Algemeen Dagblad heeft een nieuwe versie van haar app uitgebracht vorige maand. En nu maken ze daar stevig reclame mee.
Maar kennelijk is de app zelf niet sexy genoeg, dus hebben ze op de posters maar wat sappig nepnieuws er in gepropt. En om de doelgroep van AD goed aan te spreken, is er kennelijk bewust gekozen voor wat angstaanjagend nepnieuws. Alles voor de verkoop.
Kijkt u eens goed naar de poster:
We halen hier twee stukken nepnieuws uit. De eerste betreft orkaan Pablo. Die heeft nooit bestaan. In 1995 was er een tropische storm met die naam, maar die kwam niet langs de Kaaimaneilanden. In 2013 stond de naam weer op de lijst, maar is nooit gebruikt. Kortom, nepnieuws.
Maar dat is nog onschuldig vergeleken met die andere kop.
De regio is Utrecht (zie bovenaan) en de tekst is “Overvallen regio nemen dramatisch toe”. We hebben op de site van AD gezocht of het artikel daar aanwezig was, maar dat is niet het geval. Vervolgens hebben we gekeken of dit artikel überhaupt grond heeft. Maar de cijfers voor Utrecht, zowel de gemeente als de provincie, laten echter alleen maar een stevige daling zien.
Dezelfde poster wordt door het hele land gebruikt leert een steekproef. Geen regionale varianten. Dus alleen de Utrechters schrikken voor niets.
De kleine artikelen op de poster komen overigens wel overeen met echt nieuws. Dus het is bewuste manipulatie.
Een nieuwsorganisatie die nepnieuws gebruikt om marktaandeel te veroveren, het is toch best triest.
De grote vraag is of met name die ene kop over die dramatische toename bewust is gekozen door AD. Maar terwijl ze nadenken over of ze die vraag durven te beantwoorden, stel ik voor dat ze de posters met nepnieuws laten verwijderen. Want anders helpen ze bewust mee met angst zaaien.
Reacties (10)
Stuur een ingezonden brief ofzo, want mij indruk is dat dit bevestigend is voor de alledaagse Sargasso lezers, maar niet voor de doelgroep van het Algemeen Dagblad.
De reclameuiting van een krant uitsluitend als een journalistiek product beoordelen. Straks ga je ons nog vertellen dat die heerlijk ogende croissantjes van de verpakking in werkelijkheid als vetkleffe hap uit de oven kwamen…
Overheidscommissie in het leven roepen, dan maar?
Prachtig hoe arnon Grunberg het weer beschrijft in de Volkskrant vandaag:
“Een misverstand is dat wij, anders dan onze voorouders,geen goden en andere mythische wezens nodig hebben om de werkelijkheid te doorgronden. Stervelingen blijven stervelingen, zij willen geen feiten, zij willen verhalen die hen bekoren. Wie nepnieuws wil bestrijden mag deze eigenaardigheid niet uit het oog verliezen. ”
En koppel dat maar aan de marketingafdeling van het algemeen dagblad, die hebben dat door.
Het alternatief is tieten…
Eh, dat is dan weer jammer. ;-)
Niet dat ik een (mooi) paar erg vind om naar te kijken, maar zo grofweg de andere helft van de krantlezers wil natuurlijk ook wat.
@2: waarheidsgetrouwere reclame, zonder misleiding of manipulatie. Dat zou inderdaad een heel goed idee zijn.
Goh, wat is Steeph nu weer op het spoor…. goed hoor, dat dit soort misstanden eindelijk eens wordt aangekaart!
Op zich een prima afspiegeling van de inhoud van de krant zelf.
Daling betaalde abonnementen AD en criminaliteit blijken precies hand in hand te gaan.
https://twitter.com/steeph/status/1016769010799710214
@2: is vrije sneue actie idd