Closing Time | De bom valt nooit

Ach ja, generatie Nix en de Bom. Herman van Veen had er een broertje aan dood, het gemakzuchtig defaitisme dat de zangers van deze generatie uit de speakers lieten schallen.

Want als je in de bed blijft liggen omdat er geen banen zijn en de bom toch wel valt, hoef je ook niets van je leven te maken. En laat het nu wel de existentiële opdracht in het bestaan zijn, meent de post-christelijke Van Veen.

Hij schreef er een ironisch liedje over. Wat moeten we nu als die bom nooit valt?

Affijn, de parallellen met vandaag zijn voor het oprapen.

  1. 1

    Oh ja, dat is waar ook. We waren met zijn allen bang voor de bom. “Stel je niet aan” zei ik wel eens in discussies. “Zolang hij niet gevallen is hoef je ook niet bang te zijn”. Maar dat argument maakte nooit indruk.

    Evengoed heb ik niet veel van mijn leven gemaakt. Maar ik kende het liedje van Herman v Veen dan ook niet. Er valt ook niet veel van te maken. Je werkt wat, verwekt een paar kinderen, doet een beetje van dit en een beetje van dat. En verder maar wachten op de dood. Dat gaat dan weer vanzelf, je hoeft er niks voor te doen.

    Het leuke van het leven is dat je aanvankelijk niks weet. Later meent alles te weten en uiteindelijk weet dat er niet zo veel te weten valt.

  2. 3

    @1: “Zolang hij niet gevallen is hoef je ook niet bang te zijn”. Maar dat argument maakte nooit indruk
    Dat is niet zo vreemd, het is namelijk precies omgekeerd. Als de bom eenmaal gevallen is, hoef je er niet meer bang voor te zijn. Tot dat moment echter…

  3. 4

    @3

    Dat is dan ook het verschil tussen mij en veel andere mensen. Ik ben alleen bang voor zaken die nú gebeuren. En dat is in de regel niks. Anderen waren in de jaren 80 bang voor de bom die nooit viel….

    Nu zie ik weer hetzelfde verschijnsel. Velen zijn bang voor de bom(aanslag). Maar zolang de moslimterrorist niet voor je neus staat is angst niet reëel. Het is toch om je rot te lachen? Iemand is bang voor moslims, stemt uit angst op de PVV en wordt vervolgens (per ongeluk) dood gereden door de man waar hij vaak een biertje mee drinkt.

  4. 5

    @4: Dat is een kwestie van bang zijn voor de verkeerde dingen. Beter was die man bang voor bierdrinkende autorijders (logisch ook, grotere kans daar onder terecht te komen dan in een terroristenexplosie). Wellicht had dat ook nog geholpen, omdat je dan misschien wat beter uitkeek voor je de weg overstak (en dan was je dus dankzij je angst niet overreden).

    Verder vind ik het toch een vreemde redenatie. De angst is juist vooraf reëel. Op het moment dat de bom ontploft ben je immers dood en kun je niet meer bang te zijn.

  5. 6

    @5

    Je geeft het antwoord zelf al. Op het moment dat een zelfmoordterrorist mij mee neemt de dood in kán ik niet eens meer bang zijn. En voor die tijd is de angst niet ter zake doende.
    Er is dus nooit aanleiding voor angst. Angst (voor iets) is zolang het onderwerp van je angst niet aan de orde is, een spook in je hoofd. Daarna is het niet meer aan de orde omdat je dood bent. Of omdat ‘het’ al gebeurd is.

    Daarom lopen discussies van mij ook vaak de mist in. Klimaatverandering is voor mij een uitgemaakte zaak.
    Ik betrek alleen mijzelf en al die bijkomende angsten niet in de discussie.

    En in het verkeer kijk ik gewoon uit. Netjes aan de regels houden en geen gekke dingen doen. Zou ik angstig zijn in het verkeer dan vergroot ik mijn kans op een ongeluk ook nog eens.

    Angst is een algemeen verschijnsel wat op allerlei gebieden van toepassing is. Angst was heel handig toen wij als oermens belaagd werden door wilde beren. Dan zorgde de angst dat je nét even sneller liep dan je stamgenoot en dan pakte de beer hém. Maar in 2016 is angst niet zo praktisch meer.

  6. 8

    Voor heel veel problemen in deze wereld zou het goed zijn dat de bom was gevallen.

    Ach, en Pim, tja, als de autochtonen de vrouwen niet meer zwanger maken, dan moet Ali het maar doen. Dat die afgunst en frustratie nu in anti islam en xenofobie is verpakt.

    Angst zit in het basispakket van de mens. Hoe meer angst hoe gekker die doet om te overleven. Bijvoorbeeld met doodsangst de Middellandse Zee oversteken. Want in Europa hoef je niet bang te zijn voor de politie, voor hongersnood, ziekten enz.

    In Europa proberen ze angst te zaaien. Dat is er altijd al. Want angst willen mensen ergens wel hebben. Dus verzinnen doen we al altijd. En dat is en blijft populair bij vooral mensen die zich vervelen in hun decadente leventje. Voor de 1 is dat het klimaat, voor de ander de islamitische buurman.

  7. 9

    Je mag bijna niet meer bang zijn. Er zijn geen loslopende beren meer zoals in de oertijd, dus we mogen ook niet meer bang zijn.

    Het is onzinnig omdat de angstgebieden zo’n groot deel van ons systeem (dat we overgeleverd hebben gekregen via de evolutie) uitmaken.

    Mensen zijn zo langzamerhand bang gemaakt voor een eigen angstgebieden. De angst voor de angst verstijft mensen nog meer.

    Leve de populist die mensen inclusief angstgebieden accepteert. Volgens sommigen bespelen de populisten de angstige mensen, maar dat dat vinden mensen draaglijker dan te voelen dat ze niet geaccepteerd zijn met al hun overgeleverde gebieden.

  8. 11

    @6: “En voor die tijd is de angst niet ter zake doende”
    Juist wel. Ik ga niet naar Syrië, omdat ik wel degelijk bang ben om gewelddadig om het leven te komen. Gelukkig voorkomt mijn angst voor bommen en kogels dat dat gebeuren gaat.

  9. 12

    @11

    Pater Frans had ook de benen kunnen nemen uit Syrië. Of hij bang was, daar weet ik natuurlijk niks van. Maar hij wilde bij zijn mensen blijven. Het is niet zo dat iedereen wegrent uit Syrië.

    Ik heb geen reden om in Syrië te zijn en jij ook niet neem ik aan.
    Mocht ik wel een reden hebben om in Syrië te zijn, dan zou ik mij niet aan mijn angst uitleveren. Het zou mij niets opleveren.

    Het is een kwestie van risico-afweging om te constateren dat Nederland veiliger is dan Syrië. Net zoals het een risico-afweging is dat het beter is om nuchter een auto te besturen, dan met 20 glazen bier op. Angst is niet van toepassing. Ook in Nederland kan je gewelddadig om het leven komen. Vraag maar na in Apeldoorn of in Alphen aan de Rijn.

  10. 13

    @9

    Jij mag van mij zo veel bang zijn als je wilt, AltJohan.
    Stem vooral PVV als dat je gerust stelt.
    Wilders weet vast wel een paar moslims zo gek te krijgen dat ze ooit wat geks doen. En dan komt jouw angstbeeld toch nog uit.
    Als self-fulfilling prophecy nog wel.

    Kan je ook nog trots op Sargasso rondtoeteren dat jij zo’ n vooruitziende blik had…..

  11. 14

    @9

    Je snapt niet zo goed waar het in de politiek om gaat, lijkt het. Politici zijn geen hulpverleners die je moeten helpen met het accepteren van je waanbeelden. Politiek gaat op bestuur, beleid, beslissingen. Wat mij betreft kan dat werk veel beter gedaan worden door mensen die zich baseren op feiten en ratio, dan door lieden die vooral uitgaan van irrationele angsten.

  12. 15

    @Lutine: Wie terrorisme bedrijft is zelf verantwoordelijk en kan dat niet op Wilders afschuiven. Wilders geeft geen vrijbrief. Wie dat denkt zit er echt naast. Juridisch is dat ook niet rond te krijgen, dat Wilders die vrijbrief heeft gegeven.

    Verder weet ik niet hoe angstig ik ben. Ik heb die angst in ieder geval goed weggestopt, ook voor mezelf.

    Ik schuif mijn PVV-stem dan ook liever af op gebrek van mijn gastvrijheid en behoudzucht (waar in beide gevallen ook weer angst achter kan zitten).

  13. 16

    @Hans Custers: jij bepaalt voor mij niet waar politiek over gaat. In jouw wereldbeeld ben ik een waanbeeld-drager en dat is aanstootgevend en daarmee jaag je mensen weg.

    Je kunt ook aan feiten en ratio ook ondersteunen zonder dat je mensen wegjaagt. Hoe kun je nu politiek bedrijven als een aanzienlijk deel van de bevolking ziet als waanbeeld-mensen.

  14. 17

    @15

    Ik schuif mijn PVV-stem dan ook liever af op gebrek van mijn gastvrijheid en behoudzucht (waar in beide gevallen ook weer angst achter kan zitten).

    Ik denk dat wel. Behoudzucht is ook een vorm van angst. Angst voor het onbekende. Daarom zie ik de SP als een soort van PVV light. Daar zie ik dezelfde behoudzucht als bij de PVV, alleen wat milder.

    En denk niet dat ik de pest heb aan populisten. Ik vind het voor jou jammer dat je bent zoals je bent. Ook bij iemand als Wilders denk ik: geef nou eens toe dat het allemaal angst is, Geert. Ook Geert is diep in zijn hart een goed mens. Hij weet het alleen zelf niet….

  15. 18

    Hoe kun je nu politiek bedrijven als een aanzienlijk deel van de bevolking ziet als waanbeeld-mensen.

    @16 Misschien zou je eens wat bij moeten lezen over de Red Scare, de hysterische angst voor communisten in de VS van de jaren 1917-20 en 1948-1955; of oplevingen van antisemitisme in de late 19e eeuw en de eerste helft van de 20e eeuw. Of perioden van ‘nativism’ in de VS, die zich richtte tegen Italianen, Chinezen en Ieren.

    De angst dat de samenleving naar de verdommenis gaat door immigratie van moslims en kleurlingen heeft daar allerlei parallellen mee.

    Het zuigt een hoop aandacht, maar doet weinig om huisvesting of werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden te verbeteren, of de infrastructuur, of ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot degelijk (vervolg)onderwijs. Noch perkt het de macht van banken en corporaties in.

    Van demagogie (het inspelen en aanwakkeren van vreemdelingenangst en paranoia) is geen land beter geworden.

  16. 19

    @16

    Hoe kun je nu politiek bedrijven als een aanzienlijk deel van de bevolking ziet als waanbeeld-mensen.

    Dat doe ik niet, ik volg slechts jouw redering uit #9. Jij hebt het daar over populisten die “angstgebieden” accepteren die “we overgeleverd hebben gekregen via de evolutie”. Irrationele angsten dus. Ofwel: waanbeelden.

  17. 20

    @Lutine: heeft iemand die zijn/haar fiets op slot zet ook last van behoudzucht?

    En dus angst?

    Ik heb wel iemand na een diefstal blijmoedig uit zien roepen: “die had die fiets vast harder nodig dan ik”, maar ik had het idee dat zo’n iemand dat niet lang volhoudt.

  18. 21

    @Prediker: “De angst dat de samenleving naar de verdommenis gaat door immigratie van moslims en kleurlingen …. “
    Ik kan mijn aversie voor immigratie altijd verklaren door een gebrek aan gastvrijheid. Zit daar angst achter, zou kunnen, maar dat hoeft niet. Soms wil je gewoon niet meer gasten in je land. Eerder minder.

    Het eerste frame dat wij (populisten) ontmanteld hebben is dat immigratie/integratie een onverdeeld succes is. In het afbreken daarvan zijn we goed gelukt.

    Is dat meer manifest dan de angst voor populisten? Of dat artikel 1 vd grondwet weer teruggedraaid wordt? Iets wat ik van ben. Of de angst voor verdommenis als we internationale verdragen opzeggen, die enorm veel verplichtingen met zich meebrengen.

  19. 22

    @18.

    “Het zuigt een hoop aandacht, maar doet weinig om huisvesting of werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden te verbeteren, of de infrastructuur, of ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot degelijk (vervolg)onderwijs. Noch perkt het de macht van banken en corporaties in.”

    Nou juist de problemen die je schetst komen mede of worden versterkt door massamigratie en de EU, zou een reactie kunnen zijn.

    Kijk maar eens naar de banen die verdwijnen zouden zijn omdat de overheid/regering zo nodig denkt te moeten bezuinigen vanwege regels uit Brussel.

  20. 23

    Soms wil je gewoon niet meer gasten in je land. Eerder minder.

    @21 We hebben het inmiddels over mensen die hier geboren en getogen zijn.

    Toch blijf jij ze als ‘gasten’ zien, want een kleurtje; niet blank.

    Hoe noemen we iemand die een onderscheid tussen mensen maakt op basis van huidskleur?

    Vul je ‘m zelf verder even in?

  21. 24

    @Prediker: Ik heb ook steeds minder angst om als politiek incorrect gezien te worden of zelfs als racist.

    Ik wil gewoon mezelf kunnen zijn, inclusief onderbuik-gevoelens.

    Ik ben geen geamputeerde mens waar de onderbuik is verwijderd of die een lobotomie heeft ondergaan, waarbij de vermeende angstgebieden zijn verwijderd.

    “A dirty mind …. “

  22. 25

    Hahaha, AltJohan gaat weer zeuren over politiek incorrect, hij is gewoon gefrustreerd als hij weer een Ali op de scooter met een blonde Truus achterop voorbij ziet komen. Of als hij een trotse donkere vader met een blanke schoonheid en een kinderwagen ziet. En ja, dan gaat ie maar zijn onderbuik legen op internet. Zielig!

    En de angst bij de dames die dat durven voor afkeuring vanuit familie en kennissenkring, en het uitschelden op straat. Want ja, je geliefde wordt gezien als crimineel, islamitisch, en weet ik wat.

  23. 26

    @20

    Je doet een afleidingsmanoeuvre om het onderwerp ‘angst’ te vermijden. Ik sluit ook mijn huis af om het inbrekers moeilijk te maken. Desondanks kwamen ze toch binnen, een paar jaar terug. Maar omdat ik weet dat je het onderwerp van angst geen (overmatig) aandacht moet geven, ben ik het inmiddels zo goed als vergeten. Laat staan dat ik angstig in mijn bedje lig ’s-nachts.

    Zo is ‘de bom’ in de jaren 80 langs mij heen gegaan en zo gaat de angst voor moslims ook aan mij voorbij.

    Ik zie dat je inmiddels al weer volop bezig bent om je te profileren. Een uiting van angst is stoer doen. Dat gaat hier natuurlijk het gemakkelijkste. Je krijgt altijd wel weerwoord. Wat er echter ten diepste gebeurd is dat de angst zich beter aan je hecht. Angst is een vorm van slavernij. Je bent slaaf van de angst. Je moet het je zelf maar aan willen doen…

  24. 27

    @Lutine: Wat ik bedoel is: als jij je huis op slot doet is dat dan niet een vorm van behoudzucht? Jouw opslot-politiek is een vorm van grenzen dicht beleid. Hecht jij zoveel aan materiële spullen dat de deur op slot moet?

    Waarom moet ik persé afgeschilderd worden als angstig terwijl jij ook gewoon tekenen van behoudzucht hebt?

  25. 28

    @27

    Ik schilder je niet af als angstig, de hele retoriek van de PVV is gebaseerd op angst. En jij stemt op die angst, dus dat zegt wat over jou. Je probeert de doelpalen te verzetten met een fiets of huis die ik op slot zet. Maar dat is de discussie over je eigen angst ontwijken.

    Ik weet niet hoe oud je bent, maar kijk naar de angst voor de bom in de jaren 80. Die angst was niet reëel, maar hij was er wel! En nu er een oorlogszuchtige idioot in het Kremlin zit hoor je merkwaardigerwijs weer niks over de bom.

    Begrijp me goed: na 9/11 had ik ook bepaalde angstgevoelens. Gelukkig kreeg de ratio al weer heel snel de overhand. Anders ga je achter iedere boom een terrorist/jihadist vermoeden. Zo’ n gespleten wereldbeeld wil je jezelf toch niet aan doen?

    Angstgevoelens worden veroorzaakt door denkbeelden. En jij bent de schepper van die denkbeelden. Zonder denkbeelden geen angst. En die denkbeelden laat je je aan leunen door Wilders. Je zou ook kunnen overwegen om zélf weer te gaan denken en vrij man te worden. Ik kan het je aan bevelen.

  26. 29

    @Joop: Jaloezie/frustratie is ook een onderbuikgevoel en daar ben ik zeker bekend mee, vooral toen ik vrijgezel was. Met een Truus/Ali-combi en ook bij een Truus/Yaro*/baby-combi.

    Overigens zie ik het ook wel andersom: zwarte vrouw met een Nederlandse man op die manier worden onlustgevoelens weer afgezwakt.

    Klopt dat er ook bij Hollanders veel afkeuring is als “hun meiden” met Ali’s of Yaro’s gaan.

    Punt is wel dat ik denk dat er asymmetrie is, dat de Hollandse vaders/broers hun dochters veel vrijer laten dan moslim-vaders/broers. Autochtone jongens hebben daardoor minder keus en ik denk dat dat de negatieve gevoelens jegens moslims flink versterkt. Misschien is die asymmetrie wel goed voor 5 PVV-zetels, geen idee.

    * http://www.babybytes.nl/namen/Afrikaanse-jongensnamen&page=6

  27. 30

    @Lutine: Ik zou slaaf van de angst zijn en nu zeg je dat je mij niet afschildert als angstig. Huh??

    Jij leest angst in de retoriek van Wilders, maar ik noem behoudzucht en gebrek aan gastvrijheid als motivaties om op hem te stemmen. Die angst waarover jij het hebt is een interpretatie, jij kunt niet daadwerkelijk de gevoelens van andere mensen voelen.

    Ik had na 9/11 totaal geen last van angstgevoelens. Ik was toen al rechts en tegen moslims/immigratie en het was meer politieke wind mee, maar ik dacht van misschien moet ik wel nuance aanbrengen, omdat ik toen zag dat je alle moslims niet verantwoordelijk kunt houden voor een 19-tal terroristen. Met de opkomst van Pim Fortuyn en de tegenstand die hij kreeg was die nuance razendsnel verdwenen.

    Tegenwoordig zie ik moslim-terrorisme als een nuttig instrument om immigratie/allochtonen/gastvrij beleid verder in diskrediet te brengen.

  28. 31

    @30

    Ik lees geen angst in de retoriek van Wilders. Het IS angst. Hij schetst toekomstvisies die angstaanjagend zijn als je er in zou geloven. Net zoals kinderen geloven in een eng sprookje wat voor gelezen wordt. Voor mij als evenwichtig mens onbegrijpelijk dat jij gelooft in de beelden die hij voorschotelt.

    Angst leidt tot ontwijking of vermijding van het voorgeschotelde beeld. Aan dat kenmerk voldoe jij. In discussies zie ik dat ook terug. Je schrijft hier dat je n.a.v. 9/11 nuance wilde aan brengen. Maar Fortuyn hield je daar van af. Je bent geen baas over je eigen denkbeelden en daarmee ook niet over je angsten. Je ontkent ze zelfs! Maar dat is dan ook typerend voor angstige mensen: de ontkenning.

    Ik vergelijk jou met mijzelf. Ikzelf ben het referentiemateriaal waarmee ik kan vergelijken. Er zijn zaken welke mij raken. En op welke wijze ga ik daar dan mee om? 9/11 vond ik indrukwekkend omdat je zoiets niet verwacht. Ik ben een volwassen man en ga de confrontatie met emoties niet uit de weg. Voor angst is een (denk)beeld nodig. Dat kan je door te onderzoeken weten. En jij als aanhanger van Fortuyn en Wilders bent in een denkbeeld gaan geloven. Je bent bang voor hoofddoekjes! En je ziet zelfs nuttige kanten in moslim-terrorisme.

    Je ziet niet in hoe je eigen denken jouw persoon corrumpeert. Hoe de angst je vervormt. En misschien dat je je over 30 jaar afvraagt waar het nu eigenlijk over ging. Net zoals we ons nu afvragen waarom ze 30 jaar terug zo bang voor de bom waren… De mens…angstig om zijn eigen denkbeelden.