Zomerquote | Sport zelfs populairder

zomerquotes3 “Still, for the most part sports are surging, and the question is why. ‘I think part of it is HD TV,’ says Brad Adgate, senior vice president of research at Horizon Media, and author of the new report. ‘It’s the killer app for sports.’”
(Time)

Opmerkelijke berichten over de kijkcijfers van het afgelopen seizoen in Amerika: terwijl American Idol met 14% omlaag ging, CSI 19% moest inleveren en Dancing With the Stars 9%, blijft het kijken naar sport het goed doen. Relatief lijkt sport zelfs in belang te gaan winnen. Hoe kan dit in een tijd van internet, satellietschotels, digitale televisie, gamen en ‘ik bepaal zelf wel wanneer ik kijk’?

Het heeft er alle schijn van dat enkele factoren juist het kijken naar sport in de kaart spelen. Door HDTV en vertraagd afspelen zijn alle details nog beter te zien en lijkt de belevingswaarde van sport voor de kijker behoorlijk te stijgen. Verder is sport bijna alleen interessant als je een wedstrijd live kunt kijken. Doordat kijkers live de allerbeste beeldkwaliteit willen krijgen is internet dus geen bedreiging maar juist een aanvulling gebleken op het kijken naar sport. Daarnaast hebben we hier in Europa te maken met voetbalcompetities met financiële problemen. Maar deze cijfers lijken erop te wijzen dat sport toch gewoon een blijvertje is op tv, en relatief zelfs belangrijker zal gaan worden. Eén aanvullend voordeel van het web: we kunnen de scheidsrechter op Twitter uitschelden.

  1. 3

    Wel vreemd, dat we juist live de hoogste kwaliteit willen. Geldt dat sterker dan voor “ik kijk wel wanneer ik wil”?

    Persoonlijk ervaar ik dat trouwens niet zo. De Tour keek ik met net zoveel plezier (misschien zelfs meer, vanwege de extra info) op een beeldscherm.

    Verder veel open deur: Als je sport niet live kijkt is de kans groot dat je de uitslag al kent (en dat bederft het kijkplezier aanzienlijk) en als alle andere dingen in kijkcijfer achteruit gaan en sport niet, dan mag je lijkt wel vervangen door is het een feit dat sport relatief aan belang wint (voor het medium TV).

  2. 4

    Vergeten we nu niet het sleutelwoord “interactie” ?
    Die sportprogrammas kun je in de steets volgens mij al vanaf verschillende camera standpunten zien, zelf replays inlassen etc etc. Tenminste, daar gaat het rap naartoe. En dat lijkt mij een grotere succesfactor dan dat ik in 2x zoveel pixels iemand een penalty zie missen. Toch?