbh: dat er onduidelijkheid is over de details, wil nog niet zeggen dat er onduidelijkheid is over de grote lijn. Daar ga je de mist in. Zoals Prediker al zegt, Israel ontkend niet dat er doden zijn gevallen.
Daar is bijvoorbeeld sprake van een Reuters correspondent die ter plekke aanwezig was en 11 mensen weggedragen zag worden. Er is ook sprake van een soortgelijke demonstratie bij een checkpoint bij Jeruzalem. Daar zijn geen doden gevallen, maar wel hardhandig ingegrepen door de Israelische autoriteiten.
#52
Crachàt
Enige strategische kennis omtrent de huidige Israelische aanpak leert dat die schoten op Obama gericht waren.
#53
Harm
@51 – Bedankt voor de link.
Het filmpje laat er geen misverstand over bestaan wat er gebeurd is.
Als ongewapende burgers proberen de grens over te steken in een demonstratie (stel, want de vraag is of dat de bedoeling was), dan heb je daarvoor andere middelen om dat te verhinderen: waterkanonnen, traangas en de lange lat bijvoorbeeld.
Nu waren er weinig soldaten en een hoop demonstranten en dat lijkt me kenmerkend voor de situatie waar Israel in is geraakt. Om een feitelijk onhoudbare situatie te overeind te houden zullen ze uiteindelijk wel gedwongen zijn om alle mensenrechten met de voeten te treden.
Zelfs de Spartanen legden uiteindelijk het loodje.
#54
Crachàt
Ik denk niet dat dit een paniekreactie was van een Israelisch peleton.
reken maar dat de commandowagen in rechtstreekse verbinding staat met de hoogste regionen, en dat er geen schot gelost wordt zonder een clearance van dat hoogste niveau.
#55
L.Brusselman
@53 Maar de Spartanen vormden een muur van vlees,Israel heeft vele muren en hekken waarachter het zich verschuilt.Spartanen hadden eer dat kan van het IDF niet gezegd worden.
#56
Harm
@55 – De Spartanen hadden de pas bij Thermophyle, legden hun borelingen eerst een nachtje in de kou om te kijken of ze wel sterk genoeg waren en hun “eer” deed sterk denken aan die van de SS.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de eerloosheid van het IDF, het vermoorden van onschuldige burgers, een vooruitgang is.
#57
L.Brusselman
Op VK.nl is het nog steeds geen nieuws.
#58
Harm
@55 – En ik geloof ook niet dat staatsterreur als het ultieme middel om de bevolking er onder te houden, wel succes zal hebben. In de geschiedenis zijn voorbeelden te over dat ook dat uiteindelijk faalt.
#59
Harm
De Volkskrant wacht gewoon op een enigszins plausibele uitleg van Israelische kant om die vervolgens op de voorpagina te plaatsen.
#60
L.Brusselman
@56 Mee eens,ik zie het IDF ook niet zo gauw stierenbloed drinken.Ze hebben mogelijkheden genoeg om hun bloeddorst te botvieren.
#61
tismewat
Aja, die arme, arme, geweldloos stenengooiende “demonstranten” die, ter herinnering aan een (alweer) verloren oorlog, proberen een landsgrens over te steken, betaald door het regime van assad, zodat de aandacht wat van de gruweldaden in syrie kan worden afgeleid. Ze zijn zo zielig, zo onschuldig, zo vreedzaam en zo onreligieus gemotiveerd. Schande, vindt sargasso’s vaste kliek van “alles wat de palestijnen doen is a-ok, want zielig, weet je”. Nee hoor, ze hadden die vreedzaam stenen- en molotovcocktails gooiende “verzetsstrijders” gewoon hun gang moeten laten gaan, want zielig, weet je. Draagt u toevallig ook een palestijnen-sjaal uit “solidariteit met de onderdrukten” zonder te weten waarvoor die eigenlijk staat? En het islamitische hoofddoekje is een teken van vrijheid, echt hoor, want dankzij onze politiek correcte cognitieve dissonantie slapen we zoveel beter.
#62
L.Brusselman
@61 Kijk kijk hier zien we weer iemand met een zeer genuanceerde kijk op de zaak .Het is wel duidelijk dat deze persoon zich goed heeft ingelezen voor hij of zij deze evenwichtige reactie opstuurde
#63
Harm
’t is me wat.
#64
Bismarck
tismewat inderdaad. Toch mooi al die aanvullende info die we niet in het filmpje konden zien (blijkbaar liepen die demonstranten stenen en molotovcocktails te gooien, konden we alleen in de beelden niet zien, door de zon ofzo).
@44: De grens hadden ze nooit kunnen bereiken, aangezien Israël een deel van Syrië bezet houdt (die Israëlische soldaten op de foto van #2 bevinden zich op Syrisch grondgebied). Dat is meteen mede reden van die protesten.
Omdat de Palestijnse leiding Palestijnen slachtoffert ….
#68
L.Brusselman
Als er een ding is wat zowel de Telegraaf als Likoed niet zijn ,is het wel politiek correct.Of snap ik het verkeerd en is politiek correct niet goed?Al die zogenaamde ironie ook, ik raak de kluts kwijt.
#69
Harm
Kijk eens aan: @Likoed Nederland komt weer even langs om recht te praten wat krom is.
#70
Spam
Ja, hé! Als die Palestijnen elkaar beginnen dood te schieten, dan kunnen wij natuurlijk niet achter blijven. Voor je het weet zijn ze op.
#71
L.Brusselman
@ 69 Ze dachten de laatste reactie te zijn op een discussie die niet meer loopt.
#72
L.Brusselman
@72 een Groot-Israel aanhanger met een verrassend nieuw inzicht over”linksmenschen”.Wat een vreselijk woord ,welke zot heeft dat eigenlijk uitgevonden?
Reacties (73)
Goh, overleef je het Syrische geweld krijg je een Israëlische kogel door je kop.
‘En wat hebben we vandaag geleerd uit dit beeld?’
‘Plaats van betogers lijkt volledig platgetreden. Het is dus niet de eerste keer dat daar mensen staan.
Het peloton soldaten zit professioneel gehurkt – zonder enige dekking. Veel gevaar van de overkant was het blijkbaar niet.
Het lijkt moeilijk om vanaf die afstand enkel op (bewegende) voeten te richten. Is dus een leugen.
20 mensen dood is ondertussen een bagatel geworden.
Wàt gingen die mensen doen? Wààr precies was het gevaar voor fort Israël?’
Ziet er uit als schiet oefeningen
Er kwam een tsunami aan tot de tanden bewapend terroristengojim de duidelijk zichtbare vesting uitstormen, wat moet je dan doen als slachtoffer van die agressie?
Waarom ga je naar zo’n plek, als je gewoon weet dat er op je geschoten gaat worden? Om ‘martelaar’ te worden? Vroeger betaalde Saddam de familie een martelaar-pensioen, maar die incentive is er toch ook niet meer.
ach ja, als je door een jood wordt doodgeschoten tel je tenminste mee, als je door je eigen dictatoriale regiem wordt uitgemoord houdt iedereen hier zijn klep dicht
Men noemt dat vreedzaam en ongewapend protesteren, Karl K.
Shoot Ghandi.
Je maakt een ander levend wezen nooitniet dood..
(behalve als het op mijn bord komt;)
@crachat, de enigste bron is de voor jou natuurlijk uiterst betrouwbare syrische staatstelevisie, in noord syrie zijn vandaag ook nog eens 28 dieven, drugsverslaafden en buitenlandse onruststokers doodgeschoten
@Larie volgens mij eet je elke weet wel een paar spinnen op in je slaap :D
Uit de beelden blijkt ook nog dat die Israëliërs sommige van die Palestijnen “auf der Flucht erschossen” hebben.
herr mol, uit welke beelden blijkt dat?
Hoeveel Israëliërs kwamen er om? Dan is het geen groot nieuws.
aljazeera. Objectiefste internationale nieuwszender.
@12
Herrn gbh: Ich habe es gewußt: gewoon BBC nieuws
de objectiefste is aljazeera niet maar ieder geval heel wat objectiever dan jij crachat, jij hebt aan één foto genoeg om jouw almachtige conclusies te trekken, het inkleuren met feiten doe jij zelf wel
herr mol in die beelden zie ik traangas
een beeld is vaak machtiger dan woorden.
Zeker in sommige reaguurders’ gevallen.
De soldaten hebben instructie om eerst in het Arabisch te waarschuwen, vervolgens waarschuwingsschoten af te vuren, en als dat nog niet geholpen heeft op de voeten te schieten.
Dat is dus niet dodelijk. Er zijn twee mogelijkheden:
1. Er zijn doden zijn gevallen doordat men door de mijnenvelden heeft gelopen (dat is niet zo gezond).
2. Het verhaal van de doden is gelogen. Het is namelijk afkomstig van de Syrische staatsomroep (niet bepaald de betrouwbaarste bron).
Dat laatste lijkt waarschijnlijkst, de Syrische staatsomroep kan wel wat afleiding gebruiken van de dagelijkse doden door de Syrische veiligheidsdiensten.
Gezien de gebeurtenissen in Syrië is het inderdaad niet ondenkbaar dat dit een afleidingsmanoeuvre is.
Maar dat gelul over op voeten schieten – wat is er mis met traangas? Met scherp schieten doe je op gewapende vijanden.
@18 Likoed Nederland weet het ook niet, maar er zijn maar twee mogelijkheden.
Moest dat zo zijn, 18, uw 2, dan pas ik meteen de titel aan, net zoals de nieuwszenders.
Moest dat niet zo zijn dan is uw aanname afschuwelijk.
@19 volgens israel mag er bij een internationale grens geen traangas gebruikt worden, beetje erg maf verhaal maar dat zijn ze nu aan het uitzoeken
volgens de laatste syrische berichten 25 doden en 350 gewonden, dat betekend dus dat elke demonstrant op een brancard is afgevoerd, daarvoor moet je wel een belg zijn om dat te geloven
u heeft kennelijk nog geen bééld gezien, ‘gbh’.
@21, ook niet objectief maar ieder geval leesvoer van den andere kant en aannames van de andere kant zijn niet afschuwelijker dan de uwe:
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/calm-returns-to-israel-syria-border-after-day-of-deadly-violence-1.366147
http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=223768
@crachat, ik heb de beelden gezien van de bbc, cnn en aljazeera
helaas heb ik niet de verfijnde, selectieve en anti-joodse ogen van u
ik ben niet anti-joods, ‘gbh’. Waarom zou ik?
@crachat: jeweet, iedereen die vervelende dingen zegt over israeliers is een antesemiet.
my god.. de revolutie vreet haar eigen kinderen weer op
goed, anti-israel dan
maar ik blijf het uiterst merkwaardig vinden dat mijn linkse broeders zo verschrikkelijk selectief reageren op wat israel doet en wat arabische regiems doen, israel is mede fout maar wat zij op hun geweten hebben is maar een fractie van wat arabische regiems over de kling gejaagd hebben, toch krijg je uit de reacties hier een totaal ander beeld, nietwaar gronk?
blijft staan dat jij een buitengewoon bijzonder veredeld waarnemingsvermogen hebt wat foto’s betreft, is het voor jou geen optie om voor de politie te werken? kunnen ze de afdeling recherche gelijk naar huis sturen
De Israeliers worden hier in het Nederlandse in ieder geval goed uit de wind gehouden door de media.Op VK.nl was er behalve een summier videoberichtje helemaal niets te vernemen over deze moordpartij.
@29: Militair geweld inzetten tegen burgers. Ik heb geen linkse broeders die dat kunnen goedpraten.
@18: Toch jammer dat je in je blindheid voor feiten gewoon mogelijkheid 3 negeert:
Israëlische soldaten hebben gericht mensen doodgeschoten.
NB. Er zijn wel degelijk beelden.
@29gbh – Mij is anders opgevallen dat alle linkse broeders de arabische volksopstanden toejuichen en het geweld van de staat tegen de eigen burgers veroordelen.
De rechtse broeders daarentegen willen hier en daar nog wel eens een dictatortje in bescherming nemen, omdat ze een beetje bang zijn voor wat dat Arabische volk nou eigenlijk wil.
Die protesten waren uiteraard georganiseerd door een corrupt en misdadig Syrisch regime. Om de aandacht af te leiden. Protest aan de grens vinden ze blijkbaar prettiger dan wat centraler in het land.
Maar dan kan je je natuurlijk nog wel afvragen hoe proportioneel te reageren op dergelijke protesten door ongewapende burgers. Die Israëliers reageren nauwelijks anders op protest dan de Syrische machthebbers. Om dezelfde reden ook. Bang om hun macht en bevoorrechte positie te verliezen.
@gbh
“herr mol in die beelden zie ik traangas”
Met dat traangas zijn zeker die 20 doden en 220 gewonden gevallen? Die Israëliërs hebben dan in elk geval wel hun “geheime Waffen”.
Dit verslag, uit onverdachte bron,spreekt ook boekdelen over het disproportionele geweld:
http://tinyurl.com/3lnqob2
@Harm, mij valt vooral de stilte van mijn linkse broeders op bij arabische regiems die hun eigen burgers uitmoorden:
https://sargasso.nl/archief/2011/06/05/syrisch-internet-weer-toegankelijk/
blijkbaar tel je hier pas mee bij een joodse kogel
@Cor de enigste bron blijft de Syrische staats-tv en die is natuurlijk uiterst betrouwbaar
buitengewoon vreemd dat hier alle propaganda tegen israel blijkbaar wel klakkeloos en zonder enige kritiek voor waar wordt aangenomen
@gbh: ik kan je reactie niet plaatsen. De mensen die zich nu druk maken om het geweld van de Israelische soldaten zijn ook de mensen die zich druk maken om het geweld van de Syrische veiligheidstroepen. Bedenk dat vanuit Arabisch perspectief de Israelische regering ook gewoon een dictatuur is die geweld gebruikt om de bevolking te onderdrukken. Wellicht 20 doden is zelfs voor de Israeliërs excessief en dus nieuwswaardig. Zeker ook omdat het niet de eerste keer is dat dit gebeurt, en waarschijnlijk ook niet de laatste keer.
Als mensen het nodig vinden om het geweld van de Syrische overheid te bagatelliseren zal ik daar ook tegenin gaan. Waarom heb jij de neiging bij het Israelische geweld wel?
http://www.juancole.com/2011/06/israeli-troops-kill-20-wound-hundreds-at-golan.html
Hier de lezing van Juan Cole (met bronnen), niet iemand die zich schaart achter de kant van de Arabische dictaturen.
@gbh: ik vind het uitermate vreemd dat jij de Israelische propaganda klakkeloos voor waar aanneemt.
De protesten in Syrië zijn al weer een tijd aan de gang, dit is een nieuwe ontwikkeling. Bovendien worden er vrij vaak palestijnen doodgeschoten door de Israelisch (maar meestal per 1 of 2), daar is op Sargasso ook niet elke keer een uitgebreide discussie over.
De discussie wordt bovendien getriggerd door mensen als jij, die het geheel gaan bagetelliseren. Als je op deze manier gereageerd had op het Syrische bericht, was er ook discussie ontstaan.
“ggh
De persvoorlichter van het IDF is in het verleden een uiterst betrouwbare bron geweest. Ik kan die bron dan ook ´jedermann auf das beste empfehlen´.
@cerridwen, ik bagatelliseer helemaal niks, de enigste bron in deze is de syrische staatstelevisie
journalistiek is hoor en wederhoor en het gebruik van meerdere onafhankelijke bronnen echter in het geval van israel is dit alles niet nodig en wordt vrijwel alles klakkeloos voor waar aangenomen, daar ageer ik tegen, arabische dictators hebben israel altijd gebruikt als grote bliksemafleider om de woede van de eigen bevolking naar buiten te kanaliseren en zo zelf aan de macht te blijven
ik ageer ook tegen de erg dubbele standaarden die hier gehanteerd worden, soedan mag vrolijk 2,5 miljoen man uitmoorden, etc. maar je telt hier blijkbaar pas mee als je door een joodse kogel vermoord wordt, dat heb ik ook meerdere keren aangekaart en dan volgt er daarover geen enkele discussie
https://sargasso.nl/archief/2011/06/01/syrische-overheidsdiensten-vermoorden-kinderen/
@36: Ik zie daar anders ook geen reactie van jou of de andere rechtse broeder Likoed.nl.
Bismarck, in andere topics zie je die reacties wel ik ben ook alles behalve een rechtse broeder, ik hok volgens een test die ik hier jaren geleden heb gemaakt tegen extreem liberaal links aan en ik probeer dat in al mijn menselijke beperktheid fair te doen en zonder dubbele standaarden
Is dat zo, ‘gbh’?
Denk jij dat wanneer ik of iemand anders van Sargasso zulk een foto zou zien, hetzij Soedan, hetzij een executiepeleton Palestijnen die met dezelfde wapens op een massa Israëlis schiet, – ik niet copy-paste gelijk dezelfde tekst en opmerkingen zou plaatsen?
Rethorische vraag hoor.
Niet op antwoorden, je hebt al aandacht genoeg van mij gekregen.
@42 – Je stemde D’66 en de test was van de PVV?
Als de Israelisch nou de volgende keer eerst even wachten tot de grens daadwerkelijk wordt geschonden, dan kunnen ze daarna ook zelf de lijken tellen.
@gbh: Inmiddels is de Libische staatstelevisie niet meer de enige bron. Er bestaat natuurlijk nog onduidelijkheid over de precieze toedracht, hoeveel doden en gewonden en hoe vielen die precies, maar de grote lijn is toch redelijk duidelijk denk ik zo. Israelische soldaten hebben met scherp geschoten op vreedzame demonstranten die de bezette Golan hoogte binnen wilden. Dat is zeer provocerend, maar met scherp schieten lijkt me disproportioneel.
Als je de afgelopen tijd een beetje hebt opgelet, zou je ook weten dat het niet simpelweg een afleidingsmanoevre van de Syrische overheid is (al kan dat zeker meespelen). Er zijn immers ook soortgelijke demonstraties met de grens met Libanon (hier zijn ook doden gevallen), op de West Bank en de Gazastrook geweest. De oude maar nog springlevende drang om terug te keren naar het land van herkomst ontmoet hier de Arabische Lente, met zijn massaal vreedzaam protest als uiting van de volkswil. Zeker als in september de VN een Palestijnse staat heeft goedgekeurd kan je ook op de Westbank soortgelijke protesten verwachten om ook op de grond de eigen staat op te eisen.
Een andere relevante context is dat het Israelische leger wel eerder dit soort dingen heeft gedaan/dagelijks doet.
Je vergelijking met Soedan is vrij stuitend. Niemand betoogt hier dat Soedan zijn gang moet kunnen gaan. De dubbele standaard zit eerder bij jou: je vindt het verschrikkelijk als de Syrische overheid vreedzame demonstranten neerschiet, maar als het Israelische leger hetzelfde doet mogen we dat niet erg vinden?
Crachat mijn held, bedoel je met al jouw aandacht die paar puntjes die niet helemaal klopten waarop jij wel reageerde? de rest negeer je
@40: arabische dictators hebben israel altijd gebruikt als grote bliksemafleider om de woede van de eigen bevolking naar buiten te kanaliseren en zo zelf aan de macht te blijven
Je kunt er in ieder geval niet omheen dat Israël nogal gretig is om de rol van bliksemafleider te spelen. Een andere benaderingswijze zou veel meer goodwill kweken. Daar kiezen zij echter niet voor en kunnen imnsho dan even hard voor worden afgerekend als elk willekeurig land die met scherp gericht schiet op ongewapende betogers.
@cerridwen, het was niet de libanese maar de syrische staatstelevisie en zoals jij eindelijk ook al aangeeft er is geen enkele duidelijkheid over aantallen doden en gewonden
en van mij mag jij alles erg vinden, dat doe ik ook, maar dan wel in gelijke gevallen even erg en met bewijs
De Israëlische woordvoerder ontkent ook helemaal niet dat Israël 20 mensen heeft doodgeschoten en een tienvoud aan gewonden heeft gemaakt; hij praat het goed.
Je kunt dus niet langer volhouden dat het alleen de Syrische staatstelevisie is (dat zou inderdaad een dosis skepsis rechtvaardigen).
“Israeli troops have a lot of experience with crowd control and have tear gas and other non-lethal measures at their disposal, argues UN special envoy Richard Falk,
and one can one can only therefore conclude that they were deliberately ordered to kill protesters with live ammunition as a lesson to anyone who wanted to try to stage such demonstrations in the future. That is, these shootings and woundings of unarmed protesters are a crime against humanity.”
Nog maar eens het linkje van Cerridwen:
http://www.juancole.com/2011/06/israeli-troops-kill-20-wound-hundreds-at-golan.html
Dr Ali Kanaan, director of the Quneitra hospital, confirmed the television report of 14 dead – 12 Palestinians and two Syrians. He said 225 were wounded. The youngest victim was a 15-year-old Palestinian, Mohammed Issa, who lived in the Neira refugee camp in Aleppo.
http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/05/israeli-troops-fire-golan-heights-protesters
@gbh: dat er onduidelijkheid is over de details, wil nog niet zeggen dat er onduidelijkheid is over de grote lijn. Daar ga je de mist in. Zoals Prediker al zegt, Israel ontkend niet dat er doden zijn gevallen.
Ik raad je aan bijvoorbeeld onderstaand rapport nog eens goed door te lezen:
http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/06/20116591150521659.html
Daar is bijvoorbeeld sprake van een Reuters correspondent die ter plekke aanwezig was en 11 mensen weggedragen zag worden. Er is ook sprake van een soortgelijke demonstratie bij een checkpoint bij Jeruzalem. Daar zijn geen doden gevallen, maar wel hardhandig ingegrepen door de Israelische autoriteiten.
Enige strategische kennis omtrent de huidige Israelische aanpak leert dat die schoten op Obama gericht waren.
@51 – Bedankt voor de link.
Het filmpje laat er geen misverstand over bestaan wat er gebeurd is.
Als ongewapende burgers proberen de grens over te steken in een demonstratie (stel, want de vraag is of dat de bedoeling was), dan heb je daarvoor andere middelen om dat te verhinderen: waterkanonnen, traangas en de lange lat bijvoorbeeld.
Nu waren er weinig soldaten en een hoop demonstranten en dat lijkt me kenmerkend voor de situatie waar Israel in is geraakt. Om een feitelijk onhoudbare situatie te overeind te houden zullen ze uiteindelijk wel gedwongen zijn om alle mensenrechten met de voeten te treden.
Zelfs de Spartanen legden uiteindelijk het loodje.
Ik denk niet dat dit een paniekreactie was van een Israelisch peleton.
reken maar dat de commandowagen in rechtstreekse verbinding staat met de hoogste regionen, en dat er geen schot gelost wordt zonder een clearance van dat hoogste niveau.
@53 Maar de Spartanen vormden een muur van vlees,Israel heeft vele muren en hekken waarachter het zich verschuilt.Spartanen hadden eer dat kan van het IDF niet gezegd worden.
@55 – De Spartanen hadden de pas bij Thermophyle, legden hun borelingen eerst een nachtje in de kou om te kijken of ze wel sterk genoeg waren en hun “eer” deed sterk denken aan die van de SS.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de eerloosheid van het IDF, het vermoorden van onschuldige burgers, een vooruitgang is.
Op VK.nl is het nog steeds geen nieuws.
@55 – En ik geloof ook niet dat staatsterreur als het ultieme middel om de bevolking er onder te houden, wel succes zal hebben. In de geschiedenis zijn voorbeelden te over dat ook dat uiteindelijk faalt.
De Volkskrant wacht gewoon op een enigszins plausibele uitleg van Israelische kant om die vervolgens op de voorpagina te plaatsen.
@56 Mee eens,ik zie het IDF ook niet zo gauw stierenbloed drinken.Ze hebben mogelijkheden genoeg om hun bloeddorst te botvieren.
Aja, die arme, arme, geweldloos stenengooiende “demonstranten” die, ter herinnering aan een (alweer) verloren oorlog, proberen een landsgrens over te steken, betaald door het regime van assad, zodat de aandacht wat van de gruweldaden in syrie kan worden afgeleid. Ze zijn zo zielig, zo onschuldig, zo vreedzaam en zo onreligieus gemotiveerd. Schande, vindt sargasso’s vaste kliek van “alles wat de palestijnen doen is a-ok, want zielig, weet je”. Nee hoor, ze hadden die vreedzaam stenen- en molotovcocktails gooiende “verzetsstrijders” gewoon hun gang moeten laten gaan, want zielig, weet je. Draagt u toevallig ook een palestijnen-sjaal uit “solidariteit met de onderdrukten” zonder te weten waarvoor die eigenlijk staat? En het islamitische hoofddoekje is een teken van vrijheid, echt hoor, want dankzij onze politiek correcte cognitieve dissonantie slapen we zoveel beter.
@61 Kijk kijk hier zien we weer iemand met een zeer genuanceerde kijk op de zaak .Het is wel duidelijk dat deze persoon zich goed heeft ingelezen voor hij of zij deze evenwichtige reactie opstuurde
’t is me wat.
tismewat inderdaad. Toch mooi al die aanvullende info die we niet in het filmpje konden zien (blijkbaar liepen die demonstranten stenen en molotovcocktails te gooien, konden we alleen in de beelden niet zien, door de zon ofzo).
@44: De grens hadden ze nooit kunnen bereiken, aangezien Israël een deel van Syrië bezet houdt (die Israëlische soldaten op de foto van #2 bevinden zich op Syrisch grondgebied). Dat is meteen mede reden van die protesten.
Reactie vanuit de anti-Assad-hoek in Syrië:
http://reformsyria.org/syrian-opposition/rps-statement-concerning-the-assad-stompers-of-the-golan-heights
Jelle weet altijd weer volkomen onpartijdige sides op te duikelen.
Over politieke correctheid: alleen de Telegraaf meldt dat een dag later bij inter-Palestijns geweld er ongeveer net zo veel doden vallen:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/9976648/__Palestijnen_gedood_in_Syri__.html?cid=rss
Omdat de Palestijnse leiding Palestijnen slachtoffert ….
Als er een ding is wat zowel de Telegraaf als Likoed niet zijn ,is het wel politiek correct.Of snap ik het verkeerd en is politiek correct niet goed?Al die zogenaamde ironie ook, ik raak de kluts kwijt.
Kijk eens aan: @Likoed Nederland komt weer even langs om recht te praten wat krom is.
Ja, hé! Als die Palestijnen elkaar beginnen dood te schieten, dan kunnen wij natuurlijk niet achter blijven. Voor je het weet zijn ze op.
@ 69 Ze dachten de laatste reactie te zijn op een discussie die niet meer loopt.
@72 een Groot-Israel aanhanger met een verrassend nieuw inzicht over”linksmenschen”.Wat een vreselijk woord ,welke zot heeft dat eigenlijk uitgevonden?