Ik wil niet kiezen tussen Wilders en de Islam

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Frank Boeijen zong ooit ´Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit.´ Dit lijkt me erg toepasselijk op de uitspraken van Wilders over de Koran en de Islam. De uitspraken van Wilders stuitten mij zo tegen de borst, dat mijn eerste reactie was ´Poten af van de Islam.´ Maar betekenen de belachelijke uitspraken van Peroxide Pim automatisch dat de Koran verdedigd moet worden? Nee!

Ik heb de Koran nooit gelezen, maar gezien de tijd waaruit het boek is voortgekomen zal het wel net zo´n bloedige affaire zijn als de Bijbel. Ik vind het prima als mensen daar in lezen, maar laten ze in Allah´s naam dat toch niet al te letterlijk nemen. Meer liefde voor een boek tonen dan voor andere mensen: het is toch te mal voor woorden.

Peroxide Pim zet met zijn uitspraken over de Koran en Islam een vette streep door de gelijke behandeling en de vrijheid van godsdienst. Maar dat maakt de Islam niet aantrekkelijker als godsdienst. Net als in sommige Christelijke kringen is er in delen van de Islamitische gemeenschap sprake van onderdrukking van vrouwen, een ongezonde houding tegenover homosexuelen en een problematische houding tegenover ongelovigen.

Betekent dit dat Geert Wilders gelijk heeft als hij de Koran wil verbieden? Nee! Betekent dit dat de Islam meer acceptabel wordt? Nee! Gelukkig mag ik in dit land ook een eigen mening hebben: Ik wil niet kiezen tussen Wilders en de Islam. Zowel Wilders als de Islam spreken mij niet aan. Net zo weinig als het Christendom trouwens. Amen.

Reacties (7)

#1 beeobee

Het niets met geloof te maken. Het gaat om een stuk mentaliteit bij een bepaalde groep mensen die het geloof en een boek (bijbel en koran) misbruiken. Badhairday wilders staat wel op 12 zetels in de peilingen en 65% van zijn aanhang is voor zijn idee. Dat is ongeveer 9 zetels. Dat is niet best…

  • Volgende discussie
#2 Mark

Het heeft zeker wel met geloof te maken als bepaalde gelovigen in teksten rechtvaardiging zien voor praktijken die we sinds de opkomst van het humanisme steeds meer veroordelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Obscura

Aan dit artikel had ik nu echt even behoefte. Het is door het wederzijds haatdragend gehakketak soms lastig te bepalen waar ik nog sta in de hele discussie, in de samenleving. Dit artikel geeft me het inzicht dat ik -vermoeid en teleurgesteld- nodig heb.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Joost

Ik heb een aversie tegen de meeste Godsdiensten, waaronder het Christendom van hier. Helaas lijkt de grootste stroming van de islam iets teveel op het eerder gelinkte type christendom. Weinig openheid en tolerantie.

Maar wat Wilders doet is de gehele islam identificeren met zelfmoordgekken en andersoortige radicalen.

In die zin moet ik de islam verdedigen. Maar alleen in zoverre dat het duidelijk is dat niet iedere moslim een radicaal is.
Maar ik vind wel dat bijna iedere moslim een stuk toleranter moet worden om het “multiculturele” Nederland tot een succes te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 calla

Precies, denk niet wit, denk niet zwart, maar volg je hart en vooral je verstand.
Laten we ons niet meeslepen in de waan van de dag en gewoon ijzerenheinig de nuance blijven zoeken. Moslinextremisten proberen de wereld op sleeptouw te nemen. Gewoon negeren, net als in Nederland de haarbal met verbaal geweld tekeer gaat. Ook negeren, het is goed dat de PVV een stem heeft in de kamer, dat is nou eenmaal inherent aan democratie. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij iedere dag geciteerd moet worden.

Maar feitelijk door dit te schrijven doe ik ook en beetje mee….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Karima

U citeert: Meer liefde voor een boek tonen dan voor andere mensen: het is toch te mal voor woorden. Het is een geloof natuurlijk is het een boek waarvan wij de kennis nemen over ons geloof. Hoe zou een oude geloof anders ontstaan. Dat iemand dat niet gelooft dan kan, kan jij dan bewijzen dat het onzin is? Nee! En bovendien hebben wij meer liefde voor het boek omdat het volgens ons van onze god is, dat is dan logisch, daarnaast echter geven wij geen enkel weten meer liefde te hebben voor de koran in negatieve zin, waaruit zou blijken de mensheid nauwelijks lief te hebben, dit spoort de koran juist aan, en de koran geeft juist het liefhebben van de mensen een belangrijke plaats in de koran, waarin wordt benadrukt hoe belangrijk het is mensen lief te hebben! Dat sommige het niet doen of dat u het anders ziet dat is slechts u mening wat afgescheiden is van de feiten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Karima

oja en lees het een keer dan weet u ook waarover het gaat de koran

  • Vorige discussie