Allochtonen en de PABO

Scholieren (Foto: Looking Glass)Vandaag is in het nieuws dat ruim de helft van de allochtone leerlingen de PABO na een jaar alweer verlaat. De media melden als redenen o.a. dat allochtone leerlingen zich niet prettig voelen op de PABO en dat men moeite heeft met vinden van een stageplek.

Dat de allochtone leerlingen zich niet prettig en welkom voelen op de school is een kwalijke zaak. Men geeft aan zich anders behandeld te voelen. Of getuigt dit van een gebrek aan doorzettingsvermogen? Niemand heeft ooit gelijke rechten gekregen zonder daarvoor te moeten strijden. Het mag misschien een trieste zaak zijn, maar als er echt sprake is van ongelijke behandeling, is opgeven dan de beste oplossing?

De eerste vrouwen die gingen studeren hadden het waarschijnlijk veel zwaarder, laat staan de eerste zwarte studenten in Amerika. Het was echter hun doorzettingsvermogen dat gezorgd heeft voor verandering. Het is zorgwekkend als zo’n strijd nu nog nodig zou zijn, maar dat maakt deze dan alleen maar noodzakelijker in mijn ogen.

Misschien is het wel een voorbeeld dat men stiekem geïntegreerd is in de Nederlandse samenleving. Zeker met het debat over de Polen -die wel hard werken- in het achterhoofd. Is hier sprake van discriminatie, of simpelweg van goed “nieuwerwetse Nederlandse luiheid”? Of is er simpelweg wat mis met de PABO ongeacht afkomst?

  1. 1

    wij hebben als regionale omroep een rondje in de provincie brabant gebeld. daar blijkt helemaal niet zo’n grote uitval te zijn. integendeel, de pabo’s hier spannen zich extra in om allochtonenen er juist bij te houden. misschien was het wel een erg beperkt verhaal in de Volkskrant.

  2. 3

    @2, Ik denk als je ook het stukje uit de Volkskrant erbij pakt zoals het daar geschreven is dat het probleem eigenlijk is dat de PABO helemaal niet aantrekkelijk is voor wie dan ook.

  3. 4

    De Volkskrant noemt de belangrijkste factor pas onderin het artikel: “De belangrijkste reden om te stoppen met de studie is dat er een verkeerde
    studiekeuze is gemaakt. Deze studenten hebben besloten om te stoppen met
    hun studie omdat ze de studie inhoudelijk niet interessant genoeg vonden en onvoldoende gemotiveerd waren. Er zijn evenveel niet-westers allochtone en autochtone studenten die om deze reden hun studie staken, hierin zien we
    dus geen verschillen. Wel zien we grote verschillen in de mate waarin allochtone studenten zich voorbereiden op hun keuze, en de hulp die ze
    daarbij ontvangen.”

    Ook de absolute cijfers zijn eigenlijk wel interessant:
    In 2005 begonnen 9.354 autochtone studenten en 766 studenten van niet westerse herkomst, dat is 7,6 % op het totaal.
    8,76 % van de NL bevolking is van niet westerse herkomst. Op zich dus wel belangrijk dat er wat meer allochtone leraren bij komen.

    Hier kun je alles vinden:
    http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl/actueel/2007/allochtone-student-voelt-zich-niet-thuis-op-de-pabo/

  4. 5

    @4, eigenlijk vind ik het wel jammer dat het buiten de volkskrant (niet mijn krant dus) zo enorm op “allochtonen als uitvallers” dan wordt gebracht. Het nieuws brengt het alsof het iets bijzonders is onder deze groep. Het is misschien belangrijk dat er meer leraren bijkomen van allochtone afkomst, maar overal in het nieuws (zoals op tv en nu.nl) wordt dat helaas niet zo gebracht.

    Ik had trouwens wel een vermoeden dat het niets met allochtonen te maken zou hebben. Daarom ook mijn laatste vraag.