NIEUWS - En dit gebeurde er ook nog vandaag:
Vanaf vandaag mag er onder strikte voorwaarden op de openbare weg getest worden met zelfrijdende auto’s.
Het kabinet deelde mee dat “het gaat om experimenten met voertuigen waarbij de bestuurder zich buiten dat voertuig bevindt, zoals een zelfrijdend OV-busje met een operator op afstand.”
Per 1 juli is de nieuwe Experimenteerwet van kracht geworden, die dit soort experimenten mogelijk maakt. Zelfrijdend vervoer biedt kansen om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal files door ongevallen terug te dringen, aldus het kabinet.
Reacties (14)
’t Is echter nog niet zo dat de straten meteen ermee overspoeld zullen raken:
Je ziet dat steeds meer auto’s de functionaliteiten voor autonoom rijden al aan boord hebben. De combinatie van adaptive cruise control en actieve lane assist zijn al standaard op de meeste premium auto’s die op dit moment op de markt komen. We merken bij MrWheelson dat steeds meer klanten hier ook actief naar vragen. Alleen als deze functies erop zitten zijn ze geïnteresseerd. Achteraf montage is eigenlijk niet goed te doen.
[edit] spam url verwijderd [/edit]
Dit gaat verder dan de test met de zelfsturende auto’s van Google en Tesla, meen ik.
Als ik goed op de hoogte ben, was daarbij de bestuurder zelf nog in de auto. Dus die had er belang bij dat de auto niet een gracht in zou rijden.
@2: Volgens mij is er nog wel een verschil tussen “lane assist” en autonoom rijden.
Ik denk dat dat zelfsturende auto’s alleen mogen worden toegestaan op daarvoor ingerichte wegen.
Ik vermoed dat het op een snelweg veilig kan zijn, al weet ik niet zeker of de motorrijders voldoende beschermd worden.
Uiteindelijk zouden we naar een systeem moeten gaan dat niet is gebaseerd op optische herkenning, maar waarbij auto’s met elkaar communiceren.
@2: SPAM ALERT!
@4: Ik mag toch hopen dat optische herkenning nr.1 blijft, want er is geen elektronische communicatie met mensen, dieren of bomen die van rechts komen.
@3: Ik zie de berichten al voor me:
– Bestuurder op afstand van vrachtwagen die kettingbotsing veroorzaakte, stond bij de koffieautomaat.
– Bestuurder op afstand bestuurde twee auto’s omdat collega op het toilet zat.
– Bestuurder op afstand had illegale bijbaan als bestuurder op afstand van Zaanse bruggen.
@6: Ik zou geen zelfsturende auto toestaan op ee weg waar een voetganger of fietser komen mag, al is het maar om over te steken.
@8: Zeg dat tegen vallende bomen, automobilisten met pech en verdwaalde fietsers.
@4 Anders verwijder je die spam gewoon in plaats van het als een aanzet voor discussie te beschouwen? Die poster wil gewoon wat link juice scoren door zijn kutbedrijf hier te linken.
De url in de reactie is verwijderd, want ja, overduidelijk spam.
Nooit het voordeel van dat zelfrijdend gedoe begrepen; Net als met EV, is daar inmiddels een hele technologische cultus rond gebouwd, die de voor- en nadelen van dat soort vervoer al lang uit het oog is verloren.
Zal zorgen voor een toename van de mobiliteit, want mensen zonder rijbewijs gaan dan ook de auto in. Weet niet of we daarop zitten te wachten. Ook zal dat soort mobiliteit nooit carbon-free zijn, dus hoe dat allemaal te rijmen valt met duurzaamheid e.d. mag de Lord weten.
@12: [ Nooit het voordeel van dat zelfrijdend gedoe begrepen ]
Wacht maar tot je bejaard bent en je niet meer zo vlot bent en zo makkelijk de weg kunt vinden.
Voor bejaarden en gehandicapten worden hele of halve automatische voertuigen een zegen, een enorme vrijheid en zelfstandigheid.
@12: ”Zal zorgen voor een toename van de mobiliteit, want mensen zonder rijbewijs gaan dan ook de auto in.”
Die verstoppen nu al de wegen in brommobielen die er van een afstand als een gewone auto uitzien. Ik kán daar in nogal felle bewoordingen een zeer uitgesproken standpunt over innemen, maar het is zondag. ;)