RECENSIE - In de vijfde aflevering van Zomergasten 2022 ontving Janine Abbring gitarist en tv-personality Raven van Dorst. Nu wist ik dat Raven vroeger Rianne heette en dat ze een paar jaar geleden besloten had om Raven genoemd te willen worden. Waarom dat precies was, daar had ik verder nooit echt acht op geslagen. Het leek me in ieder geval dat Raven haar beter paste dan Rianne. Aangezien ik de gewoonte heb om mezelf zo min mogelijk in te lezen voordat ik Zomergasten ga kijken (enerzijds uit luiheid, anderzijds vanuit het idee dat de avond mij moet brengen wat de avond mij brengt), begrijp ik nu pas dat Van Dorst niet een man in het lichaam van een vrouw is, maar tweeslachtig is geboren. Het was de dokter die adviseerde om voor een dochter te kiezen.
Dientengevolge wist ik, toen ik wilde beginnen met het schrijven van dit stukje, niet zeker hoe ik Raven van Dorst moest noemen: hij, zij of die? Na een kort onderzoek blijkt het ‘die’ te zijn. Nu vind ik het ontzettend lelijk om ‘die’ en ‘hen’ te schrijven, maar goed, dat is dan maar zo. Ik moet niet zeiken. Het gaat niet om mij. Het gaat om Raven van Dorst. Door van naam te veranderen stapte die uit het keurslijf van de vrouwelijkheid: “Ik wilde definitief uit dat sprookje stappen, ik wilde mijn ware aard tonen.” En tegen een vierjarig neefje: “Ik ben geen meisje, ik ben geen jongetje, ik ben allebei en ik ben allebei niet.”
Dit stukje persoonlijke geschiedenis werd uit de doeken gedaan nadat we een fragment zagen uit de documentaire Mevrouw Faber, over een Friese man die zich tot vrouw liet ombouwen. Van Harm naar Hariette. We zagen hoe Hariette met haar vrouw en bejaarde ouders aan tafel zat en hoe haar ouders ondanks hun moeite toen hun zoon hen over zijn keuze vertelden, toch accepteerde dat ze nu een dochter hadden.
“De natuur laat zich niet dwingen”, zei Van Dorst later op de avond, na een fragment uit Into the inferno van Werner Herzog over vulkanen. Het citaat ging niet alleen over vulkanen, maar ook over de boerderij die Van Dorst heeft om Boerderij Van Dorst op te nemen. En, zo merkte Janine Abbring op, ook over diens eigen situatie: ondanks een geslachtsoperatie was het destijds niet gelukt om van Rianne van Dorst een meisje te maken. Door zich Raven te noemen, heeft die het leven naar diens hand kunnen zetten. De vraag die zich bij mij opdringt terwijl ik over Mevrouw Faber nadenk: volgt zij haar natuur om zich tot vrouw te laten ombouwen of bedwingt zij de natuur juist?
Het antwoord op die vraag werd nog wat verder opgerekt in het fragment uit The Ballad of Genesis and Lady Jane over het kunstenaarsduo Genesis P. Orridge en Jacqueline Breyer die na hun huwelijk (waarin hij de jurk droeg) besluiten om met behulp van plastische chirurgie steeds meer elkaar te worden. Zelf zeiden ze de cut-up-techniek van William Burroughs te gebruiken. Burroughs knipte en plakte zinnen zodat er nieuwe zinnen en gedachten ontstonden. Genesis & Lady Jane knipten en plakten hun eigen lichamen om zo een nieuwe entiteit te creëren. “In plaats van een kind krijgen, worden we zelf een nieuw persoon”, zeiden ze. Man noch vrouw, maar pandrogyn. Opgebouwd uit liefde. Dat zou dus de natuurkracht kunnen zijn die zich niet laat bedwingen, denk ik dan maar.
De avond was een puzzel waarvan je de stukjes soms even iets harder moest aandrukken om het te laten passen. De rafelrandjes schuurden soms wat. En het lukte Raven van Dorst volgens mij niet altijd om precies te zeggen wat ze bedoelde. En het lukte Janine Abbring niet altijd om te vinden waar ze naar op zoek was. Maar toch paste het allemaal en leverde het uiteindelijk een fraai geheel op.
Neem het fragment uit de Finse documentaire Kovasikajuttu (Het Punk Syndroom) over een punkgroep waarvan de leden mensen met een verstandelijke beperking zijn. In het begin van dat fragment krijgt de zanger te horen dat hij die avond een pedicure krijgt, terwijl hij van plan was om een avondje op de bank door te brengen. Het volgende moment zien we hoe hij zijn frustratie direct omzet in een lied met de tekst: “Waarom dwingen ze me om naar een pedicure te gaan? / Ze verzorgen alleen je voeten / Ze zijn klote / Ik snap het niet.” Punk pur sang, volgens Van Dorst: “Fuck the system. Veel punker dan dit ga je het heden ten dage niet krijgen” Maar, bedacht ik me: zonder het systeem zat hij niet in een punkband. Diezelfde begeleiders die hem een pedicure willen laten ondergaan, hebben hem in een punkband gestopt met lotgenoten. Thank the system. Wat dan weer rijmde met een eerder fragment met Nirvana. Daarin prees de interviewer Nirvana voor de bom die ze onder de muziekindustrie hadden gelegd. Maar diezelfde muziekindustrie had hen juist wereldberoemd gemaakt. En dat beseften Kurt Cobain en de zijnen als geen ander.
Zonder systeem geen rebellen, zonder insiders geen outsiders. En als de outsiders elkaar opzoeken worden het zelf insiders, met hun eigen codes. In de documentaire Paris Is Burning zagen we de drag-scene uit het New York van begin jaren ’90. Op de ballroom konden deze outsiders zijn wie ze wilden zijn. Door zich te verkleden als iemand van het andere geslacht, maar ook als je eigen heteroseksuele tegenpool. Homoseksuele jongens die zich als heteroseksuele macho’s verkleedden. Of als succesvolle CEO. Jezelf verkleden om heel even in het hokje te passen dat door de samenleving wordt beloond. Om het dier te spelen dat je juist niet bent. Om de natuur te bedwingen. Wat je zo goed kan, omdat het noodgedwongen je tweede natuur is geworden om je natuur te bedwingen.
Dat de natuur zich niet laat bedwingen, was, zou je kunnen zeggen, ook het motto van Rockbitch, een shockrockband waarvan de leden, om de vrouwelijke seksualiteit te bevrijden, seks hebben op het podium, zowel met elkaar als met het publiek. Het fragment met Rockbitch rijmde dan weer met een ander fragment uit het begin van de uitzending, over Edward Bernays, die de ideeën van zijn oom Sigmund Freud had gebruikt om vrouwen aan de sigaretten te krijgen door ze aan welgestelde suffragettes te geven en de sigaretten freedom torches te noemen. Ineens werd de sigaret het symbool van de vrijgevochten vrouw. Hier had iemand een maatschappelijke beweging gebruikt om een product te populariseren. Zo werd de moderne marketing geboren, waarin je producten linkt aan een gevoel, emotie of mentaliteit.
Vlak voordat Zomergasten begon, sprong mijn televisie vanwege een expliciete vingerscène in het Rockbitch-fragment ineens op het kinderslot en moest ik een code invoeren om het beeld te bevrijden. Er maakte zich enige paniek van mij meester maakte, want ik bleek de code niet meer te kennen. Gelukkig had ik mijn laptop binnen handbereik. Een laptop van Apple, een merk dat mede groot is geworden door zichzelf de mentaliteit van de outsiders, misfits en rebels toe te eigenen.
Reacties (21)
Bedankt voor de tijd, die je erin gestoken hebt.
Evenwichtige en mooie recensie.
Met de slotzin ben ik het niet eens. Meer corporate (en black box) dan Apple kun je niet worden. Apple is er niet voor outsiders, misfits en rebels, maar vooral voor zichzelf. Lees er de onleesbare voorwaarden maar eens op na. Zij alleen beslist voor haar gebruikers wat wel/niet mag. Bovendien dwingt ze gebruikers de eigen diensten te gebruiken en rekent ze dure commissie voor wie producten in de App Store wil aanbieden. Ze hebben meerdere boetes aan de broek vanwege schending van de mededingingsregels. Van vrijheid is daarom geen sprake. Op de dure producten bovendien worden dikke winsten gedraaid. Ze zijn alleen bereikbaar voor de beter bedeelden.
Dat neemt toch niet weg dat ze groot zijn gewoorden door met slimme marketing zich dat volledige onterechte imago toe te eigenen?
Iemand uit de transgenderwereld vertelde mij dat het gebruik van het woord ‘ombouwen’ als zeer vervelend ervaren wordt.
Volgens https://transgenderinfo.be/f/pers/schrijftips/
Vermijd denigrerend taalgebruik
Vermijd woorden als ‘ombouwen’, ‘verkleden’. Bij ‘ombouwen’ denken we al snel aan een bouwpakket, een object. Transgender personen zijn geen objecten. Als alternatief kan je ‘een fysieke transitie’ of ‘een genderbevestigende ingreep’ gebruiken, afhankelijk van wat je precies bedoelt. Er zijn verschillende stappen in een gendertransitie mogelijk (zowel sociaal, administratief als medisch), alsook verschillende genderbevestigende ingrepen die transgender personen kunnen ondergaan.
Ik heb wel eens een trans zichzelf als ‘bouwdoos’ horen omschrijven. Maar ja, dat was er een met gevoel voor humor. (Ze bestaan!)
Doet dat apparaat dat ook bij geweldscènes?
Een recensie met weinig respect en inzicht. Gelukkig begin je te melden dat je niet je inleest voor je ergens naar kijkt. Wellicht is het beter om er dan ook niet over te schrijven. Mensen “verbouwen” zich niet. Mensen gaan in transitie. Raven is intersekse en voor je hier uitspraken over doet is het wellicht zinvol om je eerst in te lezen waar je over schrijft. Dat je denkt dat Raven niet goed over de bühne krijgt wat ze wil zeggen kan dus ook te maken hebben met je onvermogen om in andermans situaties je in te leven of de onwil om je in te lezen voor je oordeelt.
Nee, Raven is een sympathiek en enthousiast sprekende, maar springerig in het formuleren, en daarom veel tussenvoegsels gebruikend die dit onderkennen: of zo, weet niet, denk ik. Beetje flauw om de recensent meteen in de hoek te willen zetten
Aangezien de recensent drie keer in zijn stuk een zinsnede gebruikt waarin hij het heeft over “omgebouwd” En zelf stelt: “Waarom dat precies was, daar had ik verder nooit echt acht op geslagen.” en tevens zelf stelt: “Aangezien ik de gewoonte heb om mezelf zo min mogelijk in te lezen voordat ik Zomergasten ga kijken (enerzijds uit luiheid, anderzijds vanuit het idee dat de avond mij moet brengen wat de avond mij brengt).” zijn het niet mijn woorden die de recensent in een bepaalde hoek plaatsen.
Natuurlijk staat het hem vrij om zich niet te verdiepen en in te lezen over een onderwerp. Maar wellicht was het zinvol geweest om, voorafgaand aan het schrijven van een stuk waarin hij met vermeende autoriteit wenst te schrijven wat zijn visie is over iets, zich te verdiepen in achtergronden. Zoals anderen in hun reactie al stellen: er zijn zowel in Nederland als België schrijfwijzers rondom aanduiding van transgender en intersekse personen (en over de achtergronden hiervan). In de moderne internet wereld is het antwoord op een vraag slecht een muisklik verwijderd. Onwetendheid kan een ieder overkomen, een zelfgekozen onwetendheid is voor mij een diskwalificatie.
Maar dit is geen artikel over transgenders en intersekse personen. Het is een recensie van een Zomergastenaflevering. De schrijver reageert en reflecteert op wat hij heeft gezien op basis van zijn eigen mening, kennis, en achtergrond. En Raven van Dorst beschouwt hij daarbij gewoon als persoon waarvan hij sommige aspecten misschien beter begrijpt dan andere of meer, dan wel minder, interessant vindt.
Het kan geen kwaad om de schrijver er op te wijzen dat de gebruikte terminologie tegenwoordig niet meer respectvol wordt geacht (zoals Rysiek bijvoorbeeld doet in #4), maar het slaat nergens op om op basis van een onbewust ongelukkig gekozen term de volledige schrijver en recensie als respectloos en niet-empathisch weg te zetten.
@Lilian Haak
Benamingswoordjes, dat station zijn we in Nederland allang gepasseerd! Leuk dat je hier één poging doet tot gelijkheid, maar ook DAT station zijn we dus allang gepasseerd!
“Dat je denkt dat Raven niet goed over de bühne krijgt wat ze wil zeggen”
Haha zelf los gaan op het morele orgel en dan niet de voornaamwoorden gebruiken die ZO duidelijk zijn aangegeven echt hoe ONRESPECTVOL kun je zijn?? Misschien moet je kritiek effe overlaten aan iemand die zich met RESPECT over het onderwerp kan uitlaten??? SCHANDE! SCHAAM JE! SCHAAAAAAAM!!!
Tsja, ik heb de nieuwe presentator van zomergasten gezien: Raven.
Gedurende de uitzending (zeker na een pilsje) nam ze het hoe langer hoe meer over van Janine.
Janine die steeds maar weer haar “grotere kaders” probeerde in te brengen. Hoe slecht kan je luisteren.
Het pesten moest toch wel erg veel invloed hebben gehad, het zwijgen van haar ouders, de afwijzing van de gemeenschap in Maassluis, .. hoe Raven ook herhaalde dat die invloed er was, maar lang niet zo heftig als Janine die wilde duiden, het deerde Janine niet.
Raven bleef bij het eigen verhaal en dat was gelukkig de moeite waard.
Bedankt voor deze “treffende” recensie! De laatste zin is volgens mij even een doordenkertje…
Ja écht historische televisie! Het laat zien dat het bij transgenders en intersekse personen het vooral om hun eigen persoon gaat. Zullen sommige onder ons niet leuk vinden om te horen, maar helaas werkt het in de praktijk wél zo, let maar op!
Bepaalde terminologie is namelijk eigenhandig aangemeten, en wat mij betreft ben je in eerste instantie één mannetje of vrouwtje…kun je dat niet “handelen”, en moet je een apart labeltje hebben, dan moet je het me vooral even laten weten!
Ehhh, Raven van Dorst was bij geboorte (ofwel ‘in eerste instantie’) niet ‘één mannetje of vrouwtje’. Het was een baby met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. En een arts heeft besloten er een vrouwtje van te maken.
Dat bestaat, in de echte wereld, mensen die niet zomaar ingedeeld kunnen worden in de hokjes waar jij ze in zou willen stoppen. Kun je dat niet ‘handelen’, dan zou je je beter buiten de discussies hierover kunnen houden.
@Hans Custers
En als de arts nu had besloten er een mannetje van te maken??? Dan was er nu dus niets aan de hand? Maar ik weet niet of je het zelf in de gaten hebt, intussen bestaat er een hele LHBTQIA+ groepering die zelf nogal maar wat te graag in “hokjes” denkt!
En wat ik al voorspelde Hans, jij vindt het nogal vervelend om te horen dat het bij transgenders en intersekse personen het vooral om hun eigen persoon gaat!
Ik kan intussen wel op persoonlijke titel het een en ander aan discussiemateriaal aanvoeren maar daar heb ik op dit moment écht géén zin in! En hoe vervelend dit voor sommige mensen ook mag klinken, maar ik ben persoonlijk van mening dat het bij transgenders en intersekse personen het vooral om hun eigen persoon gaat!
Proof me wrong, zou ik zeggen!
Ach, lieve mensen… Ik was nog wel zo trots op mezelf dat ik op tijd realiseerde de verkeerde persoonlijke voornaamwoorden te gebruiken. En dat terwijl het al diep in de nacht was. In al mijn euforie vanwege de schouderklopjes die ik mezelf aan het uitdelen was, ging er geen soortgelijk belletje rinkelen toen ik het woord ‘ombouwen’ opschreef. Had dat belletje wel gerinkeld en had ik toen de hoeveelheid zere benen waartegen ik zou aanschoppen juist ingeschat, ik had het niet gebruikt. Eerlijk waar. Ik probeer in mijn zomergastenrecensies altijd zoveel mogelijk recht te doen aan de persoon die daar net drie uur heeft gezeten om, als het een beetje meezit, ziel en zaligheid bloot te geven. Ook nu weer. Mocht u desondanks woorden ontdekken die u als beledigend ervaart, dan hoop ik dat u wilt geloven dat het niet met opzet is en dat u, dat in gedachte houdend, de kracht kunt vinden om over uw moegestreden hart te strijken en mij te vergeven en mijn welgemeende excuses te aanvaarden.
Of jouw reactie serieus of cynisch bedoeld is, is zonder “gezicht” er bij moeilijk in te schatten.
Maar ik mag hopen dat je in jouw woordgebruik vooral de tere zieltjes niet probeert te ontzien.
Onnodig kwetsen is niet nodig, onnodig “beschaafd” zijn evenmin.
Het gaat tenslotte om de inhoud en dat weet je ook.
Excuses niet aanvaard.
ja, volstrekt onnodig. de bijval tegen de overgevoelige kritiek was duidelijk. dit is een beetje onnodig. Een beetje onnodig kruiperig vooral. Wie niet ziet datje uit het goede hout bent gesneden, nou, die bekijkt het maar lekker. Buigen doe je uit hoffelijkheid, niet uit schijterigheid