Hogere poortjes

COLUMN - We leven in rare tijden. De politiek sprak tijdens de herdenkingen nog mooie woorden over vrijheid. Maar diezelfde politiek stemde de week daarvoor nog voor hogere boetes voor mensen zonder geldig vervoersbewijs, en roept vandaag op om de openbare stations af te sluiten met nog hogere hekken.

En dat allemaal omdat we te belazerd zijn te betalen voor 100% controle en service door conducteurs op de treinen.

De terugtrekkende overheid is een overheid van boetes en afrasteringen. Het lijkt op bezuinigen, maar via een omweg betaalt de burger de prijs toch wel. Een keer verkeerd inchecken kost binnenkort een burgermansfortuin, en duur betaalde poorten sluiten onze stations af.

De misdadigers springen ondertussen met gemak over al die onzin heen.

  1. 1

    Eigenlijk moeten we enorme muren om deze plaatsen bouwen met gigantische hekwerken, dat zal ze wel leren om niet zwart te rijden. Wat een enorme blamage is dit toch weer. Ze springen er over heen waar politie en beveiliging bij staat. We trekken het niet meer dus de oplossing zit toch echt in hoog hekwerk. Misschien dat Ivo en Fred kunnen participeren met een geel vestje aan om deze criminelen eens aan te pakken. We geven geen reiskosten.

  2. 2

    Een keer verkeerd inchecken kost binnenkort een burgermansfortuin

    Ehm, hoezo? Denk je dat mensen per ongeluk over de hekjes springen? Verkeerd inchecken is een artefact van de open poortjes, geen kenmerk van het systeem als geheel.

  3. 3

    Dat zou waar zijn als de poortjes overal al stonden. Op de meeste stations moeten ze echter nog neergezet worden, en dat zal nog wel even duren voordat dit overal goed is geregeld, lijkt me zo.

  4. 4

    Ik vind het eerder eng dat zoveel mensen het toejuichen, het klinkt zo wereldvreemd voor mij… toejuichen dat je opgesloten word.

  5. 6

    Gewoon poortjes open laten staan, en als er dan een zwartrijder doorloopt dan klabam hekjes dicht met de zwartrijder ertussen, dan doen ze het niet nog een keer. ;-)

  6. 7

    @1:
    Ivo kan zelf niet zo hoog springen en heeft daardoor, wegens een lek in zijn logisch denksysteem, een en ander niet voorzien.

    Over de snuggerheid van het management van ProRail/NS valt alleen te zeggen, dat die er niet is.
    Ga er maar vanuit, dat als er hogere poortje komen, men er onderdoor kan kruipen ;-)

    @6:
    Luikje in de grond met afvoer naar de rioolzuiveringsinstallatie is handiger ;-)
    Ik mag wel voorzichtig zijn:
    als er een gek is die het toepast, krijg ik de schuld.

  7. 8

    Het bijzondere is dat op Rotterdam Blaak wel hoge poortje staan. Mijn conclusie is dat het de bedoeling is van die lage poortjes dat je eroverheen kunt springen. Ik neem aan omdat hoge poortje onvoldoende capaciteit hebben om bij calamiteiten een station als Rotterdam CS te evacueren.

  8. 9

    [email protected] als zij eronder door willen kruipen dan zal het hek van de dam zijn. Volstrekt ontoelaatbaar dat dit eens zou gebeuren. Je zou over dit onderwerp een aflevering van het Theater van de lach kunnen maken.

  9. 10

    We leven in rare tijden. De politiek sprak tijdens de herdenkingen nog mooie woorden over vrijheid. Maar diezelfde politiek stemde de week daarvoor nog voor .. “willekeurig punt waar je het niet mee eens bent. “

  10. 11

    Betaal dat beschermgeld nu maar anders rammen we de hut in elkaar. Ouwe truuk. Iedereen trapt er in. Mensen zijn net als een school vissen. Bij gevaar proberen ze naar het midden van de school te zwemmen in de illusie daar veiliger te zijn dan aan de rand van de school. En toen kwam er een walvis aan…

  11. 12

    @8, en zo’n calamiteit is dan een soort natuurlijke selectie, iedereen die niet over zo’n poortje kan springen mag best verbranden? Hmmm.

    @6: [img]http://www.mobygames.com/images/shots/l/15915-prince-of-persia-dos-screenshot-ouch-s.gif[/img]
    (en in het geval dat die het niet doet: klik)

  12. 14

    @6: Of gewoon heel simpel conducteurs die kaartjes verkopen tegen een meerprijs van 10% ofzo.

    Lopend op elke trein zodat er bijna 100% pak kans is. (Nooit 100% want een conducteur kan eens een persoon missen natuurlijk en vergeten te controleren.).

  13. 16

    @2: Verkeerd inchecken kan ook door een fout van het systeem. Dubbele borg en een te vroeg sluitend poortje heb ik zelf al ervaren. Simpele akkefietjes kunnen een hoop gezeik opleveren.

  14. 17

    @3: Er komen / zijn op 82 van de 400 stations poortjes. Men is momenteel niet van plan om meer stations van poortjes te voorzien.

  15. 18

    @17: Duh, het doel van die poortjes is om personeel te vervangen. Maar overal waar poortjes staan, moet ook gedurende de openingstijden van het station personeel aanwezig zijn. En op de meeste stations is inmiddels geen personeel meer aanwezig, dus daar poortjes neerzetten zou precies tegen het hele doel van de NS (zoveel mogelijk personeel elimineren) zijn.

  16. 21

    Volgens mij wordt hetzelfde systeem al tientallen jaren in de Londense metro gebruikt. Ook daar staan altijd mensen op de stations om te controleren dat niemand er overheen springt.

  17. 22

    Dat de banken geld uit dunne lucht creëren, om het vervolgens uit te lenen tegen het eigendom over het onderpand, plus rente, dat weten de dames en heren kamerleden niet. Maar het in meerderheid eens zijn over hogere poortjes, dat kunnen ze wèl bedenken. Wat een armoede onder ‘onze’ volksvertegenwoordigers. Hoe kan je in godsnaam vertrouwen dat deze figuren -verstandige- beslissingen kunnen nemen in het belang van degenen die ze moeten vertegenwoordigen? Hoe kan je in godsnaam deze figuren je stem geven? Ik begrijp niet dat -zo ongeveer de helft van alle potentiële- kiezers zo achterlijk zijn nog vertrouwen te hebben. Het enige dat ik kan bedenken is dat die kiezers nog achterlijker zijn dan hun vertegenwoordigers.

  18. 23

    @14 Zulke simpele effectieve oplossingen, daar doet de NS het niet voor. Het wiel moet beslist opnieuw uitgevonden, en liefst ingewikkelder dan de vorige versie.

    Een tijdje terug moest ik van X naar Z. Ik checkte in op het station van X, en toen bleek dat er geen treinen reden. Ik kon met de NS-bus naar Y, dan kon ik daar met de trein verder naar Z. In Y aangekomen bleek het station daar afgesloten met poortjes. Inchecken kon niet, want ik (en de rest van de bus) was al ingecheckt. Uitchecken kon ook niet, want dat kon alleen binnen de poortjes. Ik ben toen maar op z’n zwartrijders vlak achter iemand anders aan door de poortjes gelopen.

    Ander verhaal: ik reisde naar Amstel. Op het perron stonden in/uitcheckpalen voor mensen die overstapten op de metro. Handig, dacht ik, kan ik meteen uitchecken, dan vergeet ik het niet. Beneden aangekomen bleek dat het station afgesloten was met poortjes en ik kon er niet uit, want ik was al uitgecheckt. (Ook hier ontsnapt door vlak achter iemand aan te lopen.)

  19. 24

    Hebben we in Rotterdam een mooi nieuw station, krijgen we dat weer. Kan me wel vinden in de woorden van Machteld Geuskens:
    ‘Ik stel me het station voor als toegangspoort tot de stad. En die hoort niet voorbehouden te zijn aan enkel treinreizigers, maar vrije doorgang te verlenen aan eenieder. Ik heb begrip voor de veiligheidszorgen: mensen die zonder kaartje op de trein stappen zijn ongetwijfeld vaker agressief. Maar zet die poortjes dan dichter bij de trein, voor de perrontrap’.
    (http://www.nrc.nl/opinie/2015/05/06/ns-open-de-poortjes-van-rotterdam/)
    Maar ja, het mag allemaal natuurlijk vooral geen geld kosten; maximale controle met zo min mogelijk kosten. Alles zo makkelijk mogelijk en uiteraard met zo min mogelijk echte mensen. Stel je voor. Kortom: overal hekwerken en toegangspoortjes.