Dat is oud, zeg zelf

Mijn eerste werkdag. Vanaf vandaag is het niet meer 20 minuutjes fietsen naar mijn werk. Vanaf vandaag is het tien minuutjes fietsen naar de trein, dan drie kwartier treinen naar Amersfoort en nog eens een dik half uur naar Zwolle en dan een kwartiertje lopen naar het enorme gebouw waar het voormalig postorderbedrijf zit. Gelukkig mag ik in de trein werken. Vandaag nog niet, want ik heb nog geen opdrachten, maar straks wel. Ik mocht tussen 9.30 uur en 10.00 uur aanwezig zijn. We zouden rustig beginnen.

Ik moet mij nog flink haasten om de trein te halen. Als alles goed gaat, ben ik om 9.26 uur op mijn werk. Alles gaat goed. Totdat de omroeper op station Amersfoort vertelt dat de trein naar Zwolle en Groningen van 8.38 uur een dusdanige vertraging heeft opgelopen dat ie niet meer rijdt. Wat dat ook moge betekenen. Reizigers naar Zwolle en Groningen wordt aangeraden de sprinter te pakken, die om 8.44 uur zal vertrekken. Deze stopt, zoals het een sprinter betaamt, op elk station.

Even later rijd ik dwars door de bijbelgordel en doen wij elk plaatsje aan waar de SGP, met een instemmend knikkende Heer der Heerscharen naast zich, de scepter zwaait. Putten, Ermelo, Elspeet en Dathetmespeet. Er bevinden zich louter godvrezende mensen in de trein. En Zijn zegen rust nu duidelijk op ons. Alles gaat goed nu. Om 9.38 uur komen wij op station Zwolle aan.

Mijn eerste werkdag verloopt naar behoren. Om 16.30 uur vertrek ik weer. Zodat ik om 18.30 uur thuis zal zijn. Het is druk in de trein van Zwolle naar Amersfoort, maar de reis begint voorspoedig. Achter me legt een meisje door de telefoon uit dat ze haar gesprekspartner echt niet expres vijf keer heeft weggedrukt. Het was toevallig. Ze was bezig met haar telefoon, fotootjes kijken, en drukte steeds op het rode knopje om een scherm terug te gaan, precies op het moment dat haar gesprekspartner belde. Ik hoor het haar vier keer uitleggen.

Op het perron van Amersfoort vertelt de omroeper dat de treinen naar Hilversum, Amsterdam en Schiphol zijn uitgevallen wegens een ongeval. Ik neem razendsnel het besluit om de trein naar Utrecht te nemen die aan de overkant van het perron staat.

Ik moet staan. Werken in de trein zit er niet in. Ik heb een modeblaadje meegenomen. Om me een beetje in te lezen. De grunge-stijl komt terug. Met dank aan de crisis. Wijde gebreide truien. Strakke spijkerbroeken. Kurt Cobain als boegbeeld. Mijn zestienjarige ik draait zich om in zijn graf. Mijn huidige ik glimlacht melancholiek, probeert zichzelf uit te leggen dat het noodzakelijk is om jezelf een paar keer in een mensenleven te verraden, maar blijft met wat schuldgevoelens richting zijn toenmalige idool zitten. Na verloop van tijd blijft van alles alleen de vorm over. De betekenis, dat waar het ooit om draaide, wordt zonder genade achtergelaten, als een dodelijk gewond dier.

Op Utrecht CS neem ik de trein naar Amsterdam Zuid. Dan de metro. Ben ik toch nog om 18.30 uur thuis. Vrouw en kinderen zitten op de bank. Samen met een vriendin van mijn vrouw. Ik voel mij een gezegend mens. Het is allemaal net echt.

Foto Flickr cc: Judy **

  1. 7

    “Gelukkig mag ik in de trein werken”

    Haha, succes daarmee. Probeer eerst maar eens een zitplaats te bemachtigen. Tip van een ervaren reiziger: ben een abjecte klootzak, en koop schoenen met stalen neuzen. Wacht niet totdat iedereen is uitgestapt, want dat doet de rest ook niet. Sta niet op voor ouderen. In het OV is het every man (M/V) voor himself, en geldt het recht van de brutaalste. Koop een mondkapje, om de ergste afwijkende normen op het gebied van persoonlijke hygiene te vermijden. Voordeel van het OV is wel weer dat je vele andere muziekvormen leert kennen. Op een vrij luide manier.

    Oh, en zet de claimsite van de NS in je bookmarks. Daar ga je vaak gebruik van maken, en levert je toch een leuk extraatje op in de maand.

  2. 10

    En als je echt het laatste restje beschaving bij een groep mensen wilt zien verdwijnen, wacht dan eens totdat je vanwege een stremming met vervangend busvervoer moet. 300 mensen die in de eerste aanrijdende bus willen.

  3. 12

    Dan moet je eens opletten wat er gebeurt als die 300 mensen in de regen staan te wachten op die bus en ik door die grote plas voor hun rijd met mijn automobiel. (alleen doen als je zeker te weten weg komt :D)

  4. 16

    Of Koop een 1e klas kaartje. Bijna altijd uitstkende werkmogelijkheden. Het altenatief is wat duurder, maar dan blijf je wel aan aardiger mens voor je medereizigers. En dat is ook wat waard.

  5. 18

    Ik werk al jaren in de trein, tweede klasse. Op mijn route is er meestal wel een zitplek. Alleen die sneltreinen met groene smalle zitjes, waar je als je langer dan 1m80 bent je benen met die van je overbuurman in de knoop komen zuigen harige apenballen.

  6. 19

    Er gaat overigens een directe trein van Amsterdam Zuid naar Zwolle. Pak er een vouwfietsje bij (en trek je geen ruk aan van de boze blikken van medereizigers vanwege dat vouwfietsje), en je pakt in Zwolle weer een paar minuten terug vanwege niet hoeven te lopen.

  7. 25

    Bij mij is het nu andersom:
    Het was jaren lang:

    0500: opstaan, douchen, koffie, peuk, (ontbijt was de avond daarvoor al gemaakt)
    0545: in de auto (openbaar vervoer duurt bijna twee keer zo lang) en om 07.30 aanwezig.
    Vertrek: 16.30
    Aankomst thuis: 18.30 tot 19.30 afhankelijk van de files.

    Dus die 4 uur reistijd zegt mij niet zoveel, klagen daarover is meer voor watjes.

    Nu: eigen toko

    Opstaan: tussen 0700 en 0800
    Reistijd werkplek: 6 seconden
    Reistijd huis: 12 seconden, ben dan wat meer vermoeid.
    Einde werktijd: tussen 08.00 en 19.00 afhankelijk van de opdrachten.

    Auto de deur uit, openbaar vervoer indien nodig, soms auto huren.

  8. 26

    Owgot, daar heb je weer zo’n ‘bikkel’ die even moet laten zien hoe stoer-ie wel niet is.

    En patsen met je zelfstandig ondernemerschap is zooo 2006.

  9. 27

    Mijn werk is ook verplaatst en heb gekozen voor een 1e klas daluren-kaart i.p.v. de aangeboden veel duurdere 2e klas traject-kaart, en heb daar geen spijt van. Beetje lastig soms met die uitgebreide spits nu in de avond, maar met laptop en dongle is het prima 2×40 min werken in de trein. Ja, soms doet ie er wat langer over, maar daar lach ik om, ben toch aan het werk en de dongle is ook steeds minder nodig met wifi in de trein :)

  10. 28

    Ook ik heb in die buurt geforenst, en bij Hulshorst mompelde ik haast altijd de zin “waar de spoortrein naar het noorden met een godverlaten knars stilhoudt, niemand uitlaat niemand inlaat” voor me uit. Gerrit Achterberg ja.

    HULSHORST

    Hulshorst, als vergeten ijzer
    is uw naam, binnen de dennen
    en de bittere coniferen,
    roest uw station;
    waar de spoortrein naar het noorden
    met een godverlaten knars
    stilhoudt, niemand uitlaat
    niemand inlaat, o minuten,
    dat ik hoor het weinig waaien
    als een oeroude legende
    uit uw bossen: barse bende
    rovers, rans en ruw
    uit het witte veluwhart.

    -Gerrit Achterberg-

  11. 31

    Ik denk het niet want gronk is zo 1942 die heeft geen idee dat zijn uitkeringen worden betaald door die mensen die wel werken op idiote tijden om hem de tijd te geven iets te mompelen dat iets zo ‘2006’ is want dat heeft hij geleerd van Geenstijl toen en dat is hij blijkbaar niet vergeten.

    Het gaat er om dat heel veel mensen veel te lang onderweg zijn naar hun werk. Dat komt omdat we een klein land zijn en alles door elkaar loopt. Ik ken veel mensen (ja, ik heb ook vrienden) die bijvoorbeeld van Groningen naar Den Haag rijden, elke dag weer en dan valt dit topic echt in de serie ‘verwende sukkels’.

  12. 32

    Jarenlang naar het werk gereisd om daar te ontspannen: koffiedrinken, beetje surfen, flirten en uit het raam kijken. Daarna naar huis om savonds en snachts het werk te doen wat ik overdag had moeten doen. En geen enkele politieke partij die het ooit voor me heeft opgenomen!

  13. 34

    En mijn vrienden komen iedere dag uit poznan met een busje. Maar hoor je ze klagen? Neu, dat laten ze aan nederlandse ‘ondernemers’ over.