Tot hier en niet verder. Dat is de boodschap van de muren die we vorige week lieten zien. Diezelfde muren werden door kunstenaars voorzien van geheel andere boodschappen. Wereldwijd is er zo genoeg werk voor kunstenaars, want er zijn nogal wat van dat soort muurtjes.
Van een andere orde zijn muren die ook van historische betekenis zijn, maar dan meer als geschiedkundig naslagwerk. In Los Angeles, toch al rijk aan betekenisvolle muren, is er behalve de Great Wall of Los Angeles, ook de Great Wall of Crenshaw. De eerste heet officieel “The History of California”, de laatste heet eigenlijk Our Mighty Contribution, ook bekend als The Crenshaw Wall en recentelijk gerestaureerd.
Enkele memorabele delen van de Great Wall of LA.
Ter herinnering aan de Zoot suit riots (1943). Om niet te vergeten. Niet te vergeten = als ‘nooit weer’ en niet als ‘dat gaan we vandaag nog eens doen’.
En de leukere dingen der geschiedenis.
Ook in de Crenshaw Wall zit muziek…..
…. als één van de verworvenheden die gedwongen en vrijwillige “immigranten” hebben bijgedragen aan wat “made America great” heet te zijn.
Tot nu toe hebben we het gehad over muren van behoorlijke lengte en enigerlei historische betkenis. Verdienen de talloze muren zonder die meerwaarde geen plaats in Sargasso’s virtuele galerie?
Zeker wel en er is al menig muurtje voorbij gekomen in andere afleveringen. Maar er is bij mijn weten slechts één plek waar alle muren van de aanwezige gebouwen onder de kunst zitten. Wynwood Walls in Miami.
Een wijk met winkels zonder ramen. De bunkerachtige blokkendozen zijn een street art paradijs geworden. Met werk van kunstenaars uit tientallen landen. Een grensoverschrijdend project dus, dat echter achter slot en grendel gaat bij sluitingstijd. Als ware het een ‘wall art’-museum.
Tussen alle Wynwood muurkunst zit ook menig werk met meer dan alleen een illustratieve betekenis. Lees de tekst maar onder deze of deze prent. Hier onder werk van de Braziliaanse graffiti kunstenaar Nunca (Portugees voor ‘nooit’), verwijzend naar cultuurclashes ten gevolgen van de kolonisatie van Indiaans land in de Verenigde Staten.
Laten we tot slot nog eens langs wat muren gaan. Van Berlijn tot Belfast tot West Bank en Miami. Te beginnen bij restanten van de Berlijnse muur, deels omgewerkt tot herdenkingshekwerk.
Ook de muur (peace line) in Belfast trekt publiek uit heel de wereld.
Reacties (5)
En de John Lennon-muur in Praag https://en.wikipedia.org/wiki/Lennon_Wall
Ideetje voor een volgende aflevering: het beschilderen van voordeuren met slot.
@2: ah, meneer is een liefhebber van de Trompe-l’œil.
En als artiest moet je ook maar tegen kunnen dat je kunstwerk tijdelijk zal zijn http://www.tirade.nu/?p=26406
@3:
De deur van de hel zou al genoeg voor een volledige K.O.Z. zijn; past ook wel bij Kacebee ;-)
Hier een mooie