Closing Time | Dolphy’s basclarinet

Foto: Ted (cc)
Serie:

We komen nog eens terug op bassen. Elke instrument heeft wel een basversie. De contrabas is natuurlijk een basviool, een tuba een bastrompet. Awel, laten de kenners deze flauwe formulering maar niet horen.

De “hogere” versie van instrumenten kan ik steeds minder horen. Niet omdat ik er niet van hou, maar omdat mijn gehoor naar de knoppen is. Veel hoge frequenties herkennen mijn oren niet meer. De lage daarentegen wel.

Nu was ik al een basliefhebber, dus dat komt dan weer mooi uit. Een klassieker uit de jazzmuziek is het overbekende “God bless the child”. Een echt pareltje is de solo improvisatie van Eric Dolphy op basclarinet.
Eric Dolphy speelde sax, fluit en basclarinet en inspireerde veel andere muzikanten met zijn spel en zijn composities. Frank Zappa eerde de man in “The Eric Dolphy Memorial Barbecue”.

Op de jijbuis staan veel, heel veel “covers” van Eric Dolphy’s “God bless the child’. Daar zijn heel aardige bij, maar ik heb er geen ontdekt die mooier was dan het origineel.
Gaat u er even voor zitten en zink in de adembenemende arpeggio’s van Eric Dolphy.

 

Reacties (5)

#1 stoethaspel

Eric Dolphy! Dankzij zijn dwarsfluit ben ik jazz pas écht gaan waarderen en hij hielp me daarmee in het voorbijgaan van een “Berdien Stenberg-complex” af.

Sucks, trouwens, van die hoge frequenties @op. Geen gehoorbeschermers gebruikt in de loop der jaren?

  • Volgende discussie
#2 P.J. Cokema

@1: eh… christian???

En nee, in mijn geval waren de gehoorbeschermers pas op de markt toen het te laat was.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 stoethaspel

@2

Foutje met de naam was inmiddels hersteld :)

Maar ik was dus nog wel heel suf de 2e goede aanleiding vergeten voor die Olé Coltrane: De dubbele contrabas-bezetting.

Je gehoor (deels) verliezen lijkt me heel erg, persoonlijk. Voor iedere muzikant of muziekliefhebber, denk ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Olav

@3:

Je gehoor (deels) verliezen lijkt me heel erg, persoonlijk. Voor iedere muzikant of muziekliefhebber, denk ik.

Beethoven, Smetana (en vast nog anderen) componeerden gewoon door in hun doofheid.

En hoge tonen raken we sowieso allemaal kwijt met e jaren, dat is op zich geen drama.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 stoethaspel

@4:

Beethoven, Smetana (en vast nog anderen) componeerden gewoon door in hun doofheid.

Ja, da’s waar. Alleen konden zij niet meer van het resultaat genieten.

En hoge tonen raken we sowieso allemaal kwijt met e jaren, dat is op zich geen drama.

In één van mijn eerste bandjes hadden we een drummer met een verpest gehoor. Samengevoegd met het verhaal over het brilletje* van Freek de Jonge heeft dat ervoor gezorgd dat ik heel zuinig ben op mijn zintuigen.

*

Het eerste wat ik zonder bril zag, was de smid die ons tuinhek aan het lassen was. Om maar niets van het moois te missen, was ik er zo dicht mogelijk bij gaan staan. Daar heb ik nog lang plezier van gehad. Maanden later stonden de vonken nog in mijn netvlies gegrift.

  • Vorige discussie