Parkeervergunning in Amsterdam straks alleen nog voor schone auto’s

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (7)

#1 Gert-Jan

Prima om diesels te gaan weren. Die zijn het zwaarst vervuilend.
Jammer dat tegenover deze maatregelen staat dat de milieuzone voor busjes van de baan is. Laden- en lossen mag nog steeds.

Verder jammer dat er maar weinig met vervoer over gracht, toerbussen en vuilniswagens wordt gedaan. (Er zijn teveel vuilnisbedrijven actief binnen de stad).

#2 zmmmmmmc

Wat mij betreft een beetje een onprettige regeling. Sowieso liever stimuleren dan verbieden, maar dit soort arbitraire regelingen leiden altijd tot idiote randeffecten. Je kunt wel raden wat er nu gaat gebeuren; je rijdt in een diesel uit 1998 en je wil graag een nieuwere, liefst niet al te dure, maar auto’s nieuwer dan 2005 zijn toch wel erg duur. Ergo: u blijft gewoon in uw stinkende oude bak rijden. Deze regeling gaat ervoor zorgen dat oudere dieselauto’s langer op de weg blijven.

Maargoed, niet dat ik met de auto Amsterdam in wil dus wat kan mij het schelen:P

Edoch, waar ik over kwam commenten, is wat men schoon noemt. Diesels vanaf 2005 ok. Maar benzine-autos moeten aan de Euro-1 norm voldoen. Nou, laat ik het zo zeggen, ik ben best blij dat ik zelf nooit achter mijn eigen auto met Euro1-norm hoef te rijden:P

#3 pedro

@2: ik snap je argument niet. Als mensen met oude diesels nog wel in de Amsterdamse binnenstad mogen parkeren, gaan bezitters van oude diesels nieuwe auto’s kopen?

Overigens lijkt de regeling mij verder wel vrij duidelijk en dus niet arbitrair.

#4 zmmmmmmc

@pedro, #3 Mijn punt is: stel je hebt een diesel uit 1998 en een parkeervergunning. Hij komt niet door de APK. Je staat voor de keus om een nieuwe te kopen of hem te laten repareren. Aangezien de gemeente nu effectief een soort minimumprijs voor een nieuwe auto instelt zal zo iemand waarschijnlijk eerder geneigd zijn om de auto te laten repareren dan een nieuwe te kopen.

#5 pedro

@4: Als zo iemand zijn oude auto laat repareren en die auto voortaan ‘buiten Amsterdam’ parkeert, is dat ook erg gunstig voor het milieu, want dan zal die persoon die auto veel vaker laten staan.

#6 Bontenbal

Logische stap waarmee Amsterdam weer voorop loopt. Nu de landelijke politiek!

#7 Henk van S tot S

Riekt m.i. toch een beetje naar symboolpolitiek:
Hoeveel zal dit nu echt bijdragen aan een schoner milieu?

En intussen worden er subsidies verstrekt en dure oplaadpunten geplaatste voor elektrische auto’s die worden opgeladen met kolenstroom.
Dat is je vervuiling over de schutting gooien!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*