Closing Time | Die Wacht am Rhein

Foto: Ted (cc)
Serie:

Dit is geen poging mij te maken tot de meest gehate medewerker van Sargasso, al is die verdenking gerechtvaardigd nu ik u met deze versie van “Die Wacht am Rhein” trakteer op (a) Heino en (b) een nationalistisch lied dat het goed heeft gedaan in het Derde Rijk. Aan beide kan het lied niets doen: de tekst is geschreven in 1840 door Max Schneckenburger en de muziek is een compositie van Carl Wilhelm uit 1854. Lang voor het Derde Rijk, lang voor Heino.

De achtergrond is de Rijncrisis van 1840, toen de Franse regering territoriale aanspraken deed gelden op gebied ten westen van de Rijn, die de natuurlijke grens zou zijn tussen het koninkrijk Frankrijk en de Duitse confederatie. Een enorme verontwaardiging verenigde het destijds normaliter hopeloos verdeelde Duitsland, dat zijn grensforten begon te versterken, onder andere in Mainz. De crisis waaide over doordat er in Frankrijk een kabinetswisseling was, maar in Duitsland hadden al verschillende dichters de hand in de lier geslagen, en lang niet alles is weerzinwekkend. Als Heino “Die Wacht am Rhein” zingt, heeft het wel iets vrolijks.

Meer Wacht am Rhein: de klassieke scène uit Casablanca. En hieronder nog wat Heino Daan.

Reacties (14)

#1 vander F

Ha, wat dacht je anders van het Wilhelmus?
Verschrikkelijk nationalistisch en racistisch blut und boden geval met z’n Ehr und Treue en dietschen bloed.

  • Volgende discussie
#2 gbh
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Folkward

De achtergrond is de Rijncrisis van 1840, toen de Franse regering territoriale aanspraken deed gelden op gebied ten westen van de Rijn

Oosten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 okto

@4: Nee, West. Het gaat om Elzas/Lotharingen, met steden als Straatsburg en Metz. Een gebied waar nog duits gesproken schijnt te worden, en wat eeuwenlang een twistpunt tussen Duitsland en Frankrijk is geweest.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

@4: Het gaat zeker niet om Elzas-Lotheringen, dat destijds immers in Franse handen was. Het zal eerder gegaan zijn om gebieden in de Palts of het Rijnland (die gedurende de Napoleontische tijd ook door Frankrijk geannexeerd waren, van 1795 tot 1810 was de Rijn over bijna de volle lengte de Franse Oostgrens).

@0: “Een enorme verontwaardiging verenigde het destijds normaliter hopeloos verdeelde Duitsland, dat zijn grensforten begon te versterken, onder andere in Mainz.”
Dat is des te opmerkelijker omdat Duitsland in 1840 als zodanig nog niet bestond. Wel was er de Duitse bond, waar naast de Duitse staten ook landen als Nederland, Denemarken en Oostenrijk (tot kort daarvoor ook het VK) een stem in hadden. Dat betekent dus dat staten energie moesten steken in het versterken van forten in andere landen! Mainz lag bijvoorbeeld in Hessen, maar er zullen zeer waarschijnlijk Pruisische en/of Oostenrijkse troepen zijn gelegerd in tijden van Franse dreiging.

“Dit is geen poging mij te maken tot de meest gehate medewerker van Sargasso”
Zolang je met liedjes vertolkt door Heino aankomt, gaat dat ook zeker niet lukken!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Henk van S tot S

@1:
En wat de denken van de m.i. religieuze bagger van het 6e couplet !?
;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Joop

@6.

Beetje respect alstublieft. Het is en blijft het volkslied. Het staat in de context van die tijd.

Of moeten we weer terug naar “Wien Neerlands bloet …”?

Dat zal je mooier vinden.

Trouwens dit nummer heeft juist te maken wat in 1870/71 is gebeurd, de Duitsers verenigen in een afkeer van Franse invloed. Vergis je niet dat de Fransen natuurlijk met Napoleon tekeer zijn gegaan in de Duitse landen, maar ze hadden eveneens een belangrijk aandeel in de Dertigjarige Oorlog, waar 1/3 van de Duitse bevolking het leven liet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Henk van S tot S

@7:

Of moeten we weer terug naar “Wien Neerlands bloet …”?

Ik ben geen PVV-er!!!

Maar om dan eerbied te moeten hebben voor een antiek volkslied gelardeerd met religieuze meuk, gaat mij te ver!

Bovendien vind ik ons koningshuis en ander erfelijk leiderschap, geschikt voor de Efteling.

Natuurlijk was Napoleon een “connard” 1e klas, maar dat zijn alle oorlogszuchtige mannekes, waar de wereld helaas geen gebrek aan heeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Folkward

@5 Bedankt, ik vond het al raar, omdat ik dacht dat het om ‘Duitsland’ thv Straatsburg zou gaan, en Elzas-Lotharingen hoorde toen ‘al’ bij Frankrijk. Ik had niet gedacht dat het ging om dat hele stuk Rijn tussen Karlsruhe en Emmerik. :p

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 HansR

@7: De dertigjarige oorlog er even bij, en niet te ingewikkeld graag. Natuurlijk joh. Dat lied vindt zijn oorsprong in de dertigjarige oorlog. Nu snap ik het. Net zo iets als ondernemers die in de wielen gereden worden door wetten en regelgeving.

@8: Iets genuanceerder dan Napoleon simpelweg als een connard neerzetten mag wel.

Hij heeft Frankrijk beschermd tegen de terugval naar voorrevolutionaire tijden en moest verschillende oorlogen tegen de kerk-lievende landen mn het Habsburgse Oostenrijk – niet toevallig waar Marie-Antoinette vandaan kwam – uitvechten. Hij heeft Frankrijk een echte code civil gegeven. Zijn oorlogen waren geen veroveringsoorlogen om de veroveringen. Zijn inval van Rusland was een reactie op de breuk van Rusland met het continentaal stelsel dat bestond omdat Engeland weer dwars lag (waar ging dat BRexit referendum ook al weer over?).

Europa bevocht Napoleon omdat Napoleon de heersende machten en structuren aanviel. En de kerk (hij hield oa de paus gevangen die Napoleon geen concordaat gunde) maar dat terzijde anders krijg je dat gezeik weer. Het enige dat hij had moeten doen was de kerk letterlijk en figuurlijk een kopje kleiner maken.

Napoleon was geen veroveraar om het veroveren. Zijn oorlogen waren beargumenteerbaar verdedigingsoorlogen. Hij probeerde Frankrijk te verdedigen, te behouden van de revolutie wat goed was en probeerde dat te integreren in een nieuw Europa. Waarom het keizerschap? OK, er zal best iets aan hem geschort hebben. Maar simpelweg een connard doet te kort aan Napoleon en aan de redenen en de tijd waarin hij oorlog voerde.

Napoleon heeft overigens met de Tsaar Pruisen verdeeld en het overheerst. Dat zou best wel een bron van het liedje kunnen zijn.

Verder eens dat ons koningshuis – en andere soortgelijke huizen – iets voor de Efteling is.
En overigens mogen ze het Vaticaan steen voor steen afbreken.
Letterlijk en figuurlijk.

En @0 en @5:
Dit is geen poging mij te maken tot de meest gehate medewerker van Sargasso.
Zolang je met liedjes vertolkt door Heino aankomt, gaat dat ook zeker niet lukken!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Henk van S tot S

@10:
Allemaal leuk en aardig.
De familie van al die doden dacht er vast anders over:
hieronder een quote uit quote uit

De veldtocht naar Rusland onder leiding van keizer Napoleon I van Frankrijk in 1812 was een onderdeel van de Zesde Coalitieoorlog en vormde het omslagpunt van de napoleontische oorlogen. Van het enorme Franse leger van 680.000 soldaten overleefden maar 40.000 mannen

************
Toch wel zonde van al die gebouwen en kunst om het Vaticaan letterlijk af te breken ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 HansR

@11: De familie van alle doden uit alle oorlogen denken altijd wat anders. Als dat de norm wordt hoef je je niet met geschiedenis bezig te gaan houden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 HansR

@10: En @0 en @5:
Dit is geen poging mij te maken tot de meest gehate medewerker van Sargasso. etc…

Ik geloof dat ik me hier heb verslikt in een meervoudige ontkenning … :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Henk van S tot S

@12:
Men zou van de geschiedenis kunnen leren:

Maar nee dit liedje is helaas nog steeds actueel.

En misschien moest men dit van Marlene Dietrich ook maar eens in de geschiedenisles draaien.

Maar, genoeg of topic.

  • Vorige discussie