Meer fietsen, minder auto’s

Foto: Foto Kaz, Pixabay.com
Serie:

ELDERS - De fiets wint ook buiten Nederland in de Europese steden langzaam maar zeker terrein op de auto. In Duitsland daalt het autogebruik in de grote stad. Frankrijk experimenteert met financiële prikkels voor mensen die in het woonwerkverkeer overstappen op de fiets.

In München is het nog niet zo ver. In afwijking van een aantal andere grote steden zijn in de Beierse hoofdstad de files ook het afgelopen jaar weer gegroeid. Dat blijkt uit de TomTom-Stauindex 2013TomTom heeft dat berekend op basis van gegevens die ze van automobilisten -met toestemming- binnen krijgen op hun servers. De filedruk wordt gemeten op basis van de lengte van de autoritten die TomTom-gebruikers maakten en de tijd die ze er over hebben gedaan. München staat op de vierde plaats in de Stauindex. De hoogste filedruk is in Stuttgart. Daar staan forensen per jaar 80 uur in de file. Maar het wordt daar wel iets minder, net als in Hamburg, Berlijn en Bremen. In Keulen, Düsseldorf en het Roergebied is nog een geringe toename van de filedruk te zien.

Het Duitse CBS berichtte deze week dat het aantal huishoudens in grote steden dat geen auto of motor heeft en uitsluitend over fietsen beschikt gestegen is van 22 naar 30%. Het Duitse gemiddelde is 15%. In kleine dorpen beschikt slechts 4% van de huishoudens niet over een auto. De auto verliest voor veel jongeren zijn betekenis als statussymbool, schrijft Die Welt. Autodelen wordt populairder en autofabrikanten, die zich overigens geen zorgen maken, springen in op de nieuwe trend.

Duitsland en andere Europese landen stimuleren het gebruik van de fiets in het woonwerkverkeer met belastingvoordelen en andere speciale regelingen. Zoals in Engeland waar je tax-free een fiets kunt kopen en afbetalen via je werkgever. Vergelijk de pc-privé regelingen van twintig jaar geleden. De handel vaart er wel bij, een garantie voor frequent gebruik en het laten staan van de auto is het niet.  Deze week is Frankrijk gestart met een experiment voor 10.000 werknemers van twintig bedrijven.  Zij betalen 0,25 cent voor elke kilometer die in plaats van per auto op de fiets wordt afgelegd. De doelen zijn bescheiden en het zal nog wel even duren voordat het aantal fietsers even hoog is als in Nederland of Denemarken. Zowel bedrijf als overheid heeft een steeds groter belang bij het gebruik van de fiets. Het terugdringen van de files reduceert het tijdverlies en maakt meer asfalt overbodig. Daarbovenop komt dat voor de auto van de werknemer op twee plaatsen parkeerruimte beschikbaar moet zijn. Alleen al om die reden belonen bedrijven mensen die de fiets nemen naar het werk omdat ze plek tekort komen om bezoekende klanten te ontvangen.

De Europese Federatie van Fietsersbonden (ECF) is met steun van de EU het Bike2Work project gestart.  Het doel is: a significant energy-efficient modal shift from motorized modes to cycling by introducing behaviour change programs to employers that sustainably change the behaviour of commuters. Energiebesparing en reductie van CO2 uitstoot staan hier centraal.

Voor een succesvolle gedragsverandering heb je natuurlijk wel een prikkel nodig die automobilisten kan overhalen op de fiets te stappen. Het is de vraag of energiebesparing of financiële voordelen dit effect kunnen bereiken. De macht van de gewoonte is sterk, de behoefte aan comfort en snelheid is groot. Voor gedrag waar je je prettig bij voelt zijn altijd meer argumenten te vinden dan voor verandering. Dus het is zaak een aanknopingspunt te vinden voor ongemak bij automobilisten. Zorg om de gezondheid bijvoorbeeld. Een gebrek aan beweging levert gezondheidsrisico’s op. Sport kan helpen, maar het is een stuk eenvoudiger om elke dag twee keer een half uurtje te fietsen. Hoef je niet meer te joggen ’s avonds. En als dat dan ook nog een financieel voordeel oplevert…

 

Reacties (8)

#1 Inkwith Barubador

“Deze week is Frankrijk gestart met een experiment voor 10.000 werknemers van twintig bedrijven. Zij betalen 0,25 cent voor elke kilometer die in plaats van per auto op de fiets wordt afgelegd.”

Dus de werknemers van die bedrijven betalen voor de kilometers die zij fietsen? Ik betwijfel of dat een succes gaat worden.

  • Volgende discussie
#2 Jos van Dijk

@1: ……twintig bedrijven. Zij betalen….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 dus

Gisteren even op de fiets naar de Gamma. Natuurlijk een stevige tegenwind, dus sta je met een bezweet lijf in een te warme Gamma. Da’s niet fijn. Ik heb niks tegen zweten, maar wel als ik ergens moet zijn (werk, visite). Dus met de auto en ’s avonds een uurtje hardlopen. Werkt voor mij veel fijner.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Derpjan

@3

Meer gezinnen met 1 auto ipv. 2 zou al een hele hoop schelen en dat is ook haalbaar: de meeste gezinnen hebben die tweede auto helemaal niet nodig (ook niet om onbezweet op het werk aan te komen).

Het stuk van @0 is wel een beetje te idealistisch over jongeren: een auto is inderdaad geen statussymbool meer onder jongeren maar er zijn wel heel veel jongeren die puur vanwege de kosten geen auto hebben (dat het geen statussymbool is wil nog niet zeggen dat mensen het niet praktisch vinden om er een te hebben).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Hans Verbeek

Er komt hoe dan ook een einde aan het auto-tijdperk.
Hoe eerder je dat zelf inziet, hoe beter.

Ik ben erg blij dat je de gezondheidsvoordelen van het fietsen nog even aanstipt, Jos. :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 roland

@0: “De fiets wint ook buiten Nederland in de Europese steden langzaam maar zeker terrein op de auto.”
Deze bewering wordt in het stuk nergens waargemaakt.
In Nederland is fietsgebruik stabiel, in sommige gebieden stijgend, elders dalend.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Jos van Dijk

@6: Strikt genomen heb je gelijk. Ik heb de fietsen niet precies geteld. Ik combineer de gegevens van verminderde filedruk en autobezit in Duitse steden met de fietsstimulerende maatregelen daar en in veel andere Europese landen. Daarnaast -niet genoemd- zie je in grote steden zoals Brussel, andere Belgische steden, Kopenhagen, Parijs steeds meer leenfietsen, zoals hier in Nederland de OV-fiets. In een verslag van een Europese bijeenkomst stond dat Nederland te maken heeft met de “wet van de remmende voorsprong” bij de bevordering van het fietsgebruik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 roland

@7: Ook in Vlaanderen is Brussel niet een echte fietsstad, wel hebben ze grootste plannen, eerst zien of ze het waarmaken.
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/inhaalbeweging-fietsparkings-nodig
Een goed fietsbeleid begint met een goed auto parkeerbeleid en verder stug volhouden zoals Groningen, Zwolle laten zien. Niet toevallige fiets prestige projekten zoals in andere steden.

  • Vorige discussie