Een inkomende waan van Majava: Internationaal wordt er wel veel geschreven over de pas verschenen OECD test (PIAAC). In Finland met trots, in het VK met schande. In Nederland, die daar prachtig top3 noteringen neerzet, is het opmerkelijk stil in de media. Is het dat we niet de kans hebben om weer ‘schandelijk!’ en ‘zie je wel’ te kunnen zeggen? Omdat we zo lang hebben lopen zeuren dat ons onderwijs al lange tijd in verval is en deze resultaten niet stroken met die visie? Majava vind het in elk geval opmerkelijk dat het al 2 dagen stil is.
Reacties (16)
Op grond van dit onderzoek heeft Majava natuurlijk helemaal gelijk. Tegelijk zijn er die andere onderzoeken, zoals PISA, die naar ik meende een (licht) dalende trend te zien geven? Interessante kost, ik ben benieuwd naar wat meer duiding of we er werkelijk zo goed voor staan.
Zullen we het met Nederland vergelijken om te zien of het tov van Nederland beter of slechter is geworden?
@1:
In vergelijking met andere westerse landen staat Nederland er in de PISA onderzoeken niet slecht voor.
In vergelijking met ZO Aziatische landen heel slecht.
Het is maar waar je de norm legt.
Sarrazin schrijft in z’n boek hoe Duitsland zichzelf te gronde richt dat vrijwel niemand meer een lang serieus verhaal kan lezen.
Het zomaar accepteren van wikipediawijsheid wijst er m.i. op hoe diep we zijn gezonken.
Het is vele jaren geleden dat Youp van’t Hek in een conference het woord ‘boek’ noemde, en dat toen verduidelijkte met ‘stapel faxen’.
Ik ben zo oud dat ik me de neergang van het Nederlandse onderwijs, dat begon rond 1960, heel goed herinner.
Je kunt dat ook heel goed zien aan alle spelfouten, en dat niemand meer lijkt te kunnen rekenen.
Ach, we zijn keihard bezig om onze kracht over de breedte (ik dacht 7 universiteiten in de top 100 om te ruilen voor 1 of 2 “topuniversiteiten”.
Dat dat duurder is, en het gemiddelde niveau daardoor zal draaien lijkt me bekend, maar ja, beeldvorming is belangrijker. Nederland. Moet. Met. De. Absolute. Top. Meedraaien.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe dit bericht zich verhoudt tot dit: http://t.co/2JVJstHABV
Het echte leesvoer:
http://www.oecd.org/edu/eag2013%20(eng)–FINAL%2020%20June%202013.pdf
En de slideshare samenvatting: http://www.slideshare.net/fullscreen/OECDEDU/education-at-a-glance-2013-oecd-indicators-key-findings/29
@5:
D66-Kamerlid stelt tegen NU.nl dat de verplichte rekentoets “schooluitval zal creëren” als het halen ervan een criterium wordt voor slagen of zakken.
Dit nu net het probleem wat Sarrazin ook noemt, ‘beter onderwijs vergroot de verschillen’, en dat willen we niet.
Het beleid vanaf 1960 is ‘iedereen even dom’.
@7 het oecd stelt dat we een iets boven gemiddeld percentage met hbo/ universitair opgeleidde mensen hebben. Opvallend is echter dat na het 25e in andere landen nog doorgestudeerd wordt en in NL nauwelijks meer. Het beleid lijkt gericht op staken van life long learning, maar niet op iedereen even dom houden.
@8:
” Het beleid lijkt gericht op staken van life long learning, maar niet op iedereen even dom houden ”
Helaas herinner ik me nog goed het begin van het ‘iedereen even dom’ beleid.
Dank zij processen van ouders bleven enige zelfstandige gymnasia overeind.
Mijn kinderen bezochten zo’n gymnasium, ook daar was ik ontsteld over de daling van het niveau.
Afstuderende kinderen en neefjes aan universitaire instellingen, ook daar bij mij ontsteltenis.
Rond 1962 verscheen in NRC een artikel wat voorrekende hoe ver de minimum IQ voor een academische studie moest dalen, om de door de politiek gewenste studentenaantallen te halen.
Misschien komt de pensioenverwarring ook uit die domheid voort, vrijwel niemand, een prof Boot ook niet, lijkt nog een kapitaaldekkingsstelsel te begrijpen.
Het artikel van Bootle, hoe en waarom wij van de euro af moeten, wordt door niemand gelezen, wie beweert er naar gekeken te hebben blijkt het niet gelezen of begrepen te hebben.
Een landbouwdeskundige, die nog een paar jaar bedrijfskunde heeft gedaan, kan bij ons minister van financiën zijn.
We zien de gevolgen.
Bedrijfskunde heeft niets met macro-, of monetaire economie van doen.
Een prof Witteveen is een roepende in de woestijn.
Wat overigens die life long learning moet uithalen, ik heb het nooit begrepen.
Mijn hbs leraren lang geleden werkten life long.
@9 “Wat overigens die life long learning moet uithalen, ik heb het nooit begrepen”
Voorkomen dat je op je 55e bij een sollicitatiegesprek moet toegeven dat je eigenlijk heel veel moeite hebt met ict en geen fluit begrijpt van wat social media en business met elkaar te maken hebben.
Ik heb even door die bijna 100 grafieken (link van Noortje) gebladerd, maar eerlijk gezegd, ik zie die top 3 positionering niet. Waar staat die? Nederland scoort heel vaak net even boven het OECD-gemiddelde op belangrijke indicatoren. Zo geven we in termen van het BNP helemaal niet zo veel uit aan onderwijs. Wel in absolute zin, maar dat is logisch voor een van de rijkste landen ter wereld.
Een vergelijking met PISA lijkt me niet terecht, nergens wordt direct de kwaliteit van het onderwijs gemeten.
Ook komt Nederland niet in alle tabellen voor: over salaris van leraren is niet veel te vinden. Ook in de tabel over het percentage uren besteed aan rekenen en taal in het primaire onderwijs wordt Nederland niet genoemd. Laat staan dat ik iets kan vinden over de kwaliteit van dat onderwijs.
@11 ik kwam tot dezelfde conclusie. Maar dacht dat ik er wellicht over heen las. Daar waar het inhoudelijk gaat over inrichting nl primair onderwijs, ontbreken veelal gegevens.
@9 Tuurlijk opa. Vroeger was alles beter en wij begrijpen er allemaal niks van…
Ik kan de tests zelf zogauw niet vinden. Zijn die ergens beschikbaar?
Op basis van wat ik bij het gelinkte artikel lees, heb ik echter het vermoeden dat deze test eerder bedoeld is om vast te stellen hoeveel mensen een acceptabel niveau hebben. Zo te zien zijn het multiple-choice vragen die draaien om schatten en een beetje lezen.
Om te kunnen stellen dat de “Nederlandse taal- en rekenvaardigheid top!” is, is m.i. wat meer nodig. Belangrijkste conclusie hier lijkt me dat in Nederland relatief weinig mensen onder het acceptabele niveau opereren. Is ook niet onbelangrijk, maar nog niet zo lang geleden hadden we het hier juist over een klacht van een wiskundedocent over hoe slecht het gesteld is met de Nederlandse rekenkunde; hoe verhoudt de taal- en rekenvaardigheid van onze VWOers zich bijvoorbeeld tot die van hun buitenlandse lotgevnoten?
@10:
Als dat alles is, dan stelt life long learning niet veel voor.
Begrijpen waarom de euro niet kan werken, en waarom de dekkingsgraad van de pensioenfondsen laag is door die euro, lijkt me heel wat belangrijker dan een pc kunnen bedienen, en weten hoe Facebook en andere profielen vooral voor reclame is.
Overigens kunnen alle leeftijdsgenoten die ik nog ken, die zijn dus rond 70, heel goed een pc bedienen.
De meesten moeten niets van Facebook hebben.
@11:
Lees eens Thilo Sarrazin, ‘Deutschland schafft sich ab, Wie wir unser Land aufs Spiel setzen’, München 2010.
Het gaat in belangrijke mate over het Duitse onderwijs.
Dat van ons is niet veel beter.
@13:
Inderdaad.
Je kunt dat ook gewoon aantonen met b.v. eindexamen opgaven hbs van 1937 tot 1960.
De rector van mijn lyceum indertijd liet ons zijn ongenoegen over het onderwijs blijken door ons te laten merken dat wij de oude opgaven niet meer konden maken.
Sarrazin laat hetzelfde zien aan de inhoud van leerboeken vanaf 1970.
Een oom van mij die wat toen mts waterbouw heette, had gestudeerd, 1935 ongeveer, slaagde er in een soort planetarium te bouwen wat precies de baan van de aarde rond de zon volgde, een ellips, mechanisch.
Met mijn wiskunde kennis kan ik het niet.
Een economisch hoofdredacteur van VK blijkt een kapitaaldekkingssysteem niet te kunnen begrijpen.
De CO2 discussie laat zien dat velen wel statistiek kunnen toepassen, maar de resultaten niet kunnen interpreteren.
Nu maar hopen dat de opstellers van deze “lijstjes” redelijk geschoold zijn ;-)