COLUMN - Mijn nichtje op Curaçao leest graag de Seven Days, een soort krant voor pubers. Als u die niet kent, zou ik zeggen dat u die eens bij de Ako te pakken moet zien te krijgen, want het is een leuk blad dat u zal verrassen met zijn hoge niveau. Mijn nichtje weet wel wat ze leest.
Helaas is het tijdschrift in Willemstad, voor zover ik weet, niet leverbaar, dus ik koop zo af en toe een los nummer en stuur het naar Curaçao. Vorige maand stuurde ik twee nummers tegelijk. Zorgvuldig gewogen op de postweegschaal, voldoende gefrankeerd (een flink bedrag), en hup met de post mee, naar De West.
Kreeg ik dus een briefje dat het onvoldoende gefrankeerd was. Het kon niet kloppen, maar ik moest op reis naar Bulgarije en ik was te gehaast om opheldering te vragen. Wat krachttermen onderdrukkend heb ik de strafport betaald en ben ik op reis gegaan.
Nu heb ik een erg aardig nichtje dat me zeker even een mailtje zou hebben gestuurd om me te bedanken, maar het kwam niet. Toen ik mijn zus vandaag sprak, informeerde ik of ze de post hadden ontvangen. Dat bleek niet het geval.
Zo ver zijn we dus al gekomen: dat je tweemaal mag betalen voor een niet door het voormalig rijkspostbedrijf – ik ga niet uitzoeken hoe het dit jaar wil worden genoemd – geleverde dienst. Overigens las ik een paar dagen voordat ik naar Bulgarije afreisde dat de posttarieven, die in 2013 tweemaal zijn verhoogd, opnieuw zullen worden verhoogd.
Reacties (16)
De PTT KPN TPG TNT wil gewoon heel, heel graag ontslagen worden van de plicht om post te bezorgen (immers alleen een kostenpost die in de weg staat van het hogere doel om geld naar de aandeelhouders te krijgen.)
Heb je er ook over nagedacht dat het wellicht is fout gegaan op Curaçao?
En dat je zelf onzorgvuldig bent geweest bij het frankeren daar is de postdienst niet schuldig aan.
@2
Ook bij onderfrankering mag een poststuk niet zoek raken.
Pakketjes afleveren bij de buren is ook zoiets. Strikt juridisch heeft de vervoerder daarmee aan haar leveringsplicht voldaan, maar mocht het pakje op dat moment alsnog ‘zoek’ zijn geraakt dan heb je geen poot om op te staan. Bizar vind ik dat. Wanneer je de vervoersvoorwaarden van Postnl leest dan krijg je sterk de indruk dat dit bedrijf de vrije hand heeft gehad in het opstellen van de wettelijke kaders van die vervoersvoorwaarden.
Haa heerlijk de zegeningen van de vrije markt!
(En ja, zo fijn dat we nu kunnen kiezen uit 8562 verschillende mobiel abonnementen, pre-paid en weet ik wat voor constructies met als doel ons vooral heel veel onzin te laten app-en/mobiele aanbieders hun geldkoffers te laten vollopen. En ja vroeger moest je wel 2 weken wachten op een nieuw vast toestel…Oostblokpraktijken, vreselijk!!!. Nee het is nu echt veel beter!
Toch even een re-post, back to the ’90:
)
@3
Dat zeg ik niet. Postbezorgers kunnen ook onmogelijk 3/4/5 dagen achter elkaar iedere keer langskomen. De meeste mensen vinden het dan ook fijner dat ze het bij de buren of, zoals bij mij, bij de lokale supermarkt afleveren.
@4
Ik denk dat je Amish moet worden. Die kiezen ook een willekeurig jaartal uit waarna ze geen verandering meer willen.
Is misschien niet zo leuk, maar de volgende keer maar over de scanner halen en een PDF-file versturen.
@5: waar je #4 beantwoord:
Op veranderingen is m.i. in principe niets tegen.
Maar dat hoeft toch perse, zoals bij alle “ex PTT diensten”, samen te gaan met een afnemende service/klantvriendelijkheid.
@5, dat de mogelijkheid er is, is tot daar aan toe. Dat het jouw probleem is en niet dat van de post, zelfs als je aangeeft ‘niet bij de buren’ en de postbezorger negeert dat, is niet echt te verdedigen.
(Om nog maar te zwijgen van de situaties waarin de bezorger het maar gewoon bij de eerste beste buur dumpt zonder aan te bellen, of bij de geadresseerde niet aangeeft bij welke buur het precies bezorgd is.)
Dat is alleen maar te wijten aan de zeer lakse houding van Postnl. En hun statistieken over het aantal klachten vertouw ik ook voor geen meter.
@8: Wanneer je weleens een klacht hebt ingediend bij Postnl weet je inderdaad waarom die statistieken niet te vertrouwen zijn. De klantenservice van Postnl is nou niet bepaald een voorbeeld voor andere bedrijven. Oftewel, hoe kunnen we het zo stroperig mogelijk maken om vooral zo weinig mogelijk klachten binnen te krijgen.
@5: Zouden de mensen dat echt fijner vinden? Hoe weet je dat?
En nee, de bezorger zou inderdaad niet tig keer langs moeten komen. Probleem is dat hij of zij per afgeleverd pakket betaald krijgt en daar hoort dus ook levering bij de buren bij. Voor een pakketje dat onverhoopt naar een afhaalpunt gebracht moet worden, krijgt de bezorger dus geen vergoeding. De crux van de (mijns inziens) slechte dienstverlening zit ‘m uiteindelijk in de overeenkomst tussen Postnl en de bezorger.
Vraag ik me nog af hoe Wetboek van Strafrecht Art. 273b (zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVII/Artikel273b/geldigheidsdatum_20-07-2014) te rijmen valt met de dagelijkse praktijk van afgeven bij de buren.
@5: Niks mis met verandering, verbaas me alleen iedere keer weer (Ipad, Iphone, Playstation, 121 cm brede breedbeeld etc) dat “we” met z’n allen gek laten maken door de commercie en echt denken dat we niet zonder kunnen (Facebook, Twitter etc). Nee, das echt geen vrije keuze hoor, das massa manipulatie die het bedrijfsleven steeds onder de knie krijgt:
…”because it’s a different color, its part of my life”…..
Vroeger had je mensen voor wie het hun vaste baan was om post rond te brengen. Nu heb je senioren, studenten en huisvrouwen die het er een beetje bij doen, tussen alle andere sores door. Bovendien worden ze onderbetaald en hebben ze tijdelijke contractjes, dus is er geen enkele motivatie om hun werk goed te doen.
Zo werkt dat in de vrije markt.
@11: Vroeger had je ook nog kolenboeren.
Post is een een uitstervend verschijnsel en dat is tevens de reden waarom het nu als parttime baantje gedaan wordt en niet meer als fulltime baan omdat je een 18 jarige niet meer zo gek krijgt om fulltime postbode te worden omdat je gewoon geen enkele baan garantie hebt omdat post langzaam verdwijnt.
@12, post is onder andere een uitstervend verschijnsel omdat de postbezorging er alles aan doet om het een uitstervend verschijnsel te maken.
Ze hebben er alles aan gedaan om de ‘service’ tot op het bot uit te kleden, gebruik ontoegankelijk te maken (zo moesten de postkantoren weg en zijn het nu gewoon lokale winkeliers – maar die hebben bv nog niet een postcodegids van de post gekregen. Kortom: ga er vooral niet heen als je iets extra’s nodig hebt), worden de brievenbussen zowel steeds verminderd als voortdurend verplaatst. (En in de nieuwe route ook prompt vergeten!)
De post zou bv de mindere brieven goed op moeten kunnen vangen met de behoorlijke hoeveelheid pakketjes en brievenbuspakketjes, die nu verstuurd worden nav internet. Business was booming. Maar de betrouwbaarheid is gering en het enige antwoord is ‘nee, je kunt niet verwachten dat we ook werkelijk ons best doen je pakketje met zorg te behandelen. Wil je dat, dan moet je nog meer betalen.’
Dom. Het lijkt mij prima mogelijk om er een haalbaar bedrijfsmodel van te maken, dat de eigen kosten dus kan dekken, maar niet op de huidige manier, dat is duidelijk.
@13:
Sorry maar dat is onzin, vroeger had je in een stad met 35.000 inwoners 1 postkantoor, nu heeft die zelfde stad een PostNL punt in zo’n beetje elke supermarkt / tijdschriften winkel / boekwinkel.
Jij wilt gewoon op elke straathoek een postbus maar dat is gewoon onhaalbaar zeker nu PostNL daar gewoon belasting voor moet betalen (jazeker de lokale overheden hebben ontdekt dat ze precario-rechten kunnen heffen over dergelijke zaken nu PostNL geen staatsbedrijf meer is.)
Klopt en op pakketjes zetten ze vol in, maar pakketjes is geen huis-aan-huis bezorging zoals post dat wel is, voor pakketjes heb je minder mensen nodig en brieven zijn over een jaar of 20 allemaal digitaal, ongeacht de service die PostNL levert, al zouden ze de brieven op een gouden schaaltje rondbrengen dan nog is die brief over 20 jaar digitaal omdat het goedkoper is voor de verzendende partij.
@14, je doet een boel aannamen over wat ik wil en verwacht. Tipje van de sluier: ze kloppen niet.
@15: wat wil je dan?