Blonde vrouwen zijn inderdaad niet veilig in dit land

COLUMN - In een late trein tussen Utrecht en Nijmegen zit een groepje aangeschoten jongens die hoorbaar nagenieten van het concert van de Dropkick Murpheys. Een leuk gesprek over het concert en andere leuke bandjes volgde. Waarna werd gevraagd naar mijn tijdsbesteding die avond: een politiek debat. Als kandidaat-Kamerlid reis je immers in deze tijd het hele land door.

Op het moment dat de naam ‘GroenLinks’ viel sloeg de sfeer volledig om en was een normaal gesprek onmogelijk. Want buitenlanders pakken onze huizen af en dat is de schuld van links. De foto van het kleine jongetje dat verdronk in de Middellandse Zee was in scene gezet om linkse partijen tot dienst te zijn. Mannen uit andere landen zijn slappelingen omdat ze vrouw en kinderen achterlaten. Om vervolgens ‘onze’ vrouwen lastig te vallen.

Daar viel weinig tegen in te brengen. Niet omdat het waar is, maar het is moeilijk terugpraten als iedere zin wordt onderbroken door scheldwoorden als ‘GroenLinks-hoer’, en ‘lelijk rotwijf’. Gevolgd door anekdotes. Want misschien kende ik die linkse activist nog die in Nijmegen was doodgeschoten.

Negeren werkte ook niet. ‘Wacht maar tot we zo uitstappen. Als we in Nijmegen aankomen staan er jongens die wel weten wat ze met je moeten doen’. Waarna een explicietere omschrijving kwam: ‘Als ze klaar met je zijn ga je wel PVV stemmen.’ In een (nep)telefoontje naar het ontvangstcomité op het station volgde een even gedetailleerde als flatteuze beschrijving: ‘die lelijke, blonde hoer met de rode jas moesten ze hebben.’

Een paar dagen daarvoor schreef onze Minister-President een brief, gericht aan alle Nederlanders. Over figuren ‘die in toenemende mate de stemming aan het bepalen zijn. Die bereid zijn om alles waar we als Nederland zo hard voor hebben gewerkt, omver te gooien.’

Het probleem is echter niet, zoals Rutte zegt, dat er ‘mensen naar ons land komen die onze vrijheid misbruiken om hier de boel te verstieren, terwijl ze juist zijn gekomen voor die vrijheid.’

Het probleem is dat we leven in een cultuur waarin het normaal is mensen weg te zetten als bliksemafleider voor echte problemen en frustratie. Waarin politici moreel leiderschap claimen, maar dat doen door anderen te kwetsen. Dat iemand die vindt dat je vrouwen ongevraagd in hun kruis mag grijpen, president kan worden van een van de grootste landen ter wereld. Waarin toeschouwers applaudisseren, wanneer Wilders vertelt dat vrouwen bang zijn om hun blonde haren te laten zien vanwege ‘de buitenlanders’.

Onder invloed van dit soort ‘voorbeeldgedrag’ van politici zijn mensen bang voor nieuwkomers, maar vinden ze het kennelijk wel geoorloofd allerlei vunzigheid te roepen naar vrouwen die een andere mening hebben. Hebben ze de mond vol van het respecteren van de eigen cultuur, zonder te beseffen dat het juist hun eigen gedrag is dat onze cultuur verrot maakt. Het probleem is ook het stookgedrag in de media, waardoor deze PVV-stemmers die nog nooit een vluchteling hebben gesproken, met veel geschreeuw onwaarheden verkondigen als feiten.

Natuurlijk, dit was een incident. Net zoals ik vorig jaar ranzige reacties kreeg op een tweet over vluchtelingen, van mensen die me onder meer ‘op de keukentafel wilden vernederen’. Het gebeurt te vaak dat meningsverschillen niet worden opgelost met een gesprek, maar met verbaal geweld, bedreigingen en seksisme.

Ik heb me in ieder geval lang niet meer zo onveilig gevoeld. Bizar genoeg vanwege Nederlandse jongens die ‘onze vrouwen’ willen beschermen tegen ‘de buitenlanders’, maar niet te beroerd zijn om een andersdenkende te bedreigen met verkrachting.

Reacties (29)

#1 max

Het moge onderhand wel duidelijk zijn dat we in Nederland meer last hebben van de uitwassen van de PVV en haar achterban dan van het fantasieprobleem waar tegen ze denken te vechten.

  • Volgende discussie
#2 Arduenn

Cognitieve dissonantie bij Geenstijl…

“Iets met fake nieuws.”
Desmoulins | 02-02-17 | 12:27

“Mooi stukje framing van joop.nl.”
Fappelmoes | 02-02-17 | 12:33

“Waarschijnlijk verzonnen want wie kent haar nou, ik niet. Lelijk is ze ook niet, gewoon gevalletje ook niet aantrekkelijk. Dronken idioten verder altijd -1 maar het bestaat waarschijnlijk alleen maar echt in haar bolletje”
Bokito ergo sum | 02-02-17 | 12:35

“Ben ik nu de enige die hier zijn bedenkingen over heeft of dit wel werkelijk zo is voorgevallen. Iets in me schreeuwt #fakenews uit. En als het wel zo is weer lekker generaliserend. Ze maakt zich zelf schuldig aan hetgeen ze kennelijk wil bestrijden. Namelijk generaliseren. Ook een onderdeel van discriminatie.”
exqueeseme | 02-02-17 | 12:36

“Het zal allemaal wel weer. De nieuwswaarde ontgaat me. Gebakken lucht. Heisa om niets. Fake-nieuws.”
Reinaert | 02-02-17 | 12:37

“Lijkt me een leuke vrouw. En dat kut-stukje is gewoon door Jolo gedicteerd uiteraard.”
fart majeur | 02-02-17 | 12:44

Etc, etc., etc. Een onafgebroken stroom fake news-beschuldigingen. Want het màg gewoon niet waar zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 kilgoretrout

Cognitieve dissonantie vormt de kern van het wereldbeeld van Geenstijl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Janos

Tja… je weet natuurlijk al voor je zo’n zo’n stukje post dat je het soort reacties krijgt als geciteerd wordt door @2. Maar het blijft raar. Het screenshot bij het artikel, van eerdere ranzige tweets, laat natuurlijk zien dat Lisa zelf al vaker met dit soort ranzigheid te maken heeft gehad. En me dunkt dat als je op Geenstijl kijkt bij een willekeurig artikel over een vrouw waar ze het mee oneens zijn, je ook tal van dit soort opmerkingen ziet.

Maar als het in ‘real life’ gebeurt, en iemand schrijft het op, dan KAN en MAG het niet waar zijn. Want ‘ons soort mensen’ doet dat niet, alleen ‘de ander’. Kansloos.

Hulde voor Lisa dat ze dit heeft opgeschreven, ondanks dat ze wist dat ze een hoop shit over zich heen zou krijgen. Want dit soort gedrag moet bevochten worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HansR

@1: ik vraag me af of het echt iets met de PVV te maken heeft. De moordenaar van Vaatstra had haar keel doorgesneden zodat de verdenking bij het vluchtelingencentrum zou komen te liggen (uit mijn geheugen). Misschien zijn Nederlanders gewoon tegen blonde vrouwen. Of misschien willen ze gewoon iedereen verkrachten en de schuld bij iemand anders leggen. Ja, dat lijkt me wel een verklaring.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Arduenn

Dit soort over en weer uitwisselen van meningen teneinde tot een constructieve consensus te komen heeft bijvoorbeeld een Gamergate ook heel groot gemaakt, ben ik bang.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 lmgikke

“Het probleem is dat we leven in een cultuur waarin het normaal is mensen weg te zetten als bliksemafleider voor echte problemen en frustratie.”

dat is een goede quote uit het artikel. Als je namelijk naar de reacties kijkt wordt het issue hier op de achterban van de PVV afgeschoven.

Echter als je van een afstandje nu kijkt valt me het volgende op:

Deel van Nederland geeft af op allochtonen/ Nederlanders met allochtone achtergrond. Die zouden oorzaak van de problemen zijn.

Een ander deel van Nederland geeft af op dat eerste deel van Nederland. Die zouden de oorzaak van de problemen zijn.

Kan het niet zo zijn dat er een andere oorzaak is? dat we te maken hebben met een generatie jongeren (allochtoon/Nederlander/overig) die overloopt van ‘Assertiviteit’, ‘Hebzucht’. Een generatie die op een voetstuk geplaatst is, en vind dat ze respect moeten krijgen zonder zelf respect te tonen naar anderen? een generatie die problemen buiten zichzelf legt?

Hebben we niet te maken met een samenleving die alleen nog maar bezig is met wat de ander fout doet? en dat het de ander is die moet aanpassen? Wat een ander voor jou moet betekenen?

In tegenstelling tot enkele decenia terug, waar de samenleving nog een samenleving was waar men bezig was met wat men ZELF voor een ander kon betekenen?

Dat alles is mijns insziens een logisch gevolg van de jaren 80 (Greed is Good) en jaren 90/00 waarin we massaal stemden op die partijen die vonden dat zelfredzaamheid belangrijk was? Waar assertiviteit als goed gezien werd (maar ondertussen niet uitgelegd werd wat het verschil is tussen assertiviteit en brutaliteit)?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 beugwant

@0:

Het probleem is ook het stookgedrag in de media, …

En ze weten het ook, maar luisteren ho maar. Wie zich vandaag de dag op de site van die krant waagt kan het zelf zien: Clickbait über alles.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Dehnus

https://en.wikipedia.org/wiki/Dropkick_Murphys#Political_causes_and_charity_work

Hebben ze hun huiswerk ook gedaan? Of denken ze werkelijk dat de Dropkick Murphys zulke grote fans zijn van Trump en zijn Grote NederTrump (De Grote Geile Geer Beer is groot van van the Donald).

https://www.yahoo.com/news/dropkick-murphys-angry-republican-governor-uses-song-224714822.html?ref=gs

Hoe ze over rechtse groepen denken. En die Ieren meppen er wel op hoor, laten zich niet door een paar Nederlandse Corps balletjes bedreigen. Dan gaat de Whisky er in en gaan de tanden eruit ;).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Arduenn

@7

Als je namelijk naar de reacties kijkt wordt het issue hier op de achterban van de PVV afgeschoven.

Ik heb nog eens goed naar de reacties @1 t/m @6 gekeken (het sarcasme van HansR even daargelaten)… Ik lees hooguit bij één reactie ”de uitwassen van de PVV”—niet bepaald de (hele?) achterban. Leek me best wel genuanceerd genoeg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 lmgikke

@10, blijkbaar trapte ik zelf in mijn eigen statement. Je hebt gelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Folkward

Aan de ene kant denk ik: hoe kom je nou überhaupt in zo’n situatie terecht dat medetreinreizigers je uitroepen voor hoer als je zelf niet al zit te ‘evangeliseren’. Aan de andere kant lijkt het me vrij makkelijk: “Wat doe je zoal in het dagelijks leven?” -“Oh, ik ben politica voor GroenLinks.” Om vervolgens een hele shitstorm aan projecties over je heen te krijgen.

@7
Ik denk dat je niet zover komt met ‘generatiedenken’. Grotendeels gedragen verschillende generaties hetzelfde als ze op dezelfde leeftijd zijn. Jongere mensen zullen altijd meer de ‘hemelbestormers’ zijn (assertief, hebzucht). Ouderen zullen altijd verzuchten dat vroeger alles ‘beter’ was. Daarnaast mag je ook even de rekenmachine erbij pakken. De mensen die de jaren 80 als ‘greed is good’ hebben meegemaakt, zullen eerder in de jaren 70 geboren zijn. Die zijn nu ook al de 40 gepasseerd, ik zou niet zeggen dat dat nog ‘jongeren’ zijn. Als iemand uit 1989 heb ik -bijvoorbeeld- niks meegekregen van de val van de Muur. En om nou hebzuchtig en materialistisch te zijn, daarvoor heb ik toch echt te weinig spullen.

@9
Zo raar is dat ergens ook weer niet. De beroemdheidscultus in de VS ook gigantisch, maar uiteindelijk trekken de ‘gewone mensen’ zich maar weinig aan van die celebrities. Acteurs zijn poppetjes die enkel en alleen bestaan om ons te vermaken. Wat ze denken en vinden is niet zo interessant. Eerder nog zijn gewoon een deel van ‘de elite’. Aldus de trumpista’s.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 annoesjka

@12: Geloof me, het is als (jonge) vrouw heel makkelijk om in zo’n situatie terecht te komen. En wat je ook doet, het is nooit goed. Of je nu gezellig probeert mee te doen om escalatie te voorkomen, óf je zo’n groep jongens negeert, je wordt al snel uitgemaakt voor hoer.

@7: Het heeft niets te maken met deze generatie, want ik had 20 jaar geleden (toen ik nog lang blond haar had) een zelfde soort artikel kunnen schrijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 frankw

Goed en moedig relaas. Noodzakelijk en droevig tegelijk. Go for it Lisa, pak die zetel! Ik hoop je vaker te zien en lezen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Dehnus

@12: In geval van the Dropkick Muprhys maakt dat zeker wel uit. Dat zijn Ieren van ouderwets Ierse afkomst in de VS. Dus Katholiek, hun grootouders en misschien zelfs ouders hebben discriminatie en uitbuiting zelf meegemaakt en zijn bijna allemaal workingclass.

Sterker nog er is haast geen groep die meer vaders kwijt zijn geraakt in mijnen en fabrieken dan de Ieren. Die zijn onder andere door meneer Ford als vuil behandelt (Die stuurde wekelijks een meneer langs of ze wel goed waren, Dus niet zo katholiek en vooral Amerikaans).

Om nog maar te zwijgen van de armoede en het geweld binnen de familiesfeer. Ieren in de VS hebben nogal een historie. Die zijn, met uitzondering, vaak niet echt Republikeins.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Prediker

@7 Wat @Folkward zegt: iedere generatie ouderen klaagt over jongeren: die zouden decadent, verwend, brutaal, overmoedig zijn en geen respect hebben voor tradities en ouderen.

Dat gaat (minstens) helemaal terug tot Socrates, die de jeugd verweet zich te gedragen als verwende tirannen. Op zijn beurt werd Socrates weer verweten dat híj de jeugd bedierf met zijn nieuwerwetse ideeën.

Misschien herinner je je een film genaamd ‘A Clockwork Orange’ van ene meneer Kubrick? Dat is de verfilming van een dystopische roman uit 1962 van Anthony Burgess, die werkelijk dacht dat de samenleving op het punt stond overgenomen te worden door ultra-agressieve bendes met eerbied voor God noch gebod en hun eigen onverstaanbare straattaaltje. De nozems, jawel!

Als je de generatie van mijn ouders daarop bevraagt, zestigers en zeventigers, dan praten ze daarover met een romantische gloed op hun gezicht, en beginnen ze over ‘West-Side Story’. Terwijl die musical gewoon over straatbendes gaat die elkaar uit willen moorden.

Affijn, er valt al minstens tweeëneenhalfduizend jaar wat te klagen over de jeugd van tegenwoordig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 KJH

Ik zie eigenlijk vooral (weer) een handhavingsprobleem. We zijn gewoon niet meer bereid om ervoor te betalen: niet voor het OV, en niet voor grote, sterke kerels met een hart van goud en een stevig stel handboeien in het OV. Het is gewoon zo geworden in dit land dat als je je als groep maar lang genoeg slecht genoeg gedraagt, je vanzelf met rust gelaten wordt. Zie ook motorbendes, zigeuners, voetbalhoolies en bepaalde groepen jongeren. ‘Handhavings beschroomdheid’ wordt het geloof ik genoemd – ze hebben er godbetert zelfs gewoon een term voor, die ze zonder te blozen in policy-stukken durven zetten!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Folkward

@13
Excuus, ik ben kennelijk helemaal over een stuk heen gelezen, waar gewoon in staat hoe dit incident tot stand was gekomen.

@17

[Het is gewoon zo geworden in dit land dat als je je als groep maar lang genoeg slecht genoeg gedraagt, je vanzelf met rust gelaten wordt. Zie ook […] bepaalde groepen jongeren.

Potdorie! Ze willen maar niet ouder worden, of…

@15
Mij hoef je niet te overtuigen. En even los van je punt dat je wil maken:

The Irish have been coming here for years
Feel like they own the place
They got the airport, city hall, concrete, asphalt, they even got the police

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Lutine

Wat we hier zien is de “blonde vrouw” als bezit. Er is een groep mannen -autochtoon én allochtoon- die vrouwen als bezit zien. Als Marokkanen naar vrouwen sissen of hoer roepen, dan mag dat niet van de autochtone equivalent van de vrouwenbezitter. Maar de autochtone variant mag zélf natuurlijk wel hoer roepen e.d.

We zien het ook terug bij Trump. Wat die over vrouwen roept dat heeft een willekeurige moslim niet te flikken zonder bij Geen Stijl over de knie te gaan. Trump wordt gezien als autochtone vrouwenbezitter en daar kan de Nederlandse vrouwenbezitter zich prima mee identificeren.

Emancipatie is aan een flink deel van de mannen voorbij gegaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 beugwant

@19: ik riep dan ook als tiener al dat de mannen moesten evrouwciperen, maar dat viel die haantjes niet uit te leggen. De tafelhoeren trouwens ook niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Geband van Joop

MODEDIT: kappen met dat gezwatel

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Lutine

@20

Niemand heeft ooit zoiets tegen mij geroepen. Maar waarom zou ik zoals Trump willen zijn?

Elders is een discussie gaande over naakte feiten, maar dat is een hopeloze discussie. De mens spiegelt zich aan dat wat hij zelf is. Ik herken in Trump niets wat ik zelf ben. Ik herken mijzelf ook niet in Marokkaanse sissers of in de mannen uit de trein van Lisa Westerveld.

En zolang de mens spiegelt aan wat hij zelf is, zal hij feiten ook in de richting van dat beeld buigen. Zo komt het dat dezelfde seksistische , autochtone mannen schande roepen als een Marokkaan hoer sist op straat. Het gedrag herkennen ze weliswaar als de hunne, maar ze herkennen ‘de Marokkaan’ niet als spiegelbeeld.

Racisme, seksisme, homofobie en meer van dat fraais is terug te voeren op één fenomeen: spiegelen. Feiten en argumenten doen er dan niet toe.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 AltJohan

Wel opmerkelijk: een GL’er die begint over haar gevoel van onveiligheid.

Objectief gezien is Nederland veilig zegt links heel vaak belerend naar rechts.

Ik denk dat de gevoelens van PVv’ers zolang genegeerd zijn dat ze op een gegeven moment op deze hardhandige manier naar de linksmens gecommuniceerd worden. Niet echt chique, dat geef ik toe.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 beugwant

@23: … en ook nog eens op de verkeerde gericht. Want wanneer heeft GroenLinks ooit in de regering gezeten en was het derhalve ook in staat om te kunnen negeren?
En waarom vallen die pummels ‘hun eigen’ vrouwen lastig*? Viel er niks te neuken bij dat concert? Moest die onderhuidse onvrede ergens op gebotvierd worden?
Ik zie hier een veel breder probleem, dat we echt niet zomaar even oplossen.

*Ter herinnering: het eerste dat ik na die Keulse Sylvesternacht van heel wat vrouwen hoorde, was dat het lastigvallen toch vooral op rekening van al dan niet blonde noordwesteuropese kerels kwam.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 AltJohan

De LPF had ook nog nooit geregeerd, maar toch werd Pim afgeknald. De “straat” is vaak niet redelijk. Je hoort ergens bij en daar wordt je op afgerekend (Pim werd afgeschilderd als een soort Hitler.

Er is op een overtuigende manier gecommuniceerd dat er onvrede is.

De oplossing is inderdaad niet simpel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Jolijn

@23:
Oei… ga jij eens even wat vrouwen in je omgeving spreken. Ja, dit land is ene stuk veiliger dan de meeste landen. maar mij is ook wel beloofd dat ‘mijn reet in tweeën geneukt’ zou worden. best bedreigend. ook als het land opzich vrij veilig is. omdat ik weet dat ik het fysiek niet win van een stel kerels, ook al is het land over het algemeen zo veilig

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 AltJohan

@Jolijn: Dreigen met geweld/aanranding/verkrachting op de manier deze kerels doen is al strafbaar volgens mij. Wat mij betreft sta jij totaal in je recht.

Er is in Nederland wel een gigantisch probleem met oplossingspercentages. En vaak ook voor met de bewijsbaarheid waardoor er ook geen recht wordt gedaan.

Ik zeg niet dat er geen problemen zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Geuz

Oplossing voor zo’n vrouw zou zijn, te emigreren naar een moslim land. Je kan dan namelijk je haren dagelijks bedekken met een hoofddoek, zodat je nooit meer last hebt van je blond zijn.

Empathisch vermogen verondersteld dat je jezelf zou kunnen inleven in zo’n mening over Groenlinks. Want er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, links is evenzo gemanipuleerd als rechts.

Donald Trump is geen kruisgrijper, zoals u beweert.
U bent zelf degene die met het schelden begon in dit artikel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 gronk

@23:

Ik denk dat de gevoelens van PVv’ers zolang genegeerd zijn

De PVV-praat druipt al een jaar of 15 vanuit ieder mediaputje, PVV’ers weten van gekkigheid niet meer wat ze nu nog moeten roepen om opwinding te veroorzaken en jij gaat klagen dat PVV’ers ‘genegeerd’ worden. Slaap lekker door met je slachtoffercomplex.

  • Vorige discussie