Benzineprijs VS bereikt recordhoogte

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

In Europa lachen we erom, een benzineprijs die de helft lager ligt dan wat wij dagelijks moeten tanken. De gemiddelde Amerikaanse burger is echter wat minder blij met de benzineprijs die de afgelopen weken het hoogste niveau sinds de oliecrises van de ’70 en ’80 er jaren bereikte. Maarliefst 3.15 dollar per gallon oftewel 60 eurocent per liter voor de gemiddelde verkoopprijs van benzine. Daarmee moeten de Amerikanen dubbel zoveel betalen om de tank vol te gooien dan een paar jaar terug. Vooralsnog lijkt het de verkoop van lichte trucks en SUV’s niet af te remmen, welke nog steeds een marktaandeel van 53% behouden. Men lijkt alleen wat kleinere SUV’s te kopen. De prijs is ook nog niet voldoende om de vraag naar benzine af te remmen.

sargasso_benzineprijs_us.png
Dat het einde van de prijsstijging nog niet in zicht is wordt duidelijk uit de benzinevoorraden van de Verenigde Staten. Deze bestaan uit alle benzine die in de keten zit vanaf de raffinaderij, in pijpleidingen, schepen, laadstations tot aan de trucks die de benzine naar het pompstation brengen. Deze voorraden liggen met 195 miljoen vaten (1 vat = 159 liter) aan benzine op het laagste niveau sinds decennia. Volgens een rapport van het Amerikaanse Congres uit 2004 is het minimum aan benodigde voorraden 185 miljoen vaten om te voorkomen dat er tekorten ontstaan in de benzineketen van de VS. Het lage niveau wordt veroorzaakt door een gebrek aan voldoende raffinagecapaciteit om aan de toegenomen vraag te voldoen. Van de totale raffinagecapaciteit wordt maar 90% gebruikt vanwege onderhoud en incidenten. Gezien de geplande onderhoudswerken is het niet te verwachten dat dit utilisatieniveau in de komende maanden veel zal stijgen. Ondanks de lage raffinagecapaciteit is de productie van benzine in de VS echter gestegen naar 8.81 miljoen vaten per dag in April. Dat is alleen een stuk lager dan de dagelijkse benzineconsumptie, welke volgens de laatste cijfers van februari op 9 miljoen vaten per dag lag. Om het verschil te overbruggen importeren de Verenigde Staten nu dagelijks 1.5 miljoen vaten per dag aan benzine.

Vraag en aanbod liggen daarmee zo dicht bij elkaar dat elk flink incident waardoor of de raffinagecapaciteit of de import afneemt de benzineprijs opstuwt. En dat vlak voor aanvang van het rijseizoen van juni tot en met augustus waar de vraag naar benzine op zijn hoogst ligt in het jaar. In Amerika wordt dan ook gesproken over 4 dollar per gallon oftewel 77 eurocent per liter, een prijs die bij sommige tankstations al is bereikt.

Reacties (38)

#1 Henrik

  • Volgende discussie
#2 zmooc

Ik ben zeer benieuwd in hoeverre deze problematiek wordt veroorzaakt door het invoeren van de zomertijd in de VS; bedoeld om energie te besparen, maar in de praktijk pakt dat toch ietwat anders uit en blijken de Amerikanen al dat extra daglicht te gebruiken om wat extra rondjes met hun SUV te cruisen;=)

Bronlink: http://www.usatoday.com/money/industries/energy/2007-04-05-daylight-savings-usat_N.htm

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Steeph

Of had het hiermee te maken:
http://www.lewrockwell.com/orig7/stojan1.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 kim

Ze halen dus niet genoeg olie uit Irak en Canada . Wat doen ze toch met al die energie ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 kim

Pesten van de Amerikaanse burgers door bedrijven

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 kim

Misschien moeten ze minder zaken doen met china ! Volgens mij heeft china de helft van de usa in handen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Bontenbal

Goede zaak. Een hoge benzineprijs stimuleert de alternatieven, laat die Tesla maar komen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 kim

@Bontenbal Ze hebben ook een nieuwe oplaadbare chemische verbinding ontdekt dankzij die blue ray DVDRW’s en dat is de nieuwe generatie RAM (random acces memory)die geïntroduceerd gaat worden eind dit jaar .

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Steeph

En nu gaat vandaag de olie ook weer door de 66 dollar grens. Kan nog leuk worden:
http://money.cnn.com/data/commodities/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 kim

@Steeph Ik gebruik geen geld meer .De pinautomaat doet het nog steeds

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 larie

@Rembrandt, heb je ergens ook data liggen over de ratio accijns/inkoopkosten/winst door de tijd in b.v. Nederland en de VS?

Nog niet zo lang geleden zag ik een staatje rondgaan waarbij bleek dat de brandstof in Nederland het duurst was (in de gehele wereld) slechts vanwege de enorme accijnsheffing. Is deze heffing in de VS gestegen of anderzijds?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Rembrandt

@Larie

Niet zo direct even liggen, kom weleens zulke staatjes tegen en via google is flink wat te vinden. Dit rapport bijv:

http://www.rff.org/Documents/RFF-Resources-148-gasoline.pdf

in Nederland zijn de prijzen waarschijnlijk het duurst (of het op een na prijzigst) in de gehele wereld door accijnsheffing.

Accijnsen in de VS zijn niet gewijzigd naar mijn weten (ik volg het nieuws op dit gebied dagelijks) en liggen daarmee nog op 40 cent per gallon ongeveer oftewel 6 eurocent per liter.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Rembrandt

@Kim

Er stroomt voldoende aardolie de VS binnen (de aardolievoorraden zijn op hoog peil), alleen er is niet voldoende capaciteit om deze te raffineren in bruikbare producten om aan de binnenlandse vraag te voldoen. Daarom moet men importeren, wat een risicovolle situatie is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 kim
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Rembrandt

Wat is je punt Kim? dat de financiele situatie ook niet erg stabiel is? Dat China snel groeit?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 zazkia

Voor iedereen met misplaatst leedvermaak en een blik gericht op de eigen accijns, dit treft vooral de armere middenklasse in de VS. Wat als je al 2 banen moet hebben om de huur te betalen en die banen gemiddeld 100 km uit elkaar liggen (een voor de VS niet ongewoon gemiddelde) in een land waar het ov netwerk niet zo dicht is als je wel zou hopen.

Interessant ook ivm het nieuws dat China de VS-staatsobligaties zat is, wegens te weinig rendement, en een investeringsfonds heeft opgericht om het land op te kopen.
t Glijdt daar hard af richting United Brands republiek. Dubieus in hoeverre dit in ons eigen voordeel is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Rembrandt

“en een investeringsfonds heeft opgericht om het land op te kopen.”

een investeringsfonds om de VS op te kopen? Link?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 larie

@Zazkia..als u het zout ervoor heeft en de tijd lijkt het me verhelderend eens de USA te gaan bezoeken..u praat peop. Het openbaar vervoer in nederland is een zwakke afspiegeling van die in de US, om maar wat te noemen.

[url=http://www.greyhound.com/] greyhound[/url;] kost geen fluit..gekoeld..plé in de bus en koffie en vriendelijke bediening. Ik durf te stellen dat je kennis die vanuit een boekje is en niet zelf ervaren..wees eerlijk..wel eens geweest?..nou??

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 larie

Weetje @Zaz..ik kan me daar wel eens over opwinden, die zekere meningen vanaf afstand.

De prijs van een treinkaartje van, noem eens wat, rotterdam naar amsterdam is in de US genoeg om een godganse dag in een gekoelde bus te zitten van oost naar west..waarbij je ook nog eens respectvol benaderd wordt door de “wards” en (niet te zuipen) gratis koffie krijgt met doughnut.

Van de ene naar de andere staat per bus is soms amusant “please refrain from smoking you know what” via de intercom. In staat a mag je blowen maar in staat B weer even niet enzo..dat land is zo groot.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 zazkia

Hoor eens, JIJ zal misschien van A naar B kunnen maar t is een fait de vie dat het spoorwegennet aldaar het minst bezette is en daarvoor hoef je maar op de atlas te kijken, evenzo voor dat het busvervoer zich beperkt tot wat lullige lijntjes van en naar city slumps.
En als je overtuigend bewijs hebt van het tegendeel dan pas je de wiki maar aan:

Om het grote gebied te verbinden, beschikken de Verenigde Staten over een groot netwerk van infrastructuur, waarvan het Interstate Highway System een belangrijk aspect is. Amerikanen zijn sterk afhankelijk van de auto voor vervoer over korte en middellange afstand. Met enkele uitzonderingen (bij voorbeeld New York City, San Francisco) is het openbaar vervoer onvoldoende om een alternatief te bieden. Steden zoals Los Angeles zijn volledig op de auto georiënteerd.

Die onzin over VS & sciale woningbouw heb ik me ook al eens laten aanleunen. Ik doe t niet nog eens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Henrik

hoera zazkia

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 zazkia

trekt sloffen weer aan… :$

@Rembrandt, Kim had de links al gegeven, net even boven mijn posts. Ik zag t ook net vandaag. Middelkoop is een erg goede financiele verslaggever.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 kim

@zazika Het is al een jaartje oud ,maar toch : http://www.daanspeak.com/InterviewMiddelkoop01.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 GoedeMorgenDezeMorgen

Kunnen we in g.dsn..m die benzine zo snel mogeljik op maken? Dan kunnen we tenminste eens echt gaan nadenken over schone energie bronnen. Zolang de olie voorraad niet op is, wordt er teveel aan verdient om het ongebruikt te laten liggen.

Pas als benzine een tientje de liter gaat kosten, komen er haalbare, massaproduceerbare vervoers oplossingen. Die overigens dan per kilometer net zoveel kosten als nu. Dus financieel schieten we er geen reet mee op, maar als het goed is, wordt onze leefomgeving een stukje schoner.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 zazkia

@Kim,

LEUK!!!! (breekt in lichte paniek uit, hamstert tomaat in blik)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 kim

Iets explodeert en dan implodeert het . Wet van Fibonacci houd in dit geval de neergaande spiraal in .
http://www.mcs.surrey.ac.uk/Personal/R.Knott/Fibonacci/fibrabBITS.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 kim

@zazkia
Het is trouwens niet alleen de Fi of de Pi maar ook de iP :

http://www.ipww.com/display.php/file=/texts/0507/hedge

Dit zijn ook wel grappige websites :

http://www.popularmechanics.com/technology/industry/4205068.html?page=1

Ik heb iets met V for fractals :

http://fractalbeanstalk.blogspot.com/2006/12/visual-encryption.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 zazkia

wauw wauw opmerkelijk ook dat middelkoop in een van die interviews nog spreekt van hedgefunds die de rol van China als VS financier overnemen. maar verders is een spiraal geen fractaal en is een factuur weer te prefereren boven een fractuur. Hoewel. Misschien is dat de vraag.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 S’z

P’zazzkia !

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 MP

@Zazkia,

Tenzij het een amerikaanse factuur is voor een fractale fractuur ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 esgigt

Mag ik aub aan de pomp de amerikaanse prijs betalen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 MP

@esgist,

Het maakt niet uit hoor, wat in feite altijd optreedt is dat mensen zo goed als hun hele inkomen opsouperen. Dat zou wel eens een economische wet kunnen zijn dat prijzen van basale uitgaveposten (wonen, eten, mobiliteit, zorg etc etc) zo op elkaar afgesteld zijn dat modale mensen het net kunnen betalen van hun inkomen.

Nu is in de VS brandstof goedkoop maar zorg is duur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 esgigt

@MP #35: “maakt niet uit”? Ik vind van wel, want ik besteed graag aan andere zaken ook nog wat (of meer) geld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 JSK

@23: Vanuit je studentenkamertje in Diemen even larie goed De Waarheid (Pravda iemand?) vertellen. Ga eens naar buiten, geniet van het weer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 larie

IC un fait de vie.

Sjek dis of enige data en vergelijk wachten op een tochtig stationnetje waar je zonder enige info staat te wachten op iets wat komen gaat,

  • Vorige discussie