Er viel even een gat in deze wekelijkse serie. Dat maken we nu goed door het gat eens nader te beschouwen.
Het gat is niet niets. Het staat symbool voor de afgrond, voor verval, voor peilloze en angstwekkende diepten. Maar het gat is ook uitermate functioneel als kader voor doorkijkjes. Hoe kleiner het gat , hoe nieuwsgieriger men wordt om er doorheen te gluren. Vandaag kunst waar het gat op enigerlei wijze een rol speelt.
Het gat als ultieme leegte komt nauwelijks voor. Het dichtste bij het gat als niets komt zoiets als het zwarte vlak van Malevich, wiens werk nu is te zien in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Het schilderij van Malevich gaat overigens niet over het ‘zwarte gat’, maar over de kleur zwart.
Fabian Oefner fotografeert in een fractie van een seconde zwarte gaten. Met een uiterst simpele techniek.
[kliktv nr=1]
Het gat als leegte wordt misschien aardig gesymboliseerd door het gat in een kruis van melkflessen. Een installatie die ‘door de wereld reist’ en al op diverse plekken te zien was.
Femke van Dam – Een Piëta voor het Godvormig Gat in de Consumptiemaatschappij.
Het gat als valkuil. Urs Fischer liet in 2007 een groot gat graven in een New Yorkse galerie (zie de afbeelding boven dit artikel). De titel ‘You” doet vermoeden dat Fischer onszelf de grootste valkuil vindt? Urs Fischer sloopt niet alleen vloeren. Ook muren in musea moeten er aan geloven. Een manier om van een tentoonstelling één groot diorama te maken, zoals hij in het Museum of Modern Art in New York deed.
Een diorama is een soort grote kijkdoos. De kijkdoos kennen we als de schoenendoos waarin een miniatuurtafereeltje is gemaakt, die je door een klein gaatje kunt bekijken. Jawel, een peepshow. Gluren door de muren. Urs Fischer gaf daar een eigen draai aan.
Urs Fischer – Noisette.
[kliktv nr=2]
Het gat is niet iets waarin wat kan verdwijnen of een opening tot doorkijken, het kan ook de poort zijn waar onverwachte zaken uit komen. Hier twee street art voorbeelden.
Viktor Hulík – Čumil the Peeper, 1997.
Kurt Wenner – 3D illusie, krijttekening, 2007.
Nu we toch op straat zijn beland, Ken’ichiro Taniguchi zoekt wereldwijd gaten in de weg. Of eigenlijk de scheuren en barsten in asfalt. Hij trekt de gaten over om er later grillige sculpturen van te maken.
Ken’ichiro Taniguchi – Hecomi.
[kliktv nr=3]
Gaten ontstaan door slijtage of door geweld. Dean Ruck en Dan Havel gingen aan de slag met een bungalow. Ze haalden het gebouw uit elkaar en zetten het weer zo in elkaar dat het leek alsof er een explosie had plaats gevonden. Het werk is niet meer te zien want de bungalow is later definitief gesloopt.
Havel Ruck Projects – Inversion, 2005 (ook op film te zien).
Piers Secunda ging in 2010 naar Afghanistan op zoek naar herinneringen aan het geweld in Kabul. Hij maakte afgietsels van kogelgaten en zette ze op geometrische platen die stukken muur voorstellen.
Piers Secunda – Taliban Relief Paintings, 2011.
[kliktv nr=4]
Na de aanslag op de Twin Towers ontstond een gigantisch gat dat een een ‘Memorial’-gat zou worden. Rob Perrée schreef in 2010 in Kunstbeeld ‘Volgend jaar is het tien jaar geleden September Eleven’. Daarin herinnert hij aan de jonge kunstenaar Michael Richards die in de Twin Towers zijn studio had en na de aanslag nooit is teruggevonden.
Citaat:
“Dat ‘grootste monument voor de vrede’ was ook voor hem bedoeld
Voorlopig moet hij het doen met het grootste gat
De rampplek is zelf een ramp geworden
Ego’s en bureaucratie zijn funest voor de kunst”.
Michael Richards maakte onder andere beelden van “Tuskegee Airmen”, Afro-Amerikaanse piloten die voor oorlogsvliegerij werden getraind. In het Franconia Sculpture Park staat een beeldengroep, waarbij het lijkt of piloten op een gat zijn gevallen.
Michael Richards – Are you down?
Een gat is niet niets. Worden daarom de meeste gaten gedicht?
Reacties (13)
Ah, heerlijk, Kunst op Zondag is terug. Sargasso is weer compleet.
Voor het kunstwerk The world is my oyster hakte Job Koelewijn in de muur van galerie Fons Welters een gat ter grootte van een voetbaldoel, waardoor de toeschouwer de tuin van de buren van de galerie kon bekijken. De kunstenaar had dus een kunstwerk gemaakt door iets weg te halen.
Een gat is een onderbreking van de normale structuur. Dat kan een onderbreking zijn in de opvulling van de ruimte maar ook een onderbreking van de ruimte zelf. Dat laatste is een zwart gat. In plasma’s bestaan gaten in de ionisatie. In vaste stoffen gaten in de energie. De stroom in de transistoren in een computer loopt deels middels bewegende gaten. In elk atoom zit een gat en midden in dat gat zit weer een gat in het gat, de kern. Gaten zijn nooit leeg: er ontstaan en verdwijnen voortdurend deeltjes in het quantumvacuum.
Tijdens een lange autorit ontstaan gaten in de tijd. En als men mediteert ontstaan er gaten in de gedachtenstroom. De beste inzichten ontstaan op zulke momenten: slechts een klein deel van onze hersenen is betrokken bij het bewust denken. Het niet-denken is daarmee ondenkbaar veel groter dan het denken, wij zien slechts een klein deel. De meeste dimensies van de werkelijkheid zijn geen onderdeel van onze gedachten. Dat is het meest fundamentele gat.
nog een gat
http://collectie.boijmans.nl/nl/work/BRL%202002-01%20%28MK%29
En dan zeggen ze nog dat de huidige regering kunstonvriendelijk is, met al die gaten in hun begroting.
Gatver
Eens met #1
@2:
Laat ik nu gedacht hebben dat zwarte gaten zwart zijn omdat de “materie” er zo dicht op elkaar zit dat er geen licht tussen kan.
Dus eigenlijk is een zwart gat het enige dat gaatloos is ;-)
@6 Al die materie dicht op elkaar veroorzaakt een gaatje in de ruimte(tijd), een singulariteit. Wij mogen zo’n singulariteit echter nooit zien: zodra er een ontstaat vormt zich ook gauw een waarnemingshorizon die het gat zwart maakt.
Fijne reacties, die gelegenheid geven even het gat tussen @1 en @3 dichten. Job Koelewijn maakte ook een video, getiteld Jump (aangekocht door het Stedelijk). Ik heb me echt rot gezocht maar kon het niet als filmpje vinden. Maar hier en hier meer erover. Hij heeft ook nog een latere versie gemaakt.
Alle lof,pluspunten en kudos voor dit onderwerp!
Ik heb onlangs ook een kunstwerk met een gat als thema gemaakt. De meesten die het onder ogen krijgen krijgen kokhalsneigingen. Het moet dus wel een goed kunstwerk zijn. Daarom hangt het nu aan het prikbord boven de eetkamertafel.
http://zmooc.net/gat.jpeg
Gaten als kunst. Maar je hebt ook sinkholes. Ik geloof geheel en al niet in de hel maar als ik zo’n foto zie dan voel ik lichte twijfel. Brrrrrr.
https://www.google.nl/search?q=sinkhole&newwindow=1&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VNdjUqvTG4emtAb_04GwBA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1600&bih=799
Geen kunst, maar:
Een paar jaar geleden heb ik tijdens een reis door Midden-Amerika een ontbrekendeputdekselindex bijgehouden. Hoe meer gaten, hoe groter de armoede.
Nicaragua won.
Dichter bij het ervaren van een zwart gat kun je niet komen: Anish Kapoor’s ultramarijnen pigmenten in een peilloze diepte. Foto’s zijn volkomen ontoereikend maar geven iets van een idee.
http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2013/05/designboom-kapoor-in-berlin-11.jpg
@12: Prachtig! Ik neem ook zo’n gat in huis. Om in te verdwijnen.