Kunst op Zondag | Christina’s Wereld

Serie:

Op het eerste gezicht is dit een idyllisch plaatje. Een vrouw, in een uitgestrekt grasveld in Maine in de herfst. Maar onder de oppervlakte schuilt een verhaal van leed en doorzettingsvermogen.

Andrew Wyeth (1917-2009) is een van de bekendere schilders in de Amerikaanse realistische school. Zijn bijna fotorealistische werken roepen nog altijd bewondering op. Zo schrijft portretschilder Eduardo Fernandes over zijn eerbiedwaardige collega:

[Wyeths] werk heeft een mystieke kwaliteit die ik erg aangrijpend vind. Ik geloof dat hij een wonderbaar cinematisch oog had, dat een verhaal vertelt van stilte en ruimte, van tijd die voorbijgaat, en van leven en dood zelf.

Bedrieglijke idylle

Christina’s World is wellicht het beroemdste schilderij van Wyeth. Een pastoraal plaatje, dat een schijnbaar jonge vrouw halfliggend in een landschap toont. De compositie en kleuren geven het landschapsgezicht een mysterieuze sfeer, die zowel licht onheilspellend aandoet als nostalgie wekt.

Het doet denken aan idyllische voorstellingen zoals we die wel vaker voorkomen in de schilderkunst, zo’n jonge vrouw, liggend in een veld in de buitenlucht. Wanneer we beter kijken zien de handen er echter knoestig uit. En de kleur van haar vlees oogt ook niet zo gezond.

Spierziekte

Wyeth schildert hier dan ook een vrouw met een progressieve spierziekte, die er de voorkeur aan gaf om over de grond te kruipen boven het gebruik van een rolstoel. Anna Christina Olson was een buurtgenote rond het zomerverblijf van Wyeth en diens vrouw, en de schilder maakte verscheidene portretten van haar. Ze was ook een stuk ouder dan de vrouw lijkt op het schilderij: Wyeth liet zijn eigen, jongere vrouw poseren voor het werk.

Dat roept natuurlijk allerlei vragen op over de ethiek van het portretteren van mensen met een beperking. Was Olson dan toch niet mooi genoeg voor dit werk?

Reacties (2)

#1 P.J. Cokema

Zie hier mevrouw Olson zelf, ook door Wyeth geschilderd.
‘Miss Olson,’ 1952, tempera on panel, 25 x 28½ in. Private Collection. (Photo courtesy of Andrew Wyeth/Artists Rights Society.) Bron: https://www.broadstreetreview.com/articles/brandywine-river-museum-of-art-presents-andrew-wyeth-in-retrospect
Mis Olson 1952 Andrew Wyeth

#2 P.J. Cokema

Was Olson dan toch niet mooi genoeg voor dit werk?

Er is veel over het schilderij van de kruipende Anna Christina/Betsy James Wyeth te vinden, maar nergens iets over waarom Wyeth het nodig vond die twee te combineren. Hij heeft wel de door (vermoedelijk polio) aangetaste armen en handen geschilderd. Dus….. raadselachtig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*