NIEUWS - Een ongeëvenaarde ambtelijke operatie op Texel: de gemeente vervangt de complete top van het ambtelijke apparaat. Alle zittende leidinggevenden worden per 1 maart ‘uit hun functie ontheven’ en kunnen omzien naar ander werk.
Als de grootscheepse reorganisatie is afgerond, blijven er zeven topambtenaren over: de gemeentesecretaris en zes managers. Enkele jaren geleden had het Waddeneiland nog twintig chefs, op dit moment zijn er nog veertien in functie.
Gemeentelijk woordvoerster Linda Dinkelman: ‘De operatie is opgedragen door de gemeenteraad die een slanker ambtenaren-apparaat wil. Momenteel hebben we vier afdelingshoofden en daaronder tien teamleiders. In de nieuwe structuur verdwijnt er één managementlaag en blijven er dus zes managers over’.
De leidinggevenden die uit hun functie worden ontheven (Dinkelman: ‘Dus niet ontslagen!’) worden op basis van het sociaal statuut twee jaar lang begeleid naar een andere baan. Dat kan intern zijn, op een andere plek binnen de gemeente, of extern. In die periode worden ze doorbetaald, en ondersteund door coaches.
Onlangs is er intern al een sollicitatieronde geweest waarbij de zittende chefs konden kiezen voor de nieuw te creëren managementfuncties. Twee teamleiders zijn inmiddels benoemd in zo’n nieuwe functie. Van de vier afdelingshoofden was er één interim, dat contract is inmiddels ook beëindigd. Door dit alles betreft de banencarroussel nu nog elf personen: drie afdelingshoofden en acht teamleiders.
Onregelmatigheden
De eerdere afslanking in voorgaande jaren, van twintig naar veertien plekken, was volgens Dinkelman een gevolg van ‘natuurlijk verloop’. Dat is enigszins eufemistisch gesteld: tot de afvallers behoort onder andere afdelingshoofd Peter van Ree, waarvan het strafontslag onlangs door de rechter is bekrachtigd. Hij zou weet hebben gehad van een ‘zwarte kas’ op de afdeling Gemeentewerken. Ook twee teamleiders onder hem zijn onder dwang om die reden vertrokken, al dan niet met een speciale regeling waarbij een zwijgplicht is opgelegd. De vorige gemeentesecretaris is vorig jaar gedetacheerd naar een veiligheidsregio op het vasteland en hoeft niet terug te keren in de gemeentelijke organisatie.
Over onregelmatigheden rondom deze ontslagen zal Sargasso binnenkort uitgebreid publiceren.
Op de eigen website geeft de gemeente nadere uitleg over de reorganisatie. ‘De uitdaging voor Texel is bestuurlijk zelfstandig blijven terwijl het takenpakket groter en zwaarder wordt ten opzichte van beschikbare financiële middelen. In de ontwikkeling naar een compacte slagvaardige regiegemeente is ook een aanpassing in de organisatiestructuur noodzakelijk’, zo wordt gesteld. Daarvoor is tevens een ‘nieuwe manier van werken’ nodig, waarbij de klant centraal komt te staan. ‘Doel is om zoveel mogelijk klantencontacten in de gemeentewinkel direct af te handelen. Zowel de gebruikelijke zaken, als het aanvragen van een paspoort of Texelvignet, maar ook meldingen in de openbare ruimte of een eenvoudig af te handelen subsidieverzoek of vergunningaanvraag’, aldus de tekst op de site.
Reacties (13)
Dat zouden meer gemeenten moeten doen!
Je weet dat ’t erg met je land gesteld is als je de intro leest en denkt dat je bij de Speld bent beland. Want een overheid die doorpakt bij verrotte organisaties en daadwerkelijk iets doet en tegelijkertijd aan de slag gaat om overbodige managementlagen uit de organisatie te werken, dan bestaat toch helemaal niet?
Lijkt me logisch.
Met 4 afdelingshoofden en 10 teamleiders heb je een gemeentesecretaris die 4 man aanstuurt, die gemiddeld 2.5 neus aanstuurt. Dat is in beide gevallen nogal weinig. Nu 1 op 6 en een laag minder. Zouden meer organisaties moeten doen. Helpt ook nogal tegen de vergaderitis en andere bezigheidstherapie.
In het noorden ziet men het licht, geweldig en nu even doorpakken op het vasteland.
@3: ik kon niet direct vinden hoeveel werknemers gemeente Texel heeft, maar vergelijkbare gemeenten hebben er circa 80. Dan is 1 leidinggevende op 2,5 neus wat gechargeerd.
Verder ben ik het natuurlijk wel eens met je stelling dat meer gemeentes dit moeten doen. Sterker nog, gemeentes moeten sommige zaken centreren binnen >100.000 gemeentes. Denk hierbij vooral aan gebouwbeheer en ict. Lijkt me niet nodig dat dit dicht bij de burger gebeurt (en bijv. paspoortuitgifte weer wel…).
Bij ons zit de ICT-ondersteuning twee verdiepingen weg en dat is al zover dat ze totaal ineffectief zijn (als in de collega’s komen mij van mijn werk houden omdat ik “verstand van computers heb”, of ik even zus of zo kan installeren, helpen dat uit te printen of die instelling aan te passen). Gebouwbeheer zie ik zo ook niet werken op tientallen kilometers afstand.
Toch valt het aantal ambtenaren in Nederland i.v.m. de Verenigde Staten (3,3%), Groot-Brittannië (4,7%), Duitsland en Frankrijk wel mee: per hoofd van de bevolking 2,9% (voor de exercitie van Rutte)…
of ik even zus of zo kan installeren,
Hahaha! Bij ons is dat allemaal dichtgetimmerd. Dat kun je dus helemaal niet.
Niet dat de automatiseringsafdeling dan wel iets doet. Die hebben het veel te druk met de upgrade van windows 2000 naar windows 7.
@5
Het ging mij even om de piramide in de bovenste 3 lagen.
Maar als we de 80 die jij noemt even pakken als voorbeeld kunnen we em helemaal invullen.
We hadden 1:4:10:65 (65 = 80 – (1+4+10))
Dus 1 die 4 aanstuurt, die gem. 2.5 aansturen, die gem. 6.5 aansturen.
Nu 1:6:65
Ofwel 1 stuurt 6 aan, die gem. 11 aansturen.
Organisatie is een laag kleiner geworden, zodat de gemeentesecretaris ook dichter bij de werkvloer is gekomen en je bent 10% kleiner (en waarschijnlijker >10% aan het besparen op je personeelskosten, want ze zaten bovenin).
Beste mensen, de gemeente Texel kent 220 werknemers.
1 gemeentesecretaris, 4 afdelingshoofden en 12 teamleiders.
1 afdelingshoofd heeft een Span of Attention van 54.
1 teamleider heeft een Span of Control van 20.
Ik verdedig hen niet, maar voer de discussie op basis van werkelijke gegevens.
@10: dan is er meer aan de hand dan een managementlaag teveel. Of heeft Texel een speciale status dat circa 2% van de inwoners ambtenaar bij de gemeente is?
@11: Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Een eilandgemeente kan iets moeilijker taken delen met aangrenzende gemeentes, want die zijn er per definitie niet.
Ben ik nou gek?
8 teamleiders a 60.000 euro p/p 2 jaar doorbetalen terwijl ze niets zitten te doen in afwachting van ontslag = 480.000 down the drain.
Nieuwe managers moeten nog worden geworven dus tussentijds vast externen inhuren. Weer een ton extra kosten als het niet meer is.
En dat alles aangestuurd door een externe die vast ook ff 150 euro per uur pakt.
Texel was eerst al geld kwijt aan IceSafe, maar toen dat toch nog terug kwam hebben ze nu kennelijk toch weer een andere bodemloze put gevonden.
Wie schudt de politiek wakker dat dit niet kan!