het Saillant | Minder Strooien

Deze kant-en-klare Saillant werd door B. Schuiling zomaar onze kant op gestrooid, waarvoor dank..

SaillantLOGODe overheid moet minder gaan strooien. Als de wegen gegarandeerd glad kunnen zijn moeten bestuurders rustiger gaan rijden. Nederland moet er aan wennen dat je in de winter langer onderweg bent. Uiteindelijk leidt dat tot minder verkeersproblemen in de winter.

De gemiddelde automobilist gaat er vanuit dat na het woonerf op alle wegen gewoon voluit gereden kan worden. En dat je bij plannen geen rekening hoeft te houden met verkeersomstandigheden, want de overheid waakt. Als dan gladheid -ondanks de vele tonnen zout die worden gestrooid- opsteekt gaat het mis met kilometers file als gevolg van ongelukken. Bovendien krijgt de overheid of de ANWB de schuld als er niet binnen secondes gestrooid is in combinatie met een instant weeralarm.

In plaats daarvan moet de Nederlander verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag. De overheid dient er voor te zorgen dat basisvoorzieningen als winkelcentra bereikbaar zijn. Ook voor minder validen en ouderen van dagen. Wie echter onder slechte weersomstandigheden afstanden wil afleggen moet stevig in de schoenen staan. In plaats van 24/7 elke vierkante meter te strooien moet het kunnen voorkomen dat logistieke zaken haperen als bar weer opsteekt. Dat betekent niet-noodzakelijke bezoeken uitstellen, meer thuiswerken, rustiger rijden en mindere beschikbaarheid van producten en mobiliteit accepteren. In veel Europese landen is dat volstrekt normaal. Daar is de zelfredzaamheid ook een stuk groter.

Met een mentaliteitsomslag zal Nederland zich beter kunnen harden tegen winters weer. Het is dus uiteindelijk in ieders belang, al zal lang niet iedereen dat gelijk zo zien.

  1. 2

    @1 lang leve de privatisering!

    @post: ik vind het wel een beetje neigen naar ‘geheelonthouding werkt beter dan seksuele voorlichting’ en wie zich er niet aan houdt, moet de gevolgen dan maar ondergaan.

  2. 3

    ’t Is toch wat anders als een met naphthaleen gevulde tanker onderuit gaat op de weg, dan als je in je forenzenpolootje een klein glijertje maakt.

  3. 5

    @Carlos: Daar schuiven ze wel, maar strooien ze niet. Winterbanden (al of niet met spikes) zijn daar dan ook geen overbodige luxe. In de binnensteden worden op de wegen en voetpaden wel vaak kleine steentjes gestrooid om de ergste gladheid tegen te gaan. In sommige winkelstraten doet men trouwens al aan vloerverwarming om de straten schoon te houden van sneeuw en ijs…

  4. 6

    Onze maatschappij kan inderdaad slecht accepteren dat sommige dingen bij dit soort weersomstandigheden gewoon niet (of moeilijker) gaan…

  5. 7

    @2 Nou ja er is natuurlijk wel een middenweg te vinden. In veel landen is het al schier onmogelijk om alles ijsvrij te houden door de afstanden die je op snelwegen hebt.

    @5 en men rijdt een stuk rustiger als het wit is. Hier verwacht men nog een filevrije spits op dezelfde snelheid.

  6. 8

    @5 zijn winterbanden daar niet verplicht?

    ps: Als de voorspellingen van GFS nauwkeurig zijn dan kunnen we nog wel wat verwachten :)

  7. 9

    Zelfredzaamheid is leuk maar betaal wegenbelasting om dat te voorkomen, dus inclusief reparatie’s onderhoud en ijsvrij houden en niet veel file’s.

    Het is geen bospaadje.

  8. 10

    @7 Dat zijn ook landen waar men haken op het dak heeft om te voorkomen dat sneeuwpakketten er vanaf schuiven en waar sneeuwkettingen aan boord en/of winterbanden verplicht zijn.

  9. 11

    Er was op ons woonerf eerst niet gestrooid. Ik kwam gewoon niet weg. Twee behulpzame buren hebben geholpen met mijn smartje de gestrooide weg op te duwen. Ik vind best dat er rustiger gereden moet worden, maar ik zie dat niet gebeuren door gevaarlijke en onwerkbare situaties te laten bestaan.

  10. 13

    In Finland zijn winterbanden verplicht. De meeste mensen kiezen dan voor spijkerbanden, al is er een opmars van de M&S winterbanden dankzij een reeks slappe winters in het zuiden en midden van het land. Maar strooien gebeurt nog altijd wel! Alleen doet het zout z’n werk niet meer als het kouder is dan pakweg -4, dus gebeurt dat alleen maar zelden. Deze winter nog maar 1 keer.

    Steentjes strooien ze, zoals emsuuri schreef, op he trottoir/fietspad en op verkeerskruisingen en andere glibberige wegen in de bebouwde kom. (Oude) mensen lopen hier niet te zaniken over gladde stoepjes. Glad hoort er bij en anders binden ze spijkers onder hun schoenen:
    http://www.nastajuttu.fi/

    In Nederland moeten ze gewoon aan de winterband (zonder spijkers -is zelfs verboden). Ben je van alle ellende af, al zie ik de doorsnee Hollandse macho automobilist nog wel denken dat je met die banden net zo kan rijden als op zomersloffen en heb je alsnog genoeg leuke foto’s voor op nu.nl

  11. 14

    ..ben ik de enige Hollandse macho automobilist die nog gewoon supergemakkelijk op zijn zomerbanden overal doorheen crost? Ik begrijp die hele discussie niet? Het zal heus wel wat uitmaken maar met (3 maanden oude) zomerbanden rij ik nog prima onder deze omstandigheden.

  12. 15

    @13 Wat is M&S? Ben niet zo thuis in de bandenwereld.

    @11 saskia. Goed voor de sociale cohesie toch ^^ Maar is een Smart uberhaupt een winterauto? *kuch* boodschappenkarretje *kuch*

    Als je kijkt naar hoeveel zout er bijbesteld is dan loopt de kostenpost in de miljoenen. Die dus ook anders besteed hadden kunnen worden. Tot hoever moet je gaan om de winter zo ijsvrij mogelijk te houden, dat ligt ook een beetje in de stelling. En de fietserbond klaagt nu ook. Liever wat zout overhouden voor klimaatneutraal verplaatsen?

    Inspiratie voor de stelling komt overigens van een korte vakantie in december van Nederland via Warschau naar Minsk en Kiev (en terug). Een goede 5000km over bevroren wegen, soms goed soms amper gestrooid ( beste was Wit-Rusland, slechtste Oekraine en Polen ). Maar je ziet tot aan de Nederlandse grens wel mensen die voorbereid zijn (dekens, hesjes, reserverommel ) op bar weer. In Nederland is het een nationale ramp als je langer dan 3 uur in de file staat. Het heeft mij nogal verbaasd hoe iedereen hier van slag af was terwijl ze in andere landen ( terecht ) pas raar opkijken als de sneeuwbagger de meter overschrijdt. Oh en het was met een Swift (1.0) op zomerbanden …

    Dus ook @10 in Duitsland reed iedereen veel beter volgens weerstanden dan hier waar iedereen verwacht dat alles geregeld is en anders boeh op de overheid en wat al niet.

  13. 16

    Idem, Carlos. Het valt me toch nog toe mee. Al meldde mw. boog gisteren dat het remmen-voor-zebrapad niet de gewenste uitwerking had: ze gleed min-of-meer door. En dat ondanks ESP.

  14. 17

    Kijk mij zal het aan mijn reet roesten. Ik heb een fijne allwheeldrive. Hoe meer sneeuw hoe beter;-)

    Maargoed. B. Schuiling komt duidelijk uit het westelijke platte deel van Nederland. In het oosten staat het direct vast als je niet strooit. Van die krakkemikkige 2-wielaangedreven autotjes met dito bestuurders blijven bij de eerste de beste helling gewoon stilstaan, als ze er niet al achteruit vanaf glijden. Ook met winterbanden.

    Los daarvan werkt strooien en schuiven heel erg goed op de weg omdat autobanden zeer geschikt zijn om zout te verspreiden en ijsresten plat te duwen. Op ietsje minder drukke fietspaden lukt dat al een stuk minder goed en op rustige stoepen is het praktisch hopeloos.

    @Carlos, #14: Ik rij ook niet op winterbanden (maar all-season semi-offroad dus wel ietsje meer grip dan gewone zomerbanden). Maar echt verstandig is het niet; het maakt niet “wel wat” uit, zoals jij zegt, het maakt _enorm_ uit. Zie deze video:

    http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

    (hebt u geen geduld, skip naar 3:10 voor de management samenvatting)

  15. 18

    Begin Januari reed ik vanuit de Belgische Hoge Venen via een stukje Duitsland (Aken) terug naar Nederland. Het had de nacht ervoor flink gesneeuwd. In België en in Duitsland had vrijwel iedereen zijn auto sneeuwvrij gemaakt en werd er rustig gereden. Zo niet in Nederland (Limburg) waar net zoveel sneeuw lag. Veel auto’s met een sneeuwdek op het dak wat er op de snelweg natuurlijk afviel, en veel gejakker en gebumperkleef als altijd.

    Elk volk krijgt de ongevallenstatistieken die het verdient…

  16. 19

    M&S is Mud & Snow. Ik zie ze ook wel eens als zomerband voorbij gaan in midden Europa voor mensen die van blubber houden. Ze hebben hebben wat minder grip op asfalt (want meer profiel en minder rubber) in de zomer en slijten harder omdat het rubber zachter is. Het is overigens niet aan te raden om ze het hele jaar door te gebruiken, want die slijtage gaat je opbreken in de winter.

    Toen ik nog alleen in Nederland de wegen onveilig maakte had ik, net als Carlos, ook niet zoveel moeite om m’n eigen blik in het gareel te houden. Het hangt er volgens mij van af van hoeveel vertrouwen je overhevelt van jezelf naar de techniek, ongeacht waar je in rijdt.

  17. 20

    re Schuiling, je kunt wel denigrerend doen over een smartje, maar nee, dat is gewoon mijn woon-werkverkeer auto. Het is een hybride. Dat is een bewuste keuze, en ik denk dat het goed zou zijn als het Nederlandse wegbeleid er zo uitziet dat er met de autos die het minst vervuilen en het minste slijtage veroorzaken aan de weg nog steeds fatsoenlijk gereden kan worden in de winter.
    Geheid dat je met een 4-wheel drive een stuk verder komt, maar die slurpen wel even twee keer zoveel als mijn smart, om over de CO2 en roetuitstoot nog maar te zwijgen.

  18. 21

    @18

    hehe, dat klopt. Vanochtend nog een bumperklever tegen zijn voorganger aan zien schuiven.
    Denken mensen niet meer na ofzo?

  19. 23

    @Saskia, #11: Een Smart is ook lastig; door zijn korte wielbasis in combinatie met het lage gewicht, staat ie al heel snel vast. Toen ik nog smart reed, heb ik zelfs in de somer meermalen vast gestaan op onverharde weg. Maar je wiebelt hem er ook zo weer uit, dat dan weer wel.

    En @#20: Je kunt je wel afvragen wat nou beter is voor het milieu; het milieu vol zout gooien vs. smart rijden. De waarheid ligt natuurlijk in het midden, maar het is niet zo zwart-wit als je stelt.

    Ook wat hybrides betreft is het niet zo zwart-wit. De meest efficiente auto van het moment is geen hybride maar een of andere sportieve sedan die op diesel rijdt (even geen zin om link te zoeken). Bovendien zijn voor de productie van een hybride auto behoorlijk wat milieuvervuilende (qua productie) materialen nodig. Hybride is niet per definitie milieubewuster, het is wel per definitie complexer;-)

    En de gemiddelde moderne fourwheeldrive slurpt niet zo heel veel meer dan een twowheeldrive. Hooguit 5%. CO2 en roetuitstoot is gewoon hetzelfde als iedere andere auto. En fatsoenlijke allwheeldrives stoten minder fijnstof uit omdat er minder bandenslijtage is en de banden gaan dus ook langer mee. Remblokken e.d. typisch ook omdat er meer tractie is bij remmen op de motor. Afhankelijk van het gebruik kan een fourwheeldrive dus best milieuvriendelijker zijn dan een vergelijkbare twowheeldrive.

  20. 25

    “De meest efficiente auto van het moment is geen hybride maar een of andere sportieve sedan die op diesel rijdt”

    Altijd al gedacht. Een VW Polo ‘blue motion’ bijvoorbeeld?

  21. 27

    @boog, #25: Nee volgens mij niet die. Ik kan de link nog steeds niet vinden en de “officiele” lijstjes voor 2009 en 2010 gaan uit van een beperkte set veel verkochte auto’s en van rijden in de stad. Daarin staan de prius en de smart met stip bovenaan.

    Dus ik moet het antwoord even schuldig blijven…

  22. 28

    De klimaatsceptici zitten nu vast allemaal keihard in hun vuistje te lachen “zie je nou wel”…

    Tis wel je reinste bomenmoord overigens, al dat zout:

    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1335333.ece/Bomen_en_bodem_lijden_onder_strooizout

    En wat is er mis met een sneeuwschuiver (voor de deur). Want de kilo’s Jozo zout zijn niet aan te slepen, zelfs eentje gezien rechtstreeks uit een groot tafelzoutvaatje, zo te tippen met z’n wijsvinger weettuwel, de oetlul (ware kruideniersmentaliteit: rechtstreeks uit de zak gaat natuurlijk een beetje hard voor een stuk van 5m2, effect 0,0)

    *tip@Saskia: vloermatten auto onder de voorwielen (afh. van voorwielaandr. uiteraard)*

  23. 29

    @Yevgeny Podorkin, #28: Mis met een sneeuwschuiver is dat het enkel werkt bij maagdelijke sneeuw. Als er al overheen is gelopen krijg je het nauwelijks nog weg. Tot het echt ijs is geworden, want dan glijden de schotsen zo van de stoep af als je je schoffel er even onder zet.

    De gemeente rijdt hier over de fietspaden met van die karretjes met ronddraaiende borstels erop bij wijze van sneeuwschuiver. Dat werkt ultiem, ook aangekoekte schotsen verdwijnen als sneeuw voor de zon. In Nijmegen zijn vrijwel alle fietspaden dan ook zeer goed begaanbaar. Nu de stoep nog…

  24. 31

    Dan inderdaad toch de schuiver maar vervangen door een borstel op de voorwielaandrijving zmooc…

    Verder eens met Balkenende: verplichten en boetes uitdelen net als in de Alpenlanden. Even allemaal de handen uit de mouwen is dat nou zo veel gevraagd? Het zal je omaatje maar wezen.

    Eigen Stoep Eerst.

  25. 32

    Vraag het een Fin, zmoc. Gebruik een ‘petkele’. Doe maar een Google image search. Geen vertaling voor te verzinnen. Het ding weegt een paar kilo en is oorspronkelijk voor houtbewerking bedoeld. Samen met de ‘rautakanki’ een geweldig stuk gereedschap, maar anoniem in Nederland. Het ijs spat aan alle kanten weg onder het geweld van het zware “mes”.

    Ik biedt Carlos nog wel een eenmalige gastbijdrage over de rautakanki aan van de zomer.

  26. 33

    @yp oh dat moet ik hebben!:-) voorwielaandrijving lijkt me echter best lastig op een skelter…

    @majava maar daarmee blijf ik toch bij iedere tegel steken? de stoep voor mijn huis betreft zo’n 60 meter Nijmeegse kwaliteit stoep. als ik dan minstens een 2 tegels breed pad wil maken komen we op zo’n 360 tegels die allemaal afzonderlijk een behandeling behoeven. dan zal ik de fysiotherapeut maar vast bellen voor een stukje revalidatie:P

  27. 34

    @majava, “ijssteker” misschien ?
    zag ze net nog bij de gamma.
    hws veel te duur, heb er niet op gelet.
    Je kunt ze ook gebruiken om tapijt los te steken als je zo dom bent geweest (a) om dat te leggen en ( b) om het te verlijmen.

  28. 35

    Ja, je blijft in de voegen steken, maar je moet meer hakken en steken dan schuiven met dat ding en dan maakt het niet zo uit wat de ondergrond is. Je zit dan nog wel met alle brokken en schotsen maar daar heb je dan weer dingen als een lumikola en lumilapio voor. Werk voor de fysio is er sowieso als je een beetje serieus in de snowbusiness bent.

    En ik bied zonder t natuurlijk, anders niet.

  29. 36

    @saskia . Was maar een pesterij hoor over die Smart, ze happen goed hier op Sargasso.

    Alhoewel er dus wel meer over te vertellen was schijnt.

    Volgens het weerbericht kunnen in elk geval hobbysneeuwscheppers voorlopig hun lol op.

  30. 39

    @30 Voor deze keer moet ik JP gelijk geven. Als iedereen zijn eigen stoep veegt, is het voor voetgangers (en dat zijn we allemaal wel eens) makkelijk te doen.

    Stond die verplichting niet in de wet trouwens?

  31. 41

    Het is gelukt! Met wat extra sneeuw ging de plaklaag er zo af. De enige sneeuw-vrije stoep in de straat. Niet dat ik zo burgerplichtig ben, maar ik pest de buren graag by proxy:>