Brief aan Bert Meerstadt

BRIEF - Geachte heer Meerstadt,

De Fyra. De supersnelle trein van duizendmiljoenmiljard euro tussen Nederland en België. Die trein, die doet het niet. Je vraagt je af waarom mensen überhaupt supersnel van Nederland naar België zouden willen, maar dat is een gepasseerd station. Was blijkbaar vraag naar. Prima, als president-directeur van de NS ging u het regelen.

Maar dat is dus behoorlijk mislukt. En als er iets mislukt, dan is daar iemand verantwoordelijk voor. Het is belangrijk om te weten wie, want die kunnen we dan gaan bashen. Pas als dat gebeurd is, kunnen we weer verder met zijn allen. Dus gaan we met een parlementaire enquête op zoek naar een schuldige. Ik vind het heel verstandig dat u de uitkomst daarvan niet afwacht en alvast heeft aangekondigd op te stappen.

De uitkomst van de enquête zal wel iets worden in de trend dat alle betrokkenen steken hebben laten vallen. De Italianen hebben een kuttrein gebouwd, de NS had dat moeten voorzien en de overheid had jullie beter moeten controleren. Bovendien zijn de aanbestedingsregels niet goed, omdat ze stimuleren om altijd de te kiezen voor de goedkoopste optie en niet voor de beste prijs/kwaliteit-verhouding.

De NS is op papier een zelfstandig bedrijf, maar aangezien de staat de enige aandeelhouder is, heeft het kabinet altijd het laatste woord. Een aandeelhouder from hell mag je wel stellen, want er wordt nooit naar de lange termijn gekeken. Nederlanders vinden het heerlijk om te zeiken op de NS, dus het is politiek makkelijk scoren om zich met jullie werk te bemoeien.

Tot overmaat van ramp zijn jullie gedoemd samen te werken met ProRail, dat het spoor beheert. ProRail is via een vergelijkbare constructie ook een verkapt staatsbedrijf. Dus dan weet je het wel. Dat is een grote stroeve bende waar je helemaal ongelukkig van wordt. De reden dat ik uw aftreden zo verstandig vind, is dan ook niet dat ik denk dat u nou per se hoofdschuldige bent in deze farce. Ik ben er gewoon van overtuigd dat u de beroerdste baan van Nederland had.

Een mooi voorbeeldje was dat de NS donderdag, in navolging van de Belgen, aankondigden de Fyra definitief in de ban te doen. Prompt wist Dijsselbloem alle microfoons te vinden om te zeggen dat hij degene was om die beslissing te nemen, en niet jullie. Een dag laten meldde hij alsnog dat de Fyra van de baan is. Formeel heeft hij natuurlijk gelijk, maar dit klinkt niet als samenwerken. Dit is een vechthuwelijk.

Ik vind het goed dat er een parlementaire enquête komt, maar hoop wel dat de commissie er niet alleen een who done it over de Fyra van maakt. Laat ze de vraagstelling iets breder trekken. Laat ze onderzoeken of al deze honderden miljoenen ook verdwenen zouden zijn zonder de schijnprivatisering. Het lijkt er namelijk sterk op dat die constructie als enige gevolg gehad dat alles onoverzichtelijker is geworden, waardoor niemand zich echt verantwoordelijk heeft gevoeld.

Groeten,

Boudewijn.

0

Reacties (5)

#1 Karin

Net als bij de banken zijn ‘we’ samen verantwoordelijk dus mogen/ kunnen ‘we’ op niemand boos worden. Misschien is het mogelijk om iets te veranderen in de verantwoordelijkheidsstructuur en anders zou ik zeggen accepteren dat het vaak mis gaat. En het er dan vooral NIET over gaan hebben. Te veel eer.
Hard huilen, afschrijven die handel en de enquete-energie steken in of er nog wat van te maken valt.

  • Volgende discussie
#2 roland

Gezien de inhoud is deze brief duidelijk gericht aan de overheid, niet aan een bestuurder, die al weg is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Olav

Boudewijn:

De uitkomst van de enquête zal wel iets worden in de trend dat alle betrokkenen steken hebben laten vallen.

De uitdrukking die je bedoelt is in de trant van. Lelijk cliché en in de bedoelde zin ook niet erg grammaticaal.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 zaz

Guiseppe Orsi, de topman van Finmeccanica, het Italiaanse bedrijf dat via AnsaldoBreda onze Fyra-treinen maakt, is ondertussen door Italië opgepakt op verdenking van corruptie bij de verkoop van helikopters aan India.
Uit de NRC:

In het najaar van 2003 was de aanbesteding in een beslissende fase beland. Er waren nog twee kandidaten: Alstom en AnsaldoBreda. Beide hadden een offerte ingediend voor langzame treinen. Die van Alstom had een topsnelheid van 220, de Italiaanse trein kon 230 kilometer per uur. Maar tijdens een bespreking [Zaz: wat voor bespreking?] kwamen de Italianen ineens met een bod dat alle problemen in één klap oploste. “Tijdens deze onderhandelingen bood AnsaldoBreda een bijkomende variant aan met een maximale snelheid van 250 kilometer per uur”, staat er in het vertrouwelijke NMBS-verslag. De V250 – de latere Fyra – was met 18,9 miljoen euro slechts 300.000 euro duurder dan de langzamere V230.

Ik denk dat het dáár, voor die bespreking is misgegaan. Bij de bespreking waarbij AnsalmoBreda precies weet wat het moet bieden.
En dat is dus een lager niveau dan Meerstad al is die daar minstens zo verantwoordelijk voor. Niet zo zeer met de aanbesteding (een aanbesteding is ook juist bedoeld om de procedure transparant te houden, en laten we wel wezen, anders wisten we niet eens wanneer in het proces het vreemd gaat) als wel met de informatiepositie van AnsaldoBreda. Hoezo kan AnsaldoBreda met de wijziging van dat bod komen?
Als de Belgen er zeer halfslachtig mee akkoord gaan en er op directieniveau geen discussie mogelijk is, lijkt het me dat eens dringend moet worden afgevraagd wie aan Nederlandse kant de biedingen beoordeeld heeft. Ik heb die namen wel ergens gelezen, ik dacht in de Volkskrant maar ik kan dat nu niet meer terugvinden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 zaz

Breyne was de ene, die was voor belgie en de andere was X van Nederland, en die Breyne egt dat ze exclusief zijn gaan varen op Lloyds Register.
Van begin af aan zou Lloyd’s er bij de NS op hebben aangedrongen niet te kiezen voor de Fyra, maar voor de Franse Thalys of de Duitse ICE, die zich al hadden bewezen, volgens de Telegraaf. Dus de bal ligt alweer bij de NS.
Maar het is ook raar dat Breyne zegt dat ze het hebben aangenomen omdat Lloyds dat zegt en Lloyds zegt dat zij juist tegen Ansalmo waren. pfff wat een zwartepieten.

  • Vorige discussie