Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is een gastbijdrage van iamzero en het stuk is ook op zijn site te lezen.

‘Goedemiddag! UPC Helpdesk, u spreekt met Debby, waarmee kan ik u van dienst zijn?’
‘Goedemiddag mevrouw, ik heb een probleem met mijn televisie.’
‘Zegt u het maar, meneer.’
‘De laatste paar weken verschijnt er om de haverklap een irritant klein mannetje in mijn beeld.’
‘Een irritant klein mannetje?’
‘Juist, een irritant klein mannetje met een kale kop en een bril op zijn neus.’
‘En wat is dat precies voor mannetje, meneer?’
‘Nou, hij zegt dat hij cabaretier is maar ik heb daar zo mijn twijfels over.’
‘Aha. En kunt u aangeven wanneer het probleem precies optreedt? Is dat de hele dag of alleen op bepaalde momenten?’
‘Ik heb het idee dat het meestal ‘s avonds is, maar overdag werk ik en kijk ik geen tv. Ik zou niet durven zeggen dat het mannetje dan niet ook verschijnt.’
‘En waar verschijnt hij, meneer? Kunt u dat ook aangeven?’

‘Nou, als het aan hemzelf ligt schermvullend, maar hij is dus nogal klein. Hij heeft wel een grote waffel, dat wel.’
‘Ik bedoel eigenlijk: op welke zenders?’
‘Op allemaal, zo ongeveer! Ik heb hem volgens mij alleen nog niet op CNN gezien.’
‘Hebt u al geprobeerd de stekker eruit te trekken en opnieuw erin te doen?’
‘Helpt niet.’
‘De kanalen opnieuw ingesteld?’
‘Heb ik ook gedaan, maar ik heb de indruk dat dat een averechts effect heeft gehad.’
‘Heel vervelend, meneer. Eens kijken… doet het mannetje ook nog iets of is hij alleen hinderlijk in beeld?’
‘Was het maar zo! Nee, hij hoort zichzelf heel graag praten maar hij heeft een stem als een transistorradio zonder ontvangst.’
‘En wat zegt hij dan bijvoorbeeld, meneer?’
‘Hij zegt bijvoorbeeld om de haverklap “De mensen zijn het spuug- en spuug- en spuugzat”. De ene keer zegt hij wat vaker “spuug” dan de andere. En hij zegt, voor zover ik het kan verstaan tenminste: “Voor je het weet ben je een soort Pieter Storms, en dat wil ik niet want dan moet ik met Nina Brink dansen”, en dan begint hij onbedaarlijk te lachen. Heel irritant.’
‘Maar u zei toch net dat hij cabaretier was?’
‘En ik zei dat ik daar mijn twijfels over had.’
‘Dat is waar. Luister meneer, wij hebben het probleem dat u schetst de afgelopen weken inderdaad vaker gehoord. De meeste mensen zijn er alleen heel erg enthousiast over, we krijgen eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ik ben dus bang dat wij u niet verder kunnen helpen.’
‘Nee, dat zegt die eikel nou ook al de hele tijd!’
‘Wat ik u ter compensatie kan aanbieden, meneer, is een half jaar gratis abonnement en geheel vrijblijvend een maand lang ons internationale zenderpakket met 324 buitenlandse zenders. We hebben stellig de indruk dat het probleem op buitenlandse zenders significant minder voorkomt.’
‘Nee, ik ben niet geïnteresseerd in uw aanbiedingen; ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten met het goedkoopste abonnement en dan bij het minste of geringste probleem om het hardst gaan klagen dat ik niet goed genoeg geholpen word.’
‘Ik begrijp niet goed wat u bedoelt.’
‘Daar was ik al bang voor. Goedemiddag, mevrouw.’
‘Goedemiddag, meneer.’

Reacties (11)

#1 Anoniem

“dubbeltje op de eerste rij zitten” “het goedkoopste abonnement”, alsof je met een duurder abonnement beter geholpen wordt. Heeft u zelf een mobiele telefoon?

  • Volgende discussie
#2 Henkeholm

De vraag blijft dan bij mij hangen: “Wat wil iamzero hiermee zeggen?” De klachten over de helpdesks relativeren of een beetje leuk proberen te zijn door de problematiek om te draaien? In het eerste geval denk ik dat hij/zij de laatste jaren geen helpdesk heeft hoeven gebruiken, in het tweede geval is het een aardige poging maar zowel mislukt als misplaatst. Ik heb respect voor van ’t Hek dat hij in z’n eentje probeert de boel wakker te schudden. Degenen die roepen dat hij het doet om publiek te trekken weten niet dat hij dat niet nodig heeft. Naar mijn mening komt het recht uit zijn hart. Hopelijk heeft het effect. Youp ga door!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 caprio

@Henkeholm: het is cabaret denk ik, vermaak, ik vind het wel een leuk commentaar op het altijd maar allemaal blind achter Joep van het Hek aanlopen. Joep is toch een beetje een vertegenwoordiger van dezelfde domheid die hij zelf altijd zo hard aanvalt, zogenaamd, en waaran hij zo goed verdiend. Het stukje stelt dat met licht vertier aan de kaak. Maar aan je laatste zinnetje merk ik dat dat allemaal aan je vorbij gaat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 bri

Het is best sneu dat sommige mensen vinden als schapen achter grote multinationals aan te moeten lopen en de pr als zoete koek slikken, alleen maar omdat de media aandacht voor de jarenlange problemen met deze bedrijven is aangewakkerd door iemand die ze niet leuk vinden.

De consumentenprogramma’s hebben het uit den treure over de diverse klantenservice problemen gehad, maar ja, da’s kennelijk niet boeiend genoeg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HansR

Ik snap het stukkie ook niet helemaal.
Maar ik denk dat Youp wel een punt heeft.
En hij staat ook niet alleen.


Huppelkutje Helpdesk

In deze wereld weet niemand meer hoe iets werkt. Om dat beter te maken, de consument te helpen, heeft de industrie in nauwe samenwerking met de overheid Huppelkutje Helpdesk – en haar broertje Huppellulletje – uitgevonden. Als u een hulpnummer belt, een helpdesk noemen ze dat, krijgt u een jongen of een meisje (het kan allebei maar voor de eenvoud en het ritme laat ik het verder bij een vrouwelijk exemplaar; ze zijn ook in de meerderheid – soms is het een computer) aan de lijn die u zou moeten helpen bij het vinden van het antwoord op uw vraag. Hoe u ook uw best doet, zij begrijpt u niet en u begrijpt haar, volgens haar, net zo min. De verwarring stijgt ten top en radeloos gooit u na vijftien minuten gillend de hoorn op de haak om bij de telefoonrekening tot de conclusie te komen dat dit nummer u € 1,50 per minuut heeft gekost. Geld verdienen gaat makkelijk.

Dit is Huppelkutje Helpdesk. De non-informatie uitkotsende medemens met een onwil te helpen die uitstijgt boven wat een redelijk mens nog ergens in zijn achterhoofd voor mogelijk had gehouden. Zij is God.
U kunt haar niet alleen aan de telefoon krijgen bij de helpdesks, maar ze bestaat ook in levenden lijve bij VVV’s, recepties [van campings] en in restaurants en verder overal waar diensten worden verleend. Als u haar tegenkomt herkent u haar wel.

En dit fragment is al 10 jaar oud.
Maak u geen illusies.
En dat raad ik Youp ook aan.
Hij kan contact met mij opnemen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Henkeholm

@Caprio: Tja, een stukje cabaret, denk ik ook. Maar ook met cabaret kun je de plank misslaan, zelfs Youp (al is hij helemaal niet vies van zelfspot in zijn shows). Maar hier is het Iamzero die dat doet. Youp had ook kunnen doen wat de meeste BN’ers doen bij zo’n conflictje – buigen en bedanken voor het mooie aanbod van het bedrijf en verder zwijgen erover. Er zijn zelfs BN’ers die zich laten sponsoren door bv. telefoonmerken. Hij stelt aan de kaak dat er service verleend wordt pas als hij zijn naam als BN’er in de strijd gooit, volgens mij de éérste BN’er die dat doet. Dan is het wel heel zuur als allerlei types roepen dat hij het doet om aandacht te trekken, publiek te trekken en meer van die onzin. Daarom zeg ik nogmaals: Youp ga door!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Yevgeny Podorkin

Tis dat het Nederlands (en dan ook nog eens met onverstaanbare dialecten als het Haags en Tukkers’) een lastige taal is voor Aziaten anders had dit servicezaakje allang uitbesteedt geweest aan b.v. India: zo’n beetje het grootste Helpdeskland op aard.

@ fragment van hansR

Gezien de enorme hoeveelheid vacatures op dat gebied zegt dat ook wel genoeg. Een wereldbaan. Bewust getraind te worden op stuitende domheid. Alle gesprekken volgens een vast protocol en elk gesprek aangrijpen zodat men naar “verkoop” wordt doorgeschakeld. En daar…daar gloort eindelijk die weelderige oase van Liefde & Aandacht…

O, ik ga er bij voorbaat al vies van praten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Yevgeny Podorkin

…ik heb me om die laatste reden dan ook ingeschreven in het belmewelregister.nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Yevgeny Podorkin

Maar dan hangen ze soms na een minuut al weer op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Bismarck

Dit stukje lezend vraag ik me af of ik de verkeerde zenders kijk. Ik heb Youp van ’t Hek (uit de reacties begrijp ik dat het daar over gaat, het stuk zelf is me een raadsel) dit hele jaar tot dusver niet op TV gezien. Überhaupt (te) weinig cabaretiers trouwens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie