Gaat ‘dirty Harry’ het einde van de maand halen?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Vandaag plaatsen we een eerste gastbijdrage van Ari Bragg

Van Bommel begint de brekebeen van de SP te worden. Hij en de SP tekenen voor de eerste grote politieke mediahype van dit jaar. Zijn bijdrage aan een demonstratie tegen Israël (“intifada, intifada, Palestina vrij”) is in twee filmpjes te zien op Youtube. Meer dan 140.000 mensen hebben de moeite genomen om die te bekijken en de filmpjes zijn eindeloos herhaald in diverse tv-programma’s.
harry-van-bommelEen rel dus die maar niet weggaat en die woensdag extra voeding kreeg in Pauw & Witteman. Advocaat Bram Moszkowicz kondigde aan een aanklacht tegen Van Bommel in te gaan dienen, omdat er in de betreffende demo ook “Joden aan het gas” werd geroepen. Gisteren zat Harry zelf bij P en W en bleef daar ontkennen, dat hij die gescandeerde woorden had gehoord. Al eerder was ‘dirty Harry’ in opspraak over het lastig vallen van een ambassademedewerkster in Jordanië.
Van Bommel is hierdoor een probleem voor de SP geworden. Zijn optreden doet afbreuk aan het zuivere imago van de partij. De SP is voor veel mensen namelijk de partij van ‘geen woorden, maar daden’; duidelijk, anti-Haags en linkser dan de PvdA. Dat imago staat onder druk sinds de verkiezingen van november 2006. Het wordt de partij kwalijk genomen dat ze geen poging wilde doen om in de regering te komen en er waren relletjes op lokaal, provinciaal en landelijk niveau…

Tel daar het verdwijnen van Marijnissen en het gebrek aan authentieke arbeiderstypes in de Haagse doctorandussen-fractie bij op en de SP heeft een fors probleem. In de meeste opiniepeilingen is dat ook inmiddels te zien.
Dat Van Bommel de betekenis van het woord intifada anders uitlegt dan de rest van de wereld is een grote fout. Hij duikt, draait en doet hiermee afbreuk aan het boven geschetste SP-imago. Hij had dus beter gewoon zonder stomme smoezen zijn excuses aan kunnen bieden voor het gebruik van het woord intifada.
Agnes Kant wordt nu geconfronteerd met een dilemma. Van Bommel dreigt onhoudbaar geworden. Wouter Bos (met Ella Vogelaar) en Femke Halsema (met Wijnand Duyvendak) zullen de situatie herkennen. Het beste in crisissituaties is om de pleister in een keer van de wond te rukken. Dat doet pijn, maar kan aan het afbrokkelen van het imago van de SP een eind maken.
Voor Agnes kant is dit de eerste echte test van haar tot nu toe fletse leiderschap. Gaat zij die kans grijpen en zich tevens in één moeite van een potentiële concurrent ontdoen? Ik schat in dat ze de verleiding niet zal kunnen weerstaan.

Reacties (59)

#1 Anoniem

Hij draait niet en de betekenis van het woord intifada die hij gebruikt is de arabische, de taal waar het woord vandaan komt. Dat er in Nederland 1 miljoen telegraaf lezers zijn die te dom voor woorden zijn en niet beter weten dat lijkt me hun probleem, en niet het probleem van van Bommel.

  • Volgende discussie
#2 Wil Zelf

Steunbetuiging voor bekritiseerde SP-Kamerleden

DEN HAAG (ANP) – De SP-Kamerleden Harry van Bommel en Sadet Karabulut krijgen steun van een aantal (oud-)politici en televisiebekendheden nu ze onder vuur liggen door hun aanwezigheid begin januari bij een betoging tegen het Israëlische geweld in de Gazastrook.

Onder de ondertekenaars van de solidariteitsverklaring bevinden zich oud-minister Hedy d’Ancona, televisiepresentatrice Hanneke Groenteman, Jaap Hamburger van Een Ander Joods Geluid, acteur Serge-Henri Valcke, oud-ambassadeur Jan Wijenberg en politici van de SP en GroenLinks. Zij namen ook deel aan de betoging op 3 januari. ,,Daarbij hebben wij het geweld van beide zijden veroordeeld en een staakt-het-vuren geëist”, aldus de verklaring.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 superjan

Zo’n van Bommel en het feit dat hij zich inlaat met “aan t gas roepers” leidt af van de werkelijke helse, letterlijk onmenselijke omstandigheden in Gazastad. De vrij onverschillige lauwe reactie op al die dode kinderen en het gebruik van fosfor in een miljoenenstad is imho stuitend.

Van Bommel doet de zaak van de palestijnen geen goed!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Anoniem

Als je meeloopt in een dergelijk demonstratie en het gas wordt erbij gehaald hoe durf je dan nog mee te blijven lopen? Dan maakt het niet uit wat je hier later nog over zegt. Punt-uit

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 gbh

@1 ik ben geen telegraaf lezer ben zelf lid van de sp
van bommel heeft zich niet gedistantieerd van de leuze dat joden aan het gas moesten en beweerd zelfs dat hij dat niet gehoord heeft, vreemd genoeg heeft verder iedereen dat wel gehoord, dat maakt je totaal ongeloofwaardig, opzouten dus

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 richard

De SP is voor veel mensen namelijk de partij van ‘geen woorden, maar daden’ …

En dat doet ze het liefst door geld van de burgers af te pakken en aan hun eigen voorkeursprojectjes te geven.

Want de SP: Die weet beter wat goed is voor de mensen dan de mensen zelf.

… duidelijk, anti-Haags

Ziet iemand de ironie? Mensen hun geld af pakken en toch ‘anti-haags’ proberen te zijn? En al dit moois in dezelfde zin!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 G

@1. Het is natuurlijk wel érg makkelijk om terug te vallen op de oorspronkelijke betekenis van een woord. Je kunt niemand wijsmaken dat van Bommel niet bekend is met de nogal vervelende connotatie van het woord. Dat hij het desondanks toch heeft gescandeerd is verwijtbaar. Maar misschien is hij toch gewoon bijzonder naïef, dat kan natuurlijk ook.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 HaraKiri

Van Bommel ontkende gisteren bij P&W de leus “hamas, hamas” gehoord te hebben omdat er een man met een megafoon dichtbij stond. Dat niet alleen, ook de hele ordedienst van 100 man en alle mensen met hij nadien had gepraat hadden de leus niet gehoord. Een volkomen ongeloofwaardig verhaal voor iedereen die het Youtube filmpje heeft gezien.Het was genant hoe hij daar gewoon zat te liegen.

Jammer voor Harry, want hij leek lange tijd de opvolger van Marijnissen. Hij is een sympathieker figuur dan die nare Agnes Kant. De Grondwet campagne liet zien dat hij goed de onvrede van veel mensen kon verwoorden Alleen zijn schandaaltjes zitten hem in de weg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Stijn

Het lijkt mij het beste dat van Bommel zich expliciet distantieert van de leus dat de joden aan het gas moeten. Verder zie ik niet wat er met van Bommel mis is: Het gebruik van het woord ‘intifada’ is voldoende uitgelegd in #1.

Misschien moet ik het nog iets sterker zeggen. Wie hebben er belang bij om nu zo alle aandacht op de persoon van van Bommel te vestigen? Volgens mij vooral degenen die het publieke debat graag willen afleiden van de dingen waar van Bommel aandacht voor vraagt: de oorlogsmisdaden die Israël nu al wekenlang in Gaza pleegt.

Als er iemand zou moeten aftreden vanwege zijn standpunten in deze, is het onze premier. Zijn onverholen steun voor een Israël dat (gesteund door Bush) inmiddels meer dan 1000 Palestijnenen vermoord heeft, de ene schending van de conventie van Genève na de andere pleegt en ieder spreken over een staakt-het-vuren categorisch afwijst is het echte schandaal waar het om zou moeten gaan in de Nederlandse politiek.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Martijn

@8: Hier wil ik Van Bommel wel het voordeel van de twijfel geven. Als er zo een mensenmenigte is en mensen achter je roepen iets, dan staat helemaal niet vast dat je dat verstaat. Met een microfoon opgenomen klinkt het heel anders.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 kim

Ik ben blij dat de media zoveel aandacht besteed een stijgende polarisatie binnen maatschappij en regering . Sommige regeringsleiders roepen dat alle moslims terroristen zijn en anderen dat de Joden aan het gas moeten en weer anderen dat een beetje concurrentie of polarisatie geen kwaad kan .

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 JSK

Matige politieke analyse. Je stelt dat van Bommel een liability is voor het (electorale) succes van de SP. Maar de argumenten – de expliciete en impliciete – zijn niet zo sterk. Van matig naar matiger:

Meer dan 140.000 mensen hebben de moeite genomen om die te bekijken en de filmpjes zijn eindeloos herhaald in diverse tv-programma’s.

Ja maar wat voor’n mensen. Het Geenstijlvolk (die in aantal idd in de honderdduizend(en) loopt) zou sowieso geen SP stemmen.

het lastig vallen van een ambassademedewerkster in Jordanië.

Dat schijnt niet waar te zijn.

De SP is voor veel mensen namelijk de partij van ‘geen woorden, maar daden’; duidelijk, anti-Haags en linkser dan de PvdA.

Hmmm.. hoe doet meelopen in een demonstratie hieraan afbreuk. Ik zou juist het tegenovergestelde beweren: ‘intifida, intifida Palestina vrij’ is duidelijk ‘geen woorden maar daden’, duidelijk, anti-Haags en links(er). Wat je natuurlijk bedoelt is dat dit *niet* het soort anti-Haagse linkse duidelijkheid is waarop ‘de SP-stemmer’ zit te wachten.

relletjes op lokaal, provinciaal en landelijk niveau…

gebrek aan authentieke arbeiderstypes in de Haagse doctorandussen-fractie

Dat Van Bommel de betekenis van het woord intifada anders uitlegt dan de rest van de wereld is een grote fout.

Hmm.. ik denk dat in deze tijd van financiële crisis, economische onzekerheid voor de hogere middenklasse (huizenprijzen) en massaontslagen (uit de mond van minister Donner) voor de lagere middenklasse, de SP-stemmer zijn stemgedrag wat minder laat beinvloeden door Fortuijnesque-argumenten (idd ‘de boven ons gestelden in Den Haag’ of ‘de Islamisering van Nederland’) en wat meer door economische. En met sociaal-democraten die bv willen bezuinigen op de rechtsbijstand is het al helemaal prijsschieten.

Het is niet dat ik denk dat het gedrag van van Bommel politiek praktisch of moreel aanbelevingswaardig is, het is meer dat ik niet geloof dat *nu* veel kiezers zich van de wijs laten brengen door iets wat vrij triviaal is. Zie in dit licht de commotie omtrent PVV’er Brinkman (ruzie zoeken met de Antillianen om maar in het nieuws te blijven) en die infantiele VVD ‘actie’ Handen van het vuurwerk. De Fortuijnrevolte is voorbij, islamisering en ‘de kloof tussen burger en Den Haag’ zijn minder relevant dezer dagen. Of je morgen nog werk hebt deste meer.

Ik schat in dat ze de verleiding niet zal kunnen weerstaan.

To be continued… :P

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 larie

Het woord Intifada, lastig lastig. Afschudden van bezetters met gebruik van alle middelen eerst de mond en pen dan geld en dan het zwaard. gefaseerd dat weer wel.

Heer Bommel, een kafir, gebruikt een Arabisch woord zoals Anoniem stelt #1.

Echter bij wat inlezen zou elke kafir zich bewust worden dat het gebruiken van Arabische woorden in een politieke context per definitie fout is en derhalve door het oog van een ‘strenge’ moslim bekeken strafbaar.

http://www.politicalislam.com/blog/terminology-of-islam-naming/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Willem

Is er iemand die licht kan schijnen op de rol van Thomas Schlijper (maker van het filmpje) ? Waarom brengt een linkse activist mensen met wie hij sympathiseert bewust in de problemen ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 gbh

@9 stijn, de heer van bommel woont in nederland en heeft te maken met en is vertegenwoordiger van een nederlands publiek en niet een arabische

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Micha

Als Jan weg is heeft de SP zijn beste tijd toch gehad, Agnes Kant is een beetje de Dick Cheney van de SP, hoor je ook nooit meer wat van.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Hayek

#1
Het gaat er natuurlijk om hoe de term intifada in de Westerse media wordt gebruikt, niet om een of andere woordenboekdefinitie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Ozymandias

Ik was bij de demonstratie en ik heb niemand ‘Joden aan het gas’ of andere kreten horen roepen die vijandig waren tegen het Joodse volk. Ik ken ook een journalist die naar die demonstratie was gegaan en er speciaal op gespitst was dit soort kreten te ontdekken; dan heeft hij immers een sappig verhaal. Ook hij heeft die leus niet gehoord, of andere oproepen van geweld tegen joden.

Dat filmpje op Youtube van Thomas Schlijper is net Benny Lava. Je hoort ze pas ‘Joden aan het gas roepen’ op het moment dat het in de ondertiteling staat.

Ik wil Van Bommel best geloven als hij zegt dat hij die kreten niet heeft gehoord.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Joan

Er zal nog veel meer boven water komen over Van Bommel. Als Agnes Kant verstandig is, zet ze hem gelijk aan de kant voordat de SP nog meer zetels verliest.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Eurocraat

Ik vermoed eerlijk gezegd dat het hele Israel-Palestina conflict de gemiddelde SP-stemmer geen bal kan schelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Ozymandias

Waarschijnlijk had Thomas Schlijper die leuzen zelf ook niet gehoord bij het filmen, maar kwam hij er pas achter bij het monteren.

Anders had hij het wel beter op film gezet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Luc_H

‘Dirty Harry’ maakt het vooral zichzelf steeds weer moeilijk. Al weet hij wel veel in het nieuws te komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 ace

Dé expert op het gebied van getuigenverklaringen is professor Wagenaar. Die man zat gisteren bij Pauw & Witteman naast Van Bommel toen het gewraakte filmpje werd teruggespeeld, en hij zei dat het heel wel mogelijk is dat Van Bommel de teksten niet gehoord heeft. Oren werken anders dan opname-apparatuur, nog afgezien van het feit dat de oren Van Bommel naar voren waren gericht, en de opname-apparatuur naar achteren. Dan hoor je andere dingen.

Verder heeft Van Bommel zich expliciet gedistantieerd van de Hamas-leuzen, en gezegd dat hij de demonstratie acuut had verlaten als hij die teksten wel gehoord had. Zoals ik Van Bommel ken, en zoals ik de standpunten van de SP ken, is dat ook precies wat hij gedaan zou hebben.

En daar gaat het toch eigenlijk om, nietwaar? Om de vraag of Van Bommel – en de dus de SP – antisemitisch zijn. Dat is te zot voor woorden. De SP steunt de tweestatenoplossing: een levensvatbare en veilige staat Israël, en een levensvatbare en veilige Palestijnse staat. Daar is geen plaats voor antisemitisme.

Overigens had deze demonstratie niets te maken met antisemitisme. Palestijnen zijn ook semieten, per slot van rekening. De demonstratie – ik was er zelf ook bij – had te maken met de verwerpelijke acties van Israël in deze idiote oorlog.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Stijn

@ #15 en#17
Okee, nu kunnen we een mooie hermeneutische discussie beginnen over het belang van culturele context bij de betekenis van een woord en over wie eigenlijk bepaalt wat de betekenis van een woord is, en door wie je je daarbij laat bepalen.

Allemaal best, en wat mij betreft allemaal ook werkelijk van belang. Maar het andere is op dit moment m.i. van veel groter belang: dat alle gedoe om de woordkeuze van van Bommel en de kwaliteit van zijn oren afleidt (om niet te zeggen: bewust gecreeërd wordt om af te leiden van) waar het werkelijk om gaat: De doorgaande slachting door Israël in Gaza.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 kim

@16 Dick Cheney wil al jaren een nieuwe wereldorde vanuit Duitsland stichten en v. bommel heeft niks met dat soort van zaken van doen.
Doordat Essent wordt overgenomen komt Duitsland lijnrecht tegenover Frankrijk te staan .

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 AB

Helder betoog. Hij had de oproep niet moeten doen, brengt de vrede geen stap dichterbij.

Met je conclusie: “Het beste in crisissituaties is om de pleister in een keer van de wond te rukken.”ben ik het niet eens. Een simpel woord van excuus zou beter zijn. Een verademing zelfs. Zou betekenen dat de SP aan zelfrefectie kan doen en van haar fouten leert. Maar goed,dat zal wel niet gebeuren…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 HansR

#1 zegt: Dat er in Nederland 1 miljoen telegraaf lezers zijn die te dom voor woorden zijn en niet beter weten dat lijkt me hun probleem…

Dat is dus niet hun probleem dat is ons aller probleem. En we voelen het hier op Sargasso de laatste tijd bijzonder goed wat voor soort probleem dat is. Hoewel ik denk dat er krachten in het spel zijn – op alle niveaus – die dat soort volk graag zien komen en denken die in de hand te kunnen houden, denk ik dat het volledig out of control gaat.

Van Bommel gaat geslachtofferd worden, zoveel lijkt me wel duidelijk, maar denk nooit dat gemobiliseerde infantiele massa’s het probleem van de infantiele massa is.

Het probleem van de infantiele massa is van ons.
En het probleem gaat vroeger of later out of control.
Doos van Pandora.

Heeft ook niets met van Bommel te maken.
Die is gewoon even het centrum van aandacht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 KJ

Van Bommel is gewoon geen echte man. Punt. En ja, je kunt best tegelijk politicus zijn en je excuses aanbieden. Dat wij, de kiezers, dat een beetje ontwend zijn, heeft geen correlatie met de angst die een politicus voelt voor het woord ‘sorry’. Wie weet – misschien vinden we ’t wel verfrissend. Maar Harry’s verleden (met vrouwen) geeft hier weinig hoop voor de toekomst. Draaien en verzwijgen; er komt altijd weer een nieuwe crisis om de aandacht af te leiden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 HaraKiri

@10 meestal neemt een microfoon dingen slechter op. Ik heb zelden zo’n flauwekul gehoord.

@18 bij AL die demonstraties komen anti-semitische excessen voor. Het risico dat dat gebeurt, weet je bij voorbaat.

@14 waarschijnlijk was de maker wel gewend aan dat soort leuzen en heeft hij ze daarom op internet geplempt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 JSK

Draaien en verzwijgen; er komt altijd weer een nieuwe crisis om de aandacht af te leiden.

Eh… je vindt de +/- 1000 doden in Gaza een afleiding van het gegeven dat van Bommel deelnam in een demonstratie waar er antisemitische leuzen werden geroepen? Tsja.. ik neem mijn #12 terug, (sommige) kiezers laten zich graag voor de gek houden met trivialiteiten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 kim

@16Ik vraag me af wanneer Duitsland in Nederland de gaskraan voor zichzelf stiekem wat verder opendraait om zijn concurrentie positie tegenover Frankrijk of anderen te versterken . Nederland heeft niks meer te vertellen en wordt misschien wel net als de Gaza . In Gaza is het gas voor 60 procent van Brittisch Petrol ,die doen zaken met egypte . In oost europa is het gas van rusland en oekrainie steelt uit de kraan .

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Hans

Dit is geen analyse. Ari Bragg stapelt beeldvorming op beeldvorming om tot zijn punt te komen. Joh, als je zo graag je punt wilt maken, schrijf dan een degelijk stuk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 gronk

Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op de verbale diarree van mensen als Bragg. Ik hoop dat het dan ook meteen het laatste stuk is van Ari Bragg op sargasso.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 KJ

JSK | 16 January 2009 | 14:03
.
Ja lieve schat, dat heb ik woordelijk zo gezegd. Wel ‘es van het begrip ‘stroman’ gehoord ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 MP

Het enige wat deze hele kwestie aantoont is dat Harry van Bommel nogal wat vijanden heeft en dat interpretatie van de uitspraken/geluiden afhankelijk zijn van of je Harry politiek wilt kaltstellen of niet. Afgezien van het wel of niet eens zijn met zijn standpunt, het lijk mij goed dat er van dit soort politici zijn die flink van zich laten horen, dat bevordert alleen maar de discussie en maakt de politiek tenminste nog een beetje levendig, toch?!

Aannemen dat hij achter de “aan het gas- uitspraak” staat lijkt mij spijkers op laag water zoeken. Het zou mij wel heel erg verbazen dat Harry de holocaust nog eens dunnetjes zou willen overdoen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 Ari Bragg

Dank voor de reacties. Beeldvorming is voor politici enorm belangrijk en kan ze maken of breken. In een analyse over de invloed van media op politiek hoort een analyse van de beeldvorming centraal te staan. Vraag dat maar aan Ella Vogelaar! Harry weet dat als doorgewinterde binnenhofbewoner als geen ander. Ik denk dan ook dat hij niet alleen in de problemen komt door het roepen van “Intifada” en het niet weglopen bij “Gas”, maar dat hij zich in de nesten werkt door er zo krampachtig en ongeloofwaardig over te doen. Gewoon excuses maken en doorschakelen naar zijn standpunt over Gaza. Hij brengt de SP schade toe door zo te stuntelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 su

Helemaal eens met Stijn @9.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 gronk

@36: Schat, de enige mensen die de SP cq harry van Bommel schade toebrengen zijn figuren zoals jij, door te blijven stoken in een zaak die in essentie een non-issue is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 KJ

MP | 16 January 2009 | 14:24

Precies. De partij van Janmaat had ook nooit verboden mogen worden. En lieve Hans zelf nooit vervolgd. Maar ja, andere tijden he ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 KJ

gronk | 16 January 2009 | 15:06

En mag dat dan niet ? Een politieke partij schade toebrengen ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 MP

@KJ,

Lieve Hans werd echt helemaal verkeerd begrepen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 Gezellig

En Lieve Hans had dit ook een ge-wel-dige grap gevonden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 Gezellig

hee daar is iets misgegaan. Komt door het aanpassen denk ik…
UPDATE oh het is hersteld, meteen test2 ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 piet

het ‘grappige’ is dat Israel juist aan het gas wil, gelijk met de voorbereidingen van de aanval op Gaza is Israel onderhandelingen begonnen met BP over de ontginning van de in Palestijnse wateren gelegen gasvoorraad (alsof Israel daar een rol in zou hebben, wij onderhandelen toch ook niet over bodemschatten van een buurland). In de tijd dat Ararfat de deal zo’n beetje rond had heeft de Mossad Hamas in het zadel geholpen om de PLO dwars te zitten, en is door de provocatie van Sharon op de Tempelberg de eerste intifada begonnen, waarna de éventuele voorspoed voor de Palestijnen voor Israel ‘onacceptabel’ was. Israel laadt hiermee wel een beetje de verdenking op zich dat er heel andere belangen in het spel zijn.
http://www.nwo-info.nl/2009/01/09/israel-energie-en-het-gasveld-van-gaza/
beetje off-topic qua van Bommel verhaal, maar moest het toch even kwijt…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 Gezellig

@42 hee, de Foto des Tages was toch te aanstootgevend? Opmerkelijk (maar mee eens)…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 gronk

@KJ: Als het ergens over gaat, OK. Het hele verhaal van AB ademt een hijgerigheid in de stijl van wouke –‘maar u bent toch wel beschadigd he’– van scherrenburg. Omdat je naam ‘genoemd’ wordt ‘ben je beschadigd’. Het gaat er niet om dat je iets heb gedaan wat niet OK is, nee, omdat een stel mafkezen het over je hebben ‘ben je in opspraak gekomen’ en dus niet meer te handhaven.

Voor hetzelfde geld prikken we at random een van de honderdvijftig kamerleden, schrijven daar een leuk artikeltje over in de stijl van de OP (zoek en vervang), en voila, mijnheer of mevrouw ‘is beschadigd en kan maar beter z’n biezen pakken’.

Als dat het niveau van politiek bedrijven is anno nu, dan moet je ook niet zeuren dat wat er overblijft niet al te fris is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 Bookie

Schokkend vind ik dat Van Bommel in 1989 ook schijnt te hebben meegelopen in een demonstratie tegen Rushdie.

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2422

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 BP

Zolang Harry van Bommel zijn financiële bijdrage levert aan de Partij mag hij van de SP gewoon blijven zitten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 Wim Lourens

Wat Harry deed was het opruien tot fascistisch straatgeweld waar niet alleen in Israel, maar ook in Europa, naarmate moslims talrijker worden, steeds meer joden het slachtoffer worden. Dit met als achtergrondmuziekje een herinnering aan en oproep tot genocide. Een achtergrondmuziekje dat niet vreemd is aan de intifada. Een intifada waarmee Harry van Bommel zich identificeert. Waarmee zich ook de SP identificeert door hem niet te royeren. De SP is een fascistische partij. Een groezelig bruinhemdenclubje.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50 scherpenscheel

Aanstoot nemen aan het over het algemeen laag-bij-de-grondse niveau van de reacties op Sargasso als het gaat over de SP is waarschijnlijk niet verstandig. Doe ik dus maar ook niet. Het moge duidelijk zijn dat deze partij hier niet erg geliefd is. Je hebt nu eenmaal links en schijn-links.

Als Israel/Het joodse volk dezelfde behandeling ten deel zou vallen dan zouden de rapen gaar zijn.

Harry for president!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#51 Hockey

@JSK | 16 January 2009 | 12:39

“Meer dan 140.000 mensen hebben de moeite genomen om die te bekijken en de filmpjes zijn eindeloos herhaald in diverse tv-programma’s.

Ja maar wat voor’n mensen. Het Geenstijlvolk (die in aantal idd in de honderdduizend(en) loopt) zou sowieso geen SP stemmen.”

Leuk dat je een trap probeer uit te delen naar GS, maar je doet daarmee de politieke correctheid, de linksheid dus goed eer aan. Je rept namelijkmet geen woord over al die demonstarties waarin keer op keer wordt geroepen dat Joden aan het gas moeten. Nee, dat is laf. Een filmpje op YouTube bekijken zullen wel GS-ers zijn en dus dom, maar die gas roepers hoeven we niet ove te praten.

Zullen we eerst dat gespuis eens gaan aanpakken voordat we uberhaupt een oordeel vellen over mensen die een YouTube filmpje bekijken?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 Martin Wisse

Oh nee! Ik loop mee in een demo waar sommige mensen nare dingen zeggen! Schok-kend!

Het staat nu eenmaal een ieder vrij mee te lopen en mee te schreeuwen op een demo; dat een stelletje straatschoffies dan wat naars roepen, dat maak je bij elke demo wel mee. Een beetje zielig om Harry daar mee lastig te vallen, maar ons mafia maatje (copyright J. Kelder) is nu eenmaal publiciteitsgeil.

Dit is een opgeklopte hype, een poging van de Israel lobby in Nederland om de aandacht af te leiden van de massamoord in Gaza. Trap er niet in.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53 gronk

@51: Nee, dat is laf.

Ah, veroordeel dan ook even het onevenredige geweld van Israel in de Gazastrook, Guantanomo bay, de paar honderdduizend doden in irak, en nog zo wat misstappen. Anders ben je een laffe, domme meelopende rechtse hond.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#54 JSK

@51: Zucht. Ik geef geen waardeoordelen ik reageer op de stelling van de schrijver: namelijk dat de SP veel last hiermee krijgt. Dat denk ik niet want diegenen die Harry’s aanwezigheid bij een anti-Israel demonstratie interpreteren als ‘antisemitisme’, zijn over algemeen geen SP (of zelfs linkse) stemmers. Met andere woorden: ik denk dat dit ‘issue’ weinig uit maakt voor de populariteit van de SP itt wat de auteur beweert.

Ik praat niet over de gasroepers, net zoals ik niet praat over Stormfront types of mensen die zich ‘hockey’ noemen op internetfora: ik vind ze niet zo belangrijk…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55 klaplong

@ Hockey

Puf, vermoeiend en weinig interessante comment

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#56 multidifficulti

De SP heeft een belazerde reputatie te verbeteren ook zonder van Bommel. Het was de enige partij die de moslimmoordenaar Milosevitch niet wou aanpakken. Van Bommel claimt wel een andersglobalist te zijn maar ik ken ook een andersglobalist uit de Filipijnen en die staat op de hitlist van de NPA. Die NPA die 600 tot 1000 mensen uit eigen gelederen dood heeft gemarteld is nog steeds te heilig bij de SP. De aanhang van deze maoistische moordenaars (NEFISO en PINAYS SA HOLLAND) in dit land zijn uiteraard bijzonder populair bij onze hezbollahhoer Anja Meulenbelt. Als de SP salonfähig wil worden moet ze zich eerst ontdoen van dit soort lieden en zou van Bommel zich eens sterk mogen maken voor meer bescherming van zijn mede andersglobalist Bello en zou van Bommel moeten breken met de NPA en eigenlijk ook met de nog steeds maoistisch zijnde terror-Anja die wel pap lust van de NPA.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#57 Irukandji

@ JSK,

Je praat net als Harry, zelfingenomen betweter die je bent. Je laat je zelf erg kennen. Je selectieve verontwaardiging siert je.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58 JSK

Nouja? Ik ben niet eens (selectief)verontwaardigd.. de rechtse burgermannetjes in deze thread (#’s 36, 47, 49, 56) klinken verontwaardigd en boos.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#59 multidifficulti

@JSK
http://www.internationalviewpoint.org/spip.php?article616 is een artikel waarin staat dat Bello (een andersglobalist gelijk Bommelmans)op de hitlist van de NPA staat. Dezelfde NPA die door de SP inclusief Bommelmans door de SP de hemel ingeprezen is. http://www.pcij.org/imag/SpecialReport/comrade.html laat ons zien dat de NPA zijn eigen mensen dood aan het martelen was en ze namen liet ophoesten mbv martelpraktijken. Dit martelen hield plots op toen gemartelde NPA-leden ineens namen gingen noemen van de partij-elite van de NPA/CCP. Met andere woorden, het plebs mag je doodmartelen maar de elite moet buiten schot blijven. Een redelijk abjecte uitvoering van het linkse gedachtegoed lijkt mij, en terecht maak ik mij daar boos over. Als dat voor jou rechts en burgelijk is dan ben je wat mij betreft links en smerig. Een intifada heeft de Filipijnen 2 keer gehad, het heeft Marcos de kop gekost en Estrada dus terecht ook. Bij beide intifada’s stond de NPA erbij te kijken en hielp niet. De burgermannetjes van de Filipijnen bleken linkser te zijn dan van Bommel die hoe dan ook nooit zijn mond opgedaan heeft om Bello in bescherming te nemen, het filipijnse volk wel door de NPA aan te pakken. Volgens mij ben je zelf een rechts burgermannetje althans rechtser dan de gemiddelde Filipino. Van het “linkse” maoistische NPA heeft JSK de ballen verstand en Bommelmans wil er niets van weten daar de NPA aanpakken bepaald geen prioriteit heeft bij de SP. Ik ben inderdaad verontwaardigd en boos of JSK dat nou leuk zal vinden of niet. Dat hij mij neer wil zetten als een rechts burgermannetje omdat ik mij druk maak zegt al genoeg over de werkelijkheidsbeleving van JSK. Mijn vrouw is trouwens allochtoon(inderdaad filipijns) en ook boos, van racisme kan JSK mij in ieder geval niet betichten. Het afbranden van mensen die JSK niet eens kent zonder fatsoenlijke beargumentering zou helaas wel eens links genoemd kunnen worden, veel NPA-fans zijn op die manier bezig. Ik heb de confrontatie met JSK niet gezocht, hij wel.

  • Vorige discussie