DATA - Donderdag beslist de gemeenteraad van Rotterdam over steun voor de bouwplannen voor het nieuwe Feijenoordstadion. De uitslag is nog onbeslist. Maar wat kan het effect van de nieuwbouw zijn op de prijs van de kaartjes? De data vanaf 1961 laten een tweetal trends zien.
Een belangrijk deel van de discussie over het nieuw te bouwen Feijenoordstadion gaat over geld. Moet de gemeente garant staan? Gaat het allemaal wel goed komen? Een belangrijke factor daarin zijn de inkomsten die men denkt te halen uit kaartverkoop. Duidelijk is dat er nog meer bedrijfsaquariums moeten komen. Maar ook het legioen zal waarschijnlijk meer gaan betalen. Hoeveel, dat blijft raden.
Wat we echter wel kunnen doen, is kijken naar de ontwikkelingen uit het verleden. Daartoe hebben we zoveel mogelijk kaartjes van thuiswedstrijden van Feyenoord verzameld. Vooral op Footballfans.eu en Lunaticnews.nl vonden we er veel.
En als je dan de bruikbare kaartjes er uit haalt en de prijzen voor inflatie corrigeert, krijg je dit:
Het nadeel daarvan is dat het een beetje appels met peren vergelijken is. Het gaat om verschillende soorten wedstrijden en verschillende verschillende soorten plaatsen.
Laten we daarom even kijken naar alleen de competitiewedstrijden (Eredivisie). Dat levert dit beeld op:
Er is duidelijk een opwaartse trend te zien. Wat vooral opvalt is dat er minder goedkope en steeds meer dure kaartjes komen. Grofweg kan je wel spreken van een verdubbeling van de prijs in de laatste veertig jaar.
De Europese avonturen van Feyenoord leveren een iets ander beeld op. Finales werden niet heel veel duurder (dat zijn dee wat hoger liggende prijzen in de eerste grafiek), maar voorrondes wel. Helaas heeft Feyenoord na 2008 niet veel meer op Europees vlak gepresteerd. Dus de data stopt vrij plotseling.
Maar het blijft moeilijk om hier conclusies uit te trekken. Daarom even drie reeksen uit de data gehaald die wel een beetje helpen.
Allereerst de compititiewedstrijden tegen Ajax (tussen haakjes het vak en daarachter de oorspronkelijke prijs en de prijs gecorrigeerd voor inflatie):
nov-76 (KK) – € 3,18 – € 8,51
jan-85 (V) – € 6,81 – € 11,67
nov-88 (U) – € 6,81 – € 11,53
apr-00 (Z4) – € 15,88 – € 20,37
dec-00 (Z1) – € 22,69 – € 29,10
apr-05 () – € 10,20 – € 11,47
jan-12 (F) – € 27,50 – € 27,50
okt-12 (F) – € 27,50 – € 27,50
Dat geeft nog geen duidelijk beeld. Misschien wel goed om hierbij te zeggen dat de grote verbouwing van het stadion in 1994 was. De prijzen daarvoor liggen beduidend lager.
Dan maar eens kijken naar vergelijkbare wedstrijden en kaartjes in hetzelfde vak. Dan vinden we drie wedstrijden in de competitie tegen Heereveen in vak GG (prijzen gecorrigeerd voor inflatie).
29-9-2007: € 20,25
26-10-2008: € 23,59
28-8-2011: € 28,09
Dat lijkt al meer te vertellen. In vier jaar tijd zijn de kaartjes 40 procent duurder geworden.
Tot slot een reeks bekerfinales (ooit deed Feyenoord daar regelmatig aan mee):
1984 – Fortuna – vak WW – € 15,99
1991 – BVV Den Bosch – vak T – € 14,50
1994 – NEC – vak T – € 26,52
1995 – Volendam – vak T – € 25,91
2003 – FC Utrecht – vak S – € 20,88
2008 – Roda JC – vak G – € 16,09
2008 – Roda JC – vakken Q, S en T – € 29,49
2010 – Ajax – vak R – € 31,20
Wederom een knip bij 1994, maar verder een gemengd beeld. Dat maakt het lastig om conclusies te trekken.
Tot slot even een overzicht van alle beschikbare kaartjes (134 stuks) zonder te corrigeren voor inflatie. Wel uitgedrukt in euro’s en voorzien van een suggestieve exponentiële trendlijn (r2 = 0,44).
Uiteraard is het aantal beschikbare kaartjes te klein om wetenschappelijk onderbouwde uitspraken te kunnen doen. Dat neemt niet weg dat de opwaartse trend, met en zonder inflatie, duidelijk is. Nieuwbouw zal hier vast geen verandering in brengen.
Reacties (5)
@0 “wat kan het effect van de nieuwbouw zijn op de prijs van de kaartjes?”
Met “kan zijn” is veel mogelijk.
Vergelijk de prijsontwikkeling bij stadia met en stadia zonder nieuwbouw. Waarschijnlijk is ook het resultaat dat achteraf de gemeente meer geld kwijt is dan voorzien.
Zijn er voorbeelden van het tegendeel ?
@1: Mijn inschatting (welke ik ook liet doorschemeren) is dat er minder “goedkope” plaatsen zullen overblijven een steeds meer duurdere plaatsen.
Maar vergelijkingsmateriaal zoeken is lastig. Er is weinig data beschikbaar (zover ik kon vinden).
Interessant stuk. Maar wat wordt er bedoeld met “en de prijzen voor inflatie corrigeert”? Wat het ook is: het lijkt me verschrikkelijk werk…
@3: Geld verliest steeds langzaam wat waarde. In Nederland kennen we nu ongeveer 2 tot 3% inflatie per jaar. Dat betekent dat als iets in 2011 een euro kostte, het in 2012 ineens 1,02 kostte. (maar dat dan gezien over alle te kopen spullen heen).
Wil je dus de prijs van iets uit het verleden een beetje kunnen vergelijken met iets van vandaag, moet je het per jaar met de inflatie corrigeren.
En nee, dat is niet veel werk, daar hebben we computers voor :-)
Andere manier zou zijn om de prijs van het kaartje uit te drukken in percentage van het inkomen van mensen in dat jaar. Maar dat is wel wat lastiger (en minder snel te vatten).
Duidelijk.. en je kan natuurlijk aan je water aan voelen komen dat de toeganskaarten er met dat mogelijk nieuw te bouwen stadion de pan uit gaan rijzen.
Dat de exploitatie van dat stadion niet meer in handen is van de club maar van wat dubieuze ondernemers zal het er niet beter op maken.
Rotterdam is echt gestoord als ze zich voor het karretje van de vastgoedmaffia laat spannen