Anders nog iets? | Betrouwbaar liegen

COLUMN - Mannen liegen gemiddeld zo’n drie keer per dag. Vrouwen hooguit maar één keer per dag. Dit blijkt uit het onderzoek naar de betrouwbaarheid van mannen en vrouwen. Meteen heb ik hier al mijn twijfels over. Is dit onderzoek wel te vertrouwen? Is er niet gesjoemeld met de cijfers, om ons mannen er slechter uit te laten komen? In al mijn argwaan zou ik nu kunnen denken dat dit onderzoek door een vrouw gedaan is. Mijn vertrouwen wordt er in elk geval niet beter op. Ik ga dan ook direct bij mezelf te rade. Het is op dit moment van schrijven, zaterdagmiddag 14.15 uur. Ik heb vandaag nog geen enkele keer gelogen. Alhoewel, dat is deels gelogen. Ik heb eerder vandaag tegen mijn vriendin gezegd dat de kleine potjes huismerkmayonaise uitverkocht waren, terwijl ze er eigenlijk wél nog eentje hadden in de supermarkt. Leugentje om bestwil, want de grote pot Calvé mayonaise is natuurlijk relatief goedkoper dan het kleine potje. Die reden wordt geaccepteerd.

Dat we soms gewoonweg niet onder een leugen(tje) uit kunnen komen is niet zo vreemd. De heersende maatschappij eist natuurlijk op alle fronten honderd procent inzet en participatie van ons. Daarbij is het vaak onmogelijk om onder een leugen(tje) uit te komen (zoals mijn mayonaiseleugen(tje) van zojuist, waarmee ik voldoe aan het feit dat de helft van de mannen liegt om het leven makkelijker te maken (want: geen gezeur van vrouwlief over die grote pot mayo, die kleine was immers ‘op’…)). Nu is mijn mayonaiseleugentje een minuscuul deeltje in een groot en complex geheel. Want blijkbaar is dat pas 1/1095e deel van al mijn leugens dit jaar! Moet ik nu gaan vrezen voor mijn relatie? Is deze vanaf nu dan enkel en alleen op onbetrouwbaarheid gebaseerd, door ‘mayonaise-gate’?

Ik ben zelf ook erg wantrouwend geworden de laatste tijd. Zeker door het lezen van dit soort onderzoeken en berichten uit de diverse media. Want wie of wat kun je nu eigenlijk nog wél vertrouwen? Zeker wanneer je weet dat alles en iedereen liegt.
Zo weten we met z’n allen inmiddels dondersgoed dat Mark Zuckerberg ons beloert op zijn Facebooklevenswerk en daarna alles van ons in kaart brengt. Wielrenners zijn de grootste Pinokkio’s in de sport, waardoor ik het gevoel heb maanden van mijn leven naar een klucht te hebben gekeken tijdens elke spannende klassieker of Touretappe. Wilhelmina-pepermunt spot met ons vertrouwen door varkensgelei te gebruiken in hun witte frismakertjes. En zélfs het sprookjeshuwelijk van Beyoncé en Jay-Z blijkt achteraf één grote leugen te zijn! Wanneer ik vanaf vandaag mijn onwaarheden (lekker eufemistisch), in het komende jaar ga tellen, heb ik er nu nog 1094 te gaan. Helaas moet ik dit getal meteen al rectificeren tot 1093. Want buiten dat de grote pot Calvé mayonaise relatief gezien goedkoper is, vind ik stiekem deze Calvé mayonaise gewoon veel lekkerder.

Volg Pascal Cuijpers op Twitter

  1. 1

    Natuurlijk heel suf om te liegen over die mayonaise. Waar ben je in godsnaam bang voor? Het is goedkoper en lekkerder. Dan leg je dat toch gewoon uit?

    Op zich wel een leuke casus om eens met zijn tweeën te bespreken: waarom lieg ik tegen je over mayo….

    /vivathread

  2. 3

    Wat een vrouwenreacties. Gewoon goed gelogen en een les voor iedereen: Altijd liegen als je eten er beter door gaat smaken. Als je mij een bord eten voorzet met gemalen sprinkhaan erin, verwacht ik zelfs dat je me voorliegt dat het kip is.

  3. 4

    Wie niet liegt, verkoopt minder. Het loont dus om te liegen, zo lang de sancties lager zijn dan de winsten die mensen maken door te liegen. Zo lang je maar geen last van je geweten krijgt…

  4. 5

    @4: Maar hoe zit het met leugens die zowel de lieger als de belogene voordeel opleveren (of één van beide voordeel zonder nadeel voor de ander of derden)? Ik durf wel aan dat leugens niet inherent slecht zijn en liegen dus niet noodzakelijk een slechte eigenschap. Gewoon een kwestie van er verantwoordelijk en gewetensvol mee omgaan.

  5. 7

    @5: ik beschreef maar één soort leugens, die van de reclame. Niet alle leugens zijn per definitie slecht, dat ben ik met je eens. Van de leugentjes om bestwil krijg je nooit last van je geweten.

    @6: dat is de lange termijn, en op een markt met volkomen concurrentie. Op een markt waar een of een paar erg grote bedrijven met erg veel reclame hun marktaandeel verkrijgen en vergroten, maken die eerlijke ondernemers toch nog weinig kans.