SP: Roemer: ‘Kaartje gedupeerde treinreizigers vergoeden’
Wisselstoringen, kapotte bovenleidingen en kapot materieel zorgden in de afgelopen winterse dagen voor tal van vertragingen en uitval van treinen. SP-Kamerlid Roemer wijt deze problemen aan de privatisering van het spoorbedrijf en de marktwerking bij het spooronderhoud. Hij eist een onderzoek naar de gevolgen hiervan en wil de belangrijkste taken weer samenvoegen. Ook wil hij dat gedupeerde reizigers hun kaartje gewoon krijgen vergoed. ?De NS beroept zich op een negatief reisadvies, maar dat is mij te makkelijk. Velen hadden geen alternatief. Zij mogen niet de dupe worden van slecht beleid.?
Reacties (10)
De NS heeft geen gelddrukpers. Het betalen aan alle reizigers zal dus ook door alle reizigers moeten worden opgebracht tezamen met de administratieve lasten. Ik vind het daarom geen goed plan.
Gedupeerde reizigers kunnen naar de rechter stappen. Dat de privatisering van de NS een slecht idee was, vind ik ook. dat de veel grotere problemen van de NS nu aan die privatisering te wijten zijn, zal aan de hand van het achterstallige onderhoud en de berichten daarover van alle kanten imho niet moeilijk te bewijzen zijn. Maar dat staat volkomen los van de vraag, of de reizigers nu een vergoeding moeten krijgen. Bovendien moet je dan ook de vraag beantwoorden, wie er een vergoeding krijgen. Alleen mensen met kaartjes, bijvoorbeeld, maar waarom dan de abonnementen niet? Of de mensen, die thuis zijn gebleven en een vrije dag op hebben genomen?
De staat is voor 100% eigenaar van ProRail. Er is daar domweg bezuinigd, en dat is al jaren bekend. Wanneer je naar de cijfers kijkt is daarentegen minder uitval en vertraging dan zeg eens wat 5 jaar geleden. Alleen deze winterse weerstoestanden maken het moeilijker. M.a.w. meneer Roemer zegt niets bijzonders, zijn optreden met een donker pak en stropdas gecombineerd met keffen en blaffen deed me zelfs denken dat het een meer onbekende PVV-er was.
@3:
Tsja… Wanneer je alleen naar de cijfertjes kijkt, die ze zelf presenteren, klopt dat wel. Wanneer je je daarbij bedenkt, dat er minder treinen rijden en dat de ‘wat-is-op-tijd’ limieten zijn verruimd, verandert dat beeld vanzelf.
Dat de staat voor 100% de aandelen van ProRail in bezit heeft, verandert niets aan de rechtspersoon, die ProRail volgens onze wetgeving is. Net zo min als deze privatisering een verzelfstandiging noemen daar iets aan verandert.
“Een NS-woordvoerder zegt dat de NS helemaal geen trucs toepast om treinen op tijd te laten rijden. De opvattingen van Rover noemt hij ‘klinkklare nonsens’ (VK 2006).”
“De NS ontkent dat het de kamer een valse voorstelling van zaken heeft gegeven. De cijfers zouden zijn veranderd op basis van bijgestelde prognoses. De OR zou er op zijn gewezen dat dit kon gebeuren.” (Elsevier 2007)
Ik sta volledig achter deze man en zijn ideeën. De treinpassagier mag niet het slachtoffer worden van deze oliedomme ambtenarenideeën.
WC eend is ook het beste schoonmaakmiddel voor de WC, heb ik me laten vertellen door een medewerker van WC eend.
Dat is een ouwe grap pedro, je kan wel beter nuanceren, want het is bijna stigmatiserend.
Rover spreekt ook voor zichzelf, die wil onmisbaar blijven en dat doen ze o.a. door de publiciteit te zoeken met vermeende misstanden. Bij de NS daarentegen hebben ze eveneens een aantal marketing en pr krachten werkzaam, die samen met een communicatiedeskundige de boodschap zo leuk mogelijk de wereld in helpen.
Feit is dat pro rail en de ns niet meer bijelkaar in hetzelfde schuitje zitten. Dus ook jouw wc eend opmerking slaat kant noch wal.
Dat meen je toch zeker niet serieus? Mijn WC eend opmerking ging over uitspraken van een NS woordvoerder over het op tijd rijden van de treinen van de NS.
Maar dat is idd het volgende NS excuus, dat de treinen niet op tijd rijden, na de excuses, die je al eerder noemde, en die dat feit proberen te ontkennen. “Het is de schuld van ProRail, wij hebben er niets mee te maken…”
De NS hoort echter ProRail aan te sturen en als dat niet lukt, moeten ze bij de eigenaars en de media aan de bel trekken.
Rover spreekt idd ook slechts voor zichzelf. het grote verschil met de NS is, dat zij er geen enkel economisch belang bij hebben om ons verkeerde informatie voor te schotelen. Het feit dat zij voort willen blijven bestaan en dat een Rover woordvoerder aan zijn eigen baantje denkt geldt ook voor de NS medewerkers. Dat is altijd en overal een non argument, want dat mes snijdt altijd aan 2 kanten.
Eerst zeg je dat Rover geen economisch belangen heeft, en later zeg je dat een Rover woordvoerder aan zijn eigen baantje denkt. “Het mes snijdt aan twee kanten” dank je wel dat je dat begreep in mijn reactie.
ProRail wordt aangestuurd door het ministerie van V en W. De NS heeft sinds 2002 een complexe relatie met ProRail, want heel simpel er zijn meerdere treinmaatschappijen actief, en er kan natuurlijk niet een NS zijn die met allee spoorwegen te maken heeft, ook waarop ze geen vervoer meer aanbieden.
En dan komt jou tweede punt bij de eigenaren en de media moeten ze hun gram halen als het bij ProRail niet lukt. Bij de media aan de bel trekken lijkt me eerlijk gezegd niet normaal. Ik denk eerder dat de eigenaar, de Nederlandse Staat, dus via de ambtenarij of via minister V &W, 2e kamer enz. En die kunnen net zoals Roemer voor ook eigen gewin de media opzoeken.
En dan komt tevens omdat het een persbericht is mijn eerdere reactie. Dit is al bekend, meneer, moet even weer aandacht hebben, initiatieven nemen en voorstellen doen, die het jammer genoeg niet gaan halen, over in kleinere vorm.
Wat mij meer interesseert is hoe het ligt op het ministerie van Eurlings. Waar liggen prioriteiten wanneer het gaat om asfalt of spoor? Er kan wel een heel onderzoek komen naar hoe en wat het spoorwegnetwerk niet werkt tijdens de winters met sneeuw (eerder hadden we bladeren, en dat is geloof ik opgelost), maar het is een structureel probleem: te weinig geld naar het onderhoud van de spoorwegen, en daardoor de nodige gevolgen. Misschien zou vervanging van seinpalen een oplossing kunnen zijn?