OPEN DRAAD - Wilfried de Jong ontvangt in de vierde aflevering van Zomergasten Reinbert de Leeuw (Amsterdam, 1938). Volgens Wikipedia dirigent, pianist, componist, muziekpedagoog en hoogleraar. In de jaren ’60 was hij een van de voortrekkers van De Notenkrakers, een beweging van jonge componisten die de volgens hen ingeslapen Nederlandse muziekwereld wilden wakker schudden door met veel lawaai concerten te verstoren. Hij stond, kortom, samen met zijn kornuiten dronken, dol en dwaas bij Hotel de Goudfazant vol vuur de vette vieze varkens van de burgerij uit te schelden. Samen met diezelfde kornuiten (waaronder Peter Schat en Louis Andriessen) componeerde hij de opera Reconstructie over Che Guevara. Harry Mulisch en Hugo Claus namen de libretto’s voor hun rekening.
Over Harry Mulsich gesproken: Reinbert de Leeuw maakte later deel uit van de Herenclub, het illustere gezelschap schrijvers, politici, kunstenaars en journalisten rond de bepijpte schrijver, dat regelmatig een happie at in hotel le Garage. Volgens Max Pam (ooit ook lid van de herenclub, tevens schrijver van de alleraardigste satirische roman De Herenclub) moet Reinbert de Leeuw de belangrijkste bron voor Connie Palmen zijn geweest bij het schrijven van Lucifer waarin zij, hoewel ze andere namen gebruikt, componist Peter Schat de dood van zijn vrouw in de schoenen schuift.
Of het daar vanavond allemaal over zal gaan, is nog maar de vraag. Vorig jaar weigerde De Leeuw een biografie over hem te autoriseren omdat het ‘vol onzin’ stond. Het boek Reinbert de Leeuw. Mens of melodie van schrijfster Thea Derks is inmiddels verschenen. Kenners vermoeden dat De Leeuw niet wilde dat Derks schreef over zijn vriendschap met Harry Mulisch en zijn liefde voor soapserie Peyton Place. De Leeuw in de NRC: “Ik vind: het gaat in het leven niet om wie je bent, maar om wat je doet. Een boek over mij moet gaan over de muziek.” En als het aan hem ligt, gaat dat ook op voor Zomergasten: in de promo zegt Reinbert de Leeuw dat hij Zomergasten het best vindt werken als er een duidelijk verhaal in zit. En zijn verhaal, dat leek hem zo klaar als een klontje, zal over muziek te gaan. Wilfried de Jong lijkt mij niet de man die daar tegenin wil gaan.
U kunt uw vileine en/of waarderende opmerkingen over Reinbert de Leeuw en/of presentator Wilfried de Jong en/of de gekozen fragmenten kwijt in de commentaren hieronder. Wilt u kans maken in een of andere twittergallerij terecht komen, dan raden wij u aan te twitteren met hashtag #zg14. En morgen leest u op deze plek uiteraard de recensie van Zomergasten met Reinbert de Leeuw. Viel spaß.
Reacties (12)
Nog ouder dan Freek de Jonge. Misschien tevens de reden waarom Reinbert het niet over zichzelf wil hebben? (‘Ach, mezelf heb ik wel gezien, dus die maar een muziekje’).
Ik ben wel benieuwd naar zijn fragmentenkeuzes. Ik wed dat er minstens iets over Galina Oestvolkaja in zal zitten.
Ik zie het somber in voor vanavond. Zoals een rapper onuitstaanbaar wordt als hij het heeft over “my art”, zo vrees ik dat ZG, doordat De Leeuw probeert woorden te geven aan iets waarvoor in feite geen woorden zijn, vanavond aan pretentie ten onder zal gaan. Gelukkig lijkt De Leeuw het risico zelf ook te zien.
In elk geval gooi ik er maar een voorspelbaar linkje tegenaan: https://www.youtube.com/watch?v=b4ElvJqEQRU
Zware bevalling.
Ah, Richter die zich voor eenjeugdzondige uitvoering van Schubert doodschaamt. Groots de kunstenaar die zijn falen weet te erkennen
In het begin van de uitzending dacht ik dat het vol de kijkers een te zwaar muziekcollege zou worden, maar hij heeft wel publieksvriendelijke fragmenten gekozen.
Ik ben niet thuis in de klassieke muziek en kende de man vooraf nauwelijks. Resultaat van een avondje Zomergasten: mijn interesse in klassieke muziek is niet toegenomen en Reinbert de Leeuw vind ik een oninteressante en vervelende man. Ik kan me inderdaad heel goed voorstellen dat hij een goede vriend van Harry Mulisch was.
@4: zonder verdere onderbouwing, zie ik het toch vooral als een houding. “Kijk mij eens kritisch zijn op mezelf” of “Jullie denken wel dat ik heel goed ben, maar ik ben eigenlijk nog veel beter”. Misschien heb ik het mis, maar dat was de indruk die dat fragment op mij maakte.
Aardig dat er twee previews in zaten. Eén over Misha Mengelberg, morgen om 23.15 uur in zijn geheel te zien op NPO Doc
En de ander over actrice Elsie de Brauw, op 14 augustus om 22:45 uur uitgezonden door de NTR op Nederland 2.
Verder denk ik dat het begin en laatste helft van de uitzending voor veel kijkers net even te zware kost was. Ikzelf heb er een goeie avond aan gehad.
@7:
Je hebt het mis. Wat je zag was de oprechte worsteling van iemand (Richter) behept met een obsessief perfectionisme.
@8:
Dit om om af te kicken? ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=ynhdxHOrPm4
@7: Dat komt dan echt omdat je – zie #6 – niet thuis bent in. Richter is een groot pianist, buitengewone klasse.
“Jullie denken wel dat ik heel goed ben, maar ik ben eigenlijk nog veel beter”? Persoonlijk denk ik dat hij nog beter is dan dat, maar dat terzijde.
En je mag dus concluderen dat je beter niets op kunt merken als je geen idee hebt waar het over gaat.
@7: voor de ongeïnformeerde kijker zoals ik, maar volgens mij ook voor de beter ingevoerden in de materie, lijkt het me toch vooral interessant om te horen wat hij er dan niet goed aan vond.
@algemeen: Ik begrijp uit de reacties dat velen deze aflevering van Zomergasten wel hebben kunnen waarderen. Ik ben alleen bang dat het wel voornamelijk klassiekemuziekliefhebbers/-kenners waren die het een interessante avond vonden. En dat lijkt me niet de bedoeling van dit programma.
Ik zal waarschijnlijk nooit een boek van Saskia Noort lezen, maar toch vond ik het vorige week een vrij boeiende uitzending. En ik heb wel vaker kunnen genieten van gasten met dagelijkse werkzaamheden waar ik persoonlijk weinig tot niets mee had. Dat zijn nu net de uitzendingen waar ik het idee heb mijn blik een beetje te kunnen verruimen. In dat opzicht was gisteren voor mij één grote gemiste kans.