‘Te veel affaires rond VVD’ers’. Je kan het wegzetten als azijnzure kinnesinne van de Volkskrant – probleem is dat de kritiek op de VVD-bestuurders-in-opspraak geen knip-en-plakwerk van de redactie is, maar uit de partij zelf komt. Jan Hoedeman tekende uit de monden van Johan Remkes (Commissaris van de Koningin in Noord-Holland en oud-minister van Binnenlandse Zaken) en Kamercentralevoorzitters, Ewout Klok (Drenthe) en Eric Wetzels (Brabant) de kritiek op partijleden die negatief in het nieuws kwamen.
Hoedeman rijgt de bestuurders-in-opspraak als paarlen aan de spreekwoordelijke ketting. Zo zou Loek Hermans (fractievoorzitter Senaat) vanwege zij dertien nevenfuncties onder vuur liggen. Onder die dertien ook een bestuursfunctie bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) waar Nurten Albayrak, lid van de partij, vanwege haar stijl van regeren (dictatoriaal) haar baan verloor. Ook Anne Wil Duthler was er lid van de Raad van Toezicht – nu geschorst.
Hermans houdt ook toezicht op Luzac waar de Onderwijsinspectie berekende dat leerlingen er lager scoorden bij het centrale examen dan bij de schoolonderzoeken. Gevolg: het gemiddelde van Luzac-leerlingen ligt een half punt hoger dan hun schoolgenoten elders. Dan, concludeert de inspectie, klopt er iets niet.
Ook Korthals Altes (KNVB) ligt onder vuur vanwege de kwaliteit van zijn werk – zijn bijdragen aan de voetbalbond zouden minimaal zijn. Eind dit jaar schuiven de clubs een nieuwe bestuurder naar voren.
Op lokaal niveau is Wilma Verver, burgemeester van Schiedam, na veel ophef opgestapt. Ze zou zich schuldig hebben gemaakt aan belangenverstrengeling en een angstcultuur onder topambtenaren in de gemeente hebben gesticht. Zij verbood de gemeente zaken te doen met een aannemer waarmee ze een privé-conflict had, aldus het onderzoek door Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten.
Opspraak is emotie en emotie is reuring. Zo bezien hoeven de affaires geen reden voor electorale paniek te zijn. Het is eerder een indicatie dat de VVD nu een echte bestuurspartij is geworden – volwassen, zo u wilt. En met vele VVD’ers op vele posities in het openbaar en semi-openbaar bestuur is het wachten op de eerste tekenen van onvrede en affaires. De vraag is ook niet zozeer hoe deze geluiden te verstommen of affaires uit te sluiten, maar hoe deze op te lossen.
Als het de partij ernst is met de kwaliteit van besturen, is ingrijpen noodzakelijk. Het is anders niet uit te leggen dat bestuurders die ergens falen in het uitoefenen van hun taak (al moet dat nog vast komen te staan), elders hun kunstje opnieuw kunnen doen. Precies tegen die ‘achterkamertjespolitiek’- waarbij baantjes van bestuurders belangrijker zijn dan de kwaliteit van hun werkzaamheden – verzet de partij zich in de campagnes juist.
Als ze dat alleen belijdt, dan biedt de partij ruimte aan het populistisch argument dat ‘de’ politiek beter kan worden afgeschaft. Want dat argument bestrijd je niet tijdens een TV-debat, maar in de dagelijkse, bestuurlijke praktijk. En daar staat de VVD nu even niet zo fraai op. Tenzij ze puin durven ruimen.
Reacties (11)
En dan is er nog Ton Hooijmaijers in Noord-Holland.
Nurten Albayrak, lid van de partij,
Niet alleen dat, maar ze heeft ook meegeschreven aan het laatste verkiezingsprogramma van de VVD.
GW wist overigens dit feit onvermeld te laten in de Algemene Beschouwingen maar hij moest wel even kwijt dat ze het nichtje is van een PvdA-kamerlid.
en deze dan?
http://www.limburger.nl/article/20111001/REGIONIEUWS01/110939945
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/10/vvdvrouw_stopt_vis_in_brievenb.html
Ik mis nog de DSB/VVD-bank affaire. Gerrit Zalm, Frank de Grave en Robin Linschoten.
Geert Dales bij InHolland. Geert Dales en de Noord-Zuid lijn.
Maar zonder dollen: is het echt meer dan bij het CDA, de PvdA of zelfs D66?
Nee, zeker niet, aangezien VVD nu de grootste partij is staat de oppositie natuurlijk in de startblokken om elke non-integere VVD met een wijsvinger na te wijzen.
Echter, zo moet ik concluderen na een jaartje onderzoek omtrent non-integere bestuurders, veel, heel veel wethouders, burgemeesters, raadsleden en zelfs 2de kamer-leden maken zich schuldig aan onbehoorlijk bestuur. Misbruik van macht of hoe je het dan ook wil noemen, de politiek is er niet vies van.
Je kan het beste totaal geen enkele verantwoordelijkheid nemen dan krijg je ook geen modder over je heen van het jaloerse klootjesvolk. Iemand moet een keer de beslissing nemen, en die is vrijwel altijd discutabel in dit babbellandje.
Een besluit nemen en de verantwoordelijkheid op je nemen als het verkeerd loopt – waar je niet op rekent uiteraard – is ok en wordt nog door best veel mensen in Nederland geaccepteerd, omdat iedereen dat in zijn persoonlijke leven of werk ook wel eens meemaakt.
Gaan mieren over kop en maaiveld en vuile handen maken etc als je hebt gesjoemeld, mensen belazerd of stiekem zaken in je eigen voordeel hebt laten uitpakken is heel wat anders. Daar houden mensen niet van.
Waar mensen van houden is dat als er rook is moet er vuur zijn. Dan lees je in de media over zaken, waar een oordeel aan verbonden wordt, wat niet gestoeld is op echte feitenkennis. Dat doen mensen graag. En dan worden woorden gebruikt als sjoemelen, belazeren en zakken vullen. Je kan dat zien aan mensen die valselijk beschuldigd zijn van allerlei zaken, toch worden vrijgesproken door de rechter of een andere instantie, maar jaren later wordt het door de media nog nagedragen als de betreffende persoon in het nieuws is.
Dat gaat dan dus over de media, die iemand niet rehabiliteren als dat zou moeten. De boodschapper. Niet over het oordeelsvermogen van burgers zelf.
In het bestuur zelf, onderling, zie je volop mensen, al of niet met een vuiltje op hun c.v., gewoon aan de banencarrousel meedoen. Dus veel hebben ze er niet onder te leiden.
Update: Gelukkig is het niet alleen de PVV. Volgens de Volkskrant huren Limburgse PVV-ers zich zelf in. “twee Limburgse Statenleden van de PVV blijken zichzelf tot fractiemedewerker te hebben benoemd waardoor zij een extra salaris opstrijken. Zowel Statenleden Cor Bosman als Michael Heemels zijn hun eigen fractiemedewerker, waarmee ze recht hebben op dubbel geld. ” Dit is wettelijk niet verboden, maar het ministerie van Binnenlandse Zaken vindt een dubbelfunctie ‘om integriteitsredenen niet aanbevelswaardig’. Volgens mij gaat het in veel van dit soort gevallen om dit soort “mazen in de wet”. Wettelijk is er niks op tegen maar je kan op je klompen aanvoelen dat het zaakje moreel gezien rommelt.